Arabiska blodslinjer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PRE
  • Startdatum Startdatum
P

PRE

Var och hur skiljer man på de olika blodslinjer som figurerar inom Fullblods Arab aveln? Polska - ryska - spanska - egyptiska etc. Vilka blodslinjer anses vara de äldsta? Är det någon av dem som anses mer gedigen än de andra?

Det enda sättet att skilja linjerna åt är att göra ett jättejobb på att forska i stamtavlan. Sen är det bara att hoppas att det finns en "ren" linje att följa. Vid blandning av "landstillhörigheterna" blir hästen helt plötsligt Domestic..... (blandning)
Vissa anser egyptiska vara ädlare, vissa polska osv.
Tror att man kan påstå att de flesta tillför någon egenskap beroende på varifrån härstammningen kommer (ryska hästar har bättre rörelser osv)

Tack för hjälpen! Är det någon som vet om det finns någon bok skriven i ämnet?

Ja tack, Carina! Jättegärna. Jag PM:ar dig.

Både jag och nej ang. bok.
Man måste i såna fall köpa massor av böcker, som skriver om de olika blodslinjerna. De flesta av dessa böcker är idag s.k. collectors item, d.v.s. mycket svåra att få tag på.
De flesta av dem är på engelska eller tyska dessutom.
Mailar Dig artikeln.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 778
Senast: Mineur
·
Utrustning Skulle gärna vilja veta mer om pfiffs olika sadelmodeller. Hur dom skiljer sig längdmässigt etc. Har sett i vissa trådar om såna som...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: aglaonema
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar