Sv: Araber

Min foderhäst är arab,147 cm .Själv är jag 160 och väger 48 kilo.Min mamma påstår att jag kommer att växa ur henne när jag blir äldre. Men så kan det väl inte vara? Ska tillägga att hon har Newforest i sej också...

Kul att få så mkt svar!!!

En tanke till !

Det är inte så ofta man ser araber på dressyrtävlingar ( i varjefall har inte jag sett så många ...)
Tävlar ni med era och hur går det ???

De har ju inte samma långa steg som en häst på 1,70 har. Men de är ofta smidiga, även om de inte är de starkaste hästarna. Jag anser att araber är finfina att rida dressyr med, men det tycker jag å andra sidan att alla hästar behöver.

Men vill man satsa stort har araben för litet steg för de flesta dressyrdomare, skulle jag tro.

Nej, jag skulle inte vilja kalla araber viktbärande.
Viktbärande är hästar som är starka nog att gå med 90-100kg(och över) tunga ryttare flera gånger i veckan. De ska ha grova, starka ben och en kraftig rygg.
Araber har stark och kompakt rygg, men tyvärr så är benen inte tillräckligt tåliga för att bära så mycket hela tiden.
De kan lätt dra runt på 75-80kg varje dag om de är en häst som arbetar rätt(kan avlasta frambenen) och är uppbyggd bra ifrån grunden med en fin grundmuskulatur och grundkondition.
En sådan häst kan säkert bära 110kg någon enstaka gång, men det är verkligen inte idealiskt eller bra för hästen i längden.
Då ska man ha en häst med mycket starkare ben. Många kallblod som nordsvensken och ardenner har bra ben för tunga laster.

edit: jag stavar som en ko.

Senast ändrad:

Jag hade bara tänkt mig lite lättare klubbtävlingar... Så det ska vi nog klara efter lite träning, hoppas jag....
Glada är vi för honom i varje fall - tycker bara om honom mer o mer nu när vi håller på att lära känna honom:love:

Viktbärande är hästar som är starka nog att gå med 90-100kg(och över) tunga ryttare flera gånger i veckan. De ska ha grova, starka ben och en kraftig rygg.
Araber har stark och kompakt rygg, men tyvärr så är benen inte tillräckligt tåliga för att bära så mycket hela tiden.
De kan lätt dra runt på 75-80kg varje dag om de är en häst som arbetar rätt(kan avlasta frambenen) och är uppbyggd bra ifrån grunden med en fin grundmuskulatur och grundkondition.
En sådan häst kan säkert bära 110kg någon enstaka gång, men det är verkligen inte idealiskt eller bra för hästen i längden.
Då ska man ha en häst med mycket starkare ben. Många kallblod som nordsvensken och ardenner har bra ben för tunga laster.

Håller helt med. Araber är inte alls viktbärande i samma bemärkelse som kallblod. Sen behöver det inte vara benen som är den svaga länken. De är helt enkelt inte rätt ras för någon som väger 100 kilo även om säkert någon enstaka individ kan klara det också.

Att de arabiska fullbloden bar vuxna män i strid förr i tiden är inte relevant eftersom folk då var så mycket kortare och vägde så mycket mindre.

Ni som är ponnyryttare och väger runt 50 kg och är rädda för att växa ur era araber behöver inte oroa er;)

Mvh QP

Håller helt med. Araber är inte alls viktbärande i samma bemärkelse som kallblod. Sen behöver det inte vara benen som är den svaga länken. De är helt enkelt inte rätt ras för någon som väger 100 kilo även om säkert någon enstaka individ kan klara det också.

Att de arabiska fullbloden bar vuxna män i strid förr i tiden är inte relevant eftersom folk då var så mycket kortare och vägde så mycket mindre.

Ni som är ponnyryttare och väger runt 50 kg och är rädda för att växa ur era araber behöver inte oroa er;)

Mvh QP

Där håller inte jag med alls. Araber är många gånger mer viktbärande än kallblod.
Arabens ben är inte alls klena. (det var visserligen inte du som skrev det) De har starkt hårt skelett etc. Mitt sto skulle utan problem bära över 100 kg flera dagar i veckan. och det skulle de flesta andra "välavlade" araber oxå kunna klara.

De araber som användes i strid bar kanske inte så tunga män på ryggen, men om vi säger att de vägde 60-65 kg så har vi nog inte överdrivit. Lägg nu till full utrustning på hästen. Sadlarna var säkerligen inga lättvikts syntet saker...:crazy: Utöver detta kom full rustning på ryttaren, och vips är vi uppe i 100 kg strecket.
Dessutom red de inte på stora starka hingstar. Nej, det var stona som de använde. och de var säkert inte så stora som de flesta araber är idag, utan de låg nog runt 140-145 cm.

Kallblod är visseligen starka, men de är avlade främts att dra tunga lass och det är inte alls säkert att deras ryggar är speciellt starka.

// Anna

Man ska inte ta araber för att vara små ömtålig dockor bara för att de kanske ser ut att vara det. De är väldigt tåliga och starka djur. Jag har sett araber tävla i hoppning med vuxna karlar på ryggen. Och de har ju använts som ridhästar av människorna i mellanöstern i årtusenden. Mycket trevliga hästar!

håller me :) !! jag bor själv på ett stuteri fullt med araber och mina små älsklingar :love: är mycke viktbärande!! och arabers ben är inte tuna o läta att gåsönder !deras ben är starka och yterst hållbara! hur skulle dom annars kunat va distanshästar:) ! och hur skulle dom anars kunat leva i öknen i ett par tusen år !!!

Låter positivt!
Himla härlig i psyket är han också :) Lugn o stabil !
Har förstått att de flesta araber är det !?

jag tycker i alla fal att araber (nästan alla )har bra sycke o är lugna ! men allt hanlar om upfostran av hästen!!! en lugn o tryg ryttare och upfödare böhöver dom flesta hästar av alla raser o typer!:) :banana:

Om jag får säga min mening så (jag har left hela mitt liv med olika sorters hästar men jag har mäst left med araber)har jag bara set några araber med problem med benen och de har varit hör att har gjort illa sig !!

Kul att få så mkt svar!!!

En tanke till !

Det är inte så ofta man ser araber på dressyrtävlingar ( i varjefall har inte jag sett så många ...)
Tävlar ni med era och hur går det ???

jag har inte heller set så många araber på dressyrtävlingar ! men ni som har arab kom till arabsportcuppen i strängnäs i july det finns tävlingar för alla från jätte läta till svåra tävlingar :d
jag ska ditt nån mer???

Där håller inte jag med alls. Araber är många gånger mer viktbärande än kallblod.
Arabens ben är inte alls klena. (det var visserligen inte du som skrev det) De har starkt hårt skelett etc. Mitt sto skulle utan problem bära över 100 kg flera dagar i veckan. och det skulle de flesta andra "välavlade" araber oxå kunna klara.

De araber som användes i strid bar kanske inte så tunga män på ryggen, men om vi säger att de vägde 60-65 kg så har vi nog inte överdrivit. Lägg nu till full utrustning på hästen. Sadlarna var säkerligen inga lättvikts syntet saker...:crazy: Utöver detta kom full rustning på ryttaren, och vips är vi uppe i 100 kg strecket.
Dessutom red de inte på stora starka hingstar. Nej, det var stona som de använde. och de var säkert inte så stora som de flesta araber är idag, utan de låg nog runt 140-145 cm.

Kallblod är visseligen starka, men de är avlade främts att dra tunga lass och det är inte alls säkert att deras ryggar är speciellt starka.

// Anna

Ja, alla mina araber har nog också klarat att någon som väger 100 kg sitter på dem, men jag menar att jobba med den vikten. Träna, tävla osv.

Sen har du nog blandat ihop lite olika krigare - araberna bar ju inte precis riddarrustning i krig.

Mvh QP

Arabiska fullblod är den vanligaste rasen inom distansritt, men det betyder verkligen inte att alla håller för det.

Mvh QP

men dom gör ju de !! dom håller ! jag har träffat en häst av alla distanshästar jag har möt som hadde dåliga ben och den hadde gåt gallop o hoppning inan den började me distans!!! och den hadde inte problem av de längre !!!!

Ja, alla mina araber har nog också klarat att någon som väger 100 kg sitter på dem, men jag menar att jobba med den vikten. Träna, tävla osv.

Sen har du nog blandat ihop lite olika krigare - araberna bar ju inte precis riddarrustning i krig.

Mvh QP

nej de gjorde dom inte men imot krigare i rustning ´så red man ut i krig i den skolheta värmen .och dom rigtiga arab sadlarna jag har träfat på har dom minst väkt 10-15 kg utan pakning på ! och en arabisk man väger minst 70-75 kg. och det är ganska mycket jobbigare att rida i krig i öknen än att rida i krig i dom delarna av världen som man använde rustning i .

Om jag får säga min mening så (jag har left hela mitt liv med olika sorters hästar men jag har mäst left med araber)har jag bara set några araber med problem med benen och de har varit hör att har gjort illa sig !!

Jag säger inte att araber har dåliga ben!
Det menar jag verkligen inte, tvärt om! de har mycket bra ben och är en av de få hästraser som kan vara både kobenta och ha en hov åt varje håll men ändå hålla i flera flera år.

Jag menade inte just att benen var det som vek sig först(även om jag skrev de) men det jag ville få fram var helt enkelt att de är inte idealiska för att bära hur tunga vikter som helst.

Liknande trådar

Ridning Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
Svar
18
· Visningar
2 844
Senast: fejko
·
Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
1 032
Senast: skiesabove
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama