Årets hingstvisningar-hetaste hingstkandidaten i år??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
På arabhästfronten är det också hingstvisningar på gång i dagarna...

3/4 Hingstvisning på Oppreva Arabstuteri, Skåne

Där var jag med min farbror! Hingsten Aja Sanagor från England var helt fantastisk! Stet Doda var också en av mina favoriter. Kulak var vacker som vanligt.

Och vad mycket man lärde sig av att se Jörgen Olsen visa! :)

var på strömsholm igår. Överaskande nog är Jeopardy numera min favorit. Han måste ha sveriges längsta ben. dessutom hoppade han helst super, lätt och smidigt. han såg aldrig ut att komma i framvikt, hur fort hon än red honom mot det maxade hindret så fick han ändå upp sina framben på ett otroligt sätt. Annars överaskade även hip-hop. han var mycket trevligare live än på de bilder man sett av honom.
finaste dressyrhingsten var utan tvekan lövstas Dàvenir (eller hur det nu stavas) taktmässig, uttrycksfull och extremt elastisk.

Jeopardy har en trevlig bakbensteknik faktiskt...kanske något underskattat hingst med trevlig härstamning också.Kanske har han inte det där lilla extra för att fånga stoägarnas intresse vad det gäller det exteriöra.

Intressant att du nämner Dávenir...som med sin härstamning är en typ av goldcross med sitt blod Davignon I-Weltmeyer(kombination Donnerall och Weltmeyer)plus det där lilla extra i tredje led med angloaraben Matcho som gjort så mkt gott i halvblodsaveln.

Hip Hop ska bli intresant att se...av det lilla man kan se på bilderna tycker jag han påminner mer om sin morfar Electro än sin lite grövre far Feliciano...dragen av Hartung tycker jag också syns.Ska bli intressant att få se.

Jag var på Strömsholm i går och har ändrat mig!

Har först varit inne på Stanford länge, men det är för långt att åka. Sen ville jag ha Feliciano, men jag är lite osäker på fryssperma, vilket hingststationen jag varit i kontakt med också varit p g a att hon är 14 år. MEN i går fick jag veta att Artist :love: inte ska stå på Gotland som det står i hingstkatalogen :rofl:

Så nu är han bokad!

Var det inte långa öron han hade :D

Jag förstår att det var luvan, men det såg hemskt sött ut! Han blev min kompis favorit också!

Var ska Artist stå egentligen då? :confused:

Var intresserad av honom till mitt ponnysto.

Jag var på flyinges och hingsttåget på strömsholm, flyinges uppvisning var klart proffsigast. Jag gillade casa grandes teknik och richfields gång, lácteur var inte lika fin som han.
En liten parentes bara, jag lade märke till att de(flyinge) tajmade rätt låt till rätt häst lite, så när orestus kom in spelade de plötsligt "bad" med micheal jackson....vad nu då... :confused: är han :devil: :rofl:

men carte d´or från hingsttåget var ju sagolik att se...de kommer nog bäst till sin rätt utstrålningsmässigt när de är i frihet helt klart...

artist hade fin teknik tyckte jag...

hmmm vad mer...dávenir rörde sig bäst på hingsttåget.
Men minnet alltså...tur att man har filmat annars skulle man lätt röra ihop alla intrycken :D

Jasså, ska han vara hemma i år Artist?
Gäller samma priser som det står i hingstkatalogen?
Samma kostnad för ponny oxå?
Du får ju nära till honom, klart vettigt alternativ om man vill slippa alla seminkostnader!

Jag gick precis in på Frötuna Gårds hemsida, och där stod att han skulle vara på Gotland :confused:

Så nu har jag skickat ett mail till ägarna och frågat hur det egentligen är? Men det verkar lite ologiskt att köra honom från Gotland till Strömsholm mitt under betäckningssäsongen, så jag hoppas verkligen att han är hemma!

Vad gäller avgifterna så antar jag att dom är desamma som i katalogen, antar att det är ägarna som sätter dom? Minns inte att dom sa något om kostnaderna i går, men jag var fullt upptagen med att studera hur han rörde sig i bakkotorna, eftersom mitt sto är lite trång där :D

Lánar en svarsknapp.

Jag har varit pá tvá hingstvisningar i Holland och sett ganska mánga fina pojkar. Nágra av de personliga favoriterna är Samba Hit - vilken elegant gummiboll,
Rosario (även godkänd I Sverige)- gillar han rörelsemekanik, men han verkade lite tittig och
Trento B - högstäld med bra rörelser.

Men det finns sá mánga fina. T ex alla gamla välbeprövade godingar som Flemmingh och Ferro.

Nágra hopphingstar som jag gillade var Oklund - för hans lugn och kapacitet.
Gran Corrado - vilken elegans.
Lovis Corinth - smidig som en katt.

Ska väl áka pá nágra visningar till, men hade en sádan trákighet med min dräktiga märr, sá känslorna är just nu lite off. :cry:

Jag lånar också en knapp.

De skulle vara kul om någon kunde ge lite kommentarer hur Cathageno såg ut! Hade tyvärr ingen möjlighet att åka på visningen. Är lite sugen på honom till mitt sto.

Jag såg honom på Strömsholm. Han såg jättetrevlig ut. Hoppade fint och spänstigt. Det negativa (enligt mig) var att han var rätt grov men han såg ändå inte speciellt tung ut. Snurrigt det där. :) Jag tycker han påminner om Robin Z som ung.

Tänkte du på gångarterna? Hur såg de ut? Jag har ju ganska mkt fbl i mitt sto, så de borde gå bra om han är "grov"

Jag gillade Cuper bäst då jag letar högställd hopphingst. Tyckte han både rörde sig mjukt och smidigt och även hade mycket bra hoppteknik. Med dessa egenskaper och även en mycket attraktiv stam så borde han passa det svenska sto-materialet utmärkt.

Traven var ingen höjdare men galoppen desto bättre. Han verkade ha väldigt bra balans. Han verkade himla lugn och vettig tycker jag. :)

Cathageno är ju flyingehingst så kan inte varit där på hingsttågets visning, han var med på Flyinges!
Han såg inte alls tokig ut.
Hade hoppat kanon på bruksprovet, verkligen imponerande enligt dom som var där.
En bekant tappade intresset då han skyggade för hindren på visningen på flyinge.
Men på strömsholm skötte han sig bra!
Ang. Artist så har dom fortfarande inte ändrat något på hemsidan, vad sa dom på hingstvisningen?

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka