Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

hon kan vara en riktig diva ibland och vara envis som synden när hon lägger manken till och då har hon en del knep som hon kör med t.ex frysa fast och inte röra en hov eller alternativet att göra sitt bästa för att flytta, knuffa undan folk. Eller vara panikiskt rädd för allt vad hon är van med bara för att få lite spänning i tillvaron. Dessa dagar är hon lite väl billig.. Lyckligtvis e jag ganska så envis själv så hon brukar få ge sig och Som tur är så är hon däremellan en ängel att hantera och kommer alltid glatt fram i hagen :)

Haha, ja, ibland skulle en hugad spekulant kunna göra riktiga kap, om de var på plats vid rätt tillfälle, eller hur?!:D

Har viss erfarenhet av att de unghästar som beter sig så som du beskriver är de som blir de bästa i vuxen ålder. Det är som om de har något extra, något speciellt, de ifrågasätter och funderar och kommer så småningom fram till att samarbete är bästa metoden för att få allt att fungera. Blir säkert så med din sessa också!:)

Det tror jag med, enligt de uppgifter jag fått var hennes mor likadan och hon är den mest underbara häst jag någonsin träffat på:)
Sen e hon ju absolut inte elak, hon sparkas eller bits ju aldrig.. Envisheten tror jag kommer att komma väl till pass på tävlingar i framtiden :)

Det låter som om hon är introvert, dom dominanta introverta kan bli besvärliga om man inte "tar dem" på rätt sätt.

Det finns väl ingen direkt sanning i det jag tycker.

Men jag tänker att man spanar efter med introverta hästar (de visar inte allt samtidigt) är att hästen inte rör benen, har strama läppar, högt huvud, autonoma rörelsemönster (väver-suger på tungan-kickar i väggen- luftsnappar osv, att hästen blir hård i kroppen, går/faller/trycker mot bara ibland mm mm.
Detta ihop med att hästen annars är först fram till farliga saker, doppar näsan i ALLT = dominant.

Då hästen går från extrovert till introvert är det inte längre samma förutsättningar. Den är inte längre obrydd och modig utan avstängd och på "off". Skulle det bli en situation där hästen blir i vanliga fall bara uppmärksam, blir det mer en överreaktion då den är introvert.

Frysa med benen och bli "tjurig" är en klassiker. Den går emot tryck och parkerar benen.
Då ägaren sätter press stänger hästen av och går in i sitt "happyplace". Inte för att den är rädd (dominant häst=ganska trygg häst), utan för att den inte vill just då. Dominant. Och blir introvert.

Hitta någonstans där hästen är extra känslig (ofta nos, baksida lår, under magen) där kan du "snap out of it" och få henne att röra på fötterna.
Den i flocken som får de andra att röra på fötterna är mest dominant, så det är ett enkelt sätt finna ledarskapet.

KL

några random gamla bilder på min första arab

020_20_(2)copy1.jpg

Lutthuvud.jpg

003_3_(2)+copy.jpg

021_21_(2)copy2.jpg

+Josefiine

Eller hur!

Helt oslagbar både utvändigt och invändigt vill jag lova.

Tre araber till blev det (hittills) men de kommer inte i närheten av min lilla mirakelpålle. Som tur är kan man landa långt ifrån Lutzians skönhet och väsen och ändå vara helt världsbäst :laugh:

Knapplån!

Åh så mycket fina bilder det kommit på sista sidorna! :laugh:

Kimmis: På tal om sadlar. Har inte du en Trekker (inspiration?) till någon av dina hästar? Vad tycker du om den? Jag hade ju en äldre modell av Trekker (Master) till varmblodet jag hade på foder innan Noohr, den gillade jag jättemycket. Noohr har lite kortare och något mer svängd rygg dock så på honom passade sadeln inte lika bra. Har för mig dock att nya modellen har fått bossorna lite avkortade och då kanske den skulle fungera på honom... Gillar min Sensationsadel, men är allt lite sugen på någon av de bomlösa dressyrsadlarna modell Trekker, Star Trekk, Maxflex och de.

Jag har för övrigt tagit grönt kort nu och anmält mig och Noohr till en prova på-distans (Torsåkersritten)! :banana: Den är inte förrän i oktober, men det ska bli jättekul! :)

Jag har för övrigt tagit grönt kort nu och anmält mig och Noohr till en prova på-distans (Torsåkersritten)! :banana: Den är inte förrän i oktober, men det ska bli jättekul! :)

Åh yey!! Gud va roligt, vill ni ha en hinknisse..? :angel: Fan jag vill också rida, kanske ska göra det istället :p

Åh yey!! Gud va roligt, vill ni ha en hinknisse..? :angel: Fan jag vill också rida, kanske ska göra det istället :p

Klart vi vill ha en hinknisse :D Tackar inte nej heller om någon skulle ha lust att köra oss :angel: Bil och transport går att fixa, men jag vågar inte köra, haha. Men det är klart att du ska komma med och rida annars!! G har också anmält sig med sitt lilla halvblod/fullblod :)

Jo det är en sån jag har. Den är bra, kortare bossor som du skriver. Viktigt att man väljer rätt sitsstorlek då hästen får punkttryck bak på bossorna annars. Gör kanske inte så mkt på andra hästar, men Pselma är ju prinsessan på ärten och ja... Det blir som det blir då. Jag har inte fått problem, men min medryttare som är en storlek större fick fokusera på att sitta långt fram i sadeln, annars blev hon öm i ryggen tyvärr.

Jag upplever dock att sadeln är något svår att komma ner ordentligt i.

Va? ska ni till torsåker (sandviken)!??

Ä det sant att det händer saker som inte är i skåne?? ;)

Då kommer jag och tittar på vackra hästar och håller fram vattenflaskor åt trötta ryttare! :)

Jo det är en sån jag har. Den är bra, kortare bossor som du skriver. Viktigt att man väljer rätt sitsstorlek då hästen får punkttryck bak på bossorna annars. Gör kanske inte så mkt på andra hästar, men Pselma är ju prinsessan på ärten och ja... Det blir som det blir då. Jag har inte fått problem, men min medryttare som är en storlek större fick fokusera på att sitta långt fram i sadeln, annars blev hon öm i ryggen tyvärr.

Jag upplever dock att sadeln är något svår att komma ner ordentligt i.

Punkttryck låter ju inte riktigt bra. Är det för att sadeln blir för lång eller vad beror det på?

Va? ska ni till torsåker (sandviken)!??

Ä det sant att det händer saker som inte är i skåne?? ;)

Då kommer jag och tittar på vackra hästar och håller fram vattenflaskor åt trötta ryttare! :)

Ja visst, helt otroligt haha. Det var ju Vasaritten i Rättvik nu helgen som var också, men den missade jag (var på grönt kort-kursen då...). Så inte är det många distanstävlingar här uppe, men ja, två nu i alla fall ;)

Det beror mest troligt på att balansen blir fel om ryttaren sitter för långt bak, eller har för stor rumpa.

Bara man vet att det ska vara på förhand så man har chansen att åka dit!
Jag är annars expert på att i efterhand hitta event som ja hade velat vara med på..

Och varje chans att titta på vackra araber och hälsa på bukefalister måste man ju ta!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
422
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka