Arabhingstar!?

fettso

Trådstartare
Har fyra kandidater till mitt sto :love:(ska nog betäcka till nästa vår)det är meningen att avkomman ska säljas....
Mitt sto är e:Kaiser lägger in en bild på honom med ;)
kaiser1.jpg

RESULTAT:
1996 Champion Jr Tingsryd, SE, C-show
1996 Champion Jr res Blommeröd SE, B-show
1996 Swedish Nat Champion Jr
1996 4:th place All Nations Cup, DE, A-show
1997 Champion Jr Axevalla, SE, C-show
1997 Classwinner Blommeröd, SE, B-show
1998 Swedish Nat Champion Jr
1998 Champion Jr res Villhemsborg, DK, B-show
1998 4:th place All Nations Cup, DE, A-show
1998 Third place EM Moorsele, BE, A-show
2000 Swedish Nat Champion res
2003 Champion Blommeröd, B-show
2003 Chamion Bollerup
2003 Champion reserv Swedish Nat.

Först ut Kulak:
[bild]http://user.tninet.se/~aui021c/oppreva/infokulak.html[/bild]
RESULTAT:
1992 Jr Champion + BIS
1994 Sen. Champion + BIS
1995 Sen Champion + BIS
1995 Swedish National Champion Stallion - Highest score at the show
1999 Sen. Champion - Zandhofen, Belgium. - Highest score at the show
1999 ShowChampion in Belgium
2003 Swedish National Champion, Highest score at the show.

Emeryk:
emeryk.jpg

RESULTAT:
He was shown at the Swedish and Norwegian nationals, where he won both shows and was Norwegian res. Champion. His sire Etogram was: Polish National Champion
Hungarian National Champion
Swedish National Champion as well as Champion at the Scandiavian open Championship.
Emeryk is halfbrother to the Polish Champion and European Champion Eldon.

Om El Tanam:
tanam0401web.jpg

RESULTAT:
Om el Tanam är utställd med mycket höga poäng ( över 90 ) och han blev Hingst Champion och BEST IN SHOW i Linköping 2000.
även Om el Tanam är inte bara vacker han har även visat sig duga som "bruks arab" då han blev godkänd för Anglo aveln år 2000 med bland annat betyg 8-8 i löshoppning.

AJA Sanagor(om han finns kvar i Sverige):
[bild]http://user.tninet.se/~aui021c/oppreva/infosanagor.html[/bild]
RESULTAT:
2001 Junior Stallion Champion, Wels
2001 Junior Stallion Res. Champion, German Elite
2001 Junior Stallion Champion, Towerlands
2002 Junior Stallion Champion, Merrist Wood
2002 Junior Stallion Res. Champion, Elran Cup, Boorglon
2003 Junior Stallion Champion, German Elite
2003 2:nd in Jr Stallion-class, WM Paris

Vad tycker ni?? :love:

Hm, svårt val. Vad har stoet för stam mer än Kaiser? Vem passar bäst härstamningsmässigt/exteriört/temperamentsmässigt måpntro...

Aja Sanagor såg jag på arabriks i helgen så han är kvar. Om El Tanam blev hingstchampion så du kan lägga till en merit på honom. För övrigt så var även Emeryk där och blev 2:a i sin klass. Aja Sanagor blev etta i sin klass.

Du vet väl att du inte får låna andras bilder och lägga ut så som du har gjort?

Kom på en sak. Du skrev att du ville sälja avkomman. Förhoppningsvis går det snabbt och lätt men vad jag förstått är det lite stiltje på arabmarknaden nuförtiden. Svårt att få sålt och svårt att få bra betalt för fölen. Nu har du ju valt 4 bra hingstar som alternatvi vilket jag tycker är bra, antar att de är dyra att använda också. Kan vara svårt att få igen pengarna när du säljer fölrt, ifall detta är viktigt för dig. Men marknaden kan ju vända...

Emeryk är en jättefin hingst! Honom har jag ridit och skött om! Kanontrevlig med Väldigt bra temperament! De andra vet jag inget om.

Är du medveten om hur blodslinjerna är på hingstarna? Du kanske ska se på detta också innan du bestämmer dig.

Hur är ditt eget sto efter Kaiser? (Kaiser är polsk samt lite ryskt från Medalj). Hur ser hon ut, kan hon utseendemässigt passa till nämnda hingstar? Hur ser förfäderna ut och kan dessa vara kompatibla till ditt sto mm mm?

Vem är ditt sto undan?

Det räcker inte att bara titta på sto och hingst, man måste gå tillbaka i leden för att se om det blir bra (och ändå kan de bli fel!). Tro inte att du får fram en Champion bara för att du betäcker med en Champion!

Både Om El Tanam och Aja Sanagor är mixade linjer....

(Tror inte Aja Sanagor kommer att stå kvar nästa säsong heller...(han är inleasad och just dessa som leasat honom brukar leasa hingstar för ett år/en säsong).)

Emeryk är polsk.

Kulak är 50 rysk och 50% polsk.

Som någon skrev, kan vara svårt att sälja avkomman och få igen utläggen, men visst...vill man betala runt 10 000:- i språngavgift mm, som de här grabbarna kostar, så är det ett val du gör.

Avkomman blir inte lättare att sälja bara för att du använder en "mode-hingst". Lika svårt kan det vara om du använder en annan godkänd hingst (det finns många andra trevliga och snygga hingstar som också är framgångsrika, kanske inte med lika lång meritlista som nämnda hingstar, men man kan inte bara gå efter utställningsresultaten! En hingst ska ju helst presterat annat än utställning och galopp, eller hur?).

"Arabhäst-marknaden" är inte rolig just nu.... många hästar - få köpare! Så det gäller att tänka sig för!

Men lycka till!

Att hästen ska ha presterat mer än bra poäng på utställning håller jag med dig om. Men varför tycker du inte att det räcker med bra resultat på galoppbanan? Menar du att de måste hävdat sig på hopp- och dressyrbanan också? För i så fall finns det väl mycket, mycket, mycket få arabhingstar i Sverige som är "värda" att betäcka med?

Ja, jag håller med dig: mycket få hingstar som visat sig på t.ex dressyr eller hoppbanan. Visst galoppresultat är väl OK, men jag skulle nog vilja se att hingsten kanske i alla fall är tränad på annat också så man vet att den kan hoppa eller går bra i dressyr.

Jag är själv ingen som rider galopp utan gillar dressyr och hopp mest och vill därför ha en hingst som KAN hoppa och KAN gå dressyr.

Men många stirrar sig blinda på galopp-resultaten och utställningsresultaten.

Att en hingst kan showa betyder ju inte att den kan hoppa eller gå dressyr, eller hur? Ibland är det tvärtom - en hingst som showar mindre kanske är en mycket bra ridhäst.

Jag menar bara att man inte ska falla bara för att hingsten är populär och "inne", man måste tänka långsiktigt när man avlar, om så bara att man vill ha ett föl.

Man måste ställa sig frågan: vad vill jag att fölet ska utvecklas till, hur vill jag att den ska se ut, vad ska den användas inom mm.

Av ovanstående hingstar är Emeryk min favorit.

Hej!
Mitt sto är e.Kaiser,u.Alfie som är e.Alt och u.Glosa som är e.Lexicon. :)Själv tycker jag mkt om Om El Tanam,han är ju dessutom regelbundet riden! :love:Jag rider dressyr på mitt sto "trots" att hennes papps bara är "utställningshäst"! :smirk:Hon har ett j-vla steg min dam! :eek: :love:

Herregud, det är nog bara inom arabhästvärlden man marknadsför sin hingst med argumentet att "han rids och tränas i ditten och dutten". Varför tävlas inte alla dessa tränande, fantastiska, ridbara, höghoppande, galoppiruetterande hingstar då?

Om EL TANAM!!!!!!!

mitt sto har denna som far, hon är vacker, bra gångarter, bra hoppförmåga, och UNDERBART TEMPERAMENT...

:mad:Inte fanken vet jag varför "arabhästfolket" mest vill ha sina hästar att titta på.. :confused: :( :mad:Jag äger min tredje arab just nu :love:och jag har både hoppat men mest ridit dressyr på dom!Araberna är dessutom mkt mer lättlärda än många andra raser!Men som sagt ska jag inte behålla avkomman isf!

Jösses, det var väl inte dig jag kritiserade, lugna ner dig.
Jag rider också en arab, och när jag ska köpa häst blir det absolut en arab.
Jag tycker bara det är fånigt att många arabhingstar har som "merit" att de rids hemma på gårdsplan.

För att svara på din första fråga, vilken av de fyra hingstarna man föredrar får jag nog säga Om el tanam, trots att han själv inte gjort mer än att se snygg ut i ett snöre. Han har ju lämnat några bra galoppörer och så har jag sett en riktigt snygg häst efter honom. En rätt ful också iofs ;).

Men sen ska man ju tänka på att det finns arabhingstar som tävlar hoppning. Såg en i våras. Jag har inte sett nått värre hoppa tror jag. (och då räknar jag med kvigor och grisar). Den vek inte ihop frambenen ett dugg, och hoppade helikopterhopp.
Inget jag skulle använda om jag ville ta fram en arab för hoppning. Då vore det bättre att använda nåt man inte sett hoppa alls, tror jag.
Och till trådskaparen. Känner du redan nu att du inte kan ha kvar fölet, utan måste sälja, så låt bli att betäcka, alternativt hitta nån som betalar avgifterna och tar fölet.
Det är inte så himla lätt att hitta BRA köpare.

Jag vet nog vilken häst du menar :D.
Och håller med, skulle jag vilja ha en hopphäst skulle jag aldrig drömma om att välja den hingsten. Men ändå tycker jag att det är roligare när de faktiskt kan visa på att hästen gjort några starter på tävling, än att bara säga att han hoppar hus hemma i paddocken.

:crazy:Ursäkta men det kan ju faktiskt bero på hur hästen är riden å tränad också! :eek:Med en ryttare som kanske drar å sliter samt dunsar i ryggen kan det ju också vara svårt att hoppa med bra teknik... :smirk:en sak till....

Jag MÅSTE INTE sälja,jag vill ha fram ett föl efter mitt underbara sto som kan bli nånting!!Vill även visa min vackra donna! :love:

Liknande trådar

S
  • Låst
Hästvård Hej allihopa! Det är möjligtvis inte någon här på Buke. som känner till någon SHPare eller någon som bara gått grund-/praktiskkursen...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 282
Senast: Boj
·
Avel Vilket getingbo av bra unghingstar. Hitttade denna artikel på "Trakehners International". 70 day test results from Germany...
2
Svar
21
· Visningar
2 481
Senast: Cyllene
·
Z
Hoppning Så, ni som kan allt det här med stam och sådant. Ni kan väll ta en titt på min hästs stam och ge några komentarer? ;) Vi börjar med...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: hoppsann
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 113
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar