Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Det är så de ska funka, arabhingstarna! Kunna skilja på arbete och nöje, så att säga ...;)

Absolut! Det är för roligt när man kommer med en hingst och folk tror de måste hålla sig undan och då skapar en massa stress och spänningar. Allra mest för sig själva! Men självklart måste den som hanterar hingsten vara duktig och stadig, närmast resolut om det krånglar till sig.

Skriver under på det sista. Man får ju verkligen se till att man inte slarvar, tappar koncentration och så har hingsten kommit lös eller "skrikit" till så att folk kissar ner sig...:angel:

Även när de är lätthanterliga/pålitliga så måste man verkligen hela tiden tänka på att hingsten är hingst och att man även i fortsättningen vill behålla hans goda rykte så att säga ;)

Min lilla har exempelvis i perioder haft dubbla stängsel trots att han aldrig någonsin rymt, däremot har det kommit ston som varit på vift och så klart knatat rakt fram till hagen och sträckt in huvudet... :crazy:

Visst vore det lite lugnare att inte ha hingst men det skulle inte vara lika kul! :D

Eller hur! Jag tycker det är så mycket roligare med hingstar än med ston generellt. Mer oomph och tryck i precis allting. Utom med Ekemir då, som inte riktigt vet om att han är hingst. Han är mer en nalle.

Nalle!!!:love:
Gillar nallar, har en här, Pakistan heter han ....
Den nalligaste hingst du kan tänka dig, så otroligt mjuk och vänlig, hummar lite åt stona och spänner lite mot dem förstås men skulle inte komma på tanken att göra något som inte är tillåtet! Han är nog den hyggligaste hingst vi har haft här.

Kl
Nu ska ni få höra :D:D:D
Visade en film på M till en kollega på jobb. I filmen springer M runt i hagen med svansen i vädret, tutar och visar upp sig.
Då utbrister hen
-"Vilken dominant häst du har, du vet väl att han dominerar dig när han springer med svansen sådär? Det ska du inte göra, då får du väldigt stora problem senare med honom"

Höll på att trilla av stolen men orkade inte riktigt börja lära upp någon som själv tror sig väldigt kunnig :banghead:

Hen anser sig väldigt kunnig på hästar då hen minsann har fått hjälpa till med nybörjar teori på ridskolan (och kanske tittat för mycket på Cesar Millan och blandat ihop något?):angel:

Zlatanfrisyren fick mig att titta på bilderna en extra gång innan jag läste texten:eek::D

-"Vilken dominant häst du har, du vet väl att han dominerar dig när han springer med svansen sådär? Det ska du inte göra, då får du väldigt stora problem senare med honom"

Men gud vad man blir trött :crazy:

Ska inte en glad häst få springa runt o visa upp sig?

Tycker synd om hästar som ägs av såna människor.

herre gud ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta :banghead:
pinsamt med folk som öppnar munnen och tror sig veta allt och kan noll!

Tror att det kan bero på att "vanligt hästfolk" inte förstår sig på arabens mentalitet, att det ligger i generna hos dem att showa, visa upp sig osv.

Råkade ut för detsamma när Ffenix var 2-3 år och en väninna kom för att titta på honom. Som de flesta araber blev han överlycklig när han förstod att det hade kommit folk för att titta på HONOM, så han tog i och bjöd på en show som hette duga, med hingstnacke, stora fnysnäsborrar, eldiga travökningar och fräcka skutt hit och dit (han var lös i hagen).
"Den där kommer du att få problem med!" sa hon och tittade medlidsamt på mig. "Nja, han är rätt hygglig", sa jag lite menlöst, man vet liksom i förväg när det inte är lönt att säga mer.

Och under resans gång har det ju visat sig att Ffenix har en helt underbar mentalitet som det i stort sett aldrig är några problem med ...

Men alltså O_o

Tänk om man samlat på alla "goda råd" man fått under åren... skulle kunna vara en underhållande tegelsten till bok vid det här laget :D

Mycket vacker (ehum...) bild på mig och långben härom kvällen:

20130420_193805.jpg

Om ni tycker att jag ser lite "mosig" ut så ska jag säga er att jag en halvtimme tidigare förlorade fingertoppen :crazy: och hade spenderat många långa minuter med att få stopp på blödningen, vilket var lönlöst, det droppade igenom handsken trots en ansenlig mängd plåster.

Min sambo har sin musikstudio i byggnaden i bakgrunden så vi råkade mötas där. Jag invigde honom förstås inte i vad som hänt...

oh aj nu blev jag lite knäsvag ang ditt finger :crazy:

cool bild från lite annorlunda vinkel.

*kl*
Bild på mig och min pälskling, vi lever och har hälsan :)

Foto-ATOPGOOA.jpg

Jo.... Men det måste ju stämma!! Fille lyfter aldrig på svansen och han är ju jätte snäll! :D ;)

Alla andra hästar lyfter mkt på svansen, och de är snälla de med. ;) Även om Fille nog är den snällaste.

Men Fjellheim, aj!!

I lördags när jag skulle ta in Noohr ville han inte stödja på höger bak och har därför stått i sjukhage tills idag. Det såg mycket bättre ut redan igår och idag var det ingenting förutom lite svullnad så han fick gå ut i stora hagen igen, fruktansvärt uttråkad var han stackarn :p

Är lite orolig hur det ska se ut imorgon bara för det som har hänt är nämligen att ena stoet i hagen är galet brunstig och har siktat in sig på Noohr... Hon äter knappt, går bara efter Noohr och luktar på honom och har sig. Hon blir lite irriterad när han bara går ifrån henne och det troliga är väl att hon bet Noohr i benet i lördags. :crazy:

Hej!

Hos oss har snön och isen släppt och bytts ut till lervälling. Så pållan bor i sjukhage- lika så bra det eftersom hon dessutom lyckades sparka sig själv på benet så det blödde (stackars prinsessan!!) och 2 dagar senare svullnade det upp ordentligt.

Men i sjukhage håller hon sig så pass torr att vi kan offra olerigheten nån timme per dag när vi rider. Sandvägarna har äntligen börjat komma fram och ridbanan börjar bete sig som den borde igen.

Idag skrittade vi lite försiktigt på ridbanan, fröken riktigt laddad, som att sitta på en snart exploderande bomb- fast hon brukar ju hålla sig i skinnet även om man känner hur mycket det kryper i hela kroppen. Sötis!

Så nu försöker vi sätta igång än en gång..

/Lavinia

Jo tack, insane pain vill jag lova, har inte sovit så gott de senaste nätterna :crazy: Sen måste jag ju fixa allt med hästarna med EN hand istället för två, vissa saker är svårare än man tror :meh:

Men va jobbigt att "hitta" hästen så halt att han inte vill stödja på benet, usch jag fick en liten kalldusch bara jag tänker på det. Hoppas han fortsätter repa sig, sötisen.

KL

Tixi, jag såg att du fick en överraskning när svaret på träckprovet kom och jag ville bara säga: VAR STARK, du klarar det här! ;)

Jag minns när Erucj hade 600 epg förra våren, jag höll nämligen på att dö av chocken O_o:rofl: Det kan gå fort när man råkar ställa sina hästar i "fel" hagar.

Tror att det kan bero på att "vanligt hästfolk" inte förstår sig på arabens mentalitet, att det ligger i generna hos dem att showa, visa upp sig osv.

Skulle du kunna tala om det för min pålla?? Hon ser oftast ut som nån typ av russkorsning.. För tillfället dessutom lite lagom vårpälsskabbig..

/Lavinia

+ Fjellheim:
Tycker rätt synd om Noohr som blir så antastad, får verkligen hoppas att det lägger sig snart... Hur länge brunstar ston egentligen??

Han måste blivit biten (?) precis innan jag tog in honom i lördags så att det var därför han hade så ont då. Han stödde på benet väldigt fort i alla fall, redan igår gick han i det närmaste normalt. Nu är det bara lite svullet runt såret, skönt!!

Men ja, det är fruktansvärt att hitta sin häst så, jag darrade i flera timmar efteråt. Blev så himla rädd, fy.

Hahaha, i min hage går för tillfället ett helt gäng av obestämbar ras ... "Man ser tydligt att en av dem är shettis, men de andra .... newforest?? Nja, lite mer åt det ädla hållet kanske, kan nog vara inslag av arab i dem ... Näää, det tror jag inte- men den där skulle det kunna vara lite nordsvensk i kanske ...":eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka