Är trav inte körning?

Sv: Är trav inte körning?

Jag har egentligen inget mer att säga, känns inte lönt. Bakselen är bättre än svanskappan. Påstår någon något annat?

Jag har kört halva mitt körliv med travsele, men har nu gått vidare. Säger inte att man inte kan köra med travsele, utan man kör med det som passar ändamålet. I mitt fall passar inte fastsurrad travsele ändamålet då jag vill ha total rörelsefrihet och använda mera klassiska vagnar, samt se snyggare ut på dressyrbanan.

Att tonen blir upprörd när någon som kör i skogen med loksele och hjul på vagnen inte använder baksele talar för sig själv.

Jag är otroligt kortsynt som tur är, och minns knappt vad som sagts, jag hoppas på detsamma :)

/ king kong

Då blåser jag kollektivt "vart la jag nu löständerna"-damm på alla!! :love:

Hejsan Trygg!
Jag tycker att det är tråkigt att du fått en så negativ bild av körfolk, men du kommer till körningens forum och säger att något som faktiskt provats ut under flera hundra års tid är om inte fel så onödigt.
Javisst det går att köra klassisk körning med både travsele och sulky/speedcart, det går även att hoppa i en dressyrsadel och viseversa, men jag tror dock inte att så många vill göra det.
Travsporten som den ser ut idag är en relativt ny företeelse där jakten mot allt snabbare löp sporrar innovationerna. Klassisk körning är precis tvärt om där man vill behålla det gamla! Sedan är det faktiskt så att en svängel fyller en funktion även om hästen drar relativt lätt, kanske inte helt nödvändig men ändå.
Sen kan jag hålla med om att tonen med ”SKITSELAR” osv. är lite onödig, men jag tror att innerst inne vill dom flesta bara väl och att andra inte ska göra samma misstag som dom själva.

För att svara på din fråga så är i mina ögon är Körning körning och Trav trav, vilket också verkar vara Bukefalos inställning eftersom forumen är delade
//JEB

Jag tycker att trav är mycket mer körning än vad nöjes körning är. Dom har i regel bättre pli på hästarna och bättre utrustning tycker jag.//bonny

Av alla de travhästar som jag har kört och det är säkert nära ett hundra tal så kan jag säga att där fanns det inte mycket pli på dem om man jämför med en skolkörd häst.
Håller helt med den som sa att körning är inte trav. Den enda likheten är att man sitter bakom.
Varför skall man jämföra? Vi håller ju på med olika sporter!
Trav har sitt sätt och det fungerar bra för dem. Körningen har sitt sätt som man har efter många århundraden kommit fram till ett körsätt med utrustning som passar den typen av körning som den ser ut idag.
För den som har missat det så finns det faktiskt mycket bra orsaker till att en sele och en vagn skall vara anpassade efter ändamålet.
Ibland känns det som vissa här försöker få oss som är noggrana med utrustning med mera att framstå som löjliga vilket jag tycker är idiotiskt! Vi ser till hästarnas bästa! Låt dom få slippa skitgrejer, då menar jag inte att grejerna skall vara dyra utan endast funktionella och välavpassade.
/M

bonny skrev:
Jag tycker att trav är mycket mer körning än vad nöjes körning är. Dom har i regel bättre pli på hästarna och bättre utrustning tycker jag.//bonny
Det där tål nog att diskuteras.

:bow: :bow: :bow:
Helt i mina tankebanor. Därför låter jag också dessa "kör besserwissar" få rumstrera runt på körforumet som de tycker.Synd bara för de som har frågor om vardagskörningar osv oavsett proffs/kvalite selar och alla andra fina ord de har på sina seldon!:(

Jag säger det igen, jag har kört utan baksele i backar, och jag var nära att sela av i varenda backe eftersom mitt samvete inte klarar hästplågeri för mitt nöjes skull. Vi valde att båda två gå av och hålla emot allt vi orkade istället.
En bra kusk lämnar aldrig vagnen under körning:devil: :devil: :D

kan vi lägga ner denna tråden nu? Den har inte här att göra egentligen, då trav inte är körning utan pengasport en kort tid av hästens liv. Haha, var det sista ordet???

snigelfarmor skrev:
kan vi lägga ner denna tråden nu? Den har inte här att göra egentligen, då trav inte är körning utan pengasport en kort tid av hästens liv. Haha, var det sista ordet???
Smart drag där.. :angel:

snigelfarmor skrev:
detsamma :) (hur länge orkar vi tror du? )

* hihi, har så roligt
Ni orkar säkert hur länge som helst, vi vuxna människor med ett liv har övergått till viktigare saker...

Som att diskutera korsningasavel och travaren som ridhäst ;) :angel:

burton skrev:
Vad råkar du ha för problem med att min sambo för en gångs skull satt bredvid mig i soffan igår när jag höll på med datorn och undrade vad det var för folk här egentligen?

Varför ska han behöva öppna ett eget användarkonto för att han får lust att säga en enda sak?

Det fanns både bra och dåliga saker förr liksom nu! Åke ville försvara svanskappan med att man gjorde så förr. Likadant som att vissa människor vill försvara sitt handlande med att andra gör så, ungefär som barn på dagis.

Ja, svängel och draglina uppfanns förr! En jättebra sak, där var man mycket duktiga och provade sig fram, men för det ska man inte försvara dumma saker som gjordes förr med enda förklaringen ATT det gjordes förr och därigenom skulle vara okej!

Du verkar ju inte vara klok på en fläck! Det har väl hänt förr att nån har upplyst om att de lånar nåns användarkonto.
Ja, jag bor faktiskt ihop med någon, oj vad konstigt eller?
Låter som om du aldrig hört talas om folk som gör det innan som du reagerar.
MIN morfar var inte veterinär, han jobbade på SJ i Malmö.
Hejsan! ja tiderna förändras, de heter inte dagis numera, utan förskola :D ;) hi hi, jag började köra som så många med "skitutrustning" och jag flyttade till ett stall med en väldigt duktig kusk, (hon vann mycket i maraton) och hon sa aldrig att de var skit, utan kom med förslag om draglinor, baksele, och de blev mycke bättre, sen en dag ca: 15 år senare så köpte jag en "bra" sele med lös brösta, och jisses min kuse gick mycke bättre, jag har kört travare med travutrustning och rockard, (ca:17 år sedan) och jag tyckte då att de var okej, hon drog med "god" lust, men i dagens läge skulle jag inte göra det, :bow:

Hejsan! ja tiderna förändras, de heter inte dagis numera, utan förskola :D ;) hi hi, jag började köra som så många med "skitutrustning" och jag flyttade till ett stall med en väldigt duktig kusk, (hon vann mycket i maraton) och hon sa aldrig att de var skit, utan kom med förslag om draglinor, baksele, och de blev mycke bättre, sen en dag ca: 15 år senare så köpte jag en "bra" sele med lös brösta, och jisses min kuse gick mycke bättre, jag har kört travare med travutrustning och rockard, (ca:17 år sedan) och jag tyckte då att de var okej, hon drog med "god" lust, men i dagens läge skulle jag inte göra det, :bow:

Det är inte tiderna... det är folket.:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 202
Senast: Mli
·
Körning Jag har precis börjat träna körning. Det var såklart jättekul att åka iväg med häst o vagn o köra på en plats som verkligen var avsedd...
Svar
15
· Visningar
1 915
Senast: Nora
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama