Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Det är för övrigt ingen som har något att säga (CK??) om nedanstående som skrevs för ett par dagar sedan?

Trampar han igenom i kotorna så mycket som bilderna verkar visa? Jag gissar att det är därför han har den typen av benskydd?
Vet helt ärligt inte, men ser det ut så på bilderna så måste det väl vara så då...? Anledningen till benskydden är hoppning och dåligt underlag i kombination, brukar inte använda dem annars särskilt ofta. Att det just är den typen av benskydd är mest att jag hade såna till foderhästen (som behövde stödet) och gillade dem så jag köpte likadana till Noohr.

Vad innebär det om det är så att han trampar igenom i kotorna? Är det något jag borde tänka på i träningen osv?

Edit: Han är ju väldigt, väldigt pigg och taggad på bilderna, om det kan ha någon betydelse för genomtrampet?

Du ska inte rida på tunga underlag, utan stärka upp senorna på hårt underlag. De flesta ridhus går bort direkt när man har en häst med veka kotor!
Vidare så behöver du en bra hovslagare, det kan hjälpa.

Om din hovis aldrig har brytt sig om att titta när hästen rör sig så tycker jag du kan byta omgående.
En bra hovis kollar alltid hur hästen rör sig både innan och efter skoning. Hur ska denne annars kunna avgöra hur den ska verka/sko hästen?

Personligen har jag dock mkt hellre en häst med lite veka kotor än en häst med stumma kotor. Det är betydligt lättare att undvika djupa, tunga underlag än vad det är att undvika hårda.

Tack så jättemycket för ett informativt svar! :) Känns inte så illa då i alla fall, i ridhus är jag aldrig och ridbanan har nytt bra underlag. Rider ju ut mycket mer än jag rider på banan dessutom.

Nu granskade ju jag Noohr rätt ordentligt i sömmarna, klämde på alla små "ärr" osv, och jag tycker du ska vara lugn.

Han är så harmoniskt byggd och såg så fin ut under ryttare så du ska vara jättenöjd med honom även fortsättningsvis ;) Sen skulle man förstås gärna slippa sådana tunga underlag som ridbanan (som den var just då) men man har inte alltid optimala förhållanden den här årstiden och erat lilla mini-ridpass ska du inte oroa dig för alls.

Tack Fjellheim :) Nej så som banan ser ut just nu kommer den ju tack och lov inte att göra när snön/isen försvunnit och den torkat upp!

Jag är så galet glad över Noohr, genomtramp eller ej :love: Det känns bra att ha koll på att han ev har lite veka kotor och vad man kan göra för att underlätta, men orolig för det är jag inte. Det är så pass många duktiga hästmänniskor som synat honom nu, känns superkul att han får så fina ord som han faktiskt får :)

Noohr är så fin, och jag älskar hans namn :love: Hur gammal är han ?

Idag blev M riden för första gången "på riktigt", i alla gångarter dessutom (jag har bara suttit på honom 2 ggr innan) Jag är fortfarande i extas över hur snäll, klok, lugn och så positiv häst jag har.
Ni kanske känner igen cowboyen som rider honom :angel:

IMG_0007_zps64a5273d.png

IMG_0009_zps14a07007.png

IMG_0010_zps9e5760b1.png

Skaumlrmavbild2013-04-16kl202354_zpsc6d42348.png

05eb54af-6d71-4a38-8cd7-1af6ec0ece5c_zps3ea4ed5d.jpg

Åh va roligt! Verkligen supersnygg på sista bilden :love:

Och ja, även denna gång är det hästen jag syftar på :p (cowboyen är väl förvisso inte helt fel heller... :angel:).

Får dock lite panik av att han börjar utan hjälm. Jag red utan i många år, mest pga nackskada som inte "tål" vikten av hjälmen men nu har jag blivit gammal och klok och skulle aldrig strunta i hjälmen :eek: Att det nuförtiden finns hjälmar som inte väger många gram är ju onekligen tacksamt.

Cowboyen får förstås rida utan hjälm hur mycket han vill, det var bara en reflektion.

Noohr är så fin, och jag älskar hans namn :love: Hur gammal är han ?

Idag blev M riden för första gången "på riktigt", i alla gångarter dessutom (jag har bara suttit på honom 2 ggr innan) Jag är fortfarande i extas över hur snäll, klok, lugn och så positiv häst jag har.
Ni kanske känner igen cowboyen som rider honom :angel:
[bortklippta bilder]

Tack :love: Noohr el Jamaal är hans fullständiga namn :) Han fyller 6 år om 11 dagar! I vissa lägen beter han sig som en tvååring (han vill smaka på ALLT t ex...), i andra lägen som en trygg och stabil 20-åring :p Han får gå först när vi är ute i grupp och vi möter läskiga traktorer, lastbilar som lastar avverkade träd osv. Det är bara att be honom så går han fram överallt!

Jag har precis samma känsla som du - det är snart fem månader sedan Noohr flyttade hem till mig, men jag är fortfarande helt fascinerad av hans psyke! Visst var du inte heller ute efter en arab från början?

Han är jättesöt din lilla pojk också förresten, tror inte jag skrivit det, bara tänkt på det när du lagt upp bilder. De är lite lika han och Noohr med brun färg, stor stjärn och vita fötter (Noohr har dock bara vita bakfötter) :) För ett tag sedan la du upp en bild när han har en Sensationsadel + Sensationpad på sig, när jag såg den bilden trodde jag för en halv sekund att det var Noohr (jag har precis likadan sadel+pad) :p

Fjellheim. Visst är han fin (hästen då :p) Jag tycker inte heller om att man rider utan hjälm. Till cowboyens försvar så "red" han inte, han bara hängde på honom och till sist hoppade han upp och satt på honom, men hoppade snabbt av igen när M stod still. Hjälmen åkte på när han skulle rida "på riktigt". Själv rider jag aldrig utan hjälm längre, tror man tänker mer på konsekvenserna nu när man är lite äldre.

Saril, Jag tycker om araber med arabiska namn, eller polska för den delen. Det känns mer genuint på nått sätt. Det där med att smaka känner jag igen, och gärna lukta på allt också :D
Nej planen va inte att jag skulle skaffa en arab. Hittade en ganska kort annons på blocket om en snäll, välhanterad 3-åring och åkte och kollade, vilket jag inte ångrar :love:
Man har hört så mycket om att araber inte har bra psyke, att dom skulle vara hispiga, nervösa, heta osv. Däremot har man aldrig hört motsatsen, hur kloka, lugna och stabila vissa individer är.

Jag tycker också att M och Noohr är ganska lika, fast på bilderna ser det ut som att Noohr har mer typiskt "arabhuvud" än M :)
Har ju inte haft chansen att prova min sensation sadel mer än att sitta i den 2ggr, så jag vet inte vad jag tycker än. Både gångerna har den glidit lite och lagt sig lite snett, förhoppningsvis är det en kombination av att han är väldigt omusklad och att sadeln inte är "inriden" än. Men alla verkar såååå nöjda med sina sensation sadlar, så i framtiden blir jag nog också det :angel:

Jag är jättenöjd med min Sensationsadel i alla fall, den ligger där den ligger (så länge man spänt sadelgjorden ordentligt... ;) ). Hoppas den fungerar bra för dig också med tiden :)

På tal om Noohrs namn förresten, så har jag ju "varit tvungen" att leta rätt på vad Noohr el Jamaal faktiskt betyder, och Noohr (Noor/Nour/Nor/Nur) = Ljus och el Jamaal (el/al Jamal) = Skönheten. Tycker namnet stämmer himla fint in på honom, det vackra ljuset i mitt liv :love:

Men åh va fint!

Erucj brukar jag säga betyder typ "högre lärdom" på polska, nu var det ju egentligen hans michalow-uppfödda mamma Erudycja som det gällde men Erucj känns ju som en kortversion av mammans namn... :angel:

Lutzian är ett namn (också polska) om jag inte blandat ihop det nu... Mahout, Bambis riktiga namn, är en människa som är en sån där "elefanttämjare", på något språk jag inte kan minnas just nu... :p

Jag som hade stenkoll på sånt där för x-antal år sedan, ha blitt litt senil tror ja O_o

Jag samlar gärna på vackra (i mitt tycke!;)) namn.
Har ett på lut om Yazz (egentligen Yosefine) skulle råka få ett föl till; Yacinth, en typ av halvädelsten om jag inte har fel.

Pasja är passion på polska, det namnet gillar jag extra mycket eftersom det var min mycket saknade stalltjej från Polen som namngav henne.

Kl
Igår var vi och hälsade på Ganges! Vacker som en dag och en riktig mys-kille som gillade att bli klappad och beundrad :-)

Lite avis på dig nu!!;) Vill också se Ganges! Ska du använda honom kanske??

Bild på en tutande Yazz. Hon är världsmästare i näsborrstut, skrämmer vettet ut både folk och hästar när hon får till det. Och hon har ärvt ner det till en av sina söner, som bor i ett stall med "vanliga" hästar. Det tog åratal innan den flocken lärde sig att inte falla i sken när han tutade till!:D

65670_563653836999517_126457038_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Hedwig
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka