Arabsto med galoppstam

Ottisen

Trådstartare
Hej

Jag har ett tvåårigt arabsto med galoppstam som jag funderar på att betäcka nästa år. Jag har ingen som helst erfarenhet av avel och skulle således behöva lite tips och synpunkter!

Stoet är alltså av galoppstam och har inga direkta dressyrgångarter. Jag är själv mer halvblodsmänniska och skulle väl egentligen inte köpt en arab överhuvudtaget. Dock är jag nu fäst vid henne och vill inte utan vidare sälja.

Jag har förstått att det mest kloka såklart är att avla vidare på hennes fina galoppstam MEN jag som själv är mer intresserad av hoppning och dressyr skulle ju helst vilja ha en häst jag själv kunde använda.
Vad kan man tänkas avla med då?

Någon med tips? :)

Sv: Arabsto med galoppstam

Jag har en arab med galoppstam (e; Eldorado) och henne betäckte jag med Business nu för nån månad sen. Enligt mig ett mycket bra val om man vill ha lite mer storlek och massa. Han själv ser ju inte det minsta ut som en arab utan liknar mer ett halvblod tycker jag. Dessutom har de korsningar jag sett business - ox sett fina ut!

Tipsen jag fick innan var att ta en hingst som antingen var ett fullblod eller en med mycket fullblod i, som Jaguar Mail. Andra dressyr- och hopphingstar av lätt modell var också aktuellt.

Sen får man nog tänka i fler steg. Betäcka ox -stoet med något bra, hoppas på ett stoföl o sen betäcka den med nåt bra. Då tror jag att det kan bli super med lite tur! :)

Jag har en arab med galoppstam (e; Eldorado) och henne betäckte jag med Business nu för nån månad sen. Enligt mig ett mycket bra val om man vill ha lite mer storlek och massa. Han själv ser ju inte det minsta ut som en arab utan liknar mer ett halvblod tycker jag. Dessutom har de korsningar jag sett business - ox sett fina ut!

Tipsen jag fick innan var att ta en hingst som antingen var ett fullblod eller en med mycket fullblod i, som Jaguar Mail. Andra dressyr- och hopphingstar av lätt modell var också aktuellt.

Sen får man nog tänka i fler steg. Betäcka ox -stoet med något bra, hoppas på ett stoföl o sen betäcka den med nåt bra. Då tror jag att det kan bli super med lite tur! :)

Tack för ditt svar :)
Oj vad fin Business var! Vad var din plan med att betäcka med han? Vad är du "ute efter"? Har du något tips på någon korsning business - ox som man kan se på nätet?

Ja, visst är han? :love:

Min dam har gått en del hoppning och fälttävlan i storhästklasser, så min tanke var att jag ville föra det vidare. Sen var väl det största skälet att jag ville ha en avkomma från henne, hon är en helt underbar häst nämligen :love:

Business kändes som ett fint komplement; mer massa, mer storlek, mer allt egentligen. Han både rör sig trevligt och hoppar bra. Han är ju något av en "allroundhingst". Och han var fantastisk som fälttävlanshäst när han tävlade!

Sen har han ett himmelskt temperament och det tycker jag är jätteviktigt :)

PMar länk, är inte helt hundra på vad som räknas som reklam o ej :o

BILD. Ex på avkomma med anglofar + arabsto.
kon_tiki_1_550.jpg

Kon-Tiki x (64,505 %), skimmel sto född 2004 (e. Business x – u. Geili ox e. Dworak). Ska tävla i fälttävlan i Mantorp i helgen av Johan Lundin.

Bild på avkomma selle francais (med mycket xx-blod) + anglosto
http://www.angloarab.se/bilder/kon_tiki_x4_550.jpg
Curious Cashew AACR (anglo-korsning), hingstföl fux född 2008 (e. Jaguar Mail – u. Geili ox).

Tycker du ska betäcka med en arab då det är en spännande kombination i din häst.
Har själv jobbat och hållit på mycket med hennes pappa Top Flyte samt träffat flera av hans avkommor. Han är ju till åren (över 20 år gammal) och man vet aldrig hur länge han finns kvar. Han har dessutom 100% vinnande avkommor, alla hans avkommor som startat har alltså vunnit.
Bara för det är galoppstam betyder ju inte det att du inte kan göra annat. Just galopplinjerna är ju mer "bevisat hållbarare" hästar med prestationer i flera led i både galopp, distans och jag vet att flera hästar har haft riktigt trevliga gångarter i din hästs stam, morfar Pamir har ju otroligt brett användningsområde bland avkommorna

Förresten, du har inga bilder att visa på din häst? Är så nyfiken på alla Toppis avkommor. Skulle gärna själv vilja ha ett sto efter honom.

Jag som känner din häst...hon är jättefin! :) Jag vet ju vad du är ute efter för eget bruk. Skulle du ta föl för att behålla själv skulle jag nog tagit nåt som Business som du blev tipsad om, det kan nog bli en riktigt fin terräng eller hopphäst som passar dig. Vill du sälja avkomman - ta en arabgalopphingst. Det blir nog mer lättsålt då :)

Hmm, du kanske har rätt... En anglo kanske skulle vara mera lättsåld?!

Jag gissar ju att en anglo skulle passa stoägarens önskemål mer i varje fall än en helarab :)

Hmm, du kanske har rätt... En anglo kanske skulle vara mera lättsåld?!

Jag gissar ju att en anglo skulle passa stoägarens önskemål mer i varje fall än en helarab :)

anglo araberna verkar i mina ögon snarare svårsålda, de finns inte många ute men de som väl annonseras ut finns ju ute ibland i år:crazy: såg bla en åring som varit till salu länge för i princip ingenting och den såg i mina ögon intressant ut.
fast ska inte säga att det är mycket bättre bland araberna, inget är lätt att sälja nuförtiden.
Tycker det finns mycket "skräp" ute och få lite bättre hästar. Har letat efter häst länge nu men hittar fortfarande inte det jag letar efter.

Tackar. Business blev jag helt klart sugen på. Vad kan man tänkas få för mankhöjd med en arab som kanske landar runt 155 och Business. Han ser så stor ut men man kanske blir lurad av bilderna.

Tycker du ska betäcka med en arab då det är en spännande kombination i din häst.
Har själv jobbat och hållit på mycket med hennes pappa Top Flyte samt träffat flera av hans avkommor. Han är ju till åren (över 20 år gammal) och man vet aldrig hur länge han finns kvar. Han har dessutom 100% vinnande avkommor, alla hans avkommor som startat har alltså vunnit.
Bara för det är galoppstam betyder ju inte det att du inte kan göra annat. Just galopplinjerna är ju mer "bevisat hållbarare" hästar med prestationer i flera led i både galopp, distans och jag vet att flera hästar har haft riktigt trevliga gångarter i din hästs stam, morfar Pamir har ju otroligt brett användningsområde bland avkommorna

Förresten, du har inga bilder att visa på din häst? Är så nyfiken på alla Toppis avkommor. Skulle gärna själv vilja ha ett sto efter honom.

Är sjukt talanglös på att fixa upp bilder på nätet men jag ska försöka :)
Vad kul att du jobbat med hennes pappa, hur var han till sättet?
Kruxet med att betäcka med en arab igen är ju just det att jag själv inte har någon erfarenhet av galopp alls. Skulle gärna sätta Pamilljah i galoppträning men känner tyvärr ingen galopptränare.
Risken är ju att man blir väldigt kär i fölet också, och därför vill behålla det ;)

Hihi.. Jag kan ju bara se på dig hur svårt det är att sälja egna uppfödningar ;) Och jag lär vara minst lika blödig!

Gå in på arabgaloppens hemsida och läs lite om tränare. Du behöver ju inte känna tränaren personligen för att de ska vilja ta emot din häst.
Sen kan du ju alltid ringa till uppfödaren till din häst, hon är ju tränare. Nu är hon väl inte direkt aktiv en hon känner ju de flesta andra inom arabgaloppen.

KL

Tog några (halvbra) bilder på Business samt avkommorna Kon-Tiki och Johnny Cash på fälttävlan i Mantorp i helgen. Tänkte lägga upp dem här också :)

Och enligt TDB är Kon-Tiki anmäld till breeders trophy i fälttävlan i september! :D

Business är ganska stor själv, 167 cm, och som sagt ganska halvblodslik i typen. Har i regel lämnat avkommor av vettig storlek så vitt jag vet! :) En del har faktikt blivit riktigt stora.

Hej harryhook! Som önskar bilder på Top Flyte-avkommor, här kommer det bilder.

top_flyte_avkommor.jpg

Hästarna i bildsamlingen är mellan 1–3 år.
Överst från vänster: BLYTE hingst född 2006 (u. Buszan SE e. Pamir SE) foto 2009, SALLY VALENTINE sto född 2006 (u. Golmohar US e. Gokart PL) foto 2007, OX-STO hos Åsa Borger foto 2009.

Nedre raden: OX-HINGST född 2008 (u. Pamill SE e. Pamir SE) foto 2009, PAMILLJAH sto född 2007 (u. Pamill SE e. Pamir SE) foto 2008, SANOVAGAN hingst född 2005 (u. Golmohar US e. Gokart PL) foto 2007.

Oborstade hästar i hagen eller som leds ut till hagen kanske inte är de bilder som gör hästarna mest rättvisa, men jag ville göra en liten Top Flyte-potpurri och då fick det bli det "naturella" stuket. Man tager vad man haver.

Förväntad mankhöjd är alltid svårt att säga, men mellan minst 155 upp till 163 skulle jag gissa.

Bild på korsning anglo-mor x anglo-far (Business) ser du här, en 1-åring med 37,85 % ox-blod .
toulouce2_riks_550.jpg

Vill också berätta att tidigare nämnda KON-TIKI x vann Öppna championatet i fälttävlan på Plönninge 5–6 september 2009.
Kolla in resultatlistan: http://www.buf.kristianstad.se/breeders/4.htm

Det var Kon-Tikis andra fälttävlansstart i livet som resulterade i en förstaplats i klassen för 4-åringar. Stoet är 5 år, men har haft föl och får därmed tävla bland 4-åringarna.

KON-TIKI x (64,505 % ox), (e. Business x – u. Geili ox e. Dworak ox), mkh: 162 cm. Se bild från tävlingarna i Mantorp 15-16 augusti 2009.
kon_tiki4_mantorp09_600.jpg

Bild på fadern Business från tävlingarna i Mantorp.
business5_mantorp09_600.jpg

BUSINESS x blev 2:a i 90-fälttävlan i Mantorp med Alicia Holmén, samt segrade i kompislag tillsammans med Johan Lundin på Johnny Cash (e. Business x). Se resultatlista: http://web.comhem.se/~u13117391/Hosten 2009/Resultat.html

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 916
Senast: lizzie
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 412
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka