Sv: Araber

Ja, alla mina araber har nog också klarat att någon som väger 100 kg sitter på dem, men jag menar att jobba med den vikten. Träna, tävla osv.

Sen har du nog blandat ihop lite olika krigare - araberna bar ju inte precis riddarrustning i krig.

Mvh QP

Jag menar jobba med 100 kg på ryggen. Träna, tävla osv. Men kanske inte hoppa flera dagar i veckan. Det tycker jag kanske inte är så lämpligt. Men nog skulle de allra flesta välavlade araber klara att någon på 100 kg hoppade dem någon enstaka gång ibland.

Självklart hade inte dessa krigare plåtrustning, men sadlarna vägde nog en hel del, för de red ju inte barbacka ;)
Vet ej vad deras rustningar kan tänkas ha vägt... Men de red ju inte direkt några korta entimmars turer, så...

// Anna

Ja Men Om HÄsten Inte Är VÄltrÄnad Annars Kkan Dom GÅ Enda Upp Till 90 Kg.

MITT ARABSTO ÄR VÄLDIGT VÄLTRÄNAD MEN NÄR EN VUXEN MAN SOM VAR FULL HOPPADE UPP PÅ HENNE SÅ SÅG MAN ATT HON VEK SIG I RYGGEN VERKLIGEN KRYMPTE IHOP OCH HAN VÄGDE 110 kG .

MITT ARABSTO ÄR VÄLDIGT VÄLTRÄNAD MEN NÄR EN VUXEN MAN SOM VAR FULL HOPPADE UPP PÅ HENNE SÅ SÅG MAN ATT HON VEK SIG I RYGGEN VERKLIGEN KRYMPTE IHOP OCH HAN VÄGDE 110 kG .

Och om jag får fråga...
Varför lät du en full gubbe hoppa upp på hennes rygg? :crazy:

// Anna

NEJ araber är inte särskillt vikbärande. Jag har en blandning mellan welsh och arab men henne vill jag inte ha mer än MAX 50 kilo på. Hon är en c ponny.

Bara en liten enkel fråga...
Är araber viktbärande???
Hej nej det kan jag väll inte säga att dom är.. Dom klarar väll en hel del men ska du ha en häst som är viktbärande ska du inte köpa dig en arab i alla fall...

jag lät han inte jag fick inte bort han från henne vad skulle jag göra ???? Klart jag aldrig skulle låta det hända:cry:

Enligt min erfarenhet av araber så är de mycket viktbärande, men väldigt känsliga för vikfördelningen..
Rider en Arab då och då (som min syster är medryttare på) som är 20 år, han är väldigt stadig och trygg, mycket lugn och fin i hanteringen, men vissa dagar är han hur pigg och busig som helst och springer ikapp med de andra hästarna som är 10 år yngre :P

Araber är starka och långlivade hästar.. helt enkelt bäst! ;)

Ja, dem är viktbärande.. Ffa om man ser i förhållande till sin storlek.
Vad gäller ben och skelet har dem väldigt starkt skelett, och jag sätter nog mer på deras ben än på till exempel halvblod och liknande... Vilka används till samma typ av ridning i regel... Tycker inte man kan jämför en arab med till exempel nordsvensk. Det är helt olika typer.

med tanke på hur små dom är så tycker ja dom är viktbärande. och som många sagt så har dem ju starka ben som håller! dessutom är det väl ganska vanligt att araber har fina hovar...?

Liknande trådar

Ridning Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
Svar
18
· Visningar
2 844
Senast: fejko
·
Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
1 032
Senast: skiesabove
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama