Är trav inte körning?

Sv: Är trav inte körning?

Hur var det nu? Du hade shettis, varmblod o en ardenner?
Shettisen går ju bort här eftersom den inte kan dra vagn som är anpassad för de stora.
Då kan det väl funka att byta mellan 2 olika svänglar beroende på vilken av hästarna du ska köra. Om du nu skulle få tag på en gratis som kan passa på vagnen.

Men jag tror ju att det skulle räcka med en. Varmblodet är väl tillräckligt stort för att kunna ha en svängel som passar ardennern?

burton skrev:
Är det "humor" av den sorten som P_P skrev så föreslår jag att du kanske ska besöka "gnägg"?

Vad menar du? Och till vem är det riktat? Något fel på p_p? Antar att du menar piff_puff. Som du vet så hänger hon inte här längre. Undra varför...............

burton skrev:
Hur var det nu? Du hade shettis, varmblod o en ardenner?
Shettisen går ju bort här eftersom den inte kan dra vagn som är anpassad för de stora.
Då kan det väl funka att byta mellan 2 olika svänglar beroende på vilken av hästarna du ska köra. Om du nu skulle få tag på en gratis som kan passa på vagnen.

Men jag tror ju att det skulle räcka med en. Varmblodet är väl tillräckligt stort för att kunna ha en svängel som passar ardennern?

Tvivlar på att svängeln skulle passa båda hästarna. En ardenner är liiiite större än ett vbl. Det är stor skillnad ardenner emellan med. Vet dom som har olika svänglar till 2 olika ardenner. Vi har ju 2 olika typer av ardenner i sverige. Tyvärr så tror ja inte att det skulle passa.

Javisst är det väl så som Åke säger..

Det är en stor skillnad även ardennrar emellan..

Titta på Åkes bild, för det är väl en ardenner? Och tänk en liten arab (ca 150) bredvid...där har vi varmblodets storlek ca..
Det säger ju sig självt att de inte kan ha samma svängel!!!

Nu är i o f varmblodet hos en tränare..men för att komplicera det hela än mer så har jag en kallblodstravare. Han är ca 145..

Och jag vill inte sätta dit provisoriska svänglar när jag tycker att travutrustningen funkar på alla 3!!

Shettisen borträknad givetvis!!

detta var bara ytterligare ett argument till att JAG inte kör med svängel...

Ps! Kan ju tillägga att mina vagnar (en rockard o en gigg) är smalare fram men breddar sig bak så att "alla" hästar passar i den..

Trygg skrev:
Ps! Kan ju tillägga att mina vagnar (en rockard o en gigg) är smalare fram men breddar sig bak så att "alla" hästar passar i den..

Japp visst är det en ardenner alltid. "Bamses husse" har en ardenner med. Men han har inte synts till på ett tag här. Undra varför. :confused: Han har en fin bild med. Aja baja Trygg. En vagn är en vagn. En rockard och en gigg är något helt annat. ;)

okej...har nog åkt för mkt spårvagn idag...det är väl därför jag var på fel spår..

Säger hon som vickar för Oldsberg inatt.. :smirk:

Jasså det finns fler ardennrar, han var fin den du har på bilden!!!
Ganska hög va?

Vad drar en sån i skor?

Trygg skrev:
okej...har nog åkt för mkt spårvagn idag...det är väl därför jag var på fel spår..

Säger hon som vickar för Oldsberg inatt.. :smirk:

Jasså det finns fler ardennrar, han var fin den du har på bilden!!!
Ganska hög va?

Vad drar en sån i skor?

Menar du om han drar i skogen?? Han ligger på 167cm. Lagom kelgris.

Lagom kelgris... :D

använder ni han i skogen?

annars undrade jag vilken storlek han har på FÖTTERNA?? ;)

Okej. Börjar bli lite seg nu........ Han har bara 8or runt om. Har du ingen bild på din ardenner? Maila gärna en annars. Vilken färg har han?

oj...den går stadigt på jorden den!! ;)

Jag har försökt lägga in bilder på mina hästar (är ju så stolt över dom..som alla andra hästägare) men det GÅR inte..

Han är fux han med..med vit(?) man o svans.
Shettisen är en liten kopia..

Ska se om jag kan maila bilder...

Har du fler hästar?

Japp vi har lite araber med. Har en tvååring som vi håller på att köra in. Det med en ardenner. Sedan så har tösabiten ett connemara sto som har passerat 20 med bra marginal.

Ang infästningen av bakselen så har jag inga fästen på skaklarna. Eftersom jag fäster skaklarna i dragringen på sidan, får jag nästan samma effekt som om jag hade fäst den i skaklarna, bakselen hindrar dragringen och därmed skaklarna att åka fram och bromsar på så sätt vagnen.

Sedan så gällde det där med bakselen främst gammnordisen jag har, den andra är bara travkörd och har därför inte tidigare gått med baksele, så där vet jag inte ännu om bakselen kommer att funka med henne. Gammnordisen vinklar in bäckenet så enormt i nerförsbackarna att bakselen bara hänger. Kortar jag den blir den för kort i dragläge, speciellt om jag vill galoppera. Och då spelar det ingen roll vart jag har fäst den!

Asa_S skrev:
Ang infästningen av bakselen så har jag inga fästen på skaklarna. Eftersom jag fäster skaklarna i dragringen på sidan, får jag nästan samma effekt som om jag hade fäst den i skaklarna, bakselen hindrar dragringen och därmed skaklarna att åka fram och bromsar på så sätt vagnen.

Sedan så gällde det där med bakselen främst gammnordisen jag har, den andra är bara travkörd och har därför inte tidigare gått med baksele, så där vet jag inte ännu om bakselen kommer att funka med henne. Gammnordisen vinklar in bäckenet så enormt i nerförsbackarna att bakselen bara hänger. Kortar jag den blir den för kort i dragläge, speciellt om jag vill galoppera. Och då spelar det ingen roll vart jag har fäst den!

Kör med svanskappa då. Det gör vi med våra. Vi gillar inte baksele. Föredrar svanskappa om terrängen inte är riktigt jäklig.

åke skrev:
Kör med svanskappa då. Det gör vi med våra. Vi gillar inte baksele. Föredrar svanskappa om terrängen inte är riktigt jäklig.

Törs du skriva det här? :rofl: :rofl: :rofl:
Jodå, jag har svanskappa också. På alla mina selar.

Det där om humorn hade jag svarat till "Provance" (tror jag den hette) för det var h*n som tyckte vi var humorlösa.

Jag har då kört en 1000kg:s och rejält bred ardennerhingst med samma vagn och svängel (maratonvagn och även en lite äldre flakvagn) som vi ibland spände för ett nätt halvblod för och små fjordingar, jag tycker man kan ha en bred svängel till en smalare häst utan att det gör speciellt mycket. Det enda som händer är ju att draglinorna går lite längre från hästen.
Jag vet folk som har både stora och små kallblod men har samma vagnar/redskap med tillhörande svängel till dem och det ser inte ett dugg konstigt eller felanpassat ut.

Han fick även plats utan problem i enbetsskaklar och skakelreden till moderna skogsvagnar som man också har till mindre hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Höj upp bakselen en bit om det går så påverkas den inte av varje liten rörelse.

Undrar vad hästarna tycker om svanskappan då när den skär in under svansen och däckeln åker fram i manken..har kört så med både vbl och halvblod innan jag visste bättre. Klart som fasiken hästen gick o knep i nerförsbackarna och gjorde undermåliga halter. Eller rusade på för att komma undan, men sånt fattade man inte när man var "liten".

/jenny

snigelfarmor skrev:
Undrar vad hästarna tycker om svanskappan då när den skär in under svansen och däckeln åker fram i manken..har kört så med både vbl och halvblod innan jag visste bättre. Klart som fasiken hästen gick o knep i nerförsbackarna och gjorde undermåliga halter. Eller rusade på för att komma undan, men sånt fattade man inte när man var "liten".

/jenny
Hästar som inte kniper eller rusar i nedförsbacken då? Beror det på att de trivs bra med svansremmen eller att de inte fattar bättre? :smirk:

Skåne är inte platt som en pannkaka, jag bor på lundaslätten och där har vi jättemycket backar mellan slätterna. Det är ytterst liten del av skåne som är platt.

Oavsett ska man ALLTID ha draglinor till för att hästen ska kunna dra korrekt och inte med magen.

apropå dina olika raser. Skaffa rep o trissor till din vagn så har du ju löst allt. Mitt vbl har en svängel på 85, tror det räcker både till ardenner, jysk och shire :)
Sen hörs det lite lathet över det hela. Orkar du inte fixa korrekt utrustning till dina hästar för att de har olika strl? Hur skulle det se ut om jag red shettis med 18 tums sadel ? hihi*

/jenny

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 202
Senast: Mli
·
Körning Jag har precis börjat träna körning. Det var såklart jättekul att åka iväg med häst o vagn o köra på en plats som verkligen var avsedd...
Svar
15
· Visningar
1 915
Senast: Nora
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama