Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Riksstambok avd 1 - hingst
Minimiålder 3 år.
Vara införd i Grundstambok (registrerad i ASRP)
Efter kvalificerad ridponnyhingst eller rashingst enligt ASRP´s krav.
Undan moder stambokförd i riksstambok avd I eller II (ridponny).
Uppfylla ASRP´s krav på minst 25% fullblodsinslag*
* Kravet på fullblodsinslag är uppfyllt om fader är importerad ridponnyhingst från avelsförening erkänd av ASRP
eller
Vara importerad ridponny med full härstamning från avelsförening erkänd av ASRP.
Visad vid avelsvärdering.
Godkända exteriörpoäng samt godkända bruksprov
För Ridponnyavel godkända raser:
Häst: Halvblod, Engelskt fullblod, Arabiskt fullblod,
Angloarabiskt fullblod och Shaya arab.
Ponny: Ridponny, Welsh, Dartmoor, Russ, Exmoor,
Connemara och New Forest.
Nu får du snart på 'nöten', jag påstod nämligen samma sak för ett tag sen, men fick ordentligt på 'nöten'Svensk Ridponny är dessutom ingen egen ras, men det visste du säkert innan.
Många vet, men att visa sin hingst för Arabavel, Angloavel, Halvblod och RP.. alltså 4 ggr, det kostar både tid & pengar!Jag undrar hur många arabhingstägare verkligen är medvetna om att de kan avelsvärdera för tex RP-avel?
Det finns faktiskt fler hingstar MED meriter.. än de med ENDAST utställningsmeriterProblemet är väl oftast att arabhingstarna överlag inte har några speciella meriter att visa upp. Förutom möjligen utställningsmeriter, men det kan man ju inte avla ridponnyer på!
varför har de då egentligen sep. avelsvärderingar för de hingstar som skall in??? Shalomon ox t.ex. är avelsvärderad både för ox, x och RP....på Tre olika avelsvärderingar......
Finns det verkligen det? Fler välmeriterade arabhingstar än med enbart utställningsmeriter?? Nu pratar jag inte om galopp- eller distansresultat, utan svårare klasser i hopp, dressyr o fälttävlan. Hade varit intressant att få veta vilka de är! För i så fall är de helt klart intressanta för framtiden...