Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja vad ska man säga. Fendi låg ner natten före hon fölade också så det stämmer inte heller. För det såg jag minsann på kameran haha.
Var borta en runda till stallet nu igen o släppte ut stoet så hon ska få lite ordning på maskineriet, det rann lite vätska och hon bajsade. Hon äter och dricker bra :) Mätte fölet, han är 105 i manke. Han är riktigt tam, vill nästan krypa upp i famnen på en, kanske för att det var jag som torkade honom torr medan Fendi stod förskrämd i ett hörn i boxen o tittade på :D. Så fort man öppnar stalldörren så gnäggar fölet.
Nu ska jag strax till tandläkaren. Som det känns nu kommer jag att somna i tandläkarstolen...

Stoet vi missade fölningen på var visserligen ensam då 7 timmar på dagen. Men hon hade inte haft vare sig vaxproppar eller något annat tecken. Mjölkade henne senast kvällen innan och då kom det bara några droppar klar vätska.

Andra stoet som ska föla hade en liten liten droppe på ena juvret i söndags morse, igår rejäla vaxproppar och likadant imorse. Men än så länge ingen fölunge i sikte. Stoet går så nöjt ute i hagen och äter gräs. Borde väl dock bli idag/inatt om man ska gå efter vaxpropparna.

(Det är inte mina hästar så därför kan inte jag kolla dom så ofta dygnet runt)

DSC_0902_zps9dfb83e8.jpg
DSCF0089_zps1604d6f7.jpg
DSC_0903_zps45dbde64.jpg

Lillkillen är här!! Hingstföl e Sir Oldenburg - Faustinus -Royal Olymp-Davignon.

Naturligtvis blev det klassikern. Kollade kameran var 20 minut. Kl 2.20 stod Fendi och sov, kl 2.40 låg det ett föl i boxen. Jag ut snabbt som attan o fick torkat den lille, mamman var lite rädd för honom först. Sen mjölkade jag ur och gav honom 2 dl råmjölk sen har han diat själv. Han har lagt 5 högar vad jag sett hittills!

Stort grattis till finingen :D

/Lizzie

DSC_1171_zpsda9809a5.jpg
DSC_1164_zpsfc467555.jpg
DSC_1156_zps0ab7f06c.jpg

Silvio säger God morgon !
Sådan moder sådan son.
Urfina.:love:

Men alltså hörrni:eek:
Jag blir så nervös när ni har grimmorna på mammorna
Jag har på kliniker sett ett par ungar som fastnat i mammas grimma o fått men för livet om de nu blev gamla.
en var på ÅB efter 6 mån o var illa däran.

Ja, jag är medveten om detta, jag ser till att mammans grimma sitter åt så gott det går, så fölis inte får in en hov eller nått... Men har sett många vars grimmor hänger löst nere på nosen, och tänkt detsamma som du :cry:

Har tyvärr inget att bidra med (förrän år 2016 :D) men måste bara hoppa in och säga att alla era bäbisar är så olidligt fina :love:
//Bejkonfis, som längtar tills hon har en egen bäbis i hagen att njuta av

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 989
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar