Är western ett bra sätt att lära sig rida?

Sv: Är western ett bra sätt att lära sig rida?

om din kompis har hittat ett sätt att kombinera det bästa ur 2 världar är det ju jättebra för henne!
om du tycker att det bara är reining som är "riktig" western får du nog ta och läsa på lite...

*kl*

Och det verkar som jag går emot strömmen som säger att "ridning är ridning" !;)
"I min värld", så är det faktiskt inte så olika, VÄLDIGT mycket är likadant, men med stora detalj-skillnader. Men jag tror att det kan vara rörigt att börja med att rida både och då jag tror att desto mer du kan både ridmässigt men också desto mer du kan teroretiskt och har "förstått" hur ridning fungerar desto lättare är det att "hoppa emellan". När man förstått vad allt handlar om så förstår man också att den egentliga skillnaden är valet av hästens uppvisningsform, tävlingsmässigt helt olika "rörelser", tygellängden o kontakten, i vissa fall detaljer i ryttarens sits etc...

Jag startade "min karriär" på ridskola och red engelskt rätt länge först, hoppade därefter över till Western men har alltid haft lite av det engelska kvar i "bakhuvudet" och rider väl nu framförallt western men det händer att det även blir dressyr.

Tyvärr tror jag att det finns någon form av "stolthet" att hålla sig till sin inriktning och resten ska anses som "skit", vilket är väldigt tråkigt, då många kunde lära sig mycket av att lära av varandra "över gränserna".
Inom western finns det många som har samma "brister" vanligt är tex. en icke korrekt sits, dålig kunskap om hästen som djur ( Anatomi, fysiologi etc.) medans "engelskfolket" ofta brister i "lydnad från marken", ser lite "fyrkantigt" på mycket osv. Det känns lite som att vissa delar har "glömts bort" och det är ofta samma saker inom grenen.

Svårt att förklara på ett forum, men hoppas någon förstår vad jag menar iallafall :D

:bow: håller helt med dig! och man kan lära sig mycket utav alla "grenar"

*kl*
Då kan man fråga sig var gränsen går mellan dressyrhäst och westernhäst?!
Halvblodet med westernsadel som kan både piaff och gå genom grind o rygga L ? Hur ska denne defineras?
Quartern som går piaff,passage, spansk skritt, men samtidigt vunnit stora klasser ute i europa i diverse westerngrenar (JA, det finns faktiskt en sådan häst ! ! ! ) Är denne en dressyrhäst ? eller en westernhäst? Eller kan denne vara både och?
Tål att funderas på.

Jag själv ser mig inte som westernryttare eller dressyrryttare, jag håller inte på med NH eller .... eller något annat. Jag ser mig som RYTTARE OCH HÄSTMÄNNISKA! Men det tror jag inte man`"får" vara. Jag tror männskan av naturen gillar att gruppera saker och individer med ett "prefix " (heter det så?) innan. Såväl ryttare som sexuella läggningar, raser ( av både folk o fä) etc.

Dock kan jag säga att jag tävlar i westernridning .. eller liknande. Men jag vill inte placeras i "ett fack"!

OCH jag eftersträvar oavsett hästtyp eller inriktning att ha en lydig, vältränad,välmående, frisk och GLAD häst !!
Jag vill lika lite bära runt på dressyrhästen som westernhästen, även dressyrhästen skall bära sig själv. Likadant med westernhästen, den ska va lika rörlig och välriden dressyrmässigt som en dressyrhäst (dock med olika grad av uttryck och "tryck" i sina gångarter beroende på ras och hästens individuella förutsättningar.
Som någoin också tog upp, westernhästen gör sitt arbete mer själv. JA Cuttinghästen kanske. I övrigt så ger vi den allt hjälper eller kommandon kanske inte på samma sätt och jag vill inte "hjälpa" en dressyrhäst mer än en westernhäst egentligen dock ha ett jämt mjukt stöd i handen...

OJOJ det blev kanske rörigt och lite ostrukturerat men ett svårt ämne att vara strukturerad i och NEJ jag försöker inte framhäva dressyren och NEJ ag är ingen utstuderad Dressyrryttare, har bara lite åsikter och hatar skitsnack mellan inriktningarna.:angel::eek:;)

Egentligen tror jag det handlar mer om var vi lagger oss sjalva i kategorierna :) Ska man harddra det sa kommer ju uttrycket "western" fran just West. Vilket egentligen skulle betyda att vi som bor i mitten av allt skulle bli klassificerade som "center" och de i ost "Eastern".

Att man som ryttare kanske behover en "identitet" i ridstils djungeln?

Skulle vi kunna fraga vara hastar om de var dressyrhastar, westernhastar eller korhastar sa skulle vi nog fa svaret att de ar Hastar och inget annat. Vilket ju ar sant.... ridning i sig baseras ju pa hastens rorelsemekanik och teknikerna for att lagra energi, andra vinklingar osv oavsett vad man gor eller vilken sadel man ar i.

Har ute klassifiseras hastar lite annorlunda, har har vi Ranchhorses, Trailhorses, Cowboyhorses, greenies, Woofies, showhorses, arenahorses, kidshorses och rodeohorses. Sen spelar inte rasen nagon storre roll, det kommer liksom Efter de redan skrivna kategorierna. Kategorierna baseras mer pa mentalitet an nagot annat, en ranchhorse ar en mental panzarvagn med hjarta, en Cowboyhorse ar en hast som kan raspringa hela dagen, jobba sig skummig och i slutet av dagen ha energi nog att bocka av dig och plantera dig sa hart i sanden att "only a cowboy would climb back on". Arenahorses ar hastar som tycker att allt utanfor den "kontrollerade miljon" (dvs hemmagarden och i vissa fall tavlingsbanor) ar aslaskigt osvosv i en halv oandlighet. En Kidshorse ar en hast som overlag ar langsamt och lallig, aldrig far brattom och hellre kakar gras an springer efter en ko.

Det ar ingen har som skulle fa for sig att klassificera guling som "dressyrhast" far att han rakar ha engelsk utrustning pa sig den dagen - daremot kan det ge mig en klassificering som arenarider. Vilket iofs ar bra mkt battre an trailrider eller ditchrider pa den outtalade ryttarstatusskalan :angel:

Jag Tror inte jag identifierar mig med vilken sadel jag rider i eller vad min hast kan, forst och framst ar han en ranchhorse, det ar hans jobb. Mitt jobb ar bara att sitta pa o se till att vi inte aker head first in i en coolie eller trillar i ett hal eller jagar en kossa genom staketet... Jag tanker och styr - han gor jobbet. Eg sa ar det val som sa nar det kommer till ridning att "man rider sa det funkar" oavsett vad man gor/har for mal, alla hastar funkar ju inte exakt likadant utan aven de basta system far anpassas till individen.

Dressyrlekarna med herr gul blandat med nagra reiningovningar gjorde underverk for hans heading under rodeos. Och min gamla dressyrkarring fick ju leka lite trail hos Dressyrtranaren dar den kvinnan snappat upp vad hon gillade ur westernridningen och applicerade det pa sina hastar... och en adel vit springare i min gamla forening gick ju dressyr med fina resultat och hur manga western rosetter de drog in har jag ingen aning om men jag gissar pa en vagg full. Det ar val eg varan egen trangsynthet som lagger ribban for vad vi kan lara var hast och hur vi kan mixa stilarna, hastar ar ju otroligt lattlarda djur sa jag tror det ar ryttarna som lagger i handbromsen och trivs inom kategorierna?

Och Erik, du var varken otrevlig eller svar att forsta :) Men det ar ett lite kansligt amne egentligen som nog behover tas upp betydligt oftare om vi ska kunna minska klyftan mellan ridstilarna/ryttarna. Cowboy dressage Dude - When a stetson suits your lifestyle but dressage suits your needs ;) :rofl:

Jag kan så gott som ingenting om westernridningens olika inriktningar, och visste inte hur jag skulle förklara det, därför skrev jag så. Men skulle kanske sagt den western man rider i westernsadlar eftersom jag syftade på sitsen när jag från början skrev "riktig" western

Men du, om du menade sitsen varför tog du upp slides och stops? ;) Och framförallt varför kalla det "riktig" western?

För jag tror alla här håller med om att man sitter annorlunda i en w-sadel jämfört med en engelsk.

..o da kan man ju komma in pa att westernsadlarnas inriktning paverkar din sits rejalt ocksa... :angel: man sitter inte likadant i en cutting sadel som i en pleasuresadel t.ex.. :) beror ju pa satets vinkling, fendrarnas position osv....

Lucio: Var poang ar att western ar sa himla mangfassetterat och tyvarr ar det manga klassiskt tranande ryttare som inte har en aning om det.

Som sagt, eftersom jag inte är duktig på western skrev jag "riktig" western åt den man tex ser på filmer från vilda western :d Kunde ju inte bara sagt western eftersom jag då också skulle syftat min min westernridande kompis som rider i en klassisk sadel, och jag själv som sitter alldeles för klassiskt även i en westernsadel och det skulle ju inte påverka en nybörjares sits så mycket. Hoppas ni förstår hur jag menar och inte tror jag har något emot western, är mer för westernridningen än vad jag är den klassiska ridningen.

Har du missat vilket forum du är på?
Här behövs inga definieringar som "riktig" western....vi vet redan.

Western är utmärkt för då så lär man sig att ridning inte sitter i tyglarna utan i ridningen.

Jag rider på alla vis på alla hästar som är friska och sunda.
Ridning utgår från sitsen och under den så finns det en häst och hästar fungerar som just hästar.
Alltid.

Om ni redan vet, varför var jag tvungen att förklara så många gånger vad jag menade då? Det hade väl räckt att jag sa det en gång för att ni skulle fattat då.

Vi har ingenting emot dig (inte jag i varje fall) och menar inte att vara elaka på något vis.
Jag tror det handlar mer om att vi som rider western är rätt trötta på att "folk" tror att westernridning är jaga kossor och tokflänga i galopp, göra handbromsvändningar och sladda runt.
Man blir lätt lite grinig när man får höra det femtielva gånger i veckan..

Men som sagt, det är inget personligt mot dig :)

Vi har ingenting emot dig (inte jag i varje fall) och menar inte att vara elaka på något vis.
Jag tror det handlar mer om att vi som rider western är rätt trötta på att "folk" tror att westernridning är jaga kossor och tokflänga i galopp, göra handbromsvändningar och sladda runt.
Man blir lätt lite grinig när man får höra det femtielva gånger i veckan..

Men som sagt, det är inget personligt mot dig :)

Åh vad skönt att höra :)
Jag förstår precis hur det känns eftersom jag själv rider frihetsdressyr och folk alltid slänger ur sig kommentarer att det är busridning att rida utan tyglar...
Men tror verkligen inte att western är bara det, har bara ingen aning om vad de olika "grenarna" inom western kallas :d

Nä, och det har vi (jag) full förståelse för. Jag menar, det finns massor med westerngrenar! Hur fasen ska man hålla koll på dem? :p
Jag har själv bara koll på "mina" grenar rranch trail och trail, resten låter jag andra oroa sig för.

No hard feelings?

Btw, frihetsdressyr är ju ascoolt! Såg en kille för några år sen på en nordsvenskträff, riktigt riktigt fränt!

Som sagt, eftersom jag inte är duktig på western skrev jag "riktig" western åt den man tex ser på filmer från vilda western :d Kunde ju inte bara sagt western eftersom jag då också skulle syftat min min westernridande kompis som rider i en klassisk sadel, och jag själv som sitter alldeles för klassiskt även i en westernsadel och det skulle ju inte påverka en nybörjares sits så mycket. Hoppas ni förstår hur jag menar och inte tror jag har något emot western, är mer för westernridningen än vad jag är den klassiska ridningen.

Förstår inte riktigt vad du menar med att du sitter alldeles för klassiskt? Förstår inte heller vad du menar med inte påverka en nybörjares sits?

Att när jag sätter mig i en western sadel och ska rida western blir det mer dressyr än western. Tror jag också det blir om man vänder på det. Och eftersom detta var ett svar till 'Greening' (som är nybörjare) var från början var min tanke att sitsen kanske försämras lite om man håller på att lära sig klassisk ridning och lägger in western emellanåt eftersom sitsen skiljer sig om man rider klassisk dressyr i en engelsk sadel och western i en westernsadel, det jag i huvudsak tror du vill ha ut är att jag inte tror att sitsen påverkas direkt om man tar western lektioner som nybörjare i en engelsk sadel. Förstod du hur jag tänkte?

..o da kan man ju komma in pa att westernsadlarnas inriktning paverkar din sits rejalt ocksa... :angel: man sitter inte likadant i en cutting sadel som i en pleasuresadel t.ex.. :) beror ju pa satets vinkling, fendrarnas position osv....

Lucio: Var poang ar att western ar sa himla mangfassetterat och tyvarr ar det manga klassiskt tranande ryttare som inte har en aning om det.

:bow:
Vill man sitta i en perfekt lodrät sits så är det ju bara att klättra upp i en pleasuresadel. Det går ju fanken inte att sitta fel i den.:D

Kanonbra inlägg _Erik_ och Bewildered mfl. :) (Saknar en "gilla-knapp" här som på fb., skulle klickat på den många ggr. i denna tråd!) ;)

Min syn på saken är nog den som många skrivit innan att för sin balans skull, så är det nog bra att lära sig rida i en engelsk sadel först, som man får mindre stöd av och helt enkelt lära sig att balansera sin kropp på hästryggen först! (Precis som en unghäst måste balansera sig själv först, innan ryttare) ;)

Men för egen del efter 25 år inom den engelska ridningen, så har jag lärt mig mer och utvecklats mkt. mer som ryttare på 3 år inom western än vad jag lyckats med under 25 år inom engelska ridningen!!! Detta är troligtvis som jag ser det... För att western ridningen är grundligare och förklarar många gånger VARFÖR man gör som man gör... Samma moment utförs också inom den engelska ridningen många gånger, men jag upplever det som att det bara "ska" göras och ingen har någonsin förklarat varför!!! (För mig blir övningarna då meningslösa och jag lär mig bevisligen nada!!!)

I det stora hela så tycker jag att western och engelsk ridning bygger på samma principer... Jag upplever det bara att western ridningen gör allt så mycket enklare och krånglar till det mindre! = Ridningen blir lättare! :D (Tyvärr tror jag detta kan bero på att många av de som lär ut ridningen till ungdomar på ridskolorna helt enkelt inte har svaren på VARFÖR??? Utan bara blivit tillsagda att gör si och gör så... och tillslut så har poängen gått förlorad och det blir en brist i grunderna för ridningen!)

Engelska ryttare har sååå mycket att lära av western ryttarna likväl som westernryttare kan lära av den engelska ridningen! ;)

Det blev en del svammel, men hoppas någon förstår hur jag tänkt? Det är en intressant diskussion...

I det stora hela så tycker jag att western och engelsk ridning bygger på samma principer... Jag upplever det bara att western ridningen gör allt så mycket enklare och krånglar till det mindre! = Ridningen blir lättare! :D (Tyvärr tror jag detta kan bero på att många av de som lär ut ridningen till ungdomar på ridskolorna helt enkelt inte har svaren på VARFÖR??? Utan bara blivit tillsagda att gör si och gör så... och tillslut så har poängen gått förlorad och det blir en brist i grunderna för ridningen!)

*Delvis(ganska mycket knapplån) ;)
Jag kan hålla med till viss del ! Dock tror jag det har lika mycket med tränarens förmåga och personlighet( precis som du också var inne på) som på ridstilen. För att kunna förklara VARFÖR krävs en mycket större kompetens än att bara lära ut HUR !

Och precis som i mycket annat som jag var inne på i ett tidigare inlägg, så brister kunskapen mycket i de olika inriktningarna OCH ofta inom samma områden. Fråga ett gäng westernryttare ex. reining eller kosse ryttare eller för den delen pleasure varför man samlar hästen och vad som HÄNDER i hästens kropp när vi samlar den OCH vad skillnaden på form och samling är så får du ett gäng tysta människor omkring dig, pressar du då på så kommer 80 % antadligen säga "för det ska se fint ut".

Ofta har man lätt för att krångla till det som du säger inom det engelska vilket kanske kan göra det svårare att förstå.

DOCK tror jag att det egentligen kvittar vilken diciplin du rider,tränar,tävlar eller på annat sätt är aktiv i, Det finns RIKTIGT RIKTIGT duktigt hästmänniskor och ryttare överallt och vissa är även bra på att förmedla kunskap!!! Och vad alla som har gemensamt är att vi älskar, tycker om eller gillar (beroende på vem du frågar) livet med och omkring häst och det räcker egentligen för mig, ännu bättre hade det varit om vi kunde respektera varandras kunskap och försöka lära av varandra än att fightas hela tiden !:grin::cool:

(Ursäktrar också att jag kanske kommer ifrån grundämnet lite...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 056
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 068
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar