Årets höanalys tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årets höanalys tråd!

*KL*

Och nya hösilaget kom idag..

7.1 MJ/kg foder och 49 gr SRP/kg foder. TS 60%.

Araberna kommer rulla fram i vinter trots hårt begränsad stråfodergiva :crazy: Hyfsade värden för fullblodet dock..

Mitt hö är skördat i NV Skåne strax efter midsommar har jag för mig.
TS: 84 %
MJ: 8,1/kg
Smrp: 69,9 g/kg
Kalcium: 4,9 g/kg
Fosfor: 1,9 g/kg
Mg: 1,0 g/kg
Kalium: 20,4 g/kg
Allt är per kg foder.

Jag fick detta siffror tillsvidare. Det är taget dagen förre de hösilage vi har fått köpa. Kommer en analys på de hösilage också.

Torrsubstans 75 %
Smältbart råproetin 33 g/kg torrsubstans
Energi 10 Mj/kg torrsubstans

Vad tycker ni om dessa siffror???

Höanalysen har just landat.. stallägaren vill inte ha något "höet ser ju fint ut så jag ser inte behovet..":( Men.. jag ringde försäljaren och han faxade den till mig ;)

Skördat norr om Sthlm i juni/juli 1:a skörd
Sähär ser det ut:

TS: 84%
MJ/kg foder: 7.4
smrp, g/kg: 39
Ca, g/kg 2.6
Fosfor(p)g/kg: 1.5
Mg g/kg: 0.7
Kalium g/kg: 11.3

Hade ingen aning om någon kvot, men räknade ut att den borde vara 5,2 alltså lite låg....

Har en arab på lösdrift, har tyckt att hon är ivanligt tunn i år, tunn överlinje så jag letar efter komp foder. Idag får hon havre och hippo mineraler. Ska köpa fibergi som jag tycker är ett bra foder.
På lösdriften får de idag ca 9 kg hö var... hon får ett par kg extra när hon rids. Någon som har tips på vad jag ska tänka på att kompletera?? har aldrig tidigare jobbat med analyser, ska leta reda på bra program och leka lite.. :D Så.. hjälp tack!

Räknar och kollar i ett foderstatsprogram.. skulle vilja kolla vad som händer om jag lägger till lusern... men jag hittar ingen innehållsförteckning på nätet :mad: någon som råkar ha en inom synhåll eller som vet.... hackad lusern.. eller mix, inte pellets....

*väntar hoppfullt* :bump:

Krafft Lusern mix:
MJ: 7,5
Protein: 65
Kalcium: 7,5
Fosfor: 1,8
Magnesium: 1

Krafft Lusern hackat strå och pellets:
MJ: 8,5
Prootein: 105
Kalcium: 13
Fosfor: 2,8
Magnesium: 1,6

Hippo lusern:
MJ: 8,5
Protein: 120
Kalcium: 16
Fosfor: 2,5
Magnesium: 1,6

Suck...vad säger ni om detta då... kommer inte ihåg ca och p nu men detta känns inte kuuuuul........
Hö:
MJ 7.6 / kg foder
Smb Pr 22g /foder

Vad hör man om man hamnar på en kvot lägre än 3???

Hua, sådant hö hade jag för nåt år sedan... Fick lägga till lucern, sojamjöl o en massa annat. Inte alls roligt :(

Kvoten? Gram smältbart protein dividerat med MJ.

Bukighet är ofta ett tecken på proteinbrist om inte hästen äter stora mängder grovfoder och har hömage.

Bägge de hästarna behöver du proteinkomplettera höet till, speciellt viktigt är det för lilleman.

Att foderstaten ger hästen mer energi än tabellerna säger att den behöver. Dvs hästen riskerar att bli tjock. Om den är i bra hull (dvs kräver det den får, många hästar skiljer sig ju från tabellerna) så ska du se till att du har balans mellan energiöverskott jmf med tabell och proteinöverskott jmf med tabell. Dvs vad programmet försöker tala om för dig att kvoten mellan protein och energi är skev, dvs precis det vi pratat om.

Det räcker inte med hö, havre och betfor eller liknande 'standardfoderstat' åt den lilla med det höet, och inte åt den stora heller, men sämst för den lilla.

vad står de på för foderstat idag?

alltså jag har precis samma problem och fattar inte riktigt för när jag lägger till soja så att procenten ska bli typ samma så står det så här

"MJ 74.0 98.8 33.5 Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Pr 443.9 581.4 31.0 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel. "

vad är bäst för hästen samma procenttal eller bara för mkt. energi?
(när hon är svårfödd)

puttar lite:angel:
vet att det finns nån som har koll;)

Jag har fått min analys nu på ensilage och behöver lite hjälp!
Jag skriver siffrorna per kg/foder om jag fattat det rätt?

Ts 49%
MJ 4,4
Smrp 50

Detta är för idisslare men det ska väl inte vara så stor skillnad eller?

Alltså när jag lägger in detta på Hippocampus så behövs det mycket extra energi till unghästarna. Dom går på lösdrift med fri tillgång så jag vet inte hur mycket dom äter.. Det är två -06 or, travare och ponny. Jag förmodar att jag får titta på hur dom ser ut men jag vill ju inte att dom ska börja falla ur..

Någon med erfarenheter av dom här värdena?

Skickade höet på analys i mitt stall (ingår i hyran) eftersom gubben har tunnat ur mkt. Rena skithöet!:(
TS 84%
Smpr 19 g/kg foder
Energi 6.7 Mj / kg foder
Kvot 2.8:(
Mineralerna har jag tyvärr ej i huvudet.
Blir en dyr vinter/vår med massor av groov 125 och lusern till gubben.:(
Synd att han ej tål hösilaget i stallet (får diarré).
TS 48%
Smpr 56 g /kg foder
Energi 4.7 MJ / kg foder
Kvot 12 :d

Väcker liv i tråden...

Igår kom analysen på nya hösilaget....7,2 MJ och 53 gSRP. Allt per kg foder! :banana:

//Alice

Nu äter gubben 10 kg hö, 6 kg hösilage, 1 kg lusern strå, ½ kg groov 125, 1 L betfor, 1 L vetekli, 1 L havre (hel).
Börjar äntligen runda på sig sedan jag ökade på hösilaget.:banana:

Torrsubstans 84%
Energi 9,6 MJ/kg
Smältbart råprotein 86,5
Ca 2,8
P 2,7

fick tills svar på att min stora dam (175cm) skulle äta 15 kg hö + 5 kg halm och 2 dl mineraler (miner blå) sen inget mer då det var så extremt proteinrikt hon tränas ändå hårt med sikte på breeders så jag hoppas att hon kommer må bra av foderstaten..

1:a skörd tagen i södra skåne, vet ej när men kanske i juni nån gång.
54% ts
5,6 MJ
25 SMRP
2 Ca
1.3 P
0,5 Mg

Stallägaren tar eget hösilage. Vi brukar normalt få mkt bättre värden oavsett väder men detta året blev det inte så.
Mjn brukar ligga runt 6 och SMRP runt 50-58.

*kl*

Har inte mitt analyspapper framför mej. Men en sak som slog mej.

Energi 10.1 MJ / kg foder

Är det högt?, ser inte såna siffror någon annanstans....:confused: Eller tittar jag på fel rad när jag läser analysen....:o

Fodret i fråga är hösilage.

Tacksam för svar!

Mvh Domino_s

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 999
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 307
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka