Årets föl. sälja/behålla?!

grimman

Trådstartare
Ni som har fått föl i år, vad gör ni med dem. Behåller för eget bruk :) eller säljer?

Har bara tagit 3 föl i mitt liv och då har det alltid varit för att jag själv vill ha en ny ridhäst och för att stoet har goda kvaliteter. Men om man nu skulle vilja sälja, hur lätt är det, både känslomässigt och rent affärsmässigt :confused:

Mina föl och unghästar är alltid til salu, men jag brukar inte annonsera mer än nån gång per år. Sparar gärna dem tills de är vuxna, men kommer rätt köpare så är de till salu. :) Och tycker man att det ÄR rätt köpare så känns det inte svårt. :)
Om det är lätt affärsmässig eller inte beror på priset och kvalitén på pållarna och hur kräsen man är på var de hamnar! :)

Jag ska behålla min snutta, det var även tanken från början. Min framtida ridhäst juh! :love:

Det fölet mitt sto fick i år var redan tingat av stoets fodervärd, hon betalar mina utlägg för fölungen som en levande föl avgift.
Hade jag själv haft stoet hemma hade jag troligtvis sålt fölungen.

Fölungen jag får nästa sommar är det tänkt att jag ska behålla och den ska bli min nya ridhäst och förhoppningsvis en lämplig tävlingshäst för mig som vill ut och tävla för skojs skull.

Jag tror att det är lättare att sälja som jag gjorde i år, fölet är "sålt" redan när det föds, då hinner man ju aldrig tänka att det är ens eget föl. Jag skulle säkert ha svårt att sälja det när det väl är lite äldre eftersom det är ju något som man själv har varit med och "tillverkat" dvs bestämt hingst osv...

Om det är lätt eller inte och sälja beror ju på köparna, vissa stammar är mer poppis än andra och har stoet egna meriter står ju det högre i kurs.

Jag brukar få mellan 4 och 10 föl varje år och får max behålla två. Så det är en hård gallringsprocess ;) Det avgör ju också vilka man kan hitta ett bra hem till. En del får i väntan på RÄTT köpare kanske gå och växa upp och bli inridna först. Lättast är det att bstämma INNAN fölet är fött att det kommer att vara till salu, då får man låta bli att se det som "sitt".

Jag ska behålla min.
Tabken har hela tiden varit att det ska bli min framtida tävlings/ridhäst efter mamman Queen. O jag hoppas att det kommer o bli så osså. :)

jag fick tre föl i år, och ska behålla stofölet, för att behålla något från hennes mamma, att ev avla på senare. stoet är 20 år. Ska däremot sälja hingstfölen. Vet man att de kommer till bra hem är det inte så svårt att sälja dem, jag har skrivit kontrakt att jag har återköpsrätt vid ev försäljning, mest för att försäkra mig om att veta vart de tar vägen. Hittills har jag bara behövt köpa tillbaka aett sto som jag behöll sen, de andra har kommit till mycket bra hem där de tursamt nog fått stanna! :D

Som en tidigare skrev så är mina till salu hela tiden. De sista åren har det varit stor efterfrågan på mina föl, så i år har jag bara ett av tre kvar och det utan att ha haft annons på dem.
Jag är ju redan från början medveten om att de ska säljas med tiden så det gör det lite lättare. Men visst precis innan dom åker så är en motstridiga känslor även om jag vet att dom kommer att få det bra. Sedan har jag haft turen att det flesta av köparna mer än gärna håller kontakten, så jag vet vad som händer med dem. Det underlättar ju också lite.

Fick bara ett föl i år, har två ston i avel men den andra tog en paus. Årets föl ska behållas och sparas som hingst och om han utvecklas som vi hoppas, visas på hingstpremieringen som 2- eller 3-åring. Han har en stam som är mycket intressant för oss och har bröder som blivit godkända så vi har stora förhoppningar på honom. :)

I år betäcks båda stona och fölen kommer, som det ser ut nu, att säljas då vi inte kan ha fler hästar just nu. Det kommer säkert att vara jättejobbigt men kommer såklart bara att sälja till riktigt bra hem där man har koll på vad som händer med dem.

Jag har inte bestämmt mig ännu. Det beror lite på hur hon utvecklas. Det jag sett hitils lutar åt att jag behåller henne. Hon har ett mycket bra temperament och tre bra gångarter. Om jag behåller henne är min tanke att hon ska bli min nya dressyrhäst och så småningom fölsto.Jag hade inte ens funderat på att behålla om det inte blivit ett sto.
Mitt lilla stoföl är femte generation som jag känner i denna stam. Det är kul att fortsätta uppfödninsarbetet!
Eva

Jag sitter i nästan samma situation som du. Äger mormor till årets föl (köpte henne som föl) och känner hennes (mormoderns) mamma. Det här är 3:e generationen som jag har och nu när min tävlingshäst (mormorn) blev utdömd vill jag verkligen ha henne kvar.

Att jag dessutom har lyckats förbättra allt från en generation till nästa är ju också kul.
Men jag kommer nog att sätta båda som till salu på fölvisningen bara för att... :angel: gambler som man är!

Av våra 5 fem i år är det bara ett, kanske två, som ska behållas. Våra föl och unghästar är alltid till salu och det är jag medveten om från början, vilket gör det lättare. Hamnar de hos trevliga köpare, som de flesta är, så är det inga problem alls, utan bara kul.
Jag skulle däremot aldrig kunna sälja våra äldsta avelsston, de är ju familjemedlemmar. :love:

Jag har som många andra de flesta unghästarna till salu , fast halvblodsfölet i år är inte till salu då jag ska behålla et för att kunna avla på senare då mamman är 23 år så man vet ju aldrig hur läng hon lever.
Ena shettis hingstfölet ska också behållas då han är ovanligt vacker enligt mitt tycke men de andra 2 hingstfölen är till salu.

Innan fölet föddes i år hade jag tänkt att om det var ett stoföl skulle jag behålla det och om det var en hingst skulle han säljas. Ha ha... nu blev det ju en hingst och det känns tveksamt om det kommer att gå att sälja honom. :love: Barnen tycker att jag är världens svikare när jag fört det på tal och den 6-årige sonen har deklarerat honom som sin. :D Skulle RÄTT människa vilja köpa honom är han nog till salu (ska ha bra betalt också ;)).Får försöka lösa det här med att han är hingst så smidigt som möjligt. Fast jag VILL ha ett sto till att avla på, tänkte att det då var lämpligt med ett stoföl. :angel: Men, det ordnar sig nog i slutändan ändå. :)

4 föl kom till oss i år. 2 av varje. Hingstfölen är redan sålda och ena stofölet är tingat. Det sista stofölet ska vi behålla då hon är så fin samt att hon betyder något speciellt för oss. Om vi säljer mammman till det första stofölet så behåller vi troligen det fölet med beroende på dem som har tingat henne.

Årets enda föl, ett sto, planerar jag att behålla då både mor och far börjar bli till åren. Jag sålde helsystern förra året, trots att hon egentligen skulle behållas, men rätt köpare, rätt pris...
Har bara behållt sex av våra hittills 22 uppfödningar, och av dessa planerar jag att sälja två ston födda 2002.
Känslomässigt...svårigheten varierar. En del är det självklart att sälja, då de inte passar mig i min framtida avel. Affärsmässigt är det också varierande, men det verkar som det är enklast att sälja ponnyerna som föl - eller vänta tills de är tre-fyra år.

Hlsn Helena

jag ska behålla fölet och det var planerat ända från början :) det förra fölet hon fick tillhörde den förra ägaren och jag var förbered på att det fölet skulle bort ända från början men jag blev ändå helt knäckt när hon åkte :cry: ush aldrig mer :(

Jag skall sälja, har bara två stallplatser och tre hästar. Fast Mathias (min son) vill behålla. Fast det vill han med alla fölen.

Än så länge har jag inte behållit något föl...om än att jag ville behålla alla.Men man får ta sitt förnuft och gå efter vad man har för mål med det hela.Jag vill ha fram en skäck av yppersta kvalité...och får givetivs enfärgade föl.Förra årets föl har jag lite ånger över att jag sålde ändå...mitt hjärtegryn! :love: :love:

Det är en himla plåga att sälja :devil:...åtminstone för en annan som kanske bara har något föl om året. :crazy:Jodå det är med rödgråtna ögon och ett himla snurvlande som lastningen sker när de åker till sina nya hem. :cry:

Men,men jag är ytterst tacksam över när de kommer till hem med folk som bryr sej...som hör av sej...skickar mail och skickar bilder och berättar hur det går...sånt värmer hjärtat! :)

Kanske har jag turen med mej i år....vi får väl se... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 186
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 254
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka