Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Väntar o väntar på bilder från Kumla o Riks...undrar om jag tittar på fel sida?

Väntar o väntar på bilder från Kumla o Riks...undrar om jag tittar på fel sida?

Hej, på rikset finns det bara enstaka bilder, och det är knappt på utställningen och hästarna men det är iaf lite och det ligger på nasbyholm.se... så ser du där vart du ska ta vägen!

*kl

Fick inget svar på mitt förra inlägg, så försöker igen. Tycker ni att det är idé att röntga en unghäst, för att försäkra sig om att den inte kommer få problem med lösa benbitar oh cystor längre fram? Eller är det främst de som ska gå i avel som bör röntgas?

Om du ska använda stoet/hingsten inom aveln tycker jag defenitivt att du ska röntga den.
Ska den "endast" ridas" så är det ju lite upp till dig. Jag har INTE röntgat min valack, av olika anledningar.

För det första så har denna typ av problematik inte diskuterats vidare mycket innan idag bland mina kretsar (när jag köpte W var det obligatorisk röntgen av alla hingstar) och sedan har jag inte funnit anledning då han varken har problem eller ska användas inom aveln.
Jag kommer att röntga honom då jag anser att jag har råd, men innan dess kommer han förbli oröntgad.

Mvh Li

*kl

Fick inget svar på mitt förra inlägg, så försöker igen. Tycker ni att det är idé att röntga en unghäst, för att försäkra sig om att den inte kommer få problem med lösa benbitar oh cystor längre fram? Eller är det främst de som ska gå i avel som bör röntgas?

Där tycker jag ens samvete får jobba lite. JAG kommer att röntga min unghäst så att jag vet att jag försökt att förhindra att jag tränar en häst med cystor i bakknäna.
En medtävlande i distans har ganska nyligen fått ta bort sin valack (ej startad i distans). Hon lider och hästen fick lida. Han blev 5år.
// Linda

*kl

Jag kan faktiskt inte komma på en enda orsak till att inte röntga. En god vän till mig, B-tränare i hoppning, exportröntgar alltid alla unghästar (inga araber, oftast halvblod) innan de rids in, just för att hon vill veta att det inte finns några fysiska hinder innan hon sätter dem i arbete.

Carina på Silver Arabians

Nej, det är ju hemskt tragiskt om detta kommer fram när man lärt känna hästen väl och lagt ned en masa tid på inridning. Men å andra sidan kanske det finns cystor som inte alltid påverkar hästen vid ridning, även om man inte ska avla på den hästen? Vad gör man då? Eller om den har lösa benbitar, hur vet jag att de kommer ge mig problem vid ridning?

Det vet du ju aldrig men om det blir problem längre fram så vet du att bitarna finns där och var de sitter. Ibland kan du "rädda" hästen om operation av cystor/benbitar kan göras i tid. Du har också plåtar på hur hästen såg ut innan den sattes i arbete vilket gör att ev. förändringar kan ses och motivera försäkringsbolaget till att betala för att ta bort ev. lösa benbitar.

Hade inte din häst dessutom haft en lite "tuff" uppväxt? Det skulle jag i så fall se som ett extra bra skäl att ta plåtar.

*knapplån*

Är det någon som kan tipsa mig om var jag kan hitta galoppresultat på polska/polskimporterade hästar??

Puttar upp tråden lite!
Men jag är också nyfiken på var man kan läsa alla galoppresultaten från Polen! Gärna en sida på engelska!

Har själv försökt att få ta del av dem, men Polen verkar ju vara lite u-land vad det gäller statistik på galoppen. Eller också har de allt nedskrivet för hand och inte installerat datan ännu......

Tror att Eva Günter har bra koll på sånt annars och förmodligen galoppfolket också: Mats Genberg mfl.

madde++++

Går man in på arabgaloppens hemsida finns en länk till den polska galoppsidan. Där finns det handikapptal osv på aktuella hästar. Klickar man sig runt lite så finns det allt möjligt, faktiskt.

Du har helt rätt, hon var inte direkt välskött när jag fick henne. Muskelfattig och tunn, samt hårlösa fläckar. Allt detta försvann otroligt snabbt med bra hagar och foder, men har kanske påverkat henne negativt. Helt klart var det inga bra förhållanden för en växande unghäst. Finns det ett samband mellan sådana miljöfaktorer och cystor och lösa benbitar? Du ger många bra anledningar att röntga, det känns inte främmande för mig. Eftersom jag är så fäst vid henne är jag hemskt orolig när jag tänker på hennes uppväxt samt alla olyckliga hästägare som måste ta bort sina hästar pga. "kroppsliga" fel. Å andra sidan hör man ju mer om det som går dåligt än det som går bra, och det har också lätt att fastna.

Eftersom jag inte är så duktig på exteriör, och hon endast gått igenom en enkel gårdsbesiktning skulle det vara skönt att få hästen ordentligt checkad av en vet.

*kl*

Äldre utställningsresultat, var kan man hitta det? På sahf.se finns till 2002 men ännu äldre? Söker en speciell hingst. :)

Jag har tyvärr väldigt dåliga erfarenheter av hästar som inte haft så bra uppväxtförhållanden. :crazy:

Men det är ju ett beslut du måste ta. Jag skulle nog åtminstone göra en ordentlig klinikbesiktning innan inridning. Samt kanske låta en equiterapeut eller liknande kolla igenom hästen.

Och absolut ta plåtar om hästen inte fugerar bra under ryttare sen. Även om det bara är den ena galoppen som strular eller ngt liknande.

*kl*

Äldre utställningsresultat, var kan man hitta det? På sahf.se finns till 2002 men ännu äldre? Söker en speciell hingst. :)

Jag kanske kan hjälpa dig om du skriver vad hingsten heter och hur långt tillbaka det gäller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 520
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka