Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_0902_zps9dfb83e8.jpg
DSCF0089_zps1604d6f7.jpg
DSC_0903_zps45dbde64.jpg

Lillkillen är här!! Hingstföl e Sir Oldenburg - Faustinus -Royal Olymp-Davignon.

Naturligtvis blev det klassikern. Kollade kameran var 20 minut. Kl 2.20 stod Fendi och sov, kl 2.40 låg det ett föl i boxen. Jag ut snabbt som attan o fick torkat den lille, mamman var lite rädd för honom först. Sen mjölkade jag ur och gav honom 2 dl råmjölk sen har han diat själv. Han har lagt 5 högar vad jag sett hittills!

Ja, jag tycker faktiskt att det är lite orättvist, har varit uppe var 20 de minut nu flera nätter och så blir det ändå att man missar. Men givetvis är jag lättad ändå över att det är över. Inte en skråma på Fendi därbak och hon har inte ens varit varm i pälsen, ser ut precis som vanligt.

Ja nästan så jag också tycker lite synd om mig haha. Men så dumt det känns.

Igår natt så fastnade kameran i ett läge (den går att snurra runt från datorn) så jag fick gå ut i stallet vid fyratiden och mecka med kameran. Fick ändra platsen den satt på så sågade till en lagom liten träpinne till det.

Sen såg jag också att en bräda lossnat från Grand Prix:s box, vet inte varför hon brukar inte sparka, men i alla fall tog hammaren och fixade till den boxen också. Mitt i natten :D Hoppas ingen granne hörde mig.

Och sen efter allt omak så missar man ändå fölningen. Fast kameran är rätt kul nu också, kollar till fölis med jämna mellanrum :) Så man har väl lite nytta av den trots allt :P

Ja nästan så jag också tycker lite synd om mig haha. Men så dumt det känns.

Igår natt så fastnade kameran i ett läge (den går att snurra runt från datorn) så jag fick gå ut i stallet vid fyratiden och mecka med kameran. Fick ändra platsen den satt på så sågade till en lagom liten träpinne till det.

Sen såg jag också att en bräda lossnat från Grand Prix:s box, vet inte varför hon brukar inte sparka, men i alla fall tog hammaren och fixade till den boxen också. Mitt i natten :D Hoppas ingen granne hörde mig.

Och sen efter allt omak så missar man ändå fölningen. Fast kameran är rätt kul nu också, kollar till fölis med jämna mellanrum :) Så man har väl lite nytta av den trots allt :P
Grattis. vilken fin:love:
hur i hela friden kan det gå så fort:crazy:

var det hennes första?

Grattis. vilken fin:love:
hur i hela friden kan det gå så fort:crazy:

var det hennes första?

Ja jag förstår inte heller hur det kan gå så fort! Men jag är egentligen inte förvånad, har varit med om det förr. Ja det är hennes första.

Tack förresten :)

Avmaskning, hur gör ni med det? Snart dags att låta dem gå ut i sommarhagen där det är mycket gräs redan.

@sassiball

En vet skrev ut Fyrantel i dubbel dos åt mig att ge direkt efter fölningen mot fölmask.
Men eftersom hon fick kolik, så väntade jag två dagar med att ge den. Då säger nästa vet att Fyrantel inte tar fölmask och att jag skulle avmaskat med Ivernectin två veckor före fölning! Blev så sur på mig själv att jag inte ifrågasatte mer! Så hon blev avmaskad mot de vanligaste maskarna iaf. Och sedan ska man vänta två veckor efter avmaskning innan man skickar in träckprov. Plus att det tar några dagar att få svaret och sedan vänta ytterligare några dygn efter ev ny avmaskning. Jag tyckte det var synd att de skulle gå i en grushage så länge, så jag väntade tre dygn efter avmaskningen och släppte på gräs. Ska ta träckprov när de två veckorna gått och hoppas verkligen, verkligen att hon inte har någon annan mask nu!!! Jag som ALLTID tar träckprov annars :banghead:

Jaha :confused: Jag är nog lite trögtänkt efter allt vakande så jag förstår inte hur jag ska göra. Är det ivermectin som gäller på fölungarna? Stoet är inte avmaskat alls i år utan i höstas. Känns bra att ha lite på fötterna innan man ringer veterinären.

Jaha :confused: Jag är nog lite trögtänkt efter allt vakande så jag förstår inte hur jag ska göra. Är det ivermectin som gäller på fölungarna? Stoet är inte avmaskat alls i år utan i höstas. Känns bra att ha lite på fötterna innan man ringer veterinären.
Fråga Madick.

Jag vill också veta vilken vikt man ska ta på stoet. hon väger normalt 800, men vad tusan väger hon sen?
Hon har också helnollat sista åren. Ska man avmaska ändå?
Hon går ju med en ny som inte nollar. Den ska givetvis maskas innan bete.
Kopierar detta o lägger in i masktråden.

@sassiball
Nej, fölen ska avmaskas först vid 8 v med axilur.
Ivermectin skulle man visst avmaska stona med två veckor innan fölning för att fölen inte skulle få fölmask.......men sedan har jag hört att fölmask är väldigt ovanligt???

@Tingeling

ditt sto fick kolik efter fölning, vet man varför? Jag har väntat med att släppa ut stoet så hon får springa av sig (utan föl) och tänkte göra det i em. Kanske borde jag gjort det tidigare?

Jag pratade lite med @Madick om detta i veckan. Jag tog träckprov nu (har ju nästan 2 mån kvar) och då det var ett nollresultat tyckte inte Madick att jag skulle avmaska i samband med fölningen heller. Annars är det ivermectin man ger.

Titta, ni får ju bra koll via varandra :-)

OM stoet visar positivt på träckprov så avmaska med ivermektin-preparat inom 24 tim efter fölning. Fölmasken är mkt ovanlig men om man ändå ska avmaska så kan man ju passa på. Fölet avmaskas med Axilur vid 8 och 16v, träckprov vid ungefär ett halvårs ålder för att se om även blodmask behöver behandlas, då måste man byta medel eller använda dubbelt. Fölen kollar man också i jan/feb för att se om immuniteten mot spolmask är klar eller om åringen behöver hjälp en gång till med avmaskning.

DSC_0902_zps9dfb83e8.jpg
DSCF0089_zps1604d6f7.jpg
DSC_0903_zps45dbde64.jpg

Lillkillen är här!! Hingstföl e Sir Oldenburg - Faustinus -Royal Olymp-Davignon.

Naturligtvis blev det klassikern. Kollade kameran var 20 minut. Kl 2.20 stod Fendi och sov, kl 2.40 låg det ett föl i boxen. Jag ut snabbt som attan o fick torkat den lille, mamman var lite rädd för honom först. Sen mjölkade jag ur och gav honom 2 dl råmjölk sen har han diat själv. Han har lagt 5 högar vad jag sett hittills!

Guuud vad fin han är!!! Grattis!! Miranda gjorde ju likadant för mig förra året, satte klockan varje kvart, halv 4 stod hon o sov, sen kunde jag inte somna om, och gick på toa, 10min senare låg fölet i boxen :/

Tack :) På något vis skönt att det inte bara är jag som blivit lurad, trodde jag hade lite koll.

Måste ju säg att jag försökte få ut någon mjölkdroppe igår men det gick inte, kom inte en droppe och spenarna var torra och halvtomma även efter att hon fölat. Inte förrän en stund efter fölning när jag skulle mjölka ur lite råmjölk, då kom det. Inte minsta kristall på spenarna innan dess.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 989
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar