Är western ett bra sätt att lära sig rida?

Sv: Är western ett bra sätt att lära sig rida?

Sasse_ och _Erik_

Jättebra skrivet! Tycker helt klart att det här med att lära av varandra är jätte viktigt bland oss hästmänniskor!

Alltså, jag har fått lära mig att man ska sitta i lodrät sits både i engelsk och western ridning. Om man så att säga "sitter fel" så har det kanske mer med ens egen förmåga eller med en sadel som inte hjälper en att få till en lodrät sits, vilken kan hända både i en westernsadel och i en engelsk. Sedan finns det ju ganska många olika typer av westernsadlar som ser ut som de gör av olika anledningar... Men det finns ju engelska också som ser olika ut ;)

Jo men det jag syftade på är att sitsen skiljer sig ändå mellan de olika typer av ridning. En hopp och en dressyr ryttare skiljer sig också (dock mindre än mellan engelskt-western) Jag själv sitter bra när jag rider engelskt men inte när jag rider western, om du till exempel kollar på denna videon ser men enkelt skillnaden så det klart där är skillnad.
http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI&feature=player_embedded#!

Jag håller inte med om att det skiljer sig mer mellan western och dressyr än mellan hopp och dressyr.

Snäjkie:
Jag tycker man ser stor skillnad! Western-killen sitter mycket mer avslappnat än vad dressyr-killen gör ju.

Ginne:
Man kan ju ha olika åsikter. Jag tycker själv inte det är så stor skillnad då jag rider både och.

Helt min mening!!! Western både ser enklare ut och är enklare... ;) :P Hehe... Nämen seriöst... elakt att lägga ut den videon juuueee... Blir ju sååå sjukt träningssugen!!! Den är suverän (och så sitter man på jobbet och har ingen möjlighet att ut och rida nu)! :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 056
Senast: Solstig
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 068
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar