M
MamaJustify
Sv: Arab som familjehäst (första häst)!?
Hoppas på samma tur för oss, jag har inte varit aktiv på ca 24 år så vi behöver en genomsnäll individ
Håller inte med dig. Jag köpte min första arab, en klok och mogen herre, efter 25 års riduppehåll, och skakade som ett asplöv första gången jag satt upp på honom. Han bar runt mig länge som om han bar på en dyr porslinsvas - senare, när han märkte att jag hade fått upp självförtroendet och börjat rida lite aktivare, då visade han upp sin pigga sidamen alltid med en enorm lyhördhet. Mina barn red också på honom och han hittade aldrig på något tok. En häst som tog med sig halva mitt hjärta när han dog
Det som jag då skulle säga som slutsats är att araben är fruktansvärt duktig på att läsa av sin ryttare och då gäller det att det är rätt sorts häst helt enkelt.
Betr nerv så visst ska man komma ihåg att det är ett fullblod, men jag tycker att arabens nerv består mest i en enorm vakenhet och intelligens som ibland kan ställa till det för dom. De mest explosiva och "besvärliga" hästar som jag personligen mött har alla varit halvblod.
Återigen - individen, individen, individen.
Hoppas på samma tur för oss, jag har inte varit aktiv på ca 24 år så vi behöver en genomsnäll individ