Sv: Är trav inte körning?
Tyvärr så kan jag inte se bilderna. Men vid backig terräng så kör man i regel med en hennan doning. Då undrar jag hur skulle en baksele vara till hjälp då? Det vore jätte kul att få svar på.
snigelfarmor skrev:king kong? klimakteriekossa. Vilket kön tillhör du egentligen? Jag blir inte klok på dig heller, baksele använder man i nerförsbackar, PUNKT SLUT. Allt annat kräver bromsar av något slag. Att era hästar inte säger ifrån är väl för att de inte vet bättre. Ge dem chansen, så kanske de kan gå mera balanserat i nerförsbackarna än vad ni trott. Sen är det oftast okunniga som inte använder baksele, och f*n ta er om ni kommer säga till nybörjare som ibland frågar här inne att de inte behöver ha baksele. (va det ett hot? )
och, har tagit mig samman nu
Logiskt tänkande och ögon GER att bakselen behövs. Hur ser era ekipage ut i nerförsbacken, ligger skaklarna i rätt läge, får ni in en hand på tvären under svanskappan, går armbågarna fria fram? OM JA, ge mig er patentlösning för nån sån självreglerande sele har jag aldrig sett.
Om ni fortfarande anser att bakselen är överskattad, varför tror ni den uppfanns? Tror du man vill ha mer remmar att spänna fast?
Jag säger det igen, jag har kört utan baksele i backar, och jag var nära att sela av i varenda backe eftersom mitt samvete inte klarar hästplågeri för mitt nöjes skull. Vi valde att båda två gå av och hålla emot allt vi orkade istället.
Jag tänker inte heller ge mig och inse saker. Jag känner nu ännu starkare att om kunnigt folk (ni?) inte vet bättre, då måste jag skrika ännu högre. Med risk för diverse skällsord tydligen.
slutord:
broms eller baksele, eller fullständigt platt landskap utan inbromsningar. Allt annat är okunskap som hör förr i tiden till.
Illustrerar med mycket fina bilder från Kvarngårdens Hemsida. dvs Pinges!!
Vad hade hänt utan bakselen? Tänka tänka*
Tyvärr så kan jag inte se bilderna. Men vid backig terräng så kör man i regel med en hennan doning. Då undrar jag hur skulle en baksele vara till hjälp då? Det vore jätte kul att få svar på.