Arbete + avel = ?

Jag hade tänkt att lägga min praktiktid (om jag får den men det borde jag få) i ett stall med ett 20-tal hästar där hästskötarna arbetar skift. Kan ju vara bra att prova det i sex månader.

Vi har ju inte jättemånga hästar (sex just nu och två dräktiga) men det kan vara kul att höra hur andra har det. :)

Det finns många vägar att gå om man vill arbeta som djurskyddsinspektör. :)

Fakta om agronomutbildningen (där du läser på Ultuna) finns på SLU's hemsida.
Där finns även info om Hippolog, lantmästarprogrammet, veterinärutbildningen mm.

Hlsn Helena

Hittade det här nyss:

Man utbildar sig till Miljö- och hälso-inspektör och kan sedan inom yrket speciallisera sig mot just djurskydd. Utbildningen finns på Umeå universitet och omfattar 160 poäng. För att vara behörig måste du, förutom grundläggande behörighet, ha särskild behörighet genom att ha betyg i MaC, ShA och NkB (alternativt KeA+BiA).

*phew* Matte C... :crazy: :(

jag tycker att du skall satsa pa husdjursagronom, da kan du ju komma tillbaka som larare pa naturbruksgymnasium eller liknande. en super utbildning som alla jag kanner som gar eller gatt trivs jattebra med. :D :D

Jag arbetar i en ridsportbutik med varierande tider och det fungerar jättebra. mina föräldrar fodrar på morgonen, jag åker dit och släpper ut och fodrar lunch, lillebror kommer hem och fodrar em-hö samt tar in om det regnar, föräldrar kommer hem, tar in och mockar iordning, till sist kommer jag dit, rider dom skall ridas eller bara pysslar med dom unga och dräktiga.

hemma vid 22 ungefär. inte alla dagar men överlag ser det ut så här och det fungerar bra, vill jag inte var i stallet någon dag så har jag två föräldrar plus en ridkunnig lillebror som gärna leker cowboy och indianer i skogen så får hätarna komma ut iallafall.

har jobbat i stall också med "7-5" tider men på kvällen är man så trött på att vara lortig och ha varit ute hela dagen så då hade jag ingen inspiration kvar till mina egna som då blev lidande. så stalljobb har jag slutat med sen länge... :crazy:

Att jobba i Ridsportbutik måste vara kul om man är hästintresserad. Jag har också en mamma som är kanon och ställer upp. Tyvärr är inte lillebror det minsta intresserad. :D

Jag bedriver liten avelsverksamhet på halvblod, har för tillfället 9 hästar i blandade åldrar + gammelponnyn.

Jobbar för tillfället 75% som byggnadsinspektör men ska snart gå upp till 100% igen.

Min tid för hästarna är väldigt knapp och därför vill jag ha allt så lättskött som möjligt.

Har provat att arbeta heltid med hästar men jag trivdes aldrig med det eftersom jag tappade intresset att hålla på med mina egna när jag väl kom hem efter en tung och häst fylld dag. :(

Arbete/hästar fungerar bra nu eftersom jag har flex och har möjlighet att åka ifrån en stund mitt på dagen. Det värsta är vid fölningsperioden då det är mycket vakande...

Lill / Stall Nöbbeled ( som inte vill arbeta med hästar både på arbete och fritid)

Jag jobbar faktiskt på en ridskola och har jobbat heltid men har gått ner på 75% nu ett tag då jag har precis börjat jobba efter mammaledigheten. Just nu jobbar jag bara i stallet då jag inte ville hålla lektioner och jobbar kvällar nu på ett år i allafall just för att jag ska hinna med alla hästarna och barnen här hemma.
Jag och min mamma har ju uppfödningen ihop men det är jag som gör allt arbetet och just nu har vi ca 20 st hästar allt från shetland upp till Halvblod, fast övervägande shetland.
Jag kan villigt erkänna att jag ibland är j''''gt trött på hästanra ett tag på vintern när man bara tycker att man umgås med hästar dygnet runt + att man ska hinna med familjen och dotterns träning och tävlingar(ponnytrav) sonens fotboll mm mm .
Men mesta tiden tycker man ju att det är roligt. :angel:

Har hört på en ridskola om arbete men som hästskötare där tjänade man verkligen dåligt. Synd att det ska vara så med hästjobb, det är ju faktiskt jobb som är väldigt ansträngande fysiskt.

jo det är ju ingen superlön precis, men vi har i allafall avtalenlig lön och på heltid så ligger den på 16000 om man som jag har jobbat mer än 5 år i branschen *S* fast de nya avtalen är nog färdiga nu så lite löneförhöjning får jag nog , fast det känns ju som en sänkning nu när jag gått ner till 75 %. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka