Årets hingstvisningar-hetaste hingstkandidaten i år??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Aha! :idea:

Jag är inte särskilt intresserad av alla importerade hingstar som jag tycker dräller in över landet ;) så därför håller jag inte riktigt reda på dom :o

När jag bokade betäckning fick jag infon att Artist skulle stå på naturlig betäckning hemma i Bro. Jag har mailat hans ägare, men fortfarande inte fått något svar :(

Jag har också mailat till ägarna om Artist. De var väl för ca 2 månader sedan, och jag har heller inte fått svar. Lite synd med tanke på att många söker info. just via webben och ibland har man några extra frågor som inte står! Troligtvis får jag inget svar :mad:

Det var ju slarvigt! Vill dom inte ha ston till honom :confused:

Då tar jag och ringer ägarna i nästa vecka! Lägger ut infon jag får här!

Lägger in frågorna igen eftersom allt fler hingstvisningar närmar sej och det var ju detta tråden gick ut på. ;)

Vem blev din favorit?? :idea:

Berätta varför just denna hingsten tilltalade dej?

Vad tror du han kan tillföra i aveln?

Passar denna kandidat just till ditt sto/ston? Vilka egenskaper förväntar du dej att få utav hingsten på ditt kommande föl och hur kan han komplettera ditt sto anser du?

Om du sett en fantastisk fin hingst men inte har stomaterial som passar, vad hade du själv ansett passa honom? Ja vad hade du själv rent av önskat dej om du skulle stå som intresserad köpare efter ett föl e denna hingst som du gillade och vad hade varit idealmödernet på stoet härstamningsmässigt? Vilka blodslinjer och kombinationer skulle göra dej nyfiken och intresserad av ett föl som påläggskalv?

Några hingstvisningar har redan varit ute landet och några återstår och det skulle vara intressant att få veta vilka hingstar som ni upppskattade mest i år.Fyll gärna på med nya uppgifter här vart efter ni åker på hingstvisningar ute i landet...

Så fortsätt med att fylla i med vad ni tycker!

Du ska välja en ridponnyhingst så du kan regga den som ridponny, men då måste det vara en hingst med rätt stam.
Om du väljer en Pre blir det väl endast en korsning skulle jag tro?? :confused:

Jag har ponnyston, ska betäcka tre ponnyer + 2 halvblod

1. Ridponnysto ska betäckas med Speyksbosch Dancer (ridponny)
2. Ridponnysto 2 ska också betäckas med Speyksbosch Dancer
3. Welsh sto ska betäckas med Downland Jaguar WSB
4. Hbl Sto 1 ska betäckas med Downland Jaguar WSB
5. Hbl sto 2 ska betäckas med Bocelli eller Metal, kan inte bestämma mig när det gäller den sista. :smirk:

Nu har visningen i Tingsryd varit och ikväll blir det visning i Helsingborg!

Fram med era åsikter nu!

Ni som varit flitiga med kameran får ju gärna lägga in en och annan bild på favoriten!

Var i Tingsryd igår. Blue Talk var mycket trevlig. Likaså Metall och Weltman, men min stora favorit var Davenir :love:som jag inte ens kunde motstå honom utan bokade shady till betäkning.

Ang QE sperma...

Vi använde honom till att betäcka vårat sto med (som aldrig hade fått föl innan.
Hon tog sig inte, trots MÅNGA försök.
Vi ville ha honom som pappa till fölet, med det ville tydligen inte stoet!!
Nästa år så tog vi Elmshorn och det tog sig andra gången!!!

Vissa hingstar och ston passar ju helt enkelt inte tillsammans. Ett par bekantas sto har kastat och fött ett dödfött föl två år i rad med samma hingst, men i somras bytte de hingst och nu verkar hon klara fölet.

Det komm vi med fram till, de passade helt enkelt inte.

EFter som det skulle bli hennes första föl och hon var 12-13 år när vi betäckte henne med OE.
Vi viste att han hade bra kvalitet på sperman, och vi ville ha ett föl efter stoet. Så vi tog ett säkert kort. Trode vi....

Dock så visade det sig senare att Elmshorn var den perfekta partnern! Fölet har fått allt det vi vill att den ska ha, och har visat. Dvs de bästa egenskaperna från mamman och pappan :love:

Var på visningen i Helsingborg igår. Inte så mycket folk o så stojigt som tidigare år men det tyckte jag var bra!

Metall visades väldigt trevligt under ryttare o blev en ny kandidat till våra ston. Verkligen flott o högställd! De som annars gjorde mest positivt intryck på mig var Bocelli, New Balance o Friendship. Sen fanns det många fina hopphingstar men det är inte lika aktuellt för oss.

Cajo var en dansk underbar upplevelse som gjorde en charmerande uppvisning med husse! Men det är nog också mest hoppning som gäller för honom.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Hade velat se hur Silvano hade utvecklats men han blev struken i sista stund.

Jag och ia var också i Helsingborg igår.
Håller med om att det var lite folk, toppen! ;)
Visst var Cajo jättefin! :)
Jag tittade mest på hopphingstarna, där var flera fina, gillade tex, Nobel, Cagancho, Spender S (som var riktigt fin), Cortus, Acacio.
Jag bokade mitt ena sto med Leuthen I, ska bli mkt spännande. Jag har använt honom innan och är mkt nöjd med resultatet. :) Gäller att passa på, han börjar ju bli gammal.
Av dressyrhingstarna gillade jag D'avenir en mkt rörlig hingst, och Bocelli gjorde också en väldigt fin uppvisning.
Fullbloden som gick dressyr tyckte jag INTE om, riktigt usel trav på Blue Talk xx.
Inte heller New Balance gillar jag, den hingsten har ju ingen hals alls och börjar få lite väl mycket hull.
Metall var också riktigt fin.

Fullbloden som gick dressyr tyckte jag INTE om

Jo men ett fullblod är ju ett fullblod och det ger ju knappast en rättvis bild av dem att försöka konkurera med halvblodshingstarna.

Jag tror ju knappast att deras dressyruppvisning handlade om att visa "att här kommer en dressyrhingst"...utan mer för att man ska få en uppfattning om temperament under ryttare.

Såvitt jag har hört så finns det ändå en och annan nöjd person som äger avkommor efter tex Blue Talk xx kombinerat med halvblod.(eftersom du just nämnde honom).Han ger tydligen högresta avkommor med stora rörelser i kombination med halvblod enligt domarna.

Finns det någon som sett hingsten Highlight "live"? är nyfiken på honom han var struken i Tingsryd :( skulle vara spännande att höra lite komentarer från någon som sett honom :)

Svar till:

Jo men ett fullblod är ju ett fullblod och det ger ju knappast en rättvis bild av dem att försöka konkurera med halvblodshingstarna. Jag tror ju knappast att deras dressyruppvisning handlade om att visa "att här kommer en dressyrhingst"...utan mer för att man ska få en uppfattning om temperament under ryttare.

Nej, jag håller med om att de inte kan konkurrera med hbl-hingstarna, men om de bara vill visa temperament under ryttare så hade man inte satt på kandar och travat mesta tiden.
Man vill väl göra bra reklam för sin häst? En häst som går trevligt med tex tränsbett i en fin galoppform som han kan, tycker jag hade varit till fördel för hästen istället... :)

Halsen kan jag hålla med om är kass på New Balance men har du kollat in hur ryggen jobbar på honom. Man riktigt såg muskelspelet under hårremmen. Jag skulle mycket vät kunna tänka mig att betäcka med honom igen. Fast jag väntar och kollar vad jag får först!

Bocelli, Weltman, Cajo, Nobleman, Mètall och Spender S var de riktiga glänsarna tycker jag som oxå var i Helsingborg i går.

Det är nästan så jag vill betäcka mitt lilla sto med Spender S ... en HOPPHINGST!!! :rofl:

Lill / Stall Nöbbeled

Håller med dig om Spender S, han var kanonfin! :love:
Hoppas du får ett fint NB-föl(förstår att du väntar e. honom). Han verkar väldigt arbetsvillig och trevlig, jag har hakat upp mig på halsen bara. :)

Maria har ju inte haft honom speciellt länge och jag tycker att han har utvecklats enormt på denna tiden.

Visst har han alltid haft en bra teknik men nu hade han ju även spänst och balans.

Lill / Stall Nöbbeled

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka