Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
2cy4fgk.jpg

He he det ser ut som om mammahäst kommer att få en liten överraskning aaaallldeles strax! :D

Nu är ju allt bra och jag har börjat slappna av. Med undantag för Hö-grejen :p ( Nu kom min man in och sa att hon äter kraftfoder med???)
Iaf....jag berättade om diarrén för en granne som jobbat mycket med lantbruk. Hon frågade mig direkt om jag värmde mjölken när jag mjölkade ur. Jag sa att jag gav den ju direkt. Då sa hon att om flaskan var kall, så sjönk temperaturen i mjölken och då koagulerar den inte i tarmen och det blir diarré! Hon har sett det hos massor av kalvar. Tror även det var hos getter och får.
Är det någon av er som varit med om liknande? Kan det vara så? Låter inte helt orimligt? Om man kan jämnföra kor och hästar? Men samtidigt är det väl konstigt om inte det är första saken vetrinärerna checkar av? Jag menar, det är ju massor av hästägare som mjölkat ur och matat sina föl vid fölning? Är det allmänt känt att man ska värma flaskan? Jag tänkte ju bara att hon var tvungen att få mat som läget var. Nu är det ju som det är oavsett, men intressant att veta!
Jag har fått order om att ha folie runt flaskan för att behålla värmen.

Grandezza,
Jag gillar ditt sto skarpt o även hennes unge:love:

Alla ungar är fina, men i min smak är den ngt som jag skulle kunna tänka mig vara spekulant på... om jag nu skulle vilja köpa ett färdigt:)

Jag har fått order om att ha folie runt flaskan för att behålla värmen.
Hm....men om flaskan är kall när man mjölkar ur, så värmer ju inte folien den? Inte hört något om att flaskan ska värmas? Vet du varför du skulle hålla mjölken varm? Inga kommentarer ang diarré?

Hm....men om flaskan är kall när man mjölkar ur, så värmer ju inte folien den? Inte hört något om att flaskan ska värmas? Vet du varför du skulle hålla mjölken varm? Inga kommentarer ang diarré?
När Fendi var nyfödd gav jag henne 2 dl råmjölk som jag mjölkat ur, tips här från buke :up:. Men jag hörde inget om att flaskan skulle vara uppvärmd? Det har jag aldrig hört och gjorde inte heller, Fendi fick ingen diarré då i alla fall.

Det finns så många som är tvärsäkra på saker som är fel. Man får försöka välja ut någon eller några erfarna som man väljer att lyssna på. Givetvis kan man inte jämföra hästar med kor, kor har fyra magar! Andra försöker jämföra hästar med människor, hundar eller andra djur, men det är ju också tokigt.

Grandezza,
Jag gillar ditt sto skarpt o även hennes unge:love:

Alla ungar är fina, men i min smak är den ngt som jag skulle kunna tänka mig vara spekulant på... om jag nu skulle vilja köpa ett färdigt:)

Tack! Ja jag är väldigt förtjust i henne, otroligt snäll att hantera o hålla på med:love: Ångrar inte en sekund att jag köpte henne! Fölet ser dessutom ut att ha ärvt hennes vackra huvud:d Granat kommer att vara till salu sen, är lite ledsen att det inte blev ett sto, hingstar har jag ju ingen användning för tyvärr :(

Jissis vilken liten värsting unge jag fått!
:D:o
Så himla social, gnäggar så fort hon hör mig i stallet, hoppar upp o rusar fram för att hälsa!
Benen är lite överallt o att försöka sparkas är jätte skoj...
Är man i hagen är hon runt oss hela tiden.
Igår fick de komma ut på gräshage o var ute nästan hela dagen i det fina vädret och oj va hon busade!
Finns en vattenbrunn i hagen, sån som sticker upp en bit med lock över.
Den undersökte hon fram o tillbaka sen hoppade hon över den flera ggr!
Hade över två tjejer som är mer vana vid hbl föl än vad jag är för att höra vad de tyckte om henne, jag är ju lite partisk med ;)
De blev väldigt glada i henne o hon fick bara lovord så det va skoj :love:

Hur går det mer era små godingar?

@e_lin_a

Vad roligt att höra!
Här är allt lugnt och fint.
Lillan har blivit mer social de senaste dagarna och är väldigt nyfiken. Hon smakar på det mesta och har fart i benen. Häromdagen drog hon iväg i världens galopp, så mammahäst fick ta fram sina gamla löptakter och ge järnet för att komma ikapp henne!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 986
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar