Är trav inte körning?

Sv: Är trav inte körning?

snigelfarmor skrev:
king kong? klimakteriekossa. Vilket kön tillhör du egentligen? Jag blir inte klok på dig heller, baksele använder man i nerförsbackar, PUNKT SLUT. Allt annat kräver bromsar av något slag. Att era hästar inte säger ifrån är väl för att de inte vet bättre. Ge dem chansen, så kanske de kan gå mera balanserat i nerförsbackarna än vad ni trott. Sen är det oftast okunniga som inte använder baksele, och f*n ta er om ni kommer säga till nybörjare som ibland frågar här inne att de inte behöver ha baksele. (va det ett hot? :) )

och, har tagit mig samman nu :)
Logiskt tänkande och ögon GER att bakselen behövs. Hur ser era ekipage ut i nerförsbacken, ligger skaklarna i rätt läge, får ni in en hand på tvären under svanskappan, går armbågarna fria fram? OM JA, ge mig er patentlösning för nån sån självreglerande sele har jag aldrig sett.

Om ni fortfarande anser att bakselen är överskattad, varför tror ni den uppfanns? Tror du man vill ha mer remmar att spänna fast?

Jag säger det igen, jag har kört utan baksele i backar, och jag var nära att sela av i varenda backe eftersom mitt samvete inte klarar hästplågeri för mitt nöjes skull. Vi valde att båda två gå av och hålla emot allt vi orkade istället.

Jag tänker inte heller ge mig och inse saker. Jag känner nu ännu starkare att om kunnigt folk (ni?) inte vet bättre, då måste jag skrika ännu högre. Med risk för diverse skällsord tydligen.

slutord:
broms eller baksele, eller fullständigt platt landskap utan inbromsningar. Allt annat är okunskap som hör förr i tiden till.

Illustrerar med mycket fina bilder från Kvarngårdens Hemsida. dvs Pinges!!

Vad hade hänt utan bakselen? Tänka tänka*

prillan_halt.jpg
11_nerhalt.jpg
3vattenh.jpg

Tyvärr så kan jag inte se bilderna. Men vid backig terräng så kör man i regel med en hennan doning. Då undrar jag hur skulle en baksele vara till hjälp då? Det vore jätte kul att få svar på.

snigelfarmor skrev:
king kong? klimakteriekossa. Vilket kön tillhör du egentligen? Jag blir inte klok på dig heller, baksele använder man i nerförsbackar, PUNKT SLUT. Allt annat kräver bromsar av något slag. Att era hästar inte säger ifrån är väl för att de inte vet bättre. Ge dem chansen, så kanske de kan gå mera balanserat i nerförsbackarna än vad ni trott. Sen är det oftast okunniga som inte använder baksele, och f*n ta er om ni kommer säga till nybörjare som ibland frågar här inne att de inte behöver

och, har tagit mig samman nu :)
Logiskt tänkande och ögon GER att bakselen behövs. Hur ser era ekipage ut i nerförsbacken, ligger skaklarna i rätt läge, får ni in en hand på tvären under svanskappan, går armbågarna fria fram?

Jag säger det igen, jag har kört utan baksele i backar, och jag var nära att sela av i varenda backe eftersom mitt samvete inte klarar hästplågeri för mitt nöjes skull. Vi valde att båda två gå av och hålla emot allt vi orkade istället.

Japp våra hästar går balanserat nerför backarna.
Japp vi kommer att rekomendera svanskappa.
Japp våra hästar har provat baksele.Märker ingen skillnad.
Japp ardenner är blåsta och vet inte bättre.
Japp selen ligger där den ska i nerförs backarna. Det har inte med selen att göra. Det har med redskapen att göra.
Sedan att du hoppar av vagnen och går ner det begriper jag mig inte på. Våra hästar klarar lätt 1500kg nerför. Och sååå stor tror jag faktiskt inte att du är. :bump: :bump: :bump: :bump:

Ett svar från burtons sambo:

Min morfar var veterinär och jobbade i Norrland. Han har avlivat många hästar som gick i skogsarbete efter att de kasat utför slänter och fått hela kälken med lasset över sig, detta skulle många gånger ha kunnat förhindras med baksele vilket ingen hade.

Jag gör inte saker och försvarar dessa med att så gjorde man förr!!
Det finns oändligt mycket man gjorde förr, innan åke var född också, som är helt åt skogen fel.

Jag kommer alltid köra med baksele förutom vid plöjning, harvning eller körning med domänsax där det säger sig självt att det inte behövs. Allt med hjul = baksele.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, nu är vi inne på det igen. Allt med hjul=baksele. Men med vilken vagn? Wiktoria,skåne trilla,fössing eller en med kran? På många av dessa så finns det bromsar. Och säga som endel gör att man inte kan lita på bromsarna det är rent skit snack. För visst kör man bil ......................
Jo, jag vet veterinärer i småland som har fått avliva hästar för att dom har brytit benet i hagen................. :confused: :eek:

Senast ändrad:

Är du bara ute för att tjaffsa eller är du allvarlig?? Säger du att du INTE skulle använda baksele om du körde tunga lass, som på bilderna, i nedförsbacke? Du tycker det är helt onödigt? Bromsarna på en vagn måste inte in på besiktning varje år och är inte riktigt lika avancerade som dom på bilen. Men fungerar bromsarna perfekt ska inte en baksele behövas, nej. Men man vet ju aldrig vad som kan hända. Det kan i alla fall vara skönt att veta ATT den finns där om något skulle hända så vagnen inte kör över hästen om det går illa. Det är som att säga att man inte behöver bilbälte för att man kör ändå så försiktigt... Att hästar bryter benen i hagen är inte direkt kuskens fel (om inte hagen ser ut som ja vet vad...) men att använda utrustning som riskerar hästens liv är en annan femma. Jag tycker inte heller att bakselen är livsviktig när man kör på plant underlag men däremot om man kör med riktigt tunga lass nedför skulle jag aldrig drömma om att köra utan.

Nora skrev:
Är du bara ute för att tjaffsa eller är du allvarlig?? Säger du att du INTE skulle använda baksele om du körde tunga lass, som på bilderna, i nedförsbacke? Du tycker det är helt onödigt? Bromsarna på en vagn måste inte in på besiktning varje år och är inte riktigt lika avancerade som dom på bilen. Men fungerar bromsarna perfekt ska inte en baksele behövas, nej. Men man vet ju aldrig vad som kan hända. Det kan i alla fall vara skönt att veta ATT den finns där om något skulle hända så vagnen inte kör över hästen om det går illa. Det är som att säga att man inte behöver bilbälte för att man kör ändå så försiktigt... Att hästar bryter benen i hagen är inte direkt kuskens fel (om inte hagen ser ut som ja vet vad...) men att använda utrustning som riskerar hästens liv är en annan femma. Jag tycker inte heller att bakselen är livsviktig när man kör på plant underlag men däremot om man kör med riktigt tunga lass nedför skulle jag aldrig drömma om att köra utan.
Nej, jag är inte ute efter att tjaffsa. Men faktum kvarstå. Det hela hänger på vilket redskap jag har efter hästen. Ni måste ju inse att det finns massor av redskap att välja på. Tala om för mig vad bakselen gör för nytta när man kör med en tex. hennan kälke.

Men nu förstår inte jag...

Jag hade ett inlägg om att jag tycker travutrustning är bra vid nöjeskörning.

Då kom det både rökelse o myrra ;) ..och eld-don flygandes för att man skulle ha baksele, svängel o draglinor för det har man kört med i generationer... :crazy: :confused:

Nä, nu fattar inte jag nå´t...nu går någons sambo in och säger att man ska ha baksele för att hans morfar säger att det hade man inte förr!!!??

fattar nada :eek:

Trygg skrev:
Men nu förstår inte jag...

Jag hade ett inlägg om att jag tycker travutrustning är bra vid nöjeskörning.

Då kom det både rökelse o myrra ;) ..och eld-don flygandes för att man skulle ha baksele, svängel o draglinor för det har man kört med i generationer... :crazy: :confused:

Nä, nu fattar inte jag nå´t...nu går någons sambo in och säger att man ska ha baksele för att hans morfar säger att det hade man inte förr!!!??

fattar nada :eek:
Håller med :eek:

Jo men jag tog ju som exempel de tunga vagnarna på hjul i backe som det visats bilder på. Skulle du inte använda bakselen då? Baksele använder jag även vid slädkörning då vi kör i backar även då men sladdar vi banan tex har den ingen betydelse (dock hänger den oftast kvar...) då sladdgallret endast bromsar. Du verkar bara vara lika inne på att den absolut inte ska användas som snigelfarmor är inne på att den alltid måste användas.

Nora skrev:
Jo men jag tog ju som exempel de tunga vagnarna på hjul i backe som det visats bilder på. Skulle du inte använda bakselen då? Baksele använder jag även vid slädkörning då vi kör i backar även då men sladdar vi banan tex har den ingen betydelse (dock hänger den oftast kvar...) då sladdgallret endast bromsar. Du verkar bara vara lika inne på att den absolut inte ska användas som snigelfarmor är inne på att den alltid måste användas.

Nej, jag kan visst tänka mig att slänga på bakselen men vid rätt tillfälle.När vi kör lättlastat på fössingen då har vi det inte. Men om vi vet att det är riktigt jäkligt då kan den åka fram. Typ 1ggr på 2 år eller något sådant.Ofta så kör vi med doningar av något slag och då fattar jag inte vitsen med bakselen. Får ej heller svar på det.

Till Burtons sambo..som alltså måste vara Burton it self! :D

Så här skrev du i början av den här tråden;

"..Svängeln och draglinorna uppfanns långt innan nån av oss här var födda av folk som uppenbarligen studerat hur en häst rör sig och hittat på en utrustning för att detta djur skulle kunna arbeta på bästa sätt."...

Men din sambo säger;

"...Jag gör inte saker och försvarar dessa med att så gjorde man förr!!
Det finns oändligt mycket man gjorde förr, innan åke var född, som är helt åt skogen fel..."

Antar att ni två i eran bekantskapskrets kallas för Ernie o BURTon!! :D :D :D :D :D :D

Burtons sambo sambo..Burton it self..skulle det vara. :D

tror inte att Burton pimplar whiskey så här på måndagskvällen o ser dubbelt..å därmed tror..att hon fått en sambo som går in o skriver i trådarna.. :eek:

Vad råkar du ha för problem med att min sambo för en gångs skull satt bredvid mig i soffan igår när jag höll på med datorn och undrade vad det var för folk här egentligen?

Varför ska han behöva öppna ett eget användarkonto för att han får lust att säga en enda sak?

Det fanns både bra och dåliga saker förr liksom nu! Åke ville försvara svanskappan med att man gjorde så förr. Likadant som att vissa människor vill försvara sitt handlande med att andra gör så, ungefär som barn på dagis.

Ja, svängel och draglina uppfanns förr! En jättebra sak, där var man mycket duktiga och provade sig fram, men för det ska man inte försvara dumma saker som gjordes förr med enda förklaringen ATT det gjordes förr och därigenom skulle vara okej!

Du verkar ju inte vara klok på en fläck! Det har väl hänt förr att nån har upplyst om att de lånar nåns användarkonto.
Ja, jag bor faktiskt ihop med någon, oj vad konstigt eller?
Låter som om du aldrig hört talas om folk som gör det innan som du reagerar.
MIN morfar var inte veterinär, han jobbade på SJ i Malmö.

Om du nånsin kollat in bromsarna på ex. en griplastare så ser du väl själv att konstruktionen är något ömtåligare än på en bil, därför kan du inte jämföra dessa.

I skogen finns grenar som kan slå upp och råka slita av bromsvajrar/slangar som det inte gör på en bil.

Det här liknar mer och mer lågstadiet där åke och Trygg har gått ihop som två gapiga småkillar och kastar pennor och sudd på de andra bara för att dom vill.
Börjar dra in fula saker och kallar andra för klimakteriekossor och annat! :eek: Jag börjar undra när åke är född efter detta!
Man får inte respekt eller förståelse genom att kalla andra fula saker.
Ni kommer ju inte med konstruktiv kritik längre. Ni går bara in för att vara så elaka som går.

Burton, jag är jätteledsen för att du uppfattar det som om jag bara skulle gå in för att vara elak!!

DET har aldrig varit min mening och jag förstår inte varför du tror jag tycker det är konstigt att din sambo gick in och svarade!!??

Det ser jag inget konstigt med alls utan du måste ha missuppfattat, eller så uttryckte jag mig luddigt..när jag skrev Burtons sambo..som skulle ha varit Burtons sambo sambo=du..=dåligt "ordvits" :crazy:
Sedan när jag skulle rätta till det så skojade jag om MIN felskrivning och att jag INTE trodde du satt och inbillade dig..
Dålig Göteborgshumor kanske.. :(

Med andra ord så möter väl det absolut inga hinder att din sambo går in..så det var inte det saken gällde.

Men jag kunde inte låta bli att tycka det var lite lustigt att du och din sambo uttryckte två helt olika åsikter..för det är det det uppfattas som.

Men nu förstår jag ju att ni menar att en del saker var bra..andra mindre bra, men det är lite svårt för mig att hänga med.
För ni har ju plockat ut det som ni själva tycker är bra och säger att det har utvecklats innan vi ens föddes..
Medan ni sen förkastar andra saker just för att det användes förr..

Men skit i det nu...

Jag ber om ursäkt om jag har sårat dig men samtidigt så måste du väl förstå att väldigt många med mig blir sårade när ni påstår att just den utrustningen som ni förespråkar är det ENDA tänkbara!

Annars är man en jubelidiot som riskerar sina hästars liv och medans de lever så utsätter vi dom för lidande..

Denna tråden "föddes" just för att en annan tjej tyckte att det var "My way or no way" här inne..

Och DET har ni i alla fall bevisat att så var fallet...

Trygg skrev:
Denna tråden "föddes" just för att en annan tjej tyckte att det var "My way or no way" här inne..

Och DET har ni i alla fall bevisat att så var fallet...

Desamma :smirk:

Nora..nu har du missuppfattat igen.

Jag har aldrig sagt att man BARA ska ha travutrustning!!
Eller hur!??? :confused: :confused: :confused:

Hade jag gjort det så hade ditt detsamma haft en innebörd..nu säger du det till någon som säger att man kan KÖRA HÄST PÅ MÅNGA OLIKA SÄTT!!!!!*skriker i en mistlur* :crazy:

Sätter punkt o anmäler mig själv till giljotinen;

Bödeln;
-Några sista ord Trygg?..Låt oss höra om du ångrar dig innan du står inför Vår Herre! Säger han uppmanande.

Folkmassan´s mummel avtar..det blir alldeles tyst på torget

-Ja!! skriker jag
Snälla gode Guden..förlåt FÖRLÅT!!! mig för att jag har pinat mina hästar..pinat o plågat dem genom att använda travutrust..PANG!! Där hann jag inte säga mer... :eek:

Vad arg du är Trygg.Har din stora ardenner klivit dig på tån idag?

burton skrev:
Det här liknar mer och mer lågstadiet där åke och Trygg har gått ihop som två gapiga småkillar och kastar pennor och sudd på de andra bara för att dom vill.
Börjar dra in fula saker och kallar andra för klimakteriekossor och annat! :eek: Jag börjar undra när åke är född efter detta!
Man får inte respekt eller förståelse genom att kalla andra fula saker.
Ni kommer ju inte med konstruktiv kritik längre. Ni går bara in för att vara så elaka som går.

Hejsan hoppsan........ :bump: Jag och Trygg han inte gått ihop oss om något här. Sorry.Jag har inte KALLAT någon för klimakterie kossa.Jag är född på kvällen den 12/3. Sedan är det väl en sak att kasta suddigummi det är ju ganska oskyldigt. Men det känns faktiskt som om jag och Trygg får ducka för alla granater som ni sprider om er.
Jag beklarar att du tolkar mig som elak. Det har inte varit min mening.
Kolla bara på en annan tråd där Snigelfarmor kallar folk för förståndshandikappade. DET ÄR JÄVLIGT ELAKT.

Jo men senare i denna tråd verkar det ju gå åt andra hållet från er. Sen vill jag poängtera att aldrig sagt att man inte kan använda travutrustning utan att JAG SKULLE INTE FÖREDRA DET (och frågar någon MIG vilket utrustning JAG tycker att dom ska skaffa så kommer JAG inte rekomendera den om man inte kör trav). Men ska jag provköra en häst som har travsele är det ju inte så att jag tvärvägrar pga utrustningen bara vagnen passar selen (lätt vagn). Däremot tycker jag inte travselen ska användas vid tungt drag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 202
Senast: Mli
·
Körning Jag har precis börjat träna körning. Det var såklart jättekul att åka iväg med häst o vagn o köra på en plats som verkligen var avsedd...
Svar
15
· Visningar
1 915
Senast: Nora
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits