Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årets föl 2014

Den här lilla snäckan föddes mitt på dagen idag; fullblodsarab e. Pakistan u. Plannja. Kan man tänka sig att det blir ett namn på P?!:D Frågan är bara vilket ....O_o

10258625_739458156085750_2655164103485484199_n.jpg

Sv: Årets föl 2014

Grattis!

Jag kommer längta ihjälp mig innan min pålla har klämt ut sin fölis :p. BF är i morgon - men det finns inte tillstymelse till några fölningstecken. Uppenbarligen tycker pållan inte att fölis är färdigbakad :p

/Lizzie

Ni har så fina ungar alla!!!

Nu måste jag ha lite kunniga åsikter!
Daisy äter Hö! Jag är sjukt orolig att hon ska få foderstrupsförstoppning?
Är detta normalt vid fem dygn?
Nu funderar jag på att ta ut halmen (eftersom jag inte litar på att hon inte äter det med) och spåna upp istället, samt hänga hönät högt upp!!
Är jag hysterisk eller tänker jag rätt?

Det har mina gjort den de var några dagar gamla och det har aldrig hänt något. Den första var tre dagar när han började. Det är helt normalt, jag tror att alla föl jag känt har gjort det. Lite hysterisk tycker jag nog att du är;)

Du är hysteri
Ni har så fina ungar alla!!!

Nu måste jag ha lite kunniga åsikter!
Daisy äter Hö! Jag är sjukt orolig att hon ska få foderstrupsförstoppning?
Är detta normalt vid fem dygn?
Nu funderar jag på att ta ut halmen (eftersom jag inte litar på att hon inte äter det med) och spåna upp istället, samt hänga hönät högt upp!!
Är jag hysterisk eller tänker jag rätt?

Du är hysterisk.........."ler"

PS vem fan har snott alla smilysar????

Nu är ju allt bra och jag har börjat slappna av. Med undantag för Hö-grejen :p ( Nu kom min man in och sa att hon äter kraftfoder med???)
Iaf....jag berättade om diarrén för en granne som jobbat mycket med lantbruk. Hon frågade mig direkt om jag värmde mjölken när jag mjölkade ur. Jag sa att jag gav den ju direkt. Då sa hon att om flaskan var kall, så sjönk temperaturen i mjölken och då koagulerar den inte i tarmen och det blir diarré! Hon har sett det hos massor av kalvar. Tror även det var hos getter och får.
Är det någon av er som varit med om liknande? Kan det vara så? Låter inte helt orimligt? Om man kan jämnföra kor och hästar? Men samtidigt är det väl konstigt om inte det är första saken vetrinärerna checkar av? Jag menar, det är ju massor av hästägare som mjölkat ur och matat sina föl vid fölning? Är det allmänt känt att man ska värma flaskan? Jag tänkte ju bara att hon var tvungen att få mat som läget var. Nu är det ju som det är oavsett, men intressant att veta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 986
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar