Aramus ej godkänd för avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare The_Last
  • Startdatum Startdatum
T

The_Last

D va ju tråkigt.. :(
Hade vart kul om han blivit godkänd..
Men Mandrake blev godkänd iafl! :love:

Han har ett ganska rejält överbett, o d va d som hindrade honom..

Jag e svag för alla sydamerikanska hästar... :crazy: :love:

Tycker d e så jäkla fel med avelsvärderingarna, eller, inte själv värderingarna d e ju jättebra för stoägarna. Men att de hingstar som inte blir godkända stängs från aveln tycker jag e fel!
Nu förlorar vi kanske vår bästa (?) sprinter o Sverige pga ett överbett! (som så vitt jag vet han inte har ngr problem med..?)
Nej, jag tycker stoägarna ska bli informerade om att han inte blev godkänd men att dom ändå ska få möjligheten att betäcka sitt sto med honom, så länge hingsten inte lider av sitt "skönhetsfel"..

Men överbett är ju faktiskt en ganske allvarlig grej, det kan ju bli stora problem för hästarna att beta gräs t ex.
Sen slits ju inte heller tänderna som dom ska.
Att dom funkar ett par tre år på galoppbanan är det ju inget tvivel om, men sen ska ju hästarna förhoppningsvis leva 15 år till, och vara fungerande individer.

Jag håller med dig. Så ont om bra avelhingstar har vi inte så att vi måste ta en med ett kraftigt överbett. Man måste se långsiktigare än så. Hästarna måste kunna klara ett 'normalt' liv efter galoppörtiden. Avelston som inte kan beta är ju värdelösa då fölen inte skulle kunna få en normal uppväxt.

Det jag kan tänka mig, är att han inte blev godkänd pga av sitt överbett är att dom troligen inte vet om det är ärftligt.

Som någon sa innan så har dom stora problem hästarna när dom har stort överbett.

Nu va kanske inte Aramus den rätta hästen att argumentera mot värderingarna i Sverige, eftersom det verkar vara många som anser att det är fel att plocka in en häst med överbett i aveln, men han är inte den enda som blivit nobbad svensk avel.

Selkirk o Lyphard är två av många topphingstar som blivit nobbade för att dom är klapphingstar! :confused:

Jag tror inte direkt man hjälper svensk galoppsport genom att låsa Aramus ute från aveln, men visst, jag litar på deras bedömning av d hela, jättebra om det sen skulle visa sig att det är ärftligt och hans avkommor lider av det (men tänk va bra d skulle va me lite hästar me överbett, dom skulle ju vinna målfotostriderna! *skämt*), trist bara att han inte fick chansen att visa om han dög som avelshingst, då han nästan är den enda som står internationellt av dom hingstarna som värderades i Sverige iår. (och svensk avel har att erbjuda i över huvudtaget).
Vad har Salad Days, Pennekamp, Double Net och Leader of The Pack att erbjuda stoägarna egentligen? Förhoppningsvis slår dom igenom i aveln, bara o hoppas för svensk galopp skull, men troligtvis inte.

Tycker också att det är konstigt att man värderar hingstarna medan man kan använda vilket sto som helst..?
Är inte avelsvärderingen till för att man ska få fullbloden att vara så hela och fräscha, borde man då inte också ta sig en titt på märrarna som hamnar i avelsboxen då? :confused: :confused:
Ofattbart, men märrar med överbett kanske inte för detta vidare till sina avkommor.. :smirk:

Det allra bästa vore ju att det blev tillåtet med semin, så man kunde ta in fryssperma från andra länder...

Vad har Salad Days, Pennekamp, Double Net och Leader of The Pack att erbjuda stoägarna egentligen?

Blev dom godkända? Har för mig att jag såg någonstans att Salad Days i alla fall inte blev det, men jag kan ha fel.

Mina unghästar har 2 år i rad varit på sommarbete hos tjejen som äger Leader Of The Pack, vet inte vad han presterat? Har sett 2 avkommor efter honom, väldigt söta och sociala individer med stora personligheter, kanske något små men de växte rejält under sommaren då jag såg dem.

Nu gör du mig besviken Carro...
Kolla bara Salad Days lillasyster... :love:

Hehe, fast faktum kvarstår att jag inte tror på Salad Days i aveln, men man kan ju bara hoppas att det går bra för honom..

Håller med dig, det borde vara upp till var och en att avgöra om man tycker att överbettet är något problem. Uppenbarligen har ju hästen kunnat föda sig trots överbett och haft en fantastiskt karriär!
Är mycket besviken på beslutet. Har spanat in honom länge till mitt sprintersto.
Hoppas dom överklagar dommen! :devil:

Men åter igen, så länge hästen äter kraftfoder och grovfoder som redan är "avrivet" så är inte överbettet några problem.
Det blir värre sen när man vill att de ska kunna gå på bete ibland, eller att de kommer till ägare som inte inser att de måste raspa tänderna var tredje månad...
Lite avelshygien måste det ändå finnas tycker jag.

Abslout måste d det! Avelshygien är viktigt, men d borde också gälla märrarna, annars kan man skrota avelsvärderingar av hingstarna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
423
Senast: MML
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Otherside
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 021
Senast: Emuliiaa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?