Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på att ni hittade honom i hagen,så har ni ju ingen aning om ifall han fått råmjölk i tid och heller inte hur mycket.
Jag hade ringt vet redan igår.

Vi ringde vet i eftermiddags, men dom tyckte vi kunde avvakta tills imorgon. Är han inte piggare imorgon skulle dom komma och ta ett blodprov för att se om han fått i sig tillräckligt med råmjölk.
Eftersom han äter, bajsar, kissar och ändå rör sig lite så verkade vet inte vara så orolig. :/

Det tyckte jag lät som en väldigt oansvarig vet... Det går så satans fort med fölen, är det nånting man verkligen lärt sig av att hänga här på avel så är det att om fölet verkar hängigt så är det till att kolla SNABBT. För är det nånting som felar så dalar det väldigt snabbt åt helt fel håll. Ring ut vet igen och se till att de gör en foalcheck och kan ge plasma om så behövs.

Nevada testar om hon passar i vitt :p

10253965_10202474267391974_599264354544351582_n.jpg

En tuttbild ;)

1959310_10202474266351948_1028307065327678279_n.jpg

10153132_10202474267151968_6941204700956682404_n.jpg

Men sååååå sööööt :love:

Vi ringde vet i eftermiddags, men dom tyckte vi kunde avvakta tills imorgon. Är han inte piggare imorgon skulle dom komma och ta ett blodprov för att se om han fått i sig tillräckligt med råmjölk.
Eftersom han äter, bajsar, kissar och ändå rör sig lite så verkade vet inte vara så orolig. :/

Oj, det låter inte alls normalt att han är så slö! hade gjort en foalcheck direkt. Han är inte uttorkad eller förstoppad? Jag hade varit riktigt orolig.

Ring veterinären så dom får kolla på den GENAST !!! Inte vänta och se inte om en timme utan nu !
Finns absolut inget att vänta på , dom kan dö på ett par timmar om de inte får rätt vård .
Föl väntar min inte på att de ska pigga på sig .
Detta skulle man gjort redan första dagen om ungen var slö .
Den här lille sötnosen föddes i lördags 19/4, så idag är han dryg 2 dygn. Men han är fortfarande väldigt slö? Har hittills inte börjat springa omkring, utan går väldigt stappligt/som om han vore groggy.. hur nojjig borde man vara? Vi är vana vid att fölungar börjar springa omkring ganska snabbt.. :(
10274228_10152324643995479_9178217323984950292_n.jpg

Du har fått goda råd här, följ dem! Ska hålla tummarna för din lille kille :)

Var på en jättebra fölkurs på hästkliniken i Uppsala. Där sa det att det finns bara 2 lägen på ett föl, antingen sover de eller hoppar runt mamma ALLT annat är inte ok och att det är tiden som är viktig för fölets överlevnad. Så vad eran veterinär tänker när de säger avvakta är tvärtemot vad de sa på kursen. De kan gå hur snabbt som helst från att se ok ut till att ej överleva. Så kontakta veterinär omgående är mitt råd. Håller tummarna för att det går bra

@OutOfService missade ni fölningen alltså? Vet ni ungefär hur gammal han var när ni hittade honom? Han kan ju ha blivit nedkyld på marken också när han kom.

Plus alla ni andra!

Ja vi missade fölningen, ägaren var borta mellan 10.30-17 och när hon kom hem så låg fölungen i hagen, så han var max någon timme när han hittades. Ställde sig upp och åt då.
Han har bajsat och kissat hela tiden.

Imorse var det dock en helt annan fölunge än igår kväll. Idag har han stått upp mest hela tiden, äter längre stunder och springer efter mamma när hon går iväg. Han har också rätat ut kotorna betydligt sen igår.

Och lugna er lite, vi har inte haft så många föl och vi ringde veterinären. Om veterinären då tycker att vi kan avvakta över natten så litar vi naturligtvis på det! Och den här gången gick det ju bra som tur är.
Hade veterinären kommit ut igår hade han inte gjort något, sa han. Utan hade fölet vart lika slö idag så hade han tagit blodprov och eventuellt gett plasma om det behövts. Men eftersom fölet blivit så mycket piggare sen igår så gör dom ingenting nu..

@OutOfService Tyvärr går det inte att lita på veterinärer som säger åt en att avvakta med ett föl. Det händer ju varje år att fölungar dör för att veterinärer säger åt oroliga ägare att avvakta:(. Det går så vansinnigt fort med fölen och jag skulle då aldrig ens chansa om en unge int verkar pigg. Så mycket bättre att ta en foalcheck och isf ha överreagerat.

@OutOfService Jag tycker fortfarande att det var väldigt oansvarigt av den veterinären. För är fölet så pass slött att ni faktiskt undrar över det och ringer, så är det ganska alarmerande på en sån liten. Vetten skulle ha kommit ut på stört och tagit foalcheck. Det är som @Fiorano säger flera som varje år mister sina föl för att de avvaktat för länge. Det räcker att avvakta några timmar så kan det vara kört.

Men det var ju bra att den verkar piggare. Tycker ändå på beskrivningen att den verkar ganska låg fortfarande. Bara några timmar gammal brukar de ju springa ifrån sina mammor i glada skutt.

@OutOfService det är för er skull vi skriver så. Vi vet alla hur skrämmande fort man kan förlora ett föl genom att vänta "ett par timmar". Nu hade ni tur att stoet klarade fölningen själv, bara att hoppas att turen fortsätter.

Jo jag förstår det. Men vad har man veterinärer till då? Är man inte så van själv så är det väl inte så konstigt att man litar på vad veterinären säger.

Och ja vi missade fölningen. Vilket vi absolut inte ville, men hon visade inga tecken på fölning när ägaren åkte hemifrån.. så det är inte så lätt att passa dom 24/7, dessutom är iallafall jag van vid att dom flesta fölar på kvällen/tidigt på morgonen.

@OutOfService

Vad bra att han verkar lite piggare idag :) Jag hade för egen del tagit en foalcheck för att vara säker ändå.
Sedan tror jag att ingen som väntar föl missar fölningen med flit! Jag vakade i 24 dygn och missade på
3 timmar :angel:

@OutOfService
Ingen skäller på er utan vill få fram hur fort det går för en slö fölunge till ingen fölunge . ... Utan man vill få fram hur otroligt fort det går och även om er fölunge nu är piggare så se till att veterinären tar en fölcheck på fölungen , dessutom kan de bli piggare för att sedan snabbt dippa igen och då kan det vara försent .

Funderar på det här med fölbrunsten...
Var som jag anade att Älva börjat brunsta och Nevada har fått diarré.
Såg när hon kissade idag o efteråt blinkade hon o luktade väldigt starkt av brunst.
Det rann ut lite gul/diarré färgat ur henne när hon blinkade.
Är det någon annan som sett detta eller som vet om det är normalt?

e_lin_a@
Mitt sto har med flytningar, de kan ha det en tid efter fölningen :) En del behöver sköljas innan man seminerar om (om man nu ska göra det).

e_lin_a@
Mitt sto har med flytningar, de kan ha det en tid efter fölningen :) En del behöver sköljas innan man seminerar om (om man nu ska göra det).

Åh va bra, blir ju så nojig att nåt ska vara fel på min prprinsessa
Blir ingen ombetäckning i år iallafall, får se hur läget är nästa år.
Blir hon bra från sina skador nu så är tanken att rida igång henne o ha roligt tillsammans nåt år innan det ev. blir ett syskon till Nevada :)

Såg för roligt ut när de kom in ikväll!
Älva ställde sig för att kissa och då ställer lillan sig jämte o kissar hon med, gör allt som mamma gör! :laugh:

Nej lätt är det inte men att lämna ett högdräktigt sto själv i sju timmar är verkligen inte att rekommendera..

Elina, mitt so hade kraftiga flytningar efter. Veterinären rekommnederade att ta ut henne utan fölis och longera lite så hon blev upprörd och drog ihop sig.
Gjorde det första dagarna en liten stund, sen lät jag de komma ut och springa av sig en extra sväng på kvällen och då kom det mer. Att det kommer ut är bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 986
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar