Arabhingst

Retzina

Trådstartare
Letar efter en liten (max 150 cm) hög arabhingst. Den skall stå i Uppland, Stockholm, Västmanland eller Gävleborg. Skall eventuellt betäcka mitt russto med arab men har ingen koll på vilka hingstar som finns i närheten!!!!! Kan ni hjälpa mig!??!

Sök på denna sida: http://www.avel.nu/
Där kan du klicka på en karta (län) och då kommer en lista upp med hingstar av alla raser (vars ägare annonserat där)!

På denna sida hittar du Svenska Arabhingstar i bokstavsordning (levande och döda), där finns ingen sökfunktion.. bara att leta sida för sida!

Idag var det ju avelsvärdering för arabhingstar 3 år och äldre.. men resultatet vet jag inte ännu och om nån av dem bor i dessa trakter har jag ingen aning om just nu, tyvärr!

Du hinner väl få veta det om stoet inte ska betäckas nu!?

Ja, och sedankan Du alltid beställa ARAB's hingstförteckning...Där ser man också vilka hingstar som finns var....D.v.s. tidigare avelvärderade med betäcknignslicens och nyanmälda....
Du beställer den på ARAB 046 - 25 55 51 tel, 046 - 25 04 09 på fax eller info@arab.se
Var dock uppmärksam på att det kanske är så att inte alla arabhingstar betäckar utomstående raser. Men det är ju bara att ringa hingstägaren/hingsthållaren att förhöra sig om...
Lycka till i Ditt letande

Mitt tips är Nipr, en meriterad hingst som finns i Flen. Kolla Prinsens Arabers hemsida, där du hittar mer info.

Det var inget direkt imponerande resultat kan jag meddela.
Endast 4 st klass 1 hingstar blev det, men poängen var i mitt tycke helt rätt.
Det var inte så där väldigt många bra hingstar där...

// Anna

Nipr var en fin hingst! Påminde en del om Piewo araben som jag red i höstas www21.brinkster.com/stallhansta/piewo.htm !!! Annars har jag fastnat lite för Diesel som jag tyckte verkade vara en trevlig hingst! Har dock långt ifrån bestämt mig; det kan bli en arab, det kan bli en ridponny men det kan oxå bli ett russ!!!!

Jag gillade AJA Sangor ganska mycket, och så gillade jag huvudet på WPB Minstril´s Bajar :D men hans hals var lite kort.
Annars var det inte direkt någon som jag fastnade för. Tyckte att nästan alla hingstarna hade dålig överlinje.

Top Flyte såg ju ut som en 25 årig ponnyvalack... :crazy: Men bra meriter hade han ju iallafall...

Du då, fanns där någon hingst du gillade??

// Anna

Jag har det mesta resultatet.....En del poäng missade,men de kommer ju snart på SH's sida....
Jag var INTE där och det var inte Bia heller......

Men kan ändå säga att det blev som jag misstänkte med hästarna i deras poäng....inte förvånad.....Jo, kanske över nån enstaka....

Såg att du varit på avelsvärderingen, har en bekant som hade dit sin hingst, Kahir. Vet du hur det gick för honom? Har inte hunnit prata med dem ännu.
Kahir är en fuxhingst med mkt vitt, har väldigt fina resultat med sig från ponnygaloppen.

Detta är vad jag fått:
KAHIR - 140cm, 45465=24p, bp 97877=38p, ska besiktigas på klinik sedan kl III. galoppmeriter.
Det kan vara fel, håll utkik på www.svehast.se efter resultaten.

24 poäng på typ är inte mycket att hurra för! :eek:
Tur att ridprovet gick vägen iaf :)
Hingsten i sig är väldigt trevlig att hantera och rida, och han har ju visat sig hållbar genom alla säsongerna på banan. De kommer använda honom till ridponnyavel, tror det kan bli fina barn men det återstår ju att se.

Håller med om att Aja sanagor var tjusig! tror han hade kunnat få bättre poäng på skritten om han hade visat någon...

Sen tyckte jag inte att Barett var så dum heller. Hade ju meriter också från både galopp och distans, kul tycker jag.

Men det var flera mindre roliga hingstar tycker jag...

Det har jag inte en aning om, är inte så insatt i det här med avelsvärderingar. Men hon har tidigare nämnt till mig att det är ridponnyavel hon vill använda honom i. Hon ska själv betäcka med russ, connemara etc...

Vill hon att avkommorna skall bli godkända som Sv. Ridponny måste hingsten avelsvärderas för detta separat. Det räcker alltså inte med en avelsvärdering för arabiska fullblod enbart.
Då kan avkommorna enbart registreras som Partbred Araber hos ARAB...d.v.s. de avkommor vars mammor inte är Arabiska Fullblod.

ÄVEN om hingsten "bara" är godkänd för arabavel (dvs godkänd arabhingst) så kan man regga fölen som Ridponny OM mamman till avkomman är av godkänd ras, tex welsh, connemara, new forest, reggad ridponnysto (m gröna papper)!

Det blir i så fall vita papper på avkommorna nämligen. Verkar vara en utbredd missuppfattning att man inte kan använda annat än hingstar godkända för ridponnyavel för att kunna regga med sjyssta papper, men det stämmer inte!

ALLA godkända hingstar som antingen är halvblod, arab eller engelskt fullblod som betäcker sto av ASRP-godkänd ras (se gärna deras hemsida) eller ridponnysto blir registreringsbara med vita papper. En sådan avkomma kan både visas upp, premieras och vara med på championaten! Och om det är ett sto och hon i sin tur betäcks med godkänd RP-hingst så får deras avkomma i sin tur gröna papper. Så är det! :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 439
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 902
Senast: Derivata
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar