Arbete + avel = ?

hanna_shetland

Trådstartare
Vet inte om tråden ska ligga här eller under Avel.

Jag skulle behöva lite hjälp och idéer från er. Jag skulle vilja veta vad ni som bedriver avel (eller kanske bara har flera hästar) arbetar med. Som en del vet, har jag och min mamma ett antal hästar och avel på shetlandsponnyer. Nu måste jag bestämma om jag ska plugga vidare eller jobba och i så fall med vad.

Hur fungerar ert jobb med tanke på avelsverksamheten? Utbildning? Trivs du? Lön? Hinner du med dina egna hästar (hur många)? Med mera. Berätta gärna lite runt omkring. Det här är allt jag kommer på nu…

Själv skulle jag helst vilja arbeta med hästar men jag kan tänka mig att man blir lite trött på det när man även har det som fritidsintresse med flera hästar hemma att ta hand om före och efter jobbet. Så jag skulle alltså kunna tänka mig ett ”icke-häst” jobb men då är ju frågan vad?!

Jag gick ut skolan i våras, treårig gymnasielinje på Jällaskolan i Uppsala inriktning Hästhållning. Är bland annat diplomerad hästskötare, har gått ungdomsledarkursen steg 1-3, tappskokompetens och erfarenhet som hästskötare hos tävlingsryttare dvs. det mesta för att passa som hästskötare. :smirk:

Hjälp mig! :crazy:

Jag har nio hästar varav sex är hemma och föder upp knabstrupper och halvblod i liten skala. Jag är läkare.

Kan dina föräldrar ta hand om hästarna under en längre tid? I så fall skulle jag, om jag var dig, åka utomlands ett år eller så, för att plugga eller jobba.

Själv arbetar jag som lärare och det har hittills funkat ganska bra i kombination med hästarna. (Förutom den dagen "min" klass skulle ha ett prov samma dag som mitt sto skulle upp till hingststationen. Ville hon knalla på transporten? Nix! Tog evigheter, och eleverna fick vänta en och en halv timme på att komma in och skriva sitt prov.)

Tycker du ska fundera lite kring vilka yrken som kan funka ihop med hästverksamhet, och vilka möjligheter du har just där du bor. Visserligen är hästar flyttbara men då kostar det. Vill du bo kvar? Vilka arbetsmöjligheter finns omkring dig? Och sist, men viktigast, vad vill DU göra?

Ibland är det svårt att hinna med alla hästar när man jobbar heltid, men det går ju :) Om du vill tjäna bra rekommenderar jag att du vidareutbildar dig. Nu vet jag inte vad en hästskötare tjänar men jag kan tänka mig att det inte är något högavlönat jobb..
Fundera ut VAD du vill göra eller arbeta med. Kan hålla med dig om att det kan bli för mycket att både arbeta med hästar och ha det som hobby sen när man kommer hem från jobbet. Men en del trivs med det också. Risken kan vara att man tröttnar om det blir "för mycket hästar", om du förstår vad jag menar. Lycka Till vad du nu än hittar på!
/Linda.

Jag har bedrivit och bedriver återigen, avel med Islandshästar.
Jag har under en period varit hemma och gjort bara det.
Men det var inte bra för psyket.

Jag arbetar numera som Ingenjör inom Telecom.

Det finns ett jobb som är rätt okey att kombinera med hästar, och det är att jobba med mjölkkor.
Jag fodrar och släpper ut hästarna innan jag börjar jobba vid 5-halv 6, sen är man ledig på dagen från runt 10 till två, då hinner man mocka, och framför allt rida, medan det är ljust. Sen är man hemma igen vid 18.00.
tycker det är perfekta tider, om man vill hålla på med hästar som hobby.
Har du bara rätt inställning tror jag nog att du kan få jobb på mjölkgård utan nån mer utbildning.

Det skulle dom nog kunna, det är visserligen bara min mamma som är hästintresserad och i så fall skulle jag faktiskt hellre sälja av och bara ha kvar en eller två för att inte "slita ut" henne.

Just där jag bor finns inga jobb. Har varit inskriven på Arbetsförmedlingen hur länge som helst och de få jobb som finns kräver utbildning för det yrket. :smirk:

Bor på landet, har fem mil till Stockholm = överkommligt.

Vad jag vill göra vet jag faktiskt inte - är därför jag försöker få lite tips här ;) Jag skulle gärna arbeta som hästskötare men inte hos tävlingryttare då jag av egen erfarenhet vet hur det lätt blir. Sju dagar i veckan, från tidig morgon till sen kväll och nästan utan lön. Min mamma är ridande polis och i polisstallet skulle jag mer än gärna arbeta - ordnade arbetstider och lön MEN de har inte anställd folk på evigheter.

Men OM jag ska utbilda mig - till vad? Jag har ganska bra betyg men inte på långa vägar så att de räcker till läkar eller veterinärutbildning, som jag heller inte vill bli.

Börjar bli smått desperat måste jag säga, när inte ens AMS kan hjälpa till. Snart får jag i alla fall arbetspraktik från kommunen via AMS och tjänar HELA 3900:-/månad. ;) Men jag får i alla fall själv bestämma vart.

Jag har ju gått naturbrukslinje (inriktning häst) men var även tvungna att läsa en kurs som innehöll en ladugårdsvecka med mjölkning och allt omkring. Det var riktigt kul (mycket roligare än de fem stallveckor man hade) och jag fick tom MVG i kursen, jag skulle mycket väl kunna tänka mig att arbeta med kor men häromkring finns bara två mjölkbönder - ingen av dem har råd att anställa någon. :(

Just där jag bor finns inga jobb
Men i dessa trakter så pendlar man.
Närtuna är ju bara några hus mitt ute i ingenstans.

Du har ju hela StorStockholms arbetsmarknad att söka till.
Uppsala, Norrtälje, Norrort och Arlanda är dessutom nära.
Jag bor vad jag anser nära dig, men du skulle väl anse att det är långt borta, och i dessa trakter så har man 20-50min till jobbet.
Det räknas som normalt också på min arbetsplats.

Ta och se efter hur lånt du kommer på 50min i bil och du skall se att där finns en hel del arbetstillfällen.

jag har som du vet 8 vuxna och 5 ungdjur. Just nu så är jag hemma med havandeskapspeng men annars så jobbar jag 83% natt inom hemsjukvården (har 1 h resväg pg av färjan)Nu får jag hjälp av traktens ungar att mocka på vintern med det tar ju ändå en del tid. Fördelen med att jobba natt där jag jobbar är att det går att vila så man inte behöver sova bort hela dagen lång(går inte heller då 2 åringen är hemma med mig på dagarna) Skulle inte orka jobba med hästar och ha dem som hobby, sett många som tröttnat fort då. Har en kompis som är utan utbildning och hon jobbar inom hemtjänsten på kvällstid, då hinner hon med hästarna på fm och sedan när hon kommer hem påkvällen så kvällsfodrar hon direkt innan hon åker hem. Hyfsat bra betalt har hon dessutom :) Ett jobb som man kan ha om man gillar människor, det går ju alltid att byta efter en tid om man upptäcker att man inte trivs. Kommunerna brukar inte vara så knussliga med utbildning iaf inte Täby kommun :D

Jag är kommunalanställd som djurskyddsinspektör, jobbar just nu 75% även om jag har en heltidstjänst. Det går bra att pussla ihop arbetet med hästarna.

Jag har också jobbar med mjölkkor i flera år, och det passade också mycket bra att förena med hästarna.

Själv är jag lantmästare, och jag tycker att det är skönt att ha de egna hästarna utanför det ordinarie arbetet.
Du har inte funderat på att läsa till husdjursagronom förresten?

Hlsn Helena

Självklart finns det inga jobb här just i Närtuna, det är jag FULLT medveten om, tro mig! Men när man är på Arbetsförmedlingen och de frågar var jag kan tänka mig jobba och svarar i princip hela Stockholms och Uppsalas län och det inte finns nåt som jag kan få!? Det var snarare så jag menade. :smirk:

Natt skulle passa mig perfekt - jag är ju ändå uppe halva nätterna ändå. :D

Jag tror jag ska prova i sex månader att arbeta med hästar (praktik-tiden), man märker ju då om man orkar med det eller ej.

Jag har faktiskt varit inne på att bli Djurskyddsinspektör men när jag kollade upp det så såg jag att det fanns vissa krav på kurser som jag inte läst och just nu orkar jag inte plugga mer så i så fall är det en sak att göra i framtiden när jag jobbat ett par år men det är helt klart ett yrke som jag är intresserad av!

Kan man läsa mer om husdjursagronom någonstans - vad de gör osv. har inte så bra koll på det. Kanske vore nåt, om det inte krävs extrema betyg där också förstås. :)

Jag jobbar kvällar (15-23) inom hemtjänsten. Det behövs alltid timvikarier så det är lätt att få jobb. Som någon ovan skrev så funkar det faktiskt väldigt bra :-) Ffa så är det kanon på vintern, man kan vara i stallet när det är ljust ute :bump: Nackdelen är väl att sambon jobbar dagtid, vilket innebär att vi går om varandra hela tiden...
Innan har jag bara jobbat med hästar, och jag har inga problem med att mocka för 25 ridskolehästar på dagarna och sen fixa mina 3 på fritiden :D

Har inte så många hästar för tillfället men kan väl svara ändå. Jag har tagit en vanlig teknisk kandidatexamen och jobbar som konstruktör (ingenjör) på ett företag. Här har man ju vanliga kontorstider,dock kan man flexa lite hit och dit vilket är väldigt bra. Funderar dock nu på att läsa fysik vid sidan av för att senare kunna läsa in pedagogik och jobba som lärare. Min sambo är lärare och det är bara att inse att det skulle vara väldigt bra med fler timmar hemma och en sommar då man skulle hinna fixa på framtida gården... :)

Eftersom du har den utbildning du har så kanske det inte vore fel att testa att jobba/praktisera i ett stall ett halvår eller så. Det är säkert slitsamt i längden, men det kan ju vara en nyttig merit för dig om du vill hålla på med avel för egen del.

Jag tror att de flesta jobb går att kombinera med hästar. Speciellt de med lite oregelbunda tider på kvällar och helger, det gör att man får lite extra dagar ledigt ofta.

Själv jobbar jag som journalist och jobbar just nu dagtid (heltid). Tidigare har jag jobbat nattskift vilket är väldigt bra när man har häst, speciellt på vintern. Hela dagen fram till 15 ledig för att rida och hålla på med hästarna.

Jag tycker ändå att det funkar bra att jobba heltid på dagen och ändå ha sex hästar. Har dock bara en som ska ridas ordentligt, resten avelsston och unghästar.

lycka till
Piggy

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka