Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Du kallar inte mina föräldrar för okunniga inom avel för min pappa och min hovslagare har avlatr fram en topphäst som är bara 2 år .inom trav men iallfall dom är duktiga med hästar jag tänker avla för att forma hästen själv det är bättre än att köpa en dyr häst som inte alls har mina förväntningar.
Hej!
Jag skrev att KANSKE dina föräldrar var okunniga.
För är de kunniga borde de aldrig tillåta dig att ta ett föl efter en klass III hingst. Jag förstår att du vill ha den för nöjesridning, men om den ärver sin fars exteriör så kommer den inte hålla länge o det kan sluta med att du har en häst som lider pga skador den dragit på sig. O är det riktigt illa kommer du att stå ledsen när du precis fått besked från veterinären att det humanaste är att ta bort den....kanske som 5 eller 6 åring.
Men...om det nu inte skulle hända....
Vi säger att du får ett stoföl... du rider in henne o allt går bra.
Sen upptäcker du att gymnasiet eller det du pluggar efteråt tar för mycket tid o du måste ta beslutet att sälja.
Vem vill då köpa den hästen???
Antagligen en som är så pass okunnig som inte ser att hästen har exteriöra avvikelser ....kanske tar hon ett föl när hästen blivit halt ...är det schysst???
Vill du att hästen hamnar hos en så okunnig person?
För ingen kunnig skulle köpa den(om den låg poängmässigt som sin far).
Jag vet att jag är hård men jag tänker på den individen som kommer ut o vad den har för framtidutsikter...dem ser inte ljusa ut.
Och jag bryr mig för mycket om djur o hästar för att hålla tyst.
Mitt råd till dig är att nästa gång du vill betäcka ditt sto är att åka runt o titta på fler hästar.
Låt en kunnig person bedömma din hästs egenskaper...positiva o negativa. Ta sen hjälp av FLERA avelskunniga på arab, inte en enda person.
Vad har du tex för sto?
Är hon visad någon gång?
Stam?
Kanske kan vi hjälpa dig här på buke. Det finns några här som är riktigt duktiga på stammar o vad som passar bra ihop.
Har du en bild på ditt sto?
PS. Jag tror absolut att din pappa kan ha avlat fram en bra travhäst... men dessvärre är araber o travhästar 2 helt skilda raser.
En som vet allt om schäfrar vet säkert inte hur en beagle funkar o allt om dess svagheter o egenheter.Ds
Tillägg! Kom på att din pappa kanske inte vet någon om poäng o vad som är bra o dåligt då man inte bedömmer travare på det sättet.Han kanske inte vet att en klassIII häst inte anses som något avelsmaterial.