Arabhingst

Men om avkomman med vita papper blir en hingst, kan han då någonsin bli godkänd för ridponnyavel? Eller om det blir ett sto, kan hon få RP-nummer, dvs bli inskriven i stamboken?

jag undrar för jag har aldrig riktigt fattat detta...

Jaha....då har de väl vänt kappan efter vinden då, för den ståndpunkten hade de minsann inte innan i sitt avelsmål...Det skulle vara hingstar som var godkända och avelsvärderade för just Sv. Ridponnyavel.....
Men, men....det är ju poopis och vända kappan efter vinden.... :crazy:

Hmm, sånt har jag aldrig funderat över! Men så här står det på ASRPs hemsida:

Riksstambok avd 1 - hingst
Minimiålder 3 år.

Vara införd i Grundstambok (registrerad i ASRP)

Efter kvalificerad ridponnyhingst eller rashingst enligt ASRP´s krav.

Undan moder stambokförd i riksstambok avd I eller II (ridponny).

Uppfylla ASRP´s krav på minst 25% fullblodsinslag*

* Kravet på fullblodsinslag är uppfyllt om fader är importerad ridponnyhingst från avelsförening erkänd av ASRP

eller

Vara importerad ridponny med full härstamning från avelsförening erkänd av ASRP.

Visad vid avelsvärdering.

Godkända exteriörpoäng samt godkända bruksprov

Hoppas det hjälpte lite i alla fall! Annars tycker jag du ska kontakta registratorn i ASRP, har själv mejlat och fått svar på mina frågor omgående.

Jag känner inte till tidigare avelsmål. Men på deras hemsida står att läsa:

För Ridponnyavel godkända raser:
Häst: Halvblod, Engelskt fullblod, Arabiskt fullblod,
Angloarabiskt fullblod och Shaya arab.

Ponny: Ridponny, Welsh, Dartmoor, Russ, Exmoor,
Connemara och New Forest.

Naturligtvis vill de ha godkända RP-hingstar som pappor till RP-föl! Men samtidigt byggs ju ridponnyerna upp av olika raser som tex welsh + arab, welsh + eng fullblod och det ÄR tillåtet att använda rashingstar av godkända raser. Men då får ju inte avkommorna heller gröna papper. Precis som med halvbloden i princip!

Jag kan nog tänka mig att det har varit samma avelsmål tidigare. Man vill ju få så bra papper som möjligt på fölen och om fler tex arabhingstägare var intresserade av att avelsvärdera sina (för RP-aveln lämpade) hingstar för just ridponnyaveln så hade det ju säkert gått fortare.

Inget konstigt alls med andra ord.

*harkel* Man får inte lov att göra reklam för sina egna hingstar här! Det är nog bäst du pm:ar istället...

Jag VET att de INTE har haft samma avelsmål tidigare...
De reggade t.ex. ALLA ridp. i ASRP med KÄNNT arabblod (pappa, mamma annat) som OKÄND STAM bara föratt dåvarande ordf. och styrelse inte ville påvisa det stora ox-inslaget i RP.
Och jag VET att det inte alltid varit så som ASRP vill påskina IDAG....har suttit i ARAB's styrelse och därmed följt allt kladd med ASRP och SJV och hur allt gick till Regeringsrätten med fördel för ARAB (tack o lov).

Så tidigare ville de i alla fall inte ta in ox-hingstar som inte var godkända för ASRP, och varför har de då egentligen sep. avelsvärderingar för de hingstar som skall in??? Shalomon ox t.ex. är avelsvärderad både för ox, x och RP....på Tre olika avelsvärderingar......

Att de inte får fulla papper innebär då att de INTE är Svenska Ridponny som ras....Vad är det då för vits? Då kan man hellre regga dem hos ARAB som partbred Arab med fulla papper.....

Att det är som det är är just därför inte fler arabhingstar visas för att bli godkända som hingst till Sv. Ridponny.....

Hmm, tradigt med sånt trams. Bra då att nuvarande(?) styrelsen har ändrat på sakerna!

Klart de är Svensk Ridponny även med tex vita papper! Det är ju bara ett steg på vägen så att säga, precis som med halvbloden. Och det innebär (som jag ser det) att man får ett större spelrum att välja hingst, om man nu som jag gärna vill ha en sjysst halvblodshingst med hoppstam och egna meriter och vill kunna välja lite själv. Avkomman får vara med på visningar, treårstester o kvaliteter precis som de andra. Blir det ett sto är självklart tanken att avla vidare.

Svensk Ridponny är dessutom ingen egen ras, men det visste du säkert innan.

Jag undrar hur många arabhingstägare verkligen är medvetna om att de kan avelsvärdera för tex RP-avel? Problemet är väl oftast att arabhingstarna överlag inte har några speciella meriter att visa upp. Förutom möjligen utställningsmeriter, men det kan man ju inte avla ridponnyer på!

Svensk Ridponny är dessutom ingen egen ras, men det visste du säkert innan.
Nu får du snart på 'nöten', jag påstod nämligen samma sak för ett tag sen, men fick ordentligt på 'nöten' :rofl:
Var sen in och läste på ASRP (?) och uppfattade då att de är en egen ras :confused:

Jag undrar hur många arabhingstägare verkligen är medvetna om att de kan avelsvärdera för tex RP-avel?
Många vet, men att visa sin hingst för Arabavel, Angloavel, Halvblod och RP.. alltså 4 ggr, det kostar både tid & pengar!

Problemet är väl oftast att arabhingstarna överlag inte har några speciella meriter att visa upp. Förutom möjligen utställningsmeriter, men det kan man ju inte avla ridponnyer på!
Det finns faktiskt fler hingstar MED meriter.. än de med ENDAST utställningsmeriter :)

Hmmm, här i Sverige har vi väl inte kommit så långt med Ridponnyavlen att man kan kalla det ras? I tex Tyskland är de ju en bit till och visst kallas de för konsoliderade ridponnyer då? Men ras, tja det är ju som med halvbloden. En smaksak om man vill kalla dem ras! Men halvbloden har ju åtminstone avlats under betydligt längre tid. Jag trodde definitionen för "ras" var lite snävare än så. Men visst, det är ju inte vilka korsningar som helst som görs med Ridponnyerna, inte alla raser är godkända för inkorsning och man har ju ett tydligt avelsmål. JAG skulle inte vilja kalla det en ras, ännu. Men, men. :)

Uräskta mig nu Bia, men ärligt talat, hur många arabhingstägare är verkligen intresserade av att visa sin hingst för alla fyra varianterna? Jag förstår att det kostar både tid och pengar! Men de hingstar som skulle vara lämpliga för ridponnyavel är kanske inte samma som de vill ha in i halvbloden? Nu tänker jag iofs på storleken, men det är kanske den minsta biten? Känner faktiskt inte till vilka respektive krav som ställs. Men någon arabhingst till, med bra meriter, skulle nog inte skada!

Finns det verkligen det? Fler välmeriterade arabhingstar än med enbart utställningsmeriter?? Nu pratar jag inte om galopp- eller distansresultat, utan svårare klasser i hopp, dressyr o fälttävlan. Hade varit intressant att få veta vilka de är! För i så fall är de helt klart intressanta för framtiden... :)

Aydin är godkänd för RP :)
Hoppmeriter, och mycket bra temperament. Fast jag vet inte om han kommer betäcka mer, han är ju till salu, eller på väg till fodervärd just nu. Tanken är väl att de ska hitta någon som vill ha kvar honom som hingst, men man vet ju aldrig...

varför har de då egentligen sep. avelsvärderingar för de hingstar som skall in??? Shalomon ox t.ex. är avelsvärderad både för ox, x och RP....på Tre olika avelsvärderingar......

FAst att de har separata avelsvärderingar för olika 'raser' tycker jag inte är så kontigt? En arabhingst som anses kunna tillföra angloaveln någonting kanske inte anses kunna tillföra ridponnyaveln någonting, helt enkelt för de har olika avelsmål och rasstandard?

Jag vet! Han ser fin ut, hoppas han får fortsätta vara hingst om de säljer honom. Har RP-hingstkatalogen hemma, den är snart sönderbläddrad! :D

Håller med dig, jag tycker inte att RP är en ras.. ännu :)

Tror faktiskt att det inte finns en enda ox-ägare som vill- och kan visa sin hingst för alla 4 rasgrupperna, dels för att det kostar men också p.g.a storleken.

Har för mig att Anglo- och Hbl vill ha mkh på minst 155 cm, RP torde väl vilja ha mindre!?

Däremot krävs ju arabtyp enligt rasstandard hos alla 4!

Meriter anser jag omfatta t.ex. galopp, distans, western, hoppning, dressyr, m.m, m.m (offic.) samt att hingstarna arbetas kontinuerligt.

Tävlade i svåra klasser D/H/FT.. får vi nog leta efter, jag vet inte om några nu levande hingstar kommit dithän i skrivande stund (finns ju knappt tävlingar att tillgå för araber heller).. men hur många hingstar i andra raser har svårkl. meriter då.. innan gdk!?

Skulle nog säga att Aydin har resultat i svår hoppning - visserligen för ponnyer, men ändå. Han har ju även tävlat upp till 1.30 bland stora hästar! Bra meriter för en häst i den storleken tycker jag! :)

Bra svarat Bia...jag skriver också under på detta...
För nog tusan FINNS det arabhingstar med meriter! Det gäller bara att leta ordentligt och INTE stirra sig blinda på alla "inne-hingstar" som showar till sig en Championtitel på utställning....
Och nog tusan kostar det.....jag är inte beredd att satsa de pengarna för de ev. fåtaliga ston till....

Finns det verkligen det? Fler välmeriterade arabhingstar än med enbart utställningsmeriter?? Nu pratar jag inte om galopp- eller distansresultat, utan svårare klasser i hopp, dressyr o fälttävlan. Hade varit intressant att få veta vilka de är! För i så fall är de helt klart intressanta för framtiden... :)

Ja, de finns...fler än fina Aydin, som är ponnysize....
Jag kan lista minst ett par stycken som har meriter så det räcker och blir över...Inte enbart utställning då alltså...
ASRP vill inte ha in för stora hingstar, max 154 cm....
SAAF och ASVH vill ha in arabhingstar på MINST 155 cm.......

Du har ju rätt, det är jag som fått en hjärnblödning! Det är nog ganska få hingstar, oavsett ras, som hunnit meritera sig FÖRE ett godkännande! Jag lyckades blanda ihop två olika saker hehe. :smirk:

För ridponnyavel, som är inriktat på just hoppning, dressyr o fälttävlan är ju inte western, galopp eller distansmeriter lika intressanta. Men visst är det meriter det med! Men då är det ju en annan slags avel man är ute efter.

Och varför skulle man bara tävla sin arab på arabtävlingar? De som håller ponnymåttet kan väl lika väl tävlas på ponnytävlingar? Det är ponny-arabhingstarna jag tänker på främst!

Och naturligtvis är det svårt (och kanske t.o.m. ointressant) att ta fram en arabhingst som är godkänd för alla förbunden! I mitt fall är jag ju intresserad av de som kan vara intressanta ur ridponnyavelssynpunkt.

Rasstandarden för ridponny föreskriver en mankhöjd ej överstigande 148 cm. Vid stambokföring av hingst rek storlek 130-155 cm, för ston 120-153 cm (diplomston max 148 cm).

Du får hemskt gärna tipsa om de arabhingstarna du tänker på! Om inte här så får du gärna pm:a! Welsh + arab brukar ju bli väldigt bra dessutom. :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 439
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 902
Senast: Derivata
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar