Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

KL

Följer denna tråd med stort intresse.
I maj ska jag åka upp och titta på en 2-årig arab. Så kanske skaffar jag mig äntligen min första arab. Det har jag velat göra i flera år, men det blev en Connemara förra gången istället.
Det ända jag funderat lite på är att han ser rätt liten ut, vet ej nuvarande mkh, men båda hans föräldrar är ca 155. Men araberna växer väl rätt länge i vilket fall som eller?
Hoppas nu att allt går vägen, för jag ser fram emot att få hem en arab. :)

Jodå, de växer länge, men ett litet hum bör du ha om han är två år. Det blir förstås ett antal cm till, men det är svårt att säga hur många. Min Khariad är två år, ca 144 cm, och jag räknar med att han stannar inom D- ponnymått.

Hahaha!!

Ja men eller hur! m hon åtminstone kunde tänka sig att showa lite, men det gör hon bara efter 1 vecka i sjukhage och det blåser som 17 och vi är på väg hem... Och då är det inte riktigt lika önskvärt beteende..;)

/Lavinia, som skrittar tills lördag, sen dör hon nog när månraketen (aka Nemah) äntligen får trava lite igen..

Tack Fjellheim. Han har blivit så ruggig i pälsen och smal :( Får alldeles ont i magen när jag tänker på de. Man känner sig verkligen som en dålig hästägare, även om jag bara haft honom i 2 månader. Förhoppningsvis blir det bättre snart.

488ef1e6-9dbc-471a-bddc-88a4cc24e691_zps23049eb5.jpg

Tycker han ser fin ut på bilden, så söt!

Och vems hästar har inte raggig päls nu... shit, det är ju så man vill täcka dem på dagarna bara för att folk inte ska kunna se hur de ser ut :p Hoppas det löser sig bra för er, förstår som sagt att det känns lite så där :meh:

KL

Center, va roligt! Återkom med bild och stam om det blir aktuellt ;)

Jag tycker också att din lille kille ser så himla söt ut, Tixi! :)

Idag red jag första gången på nästan två veckor (först fick han ju behandling av ET och skulle vila, sen blev han biten/sparkad), heeeelt underbart!! :) Det tyckte Noohr också, öronen rakt fram hela turen! Han var rätt fascinerad av att snön hade försvunnit överallt och gick som en spårhund hela skogsstigen ;)

Gjorde dock en tabbe och tog en väg som jag vet är blöt och sank den här årstiden och jag vet att N är i det närmsta rädd för vatten på marken... Gick bra tills vi kom till en liten bro (två breda plankor som ligger över en liten bäck), där tog det stopp. Hoppade av och skulle leda honom över, slutade med att han HOPPADE över bron, rakt på mig! :o Gick bra i alla fall, och sen ledde jag över honom två gånger till och då gick han över lugnt och fint. Så himla stolt över min fina kille! :love:

Det är ju sannerligen en klassiker att de hoppar på en när man skuttar över diken/broar/bäckar... Jag brukar visa (hoppar själv) var det är "bäst" att ta sig över men innan jag hoppar säger jag stanna (till hästen/hästarna) och går sedan åt sidan (ordentligt!) innan jag ber dem komma till min sida. Funkar utmärkt ;)

Igår när jag var ute med Rucj höll vi på att kliva på en groda, blev alldeles till mig av vårkänslor och ville nästan stanna och hänga lite med det lilla djuret :bump: :rofl:

Det är ju sannerligen en klassiker att de hoppar på en när man skuttar över diken/broar/bäckar... Jag brukar visa (hoppar själv) var det är "bäst" att ta sig över men innan jag hoppar säger jag stanna (till hästen/hästarna) och går sedan åt sidan (ordentligt!) innan jag ber dem komma till min sida. Funkar utmärkt ;)

Igår när jag var ute med Rucj höll vi på att kliva på en groda, blev alldeles till mig av vårkänslor och ville nästan stanna och hänga lite med det lilla djuret :bump: :rofl:

Haha, ja, så brukar jag med göra, men bron är nog nästan 2 meter lång, så att han skulle hoppa fanns väl liksom inte riktigt i tanken, haha. Men sen när jag väl blivit påsprungen, DÅ gjorde jag som jag brukar och knäppte jag upp ena tygeln (så jag får lite längre snöre att hålla i), gick över och ställde mig i säkerhet och bad honom gå över. Då gick han lugnt och fint över bron två gånger :p

Det är så härligt att det äntligen är vår!!! :) :) Är han bra i foten nu din stora vita?

935465_10200869593765191_1594213217_n.jpg

Raggig i pälsen är väl alla hästar den här årstiden.. Äckligt kallt e det ju ännu också så det e ju inte så konstigt.. lillprinsessan håller i alla fall på att byta färg :)

379889_10200869595405232_1510454020_n.jpg

Gäller att hålla tungan rätt i munnen nä man rider utan ledare för första gången :D

Tack Fjellheim. Han har blivit så ruggig i pälsen och smal
Alla pållarna brukar se förskräckliga ut framåt vårkanten, då pälsen som ska trilla av inte länge håller lystern, ojämn, och en häst som är ett par centimeter mindre på alla ledder än vad VI är vana vid att se dem i vinterskrud.

Dessutom får ju de flesta hästarna också för sig att det är trevligare att stå och pilla med de enstaka grässtrån som spirar i backen, än att äta den mat som vi serverar. Mitt tips är att andas djupt, och blunda några veckor till. Det är det enda som brukar funka på mitt sto, som smalnar av, i någon omfattning, varje vår.

Senast ändrad:

Jo det är bra nu, lite missprydande "flik" fortfarande men vi har tränat på i en vecka nu.

Till er utan inside information så hade Rucj den goda smaken att kliva på en sten i hagen och göra ett riktigt snyggt snitt i ena ballen.

Jag var i valet och kvalet om det skulle få bli gipspaket av det hela men valde att låta det vara öppet, tack och lov låg snön fin i en vecka till efter skadan. Han fick stå i tio dagar men det läkte snällt :)

Så söt! Oroa dig inte för inridningen, gör grundarbetet bra så brukar det bara vara att hoppa upp! Alla mina har jag ridit ut en tur själv redan första gången jag har suttit på dem. Med undantag för Fille, eftersom han är hingst och det blir lite krångligare om man trillar av så var vi faktiskt på inhägnat område. Men det gick lika bra det :)

Hej!

Finaste OmNom fick ut och busa i skogen idag- skritt och lite trav och dagen till ära med sadel (så slipper jag studsa runt om hon får sina travarflippideér)..

Apropå inte så snälla bilder fick jag tag på en:
305843_514401928595665_177516814_n.jpg

Jag tror det finaste på bilden är pållans nya fina bakbensskydd :-). Hon kan verkligen konsten att se hemsk ut på bild :-)

/Lavinia

Nu har han kommit :):d.

Nawaz är en valack på 5 år e: Odin u: Nawona ue: Ernal - Pers. Han är en underbar kille som är så klok och framåt. Har inte hunnit ta så mycket bilder men några mindre roliga kan jag bjuda på :p.

321607_10200706751527647_540894123_n.jpg

58118_10200710240814877_24735460_n.jpg

603586_10200708300646374_1321939358_n.jpg

Fler och roligare bilder kommer senare.

Nejdå, är inget orolig :D. Har gjort mer grundarbete än de flesta troligen gör o jag har hängt på honom utan problem, så det går nog fint. Sen har han ju mkt energi o nerv, men det är som tur är inte första hästen jag rider in :)

Grattis till din fina gosse!!
Han ser "polsk" ut, rejäl med jättefin hals.:d

Hoppas du får en massa trevliga upplevelser med honom!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka