araber viktbärande?

Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
Största problemet är väl egentligen mer att hitta en sadel som passar en större ryttare till en arab. En för stor ryttare i för liten sadel är inte bra för någon häst. Araber är väldigt korta i ryggen även dom högre.

Lite sent svar på din fråga, men det kan kanske vara av intresse ändå😉
Jag har fött upp araber själv under de senaste 25 åren och min syn på hur viktbärande de är, inte direkt är kopplat till mankhöjden iaf inte i första hand…
Exteriört har ju en arab kortare rygg och har därmed lättare för att trampa under sig och genom att bärigheten då ligger på bakdelen kan de utan bekymmer klara lite tyngre ryttare.
Konsekvenserna av att en ryttare väger lite mer brukar för hästens del visa sig främst i rygg och framben om belastningen är felaktigt, vilket inte är ett bekymmer för en arab som bär upp både sig och sin ryttare ”bakifrån”

Min ena har mycket arab i sig, är 157 cm och väger drygt 400kg, väldigt kort rygg. Jag är 168 cm och ligger nu på runt 73-74 kg, så jag är på gränsen till stor på honom. Samtidigt tycker jag väl inte det ser helt knasigt ut?
NST_4702.webp

Min ena har mycket arab i sig, är 157 cm och väger drygt 400kg, väldigt kort rygg. Jag är 168 cm och ligger nu på runt 73-74 kg, så jag är på gränsen till stor på honom. Samtidigt tycker jag väl inte det ser helt knasigt ut? Visa bifogad fil 158855

Tycker det ser balanserat ut för mina ögon. Men oj vilken viktskillnad på din häst och Barka. Hon är ju också 156-157 cm men väger 480. Angloaraben i henne är väl dold av något aningen kraftigare. 🙈

Jag är väl typ 3-4 cm kortare än dig, men man kan ju lugnt säga att hennes bredd sväljer mina korta ben ganska rejält. 😅

Tycker det ser balanserat ut för mina ögon. Men oj vilken viktskillnad på din häst och Barka. Hon är ju också 156-157 cm men väger 480. Angloaraben i henne är väl dold av något aningen kraftigare. 🙈

Jag är väl typ 3-4 cm kortare än dig, men man kan ju lugnt säga att hennes bredd sväljer mina korta ben ganska rejält. 😅
Har tre hästar i stallet nu som alla är 157 och det varierar mycket I vikt och täckesstorlek. En väger +500kg och kan ha 155-täcken, en väger ca 450kg och har 140 i täcken och så Dio som väger drygt 400 kg och har 125-135 i täcken.

Detta är jag med den som är mest rejäl (PRE)
Screenshot_20241104_232307_Gallery.webp

Har tre hästar i stallet nu som alla är 157 och det varierar mycket I vikt och täckesstorlek. En väger +500kg och kan ha 155-täcken, en väger ca 450kg och har 140 i täcken och så Dio som väger drygt 400 kg och har 125-135 i täcken.

Detta är jag med den som är mest rejäl (PRE)

Volymen kan onekligen variera en hel del. :)

Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?

Mina araber som är kring 150cm väger kring 460 kilo ish när de är i lagom hull. Då skulle de enligt 20% formeln kunna bära över 90 kilo, vilket jag tycker är alldeles för mycket, även på en arab med polsk stam o rejäla ben. Jag läste en artikel i Ridsport nyligen där dom sa att det bästa enl senare forskning är att man håller sig till 16-17% för att det är efter det som man börjar kunna se effekter på hästen. 17% ger 78kg, vilket jag tycker känns mycket rimligare.

Själv pendlar jag kring 71-73kg och jag håller verkligen ett öga på vikten just med tanke på mina araber.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag skulle behöva köpa nya vinterskor, för ridning och promenader. Tyvärr blev det lite bråttom så jag måste köpa i butik. De butiker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 362
Senast: MissFideli
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat