araber viktbärande?

Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
Största problemet är väl egentligen mer att hitta en sadel som passar en större ryttare till en arab. En för stor ryttare i för liten sadel är inte bra för någon häst. Araber är väldigt korta i ryggen även dom högre.

Lite sent svar på din fråga, men det kan kanske vara av intresse ändå😉
Jag har fött upp araber själv under de senaste 25 åren och min syn på hur viktbärande de är, inte direkt är kopplat till mankhöjden iaf inte i första hand…
Exteriört har ju en arab kortare rygg och har därmed lättare för att trampa under sig och genom att bärigheten då ligger på bakdelen kan de utan bekymmer klara lite tyngre ryttare.
Konsekvenserna av att en ryttare väger lite mer brukar för hästens del visa sig främst i rygg och framben om belastningen är felaktigt, vilket inte är ett bekymmer för en arab som bär upp både sig och sin ryttare ”bakifrån”

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 974
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 165
Senast: Emro
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stockholms Hundmässa 2024
  • Uppdateringstråd 30