Är trav inte körning?

Sv: Är trav inte körning?

Det är ju inte främst ryttarens tyngd som gör att sadeln åker fram.
Det gör den för att vissa ponnyer inte har mycket till manke och sadeln åker fram utav ponnyns egna rörelser. Det hela "förvärras" om ponnyn till på köpet råkar ha lite kalaskula också vilket många små ponnyer har.

Som jag har upplevt det så störs inte hästar med svanskappa, det är ju inte en konstant tyngd i den. Det är inte direkt ett timmerlass som ligger på i svansen. Nuförtiden har också vissa en främre gjord eller en lös gjord med krokar på istället för svanskappan för att förhindra att sadeln glider fram.

Helt rätt att det måste göra ont i rumpan om sadeln hela tiden strävar framåt. Men då är vi där igen! En sadel som inte ligger still passar inte hästen och skall då inte användas!!

Blir förbannad på folks trångsynthet! Det finns anledning till att olika utrustning används till olika typer av körning/ridning lika viktigt är dok oavsett vilken gren man ängnar sig åt är att utrustningen passar hästen så den har chans att fungera på ett bra sätt.
Mår illa varje gång jag hör att det går nog med ditten eller datten vi skall ju köra/rida så LITE! Har för den sakens skull inte sagt att man behöver ha dyra flådiga grejer!

Jag har erfarenhet av både klassisk körning och travkörning. Tycker att det är en del grejer som är lite likt körningens tänkande. Dvs lång bred brösta då hästarna går i tryckvagn eller ute på sandbanan ;) .
/M

Men du det är faktiskt få sadlar som passar på en liten rund shettis som är de flesta fallen där jag upplevt svanskappor. Förutom en del islänningar då. Känner en som provade igenom högar med sadlar till sin islänning men faktum kvarstod: sadeln åkte sakta men säkert framåt då denna lilla dam ingen manke hade.

Och isåfall borde man ju enligt dig inte få ha svanskappa alls eller?
Då skulle ju inte nån travare kunna ha det heller och det kan allt bli en del tyngd i deras med ibland. En hästhals är stark (något man känt av när man kutat bredvid kort som man är och nästan med nöd och näppe får av käken på en stor, stark häst som fortfarande är uppe i varv och vill springa vidare efter ett lopp)
och när en travare hänger något i käken så finns ryggstycket med svanskappa där för att hålla kvar däckeln på sin plats.

Hej!

Snigelfarmor!
Var det inte du som hade en svängel på 95 cm till ditt varmblod??
Är jag ute å cyklar eller....

Mvh Lisa

åke skrev:
Du har heller inte ridit en fet ponny med svanskappa? Vi kör inte med våra hästar på så svår terräng att det krävs en baksele. Jag har sett vad en felinställd baksele kan ställa till med. Det räcker gott med svanskappa. Det finns något som heter hästkännedom och broms på vagn. Sedan så GÅR det ju att backa ner med......

Svara på olika konstiga inlägg:

åke, Trodde du kunde köra häst, och alltså visste bättre än att inte rekommendea baksele.

Jag hade en b ponny med svanskappa, så¨du ska inte uttala dig om nåt du inte vet.

Baksele är en nödvändighet, likaså som bröstan och draglinorna är. Allt annat är BS. Allt annat går ut över hästen.

Travfolk som kör backträning kör väl nerför nån gång? När jag inte använde baksele på en av hästarna jag kört, då gick vi av, höll emot allt vi kunde i nerförsbackarna, för jag anser inte att hästen ska lida. Tycker det är skitkonstigt att folk som anser sig kunna köra häst inte inser värdet av en baksele?????? Verkar inte ens lönt att försöka lära er det heller, eftersom varken travhästar eller ardenners tydligen har samma känsel i svansroten o manke som ett halvblod eller new forest?

/jenny

_L_ skrev:
Hej!

Snigelfarmor!
Var det inte du som hade en svängel på 95 cm till ditt varmblod??
Är jag ute å cyklar eller....

Mvh Lisa

eller var den 85? den är iallafall längre än 80! och mindre än 96 :) Nu efter sommarbetet kanske man ska utöka till 120!

/jenny

snigelfarmor skrev:

åke, Trodde du kunde köra häst, och alltså visste bättre än att inte rekommendea baksele.

Jag hade en b ponny med svanskappa, så¨du ska inte uttala dig om nåt du inte vet.

Baksele är en nödvändighet, likaså som bröstan och draglinorna är. Allt annat är BS. Allt annat går ut över hästen.

Travfolk som kör backträning kör väl nerför nån gång? När jag inte använde baksele på en av hästarna jag kört, då gick vi av, höll emot allt vi kunde i nerförsbackarna, för jag anser inte att hästen ska lida. Tycker det är skitkonstigt att folk som anser sig kunna köra häst inte inser värdet av en baksele?????? Verkar inte ens lönt att försöka lära er det heller, eftersom varken travhästar eller ardenners tydligen har samma känsel i svansroten o manke som ett halvblod eller new forest?

/jenny

Bakselens vara eller icke vara.... Människan har kört med svanskappa lååååååångt innan du ens var påtänkt lilla Jenny. Jag anser att i den terrängen som vi kör inte kräver någon baksele. Men visst är det så att vi skall köra i jävlig terräng och köra skiten ur hästen så visst kan det behövas.Men sådan körning ängnar vi oss inte åt. Men det är inget som jag andvänder dagligen. Kommer ej heller att göra det. Och en sak till. Istället för att sitta här på buke och bara krittisera och hugga på folk så ta och skaffa dig ett liv.

snigelfarmor skrev:

/jenny
Det jag tycker är mest konstigt är att våra hästar inte verkar lida ett dugg av att gå med svansrem? Inte heller har de ont, vilket de ju borde få av detta lidande du vill ha det till?? :eek: :confused:
Så jag tror fortfarande det var något du antigen gjort fel eller fått för dig... :smirk:

Snigelfarmor..här blåser det kalla vindar :bump:

Men en sak kan vi väl alla vara överens om...Att vi inte är överens! :D

Jag tror att ditt sätt att uttrycka dig skapar starka känslor. För du är inte nådig i ditt fördömmande mot dem som inte väljer samma utrustning som du..
Du kallar "oss" för okunniga men än värre..att vi skulle vara okänsliga djurplågare pga av vår okunskap!
Det är hårda ord...

Ta Åke tex, vad jag förstår så har de hästar de använder/jobbar med proffesionellt med i skogen. En häst som ska arbeta måste vara villig till det och OM bakselen gör HELA skillnaden så borde ju Åkes hästar bli söndertrasade o ovilliga till arbete..något jag är övertygad om att Åke skulle ha märkt och gjort någonting åt! Annars får dom inga kunder och ingen "mat på bordet".. :crazy:

Att tala om att när du körde utan baksele så HOPPADE du av och höll emot vagnen.. :crazy: (kör inte du i en vanlig lätt rockard?) för att inte orsaka LIDANDE..det orsakar inte lidande för hästen men för dom som läser dina ord och tror att det är så man måste göra för att inte vara en dålig o elak hästägare!!

Sedan dömmer du ut en hel (den största inom hästeriet) sportgren. ALLA som tränar sina hästar inom travet..ALLA, allt från hästskötare, ägare, kuskar, proffstränare, amatörer, massörer, veterinärer, ATG-kliniker (som för övrigt bara betalas av travet men som välkomnar alla hästar till rabatterat pris så så förkastliga kan ju inte dessa kliniker vara)..you name it!..är också helt okunniga, urblåsta elaka djurplågare enligt det du skriver!!!

Kan du inte bara inse att det du har lärt dig, det du kan och det du använder fungerar jättebra för dig och din häst!! Och flera tycker som du..

Men duhar INTE patent på vad som är rätt eller fel..kanske är det så att du bara inte har tillräckligt med kunskap?

För någonting måste det ju säga dig när så otroligt många inte använder den utrustning du förespråkar, eller hur?

Jag tror säkert du menar väl..men att påstå att allt annat än baksele är BS..det finns ju så många som bevisar motsatsen för dig och kanske är det inte "VI" som har svårt för att ta åt oss och lära..

Utan kanske är det DU som i missriktad välmening INTE kan acceptera att det finns flera bra sätt på att köra häst!

Senast ändrad:

Snigelfarmor. Som Trygg skriver så blåser det på. Men du kan väl ta och svara på detta så vi okunniga får veta vilka jäkla djurplågare vi är.
Varför är det tillåtet att köra med svanskappa vid tex. premiering,bruksprov och vid körbarhetsintyg? Menar du att domarna är helt inkompetenta och inte märker att dessa hästar "plågas" framför ögonen på dom?
Kan du tala om för mig vad en baksele gör för nytta när jag kör mina "plågade" hästar med en Hennandoning? Eller Domän släden? Vore jätte kul att höra DIN syn på det hela.
Jag begriper mig inte på dig. Ena stunden så är du som King kong: Slår dig på bröstet och vrålar.
I nästa stund så sitter du och gnäller på de flesta här inne som en gammal klimakterie kossa. Jag säger som du sa till Piff Puff. Har du inget vetigt att komma med så häng någon annanstans. En sak vet jag bergssäkert att jobbet som djurskyddsinspektör kommer att passa dig som fisken i vattnet. :eek: :eek:

Senast ändrad:

Det va int snällt sagt.Vad hårda ni är mot snigelfarmor. Kompisar.

Du behöver inte vara orolig puffan..vi är kompisar..fast just i denna tråden har vi olika åsikter.
Men det får man väl ha ibland eller hur? ;) :D

king kong? klimakteriekossa. Vilket kön tillhör du egentligen? Jag blir inte klok på dig heller, baksele använder man i nerförsbackar, PUNKT SLUT. Allt annat kräver bromsar av något slag. Att era hästar inte säger ifrån är väl för att de inte vet bättre. Ge dem chansen, så kanske de kan gå mera balanserat i nerförsbackarna än vad ni trott. Sen är det oftast okunniga som inte använder baksele, och f*n ta er om ni kommer säga till nybörjare som ibland frågar här inne att de inte behöver ha baksele. (va det ett hot? :) )

och, har tagit mig samman nu :)
Logiskt tänkande och ögon GER att bakselen behövs. Hur ser era ekipage ut i nerförsbacken, ligger skaklarna i rätt läge, får ni in en hand på tvären under svanskappan, går armbågarna fria fram? OM JA, ge mig er patentlösning för nån sån självreglerande sele har jag aldrig sett.

Om ni fortfarande anser att bakselen är överskattad, varför tror ni den uppfanns? Tror du man vill ha mer remmar att spänna fast?

Jag säger det igen, jag har kört utan baksele i backar, och jag var nära att sela av i varenda backe eftersom mitt samvete inte klarar hästplågeri för mitt nöjes skull. Vi valde att båda två gå av och hålla emot allt vi orkade istället.

Jag tänker inte heller ge mig och inse saker. Jag känner nu ännu starkare att om kunnigt folk (ni?) inte vet bättre, då måste jag skrika ännu högre. Med risk för diverse skällsord tydligen.

slutord:
broms eller baksele, eller fullständigt platt landskap utan inbromsningar. Allt annat är okunskap som hör förr i tiden till.

Illustrerar med mycket fina bilder från Kvarngårdens Hemsida. dvs Pinges!!

Vad hade hänt utan bakselen? Tänka tänka*

prillan_halt.jpg
11_nerhalt.jpg
3vattenh.jpg

Jag antar att jag inte ska ta åt mig av ditt inlägg.. :smirk:
personligen så selar inte jag så vagnen hamnar framme vid öronen på hästen när vi bromsar eller går nerför? Inte heller vid armbågarna?? :eek:

Tycker inte selningen ser särskillt bekväm ut på de biilder du visar, fast hästen kanske inte har vett att säga ifrån? :smirk:

Själv har jag en häst som säger ifrån om det så ligger ett hårstrå i fel rikting :cool:

nej humlan, du ska inte ta åt dig, du har travutrustning! Men har man loksele så har man en bukgjord under magen som är lös, den lär ju sitta järnet om man inte har baksele.

ÅKE (what´s your name) sluta trakassera mig för att jag uttrycker mina åsikter. OM du tar illa upp kan du väl ändå sätta lite silvertejp för munnen innnan du slänger ur dig en massa sexistiska eller nedlåtande uttryck. Jag har fått lära mig och se själv att baksele är den rätta metoden för att hästarna ska vara bekväma i nerförsbacke, om ni inte sett sådana tendenser på era maskinhästar så ok. Skicka gärna in en bild på din häst i nerförslut så vi får se hur lycklig den är över sin svanskappa och bukgjord. Varför tror du baksele är obligatorisk vid brukskörning?

Senast ändrad:

Ska hästen bromsa tunga lass bör den ha baksele, ja. Nu har jag iofs backigt och kör med baksele, men det har gått precis lika bra utan. Min häst har aldrig markerat att det skulle göra ont eller vara obehagligt, antar att han lärt sig bromsa med det system han är körd med? Och nej, bukgjorden ska inte sitta hårdare för att man inte har baksele, den spänns så man får in en handsbredd just för att den är del av bromssystemet, den verkar bara när den behövs. Jag tror inte att så många kör så tunga lass att de behöver en baksele till vardags om bara hästen är van vid sin sele och köruppgiften, däremot hade jag gärna sett baksele på ardenrarna om så bara för säkerhets skull, bromsen kan ju gå sönder antar jag, och jag skulle inte vilja vara häst framför vagnen då, även om det är relaterat till terräng också.

Maratonkörning är något helt annat, vagnen är kanske inte så tung, men det går i höga farter i guppig terräng och ska bromsas/svängas/accas snabbt, så där har man helt andra påfrestningar och förväntningar på både sele och häst. De flesta som nöjeskör, kör faktiskt mer med belastning motsvarande dressyrmomentet, och inte tycker jag att en baksele är något mer än en stilgrej där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 202
Senast: Mli
·
Körning Jag har precis börjat träna körning. Det var såklart jättekul att åka iväg med häst o vagn o köra på en plats som verkligen var avsedd...
Svar
15
· Visningar
1 915
Senast: Nora
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama