Trasiga hovväggar och snart inget att fästa i..

Sv: Trasiga hovväggar och snart inget att fästa i..

Tack för mer tips ang flappisarna eftersom att den skoningen tyckte jag funkade super och min häst verkade även gilla det :)

Det känns tryggt att veta att vi kanske törs prova det ändå trots isgatan som råder runt oss nu.

Hoppas bara i så fall att närmsta butik har vinterflappisarna med hakar.

Hm, blue lotion säger du? Det har jag massor av som knappt används, skulle man kanske ha provat?
Det är något jag inte hört förut

Senast ändrad:

Finns annars att beställa från någon travshop.

Liniment ökar blodcirkulationen, samt massagen när man gnuggar in det med en linimentborste. Det borde stimulera tillväxten. Använder ett liniment som man kan linda på utan risk för blistereffekt, eftersom han går med boots i hagen. Brukar gnugga in det på kvällen när han ska stå inne för natten utan bootsen.

Vi har en travshop i närheten av stallet, ska åka och klämma/titta på dem i alla fall samt diskutera vidare med hovis. Men det känns skönt att det verkar finnas hopp för flappisarna..för hovbootsen var jag ju inte så jättesugen på.

Än så länge verkar skorna sitta i alla fall :)

Men risken finns ju..spec iom att den jättemängd snö i hagen börjar tina - risk för att trampa snett/igenom på vissa ställen och då är risken stor att någon sko fram flyger för så hårt sitter de ju inte i nuläget som sagt var.

Det blev flappisarna och det kändes som en väldigt bra lösning just nu :)

Vi blev rätt förvånade över att skadan på hovväggen vuxit ut relativt fort, inte helt läkt givetvis men ändå mer utläkt än vad vi räknat med.
Med flappisskoningen kunde vi även komma runt och låta just de skadade delarna vara helt fria från söm som vi ser som ett väldigt plus.

Blev förvånad men också lättad över utbudet på sulorna när jag besökte travshopen. Tidigare, bla tidigare i år har det funnits en modell på vinterflappsen och det har varit två små "piggar" snarare än brodd i traktdelen.

Men nu fanns det många olika modeller och även modeller med riktig brodd instansad i sulorna så det blev såna för säkerhetsskull nu när underlaget för årstiden skiftar. Så nu har han hela 7 st brodd i framtassarna..här ska det inte halkas i alla fall :D Ser ut som värsta pansarskoningen men det var de enda sulorna i rätt storlek..lite överdrivet kanske med så mycket brodd, men då vet jag vad vi har för möjligheter till kommande vinter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka