Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.

waldorff

Trådstartare
Så nu blev den förra tråden stängd pga många inlägg så jag tycker vi börjar på en ny!

Den förra tråden stängdes när vi diskuterade olika hingstar.

Jag kommer inte betäcka i år, men ser fram emot er andras små bebisar!

Sv: Arabavel 2011

Satt och kikade i nyaste SAM och såg att J och B toppade (som vanligt) med betäckningar 2010 med MPA Giuliani (22 ston). På andra plats kom Sokrates
(12 ston) och på tredje plats Ceper (11 ston).
J och B har nästan dubbelt så många ston som tvåan! Imponerande att dom år efter år lyckas få så pass många!

Det var även ett repotage om unghästpremieringen i Enköping där flera hästar med crabbetblod visades.
Jag har nyss glädjande kunnat förmedla ett crabbetsto vidare och därmed slapp slakthuset.
Ägarna hade förmodligen ingen aning om den lilla andel Crabbet som finns kvar i världen och sverige.

Jag länkar till en blogg jag hittade (hon har ett av stona som det skrevs om i repotaget) som visar bild på hennes avel, Sokrates, Ege (som ägs av samma matte som Black Turbo US som det skrevs om i förra tråden innan den stängdes) och lite blandad kompott.
Roligt läsa och denna uppfödare har stora ambitioner att visa på arabens mångsidighet.

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Jag läste också SAM idag och fastnade på en annons för hingsten Ungaro, som jag tycker är intressant då han är son till El Amin, som är en favorit.

Det står att han är tillgänglig både på naturligt och färsk/kyld sperma. Jag är så okunnig ifråga om semin, men detta trodde jag inte var möjligt? Att ha semin och naturligt samma säsong?

Förutom fryst och naturligt då.

Jag läste det med, och jag tror inte de kollat upp reglerna faktiskt.
Man kan byta från semin till färskt utan vidare, men man får inte göra tvärt om utan att ta nya CEM-prov, och dessutom måste det gå en tid, typ 6 veckor tror jag.
Så man kan inte trixa fram och tillbaka hur som helst.

Tack för svar. Annonsen ger ju intrycket av att det går att välja det som passar bäst.

Önskade att fler arabhingstar stod på semin! Grattis förresten till Sokrates "andraplacering". :)

Tack Linda för att du hjälpte till så att det fina Crabbetstoet fick en andra chans.
Hon är nu inackorderad hos mig, ett riktigt fint och trevligt sto.
Nu hoppas vi bara att det går att få henne dräktig.
Appropå Crabbet så har jag just precis importerat två Crabbetston från Danmark varav det ena kommer att betäckas med Indian Shimad i år.
Ingela

Hej Ingela!
Det var så roligt höra, tack själv för att ni kunde ordna det så fint för henne!
Och vad roligt mer dina importer, hoppas det inte strular allt för mycket med ARAB bara :crazy:

Angående Ungaro så har jag frågat ägaren redan och hon informerade att han kommer först stå på semin (för se som vill börja tidigare, kanske ston som bor ännu mer söderut) och senare på säsongen på naturligt.

Crabbet- blodet är något jag skulle vilja veta mer om, har förstått att det finns stor ridbarhet i de hästarna och att de ofta utmärker sig i olika discipliner. Något jag är intresserad av! Hoppas att vi kan ta upp dessa linjer på FB- forumet.
Skulle vilja skaffa mig ett crabbetsto så småningom.

Till våren väntas ett föl efter Joani IT här på gården. Mamma är KA Kornelia (Metro- Kanoria), uppfödd och ägd av oss. Vi äger också Kanoria, så det blir hennes barnbarn- såååå spännande ska det bli! :bump:

Dessutom väntar vi en welsh partbred, där Classic Charlie (Magic Sahr Kahli- Classica) är pappan. Mamma isabell och pappa fux- också jättespännande!

Åh vad spännande! :)
Vad är det för stam på både det räddade stoet och de importerade? Jättenyfiken nu! :bump:

Räddade låter så heroiskt, men iaf förmedlade;)
Många händer var med där, jättebra jobbat. Jag tyckte det var viktigt att hon kom till någon som förstod värdet av stammen!
Hon heter Kathy, e: Samurai u: Kathini ue: Indian flame II.
Hon är halvsyster med Red Baron genom Kathini. Många storheter har gått via den sidan stammen! Mycket fina prestationshästar!

Stoet som fick en andra chans heter Kathy e. Samurai u. Kathini ue. Indian Flame II GB, hon är 75 % Crabbet/ Old English.
Mina importer är Marbon Martini GB 100 % Crabbet/ Old English e. El Sharluke GB u. Nariffet GB ue. Sahara Duke GB.
GKV Pounds Of Fun DK 100 % Crabbet/ Old English e. Marbon Mastarifah GB u. Marbon Martini GB.
Ingela

Ungaro står ett kärringkast från där mitt sto står. Liten underdrift, men någon mil iaf. Jag har funderat på Ungaro för mitt sto, men får se om det blir något av det.

Jag gillar framför allt hans stolinje.

Ungaro visades på Bollerup i 1års klassen, då tyckte jag om honom, man kunde föreställa hur han skulle bli som vuxen.
Han visades på Blommeröd i 3 års klassen något är sedan. Det var en besvikelse, han hade inte utvecklats alls bara växt några cm.

Men en treåring är ju inte färdig, mycket kan hända under de kommande åren!

Det vet jag också men en unghingst som skall bli bra som vuxen bruka visa något positiv förändring när den är 3 år, bevis på hästen utvecklas i rätt riktning.
Man använder 3års hingstar i avel antagligen för att de utvecklas positivt.

Kan hålla med till viss del, men inte helt. Tycker att det händer mycket mellan 3 och 5 år, framförallt hos araber som utvecklas sent i förhållande till andra hästraser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 667
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?