Arab bör gå barfota?

S

SamDoris

Behöver lite råd i mina funderingar... har ett arabsto som tidigare gått barfota bak på vintrarna, men har i år guldskor pga en lång hälta under hösten.
Nu är hältan utläkt och jag går i valet och kvalet om jag ska ta bort bakskorna igen och låta henne vara barfota bak?
Fram kan hon av olika anledningar inte vara barfota, men bak.
Nu har hon ju vant sig vid supergrepp pga guldskorna, men jag inbillar mig att det ändå är bättre för en arabs hovar att vara barfota om det går?
Vad säger ni andra arabägare?:confused:

Sv: Arab bör gå barfota?

Jag kan bara tala utifrån min erfarenhet av mina araber, som alla alltid har gått barfota, även när de har ridits mycket i skog och mark. Jag tror på barfotagång, men att man måste se till varje individ, vad som blir bäst för just honom/henne. Men generellt sett har araber hårda hovar av bra kvalitet.

Araber är inte speciella på så sätt att just de skulle må bättre av barfotagång. Araber liksom alla andra hästar bör skos om behov finns och inte skos om inte behov finns. Det är beroende individ, hovkvalité, tillväxt och hur hästen brukas. Det är ett otyg med folk som tror att det går att träna och tävla distans på en barfota arab t.ex.

Hälsning Maja

Personligen tycker jag inte att man ska dra av några skor nu mitt i vintern. Bättre att vänta till våren/försommaren när det är mjukt i backen. Och o-halkigt.
Även om hästen bara ska gå i hagen, så känns det ju lite dumt att ta av dem och hästen börjar bli ömfotad, speciellt om den tidigare varit halt.

Vad det är för ras på hästen är ju helt orelevant.

Jag har två araber och de går alltid barfota bak förutom på vintern. Då får de skor runt om eftersom jag vill ha snösula och brodd. De reagerar inte sen på vårkanten när bakskorna plockas bort. Gör så här även med fullblodet och kallblodstravaren och det har fungerat bra för dem med. Är det någon av hästarna som rids väldigt sällan vintertid så får de gå helt barfota.

Araber är precis som alla andra hästar, det är ingen skillnad alls på arabhovar eller andra hästars hovar.

En häst som behöver skor ska vara skodd och en häst som inte behöver skor går barfota.

Djurskyddslagen kräver att hästar som arbetar ska ha skydd mot halka vintertid.

En häst som bara är skodd i fram ger man ingen bra förutsättning att bära sig själv korrekt.
Man bör inte dra av skorna på vintern om det inte finns en väldigt bra andledning utan det gör man på vår/sommar när marken är mjuk och låter hästen vila om det behövs så att den inte blir ömfotad.

Vår arab skulle fara väldigt illa om han fick vara utan skor.
Inte för att han har dålig hovkvalite eller för att han blir ömfotad, man märker inte på hans gång eller lek i hagen att han har tappat en sko utan för att han sliter alldels för mycket om han skulle gå barfota.
Ett par skor är tunna, riktigt tunna efter 7 veckor på honom om det är barmark, det har hänt att skorna har gått sönder om hovslagaren inte har kunnat komma vid sju veckor utan att det har dragit över en vecka.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 139
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst håller på att göra mig galen (ruinera mig inom snar framtid?).. Han är otursdrabbad när det gäller hans fötter..eller jag...
2
Svar
23
· Visningar
8 616
Senast: Dandylinn
·
K
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Jag har hamnat i ett dilemma med min mycket fina halvblodsvalack. Lite bakgrundsfakta: Hos förra ägaren...
Svar
2
· Visningar
1 761
Senast: Kikki84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka