Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 007
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Vi skall dit men vi åker fredagem/kväll och tältar.
Om du ej lyckas lösa det på annat vis så kan du ta tåget till västerås och åka med oss.
mvh El

om du menar att jag har anmdra intressen har du fel stora fel. Det enda jag är intresserad är hästar. Så det så är inte som andra 9:or.atta du kan ha så föredöme av mej är helt fel.

Hej juni_cool!

Nej, jag menar inte att du har andra intressen (hur skulle jag kunna veta det???). Jag menar mer generellt hur man som vuxen ska göra. Mitt inlägg var inte riktat mot dig som person utan gällde frågan om hur vuxna ska möta intresserade unga.

Jag håller med dig helt och hållet. En häst med så pass låga exteriörpoäng är inte funktionsdugligt byggd. Men vet man inte hur en korrekt häst ska se ut så är det ju lätt att förblindas av ett sött huvud och en vältalig hingstägare.

Lite exteriörkurser i SAHF:s regi vore kanske inte helt fel?

Jag vet faktiskt inte vad man gör åt sådant? Jag har väl haft tur som fick höra flera olika personers åsikter samtidigt så jag blev väl inte riktigt övertygad åt ngt håll, men när man är ny och inte vet så är det svårt att sålla informationen man får.

Det man kanske kan göra är att uppmana till att ta in så mycket info från olika håll som möjligt och att personen i fråga sen försöker bilda sig sin egen uppfattning. Om man hör vitt skilda saker från olika personer kanske (förhoppningsvis) det manar till viss eftertanke och kritiskt tänkande?!

Du kallar inte mina föräldrar för okunniga inom avel för min pappa och min hovslagare har avlatr fram en topphäst som är bara 2 år .inom trav men iallfall dom är duktiga med hästar jag tänker avla för att forma hästen själv det är bättre än att köpa en dyr häst som inte alls har mina förväntningar.:)

Hej!
Jag skrev att KANSKE dina föräldrar var okunniga.
För är de kunniga borde de aldrig tillåta dig att ta ett föl efter en klass III hingst. Jag förstår att du vill ha den för nöjesridning, men om den ärver sin fars exteriör så kommer den inte hålla länge o det kan sluta med att du har en häst som lider pga skador den dragit på sig. O är det riktigt illa kommer du att stå ledsen när du precis fått besked från veterinären att det humanaste är att ta bort den....kanske som 5 eller 6 åring.
Men...om det nu inte skulle hända....
Vi säger att du får ett stoföl... du rider in henne o allt går bra.
Sen upptäcker du att gymnasiet eller det du pluggar efteråt tar för mycket tid o du måste ta beslutet att sälja.
Vem vill då köpa den hästen???
Antagligen en som är så pass okunnig som inte ser att hästen har exteriöra avvikelser ....kanske tar hon ett föl när hästen blivit halt ...är det schysst???
Vill du att hästen hamnar hos en så okunnig person?
För ingen kunnig skulle köpa den(om den låg poängmässigt som sin far).
Jag vet att jag är hård men jag tänker på den individen som kommer ut o vad den har för framtidutsikter...dem ser inte ljusa ut.
Och jag bryr mig för mycket om djur o hästar för att hålla tyst.
Mitt råd till dig är att nästa gång du vill betäcka ditt sto är att åka runt o titta på fler hästar.
Låt en kunnig person bedömma din hästs egenskaper...positiva o negativa. Ta sen hjälp av FLERA avelskunniga på arab, inte en enda person.
Vad har du tex för sto?
Är hon visad någon gång?
Stam?
Kanske kan vi hjälpa dig här på buke. Det finns några här som är riktigt duktiga på stammar o vad som passar bra ihop.
Har du en bild på ditt sto?

PS. Jag tror absolut att din pappa kan ha avlat fram en bra travhäst... men dessvärre är araber o travhästar 2 helt skilda raser.
En som vet allt om schäfrar vet säkert inte hur en beagle funkar o allt om dess svagheter o egenheter.Ds

Tillägg! Kom på att din pappa kanske inte vet någon om poäng o vad som är bra o dåligt då man inte bedömmer travare på det sättet.Han kanske inte vet att en klassIII häst inte anses som något avelsmaterial.

Senast ändrad:

Kul. Vart har du sett program?
Jag vill också se...
Hoppas ju att han ska sköta sig bättre i strängnäs än i Kumla...
Eller rättare sagt...han var för mycket ridhäst o skötte sig kanon ur den synvinkeln.:smirk: Han lufsade lite snällt bredvid Christina.:rofl:

Ja det skulle vara intressant veta hur man kommer åt utställningskatalogen, visst ska den vara hemlig tills dagen innan?
Men han kanske inte ska visas?

MVH Li

Alla som deltagit i sportcupen har den.
jag har den också. Köpte den när jag var där.

Kicket.
Du är inte ensam om att ha lufsande häst.:crazy:

Jaha, vilka lyckostar ;)

Kan ingen skvallra om vilka "stora" som är med så man vet vad som väntar? :) ;)

MVH Li

Årets Riks kommer att bli en MYCKET medelmåttig tillställning vad gäller äldre hingstar. Och 10-poängskalan ska användas igen. Kanske lika bra att stanna hemma?

ojdå...Fröken positiv igen.:)
Stanna hemma du....

Till er andra som har startlistan...
Vet ni vilken tid som gäller för de äldre hingstarna?
O än en gång...kan ni upplysa en novis om vad det är för skillnad på 10p skalan o 20p skalan.
Har förstått att det är svårare att komma upp i poäng i 10p skalan...är det så? Varför?
Är det samma bedömningspunkter? Koofficenter?
Tack på förhand!!

Jag vill önska er vänner LYCKA TILL och hoppas att helgen blir underbar för 2 benta och 4 benta!

MVH Li

Jodå har program..
Har du tillgång till fax?
Om pm mig faxnummer så kan faxa det du vill veta.
mvh El

Ja kan ju också sälla mig till lufsande häst...
Noll "show" hos vår dam fniss..
mvh El

Halloj allihopa! Jag VILL OCKSÅ åka till RIKS men det är ingen som vill följa mee....:cry: Ville ju se Egon jue... Åhh, velar fram och tillbaka. Någon som kan pma vilka hästar som går söndagen, Madde?

Verkar som alla är iväg på rikset :rofl:

Jag har inte åkt ännu...:)

Tar bara en timme dit så vi låter hästarna vara hemma så länge som möjligt. Ege åker inte förrän söndag förmiddag.

Ring mig så får du veta vilka som ska vara med.

madde++++

Jag kommer dit! Fick med en stallpolare idag! Vi åker på morgonkvisten nån gång, vet inte riktigt när än bara. Så vi ses där!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 530
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vem kör och varför?
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Kaffebryggare

Hund, Katt, Andra Djur