Är trav inte körning?

Sv: Är trav inte körning?

Nora..
nej långt ifrån alla vagnar har fasta skaklar.
Med min trilla t ex kan jag placera hästen åt vänster samtidigt som trillan står kvar rakt fram.

Fössinggen som används i skogen är ett annat exempel..där kan vagnen välta ner i ett dike utan att hästen märker något.. ;)

Alla rockards har fasta skaklar, dvs de är ihopbyggda med hjulaxeln.

Och du skulle aldrig vilja dra tungt med en travsele...för hästens bekvämlighet..Så alla inom travet skiter i hästen då menar du? I o m att hästen drar tungt med den utrustningen där... :confused:

En sulky är den vagn som används i lopp.
En speedcar är en jätteskön träningsvagn..en lättare sådan än rockarden och alltid ensitsig utan sittbrunn utan med "fotstöd" i stället!
Jag älskar verkligen att köra i speedcar..bekvämare än så kan man inte sitta, enligt mig!

Min mening är alltså att få fram att OM man nöjeskör (skit samma hur många ggr i veckan men man tävlar alltså inte i någon gren) så behöver inte den osäkra bygga en svängel på sin rockard! Det finns alternativ, bl a i travutrustningen!
Men det framgår inte av de råd ni ger de flesta här..utan i stället blir de väldigt osäkra och tror att de MÅSTE svetsa fast en svängel på sin rockard bara för att de ska ut på en söndagstur på vägen...

Och det tycker jag är fel...

Alla ska köra o använda precis den utrustning som passar den!
Ingen har "patent" på vad som är rätt!

Och ingen ska riskera ett nackskott bara för att man har valt travutrustning till sin häst! :D

Jag har själv jobbat inom travet men samtidigt haft hästar som jag kört uppdragskörningar med..även mitt inne i stan..och jag har lånat ut en "Lukas" med trilla till "Emil i ...." som en teaterförening spelade en sommar.

Så jag borde veta hur man kör säkert och vilken utrustning som används till vad!
Men jag tycker trots det att för mig är travselen den absolut bästa!

Och nora, jag förstår väl givetvis att era körhästar tränas tungt..och detta är väl ingen tävling i vem som kan/vet bäst osv..
Utan jag ville bra ge alla ett råd om att det inte är nödvändigt med svängel o draglinor!

Kram

Senast ändrad:

Ja, det här börjar bli mer och mer krigiskt. Och vi får väl komma till ro med att vi inte har fullt likadana åsikter. Sen tycker jag inte att jag hör till den som skäller ut nya användare som visar bilder med så kallad "skitsele" på forumet ;) utan jag försöker ge tips om hur man kan förbättra utrustningen man har istället. Sen om någon vill ha tips om sele som ska inköpas tycker jag att bröstselen är bra och därför tipsar jag ofta om den.

Och det är självklart att man kan köra utan draginor och svängel men Jag tycker att det hindrar hästen när den ska dra, att däremot springa på lättrullat underlag funkar det bättre. Dessutom är svängel och draglinor så lätt fixat på nästan vilken sele/vagn som helst att det är fullt värt. Lika väl som man inte hänger på en stor maratonbrösta på en travhäst som ska snabbjobbas om du förstår vad jag menar? Man måste se det åt båda hållen.

Det här är sm du sa ingen kunskapsmätning utan bara en "kulturkrock" och vi får inse att vi inte har fullt och fast samma åsikter. Jag tror ingen av våra teorier tar död på hästarna eller kuskarna.

travsele + travvagn = no problem! Dock tror jag du skulle få ut mer av din häst med en lös brösta och svängel speciellt vid jobb på volt.Testa!!
Tänkte bara undra... vad är det för skillnad på sulky och speedcart? Vad är tänkt till vad?
Varför säger du så när du inte ens har en aning om vad jag har för vagnpark etc hemma? Snacka om förutfattade meningar och detta liksom summerar hela trådskaparens (och även till viss del mina egna) åsikter om hur det funkar på detta körforumet.
Skriver man inte uttryckligen att man har svängel, draglinor och en enligt drevet äkta korrekt sele så idiotförklaras man direkt.

Skillnad på sulky och speedcart är att en sulky är en tävlingsvagn och en speedcart är en förlängd vagn med stänkskydd, fjädring etc.

Speedcart
6206.jpg

Ja som sagt så får du ju använda vilken utrustning du vill men JAG tror att hästen blir rörligare då bröstan följer dess rörelser. Då spelar det ingen roll vilken vagn man har. Där inte sagt att det inte går att köra utan. Frågar du mig om utrustning kommer JAG svara det JAG tycker funkar bäst men jag kan hålla med om att några på forumet kan bli lite väl hatiska mot annorlunda utrustning. Men på ett forum skriver folk vad DOM tycker.

Jag kanske ska poängtera att jag inte direkt inkorporerar just dig i det övriga drevet. :p

Hej du!
Här har du en till som haft travhästar och sysslat mycket med trav och vanlig körning. Den klassiska körningen och arbetskörningen är vad som gäller främst för mig nuförtiden.

Vartenda ord som Nora skrivit är vad jag också anser.
Sen förstår inte jag varför du vill rekommendera fritidsanvändaren en travsele när denna typ av användare troligtvis aldrig förr varit i kontakt med en sådan sele.
Jag har sett många mystiska varianter av påselningar av travsele där användaren inte haft en aning om hur allt ska sitta utan bara hafsat på det lite hursomhelst.
Mardrömsliknande enligt mig!
Vissa kunde ha tappat vagnen närsomhelst! Det är en viss teknik att sela för trav med.

Jag vill istället rekommendera fritidsanvändaren att lära sig mer om körning innan man börjar med det. Kan inte begripa varför så mycket folk ska börja köra innan de är riktigt med på hur det går till och kan sela för NÅN typ av sele alls.

Sedan leveras pro-trainern med trissor och linor, vilket gör att du där får en rörlig brösta eftersom denna vagn är nåt av det tyngsta som finns tillverkat speciellt för travet, så där har ju travet gjort ett framsteg eftersom man tänkt till och uppenbarligen förstått att en häst behöver få plats i selen att röra sig, inte låsas fast i den.

Senast ändrad av en moderator:

Nora..det är inte du som jagar mig...nu är det tvärtom! :)

Du tror att hästen blir friare om bröstan är rörlig oavsett vilken vagn man har..
Men om man har en travsele så sitter vagnen stumt o fast i selen, dvs den har inget utrymme för framåt/bakåt-rörelse..så därmed spelar det heller ingen roll om du har en brösta som släpar nere vid knäna..eller sitter uppe vid öronen :D ...

Och därför fyller svängeln ingen funktion.

Jag läste någonstans att du hyr en shettis några gånger i veckan (om du inte köpt din kallblodstravare nu) och just på shettisar märker jag att det kan vara svårt att få bröstan att sitta bra då det inte finns så stor "anläggningsyta" eller vad man kan kalla det...

Jag har tre olika körhästar.

En kallblodstravare
En ardenner o en shettis

Till alla tre används travutrustning just för att jag tycker den funkar bäst! :banana:

Trygg skrev:
Nora..det är inte du som jagar mig...nu är det tvärtom! :)

Du tror att hästen blir friare om bröstan är rörlig oavsett vilken vagn man har..
Men om man har en travsele så sitter vagnen stumt o fast i selen, dvs den har inget utrymme för framåt/bakåt-rörelse..så därmed spelar det heller ingen roll om du har en brösta som släpar nere vid knäna..eller sitter uppe vid öronen :D ...

Och därför fyller svängeln ingen funktion.

Jag läste någonstans att du hyr en shettis några gånger i veckan (om du inte köpt din kallblodstravare nu) och just på shettisar märker jag att det kan vara svårt att få bröstan att sitta bra då det inte finns så stor "anläggningsyta" eller vad man kan kalla det...

Jag har tre olika körhästar.

En kallblodstravare
En ardenner o en shettis

Till alla tre används travutrustning just för att jag tycker den funkar bäst! :banana:

Ok, har smygit med ett tag nu......... Hoppsan vad alla här kokar. Så här ÄR det Trygg.
ALLA här inne på körning har rätt.......
Kallblod är en lugn tråkig kuse som SKA ha loksele.......
Varmblod ÄR hispiga små as och dom skall ha travsele.......
Resten korsningar och annat skräp till dom duger det med en billig brösta.......
Våga inte säga vad som är rätt och fel här för ALLA andra har rätt men inte du inte. Det är bara att inse det. ;) ;)

Ja, Jag vill att vagnen ska kunna röra sig i bröstan så att hästen ska kunna jobba så fritt som möjligt utan att ryckas med i smågupp och liknande. Jag vill att hästen ska dra i bröstan och inte i däckeln. Jag vill att hästen ska bromsa med bakselen och inte med däckeln. Varför används ens bröstan på travselen om den fungerar som du säger?

Vad spelar det för roll vilken häst jag äger eller kör? Har det någon betydelse i denna diskussion?

ÄNNU EN GÅNG: Du får använda travselar på dina hästar så gott du vill det bryr jag mig inte om. Om du tycker den funkar bäst så ska du väl ha den. Själv tycker jag inte likadant som du.

Jag verkar inte vara den enda som är insnöad på utrustning...

Men grejen är ju jusst det som Trygg menar. Att alla är så insnöade på sin sak och inte kan ta lärdom av andra.
Hur många här inne har en tränare tex? Kolla på trav,galopp,hoppning. ja va tusan som helst där har man tränare som man lyssnar på och tar lärdom av. Här inne verkar det som om alla kör sitt och att bara det sättet är ok. Om jag kom på en super dunder bra grej till selen eller vagnen tex så skulle den klassas ner här direkt. :mad:
Jag minns för många år sedan detta var på 80talet då köpte min far ett mässings bett till mig i Ungern. Det blev rena rama rama skriet. Det kunde man ju bara inte rida med. Kolla vad folk rider med idag.
Det verkas som om alla kör med skygglappar här inne ingen vill ta del av vad andra har att säga för det sättet är helt fel. Trist men tyvärr sant.Alla sätt är bra men inte dom dåliga. :banana:

Själv föredrar jag loksele, då jag är lat av naturen. Sambon har skaffat maratonsele, vilken jag tycker verkar krångligare att spänna för med. Att jag sen älskar hästsnöplogar är en helt annan sak :rofl: :devil:

Vad heter Järvsöfaks ägare? Han hade konstruerat en träningsvagn, med skaklar alá SJM, som är pararellogramledade för att följa hästens rörelser. Klurig gubbe det där, han hade tänkt i mycket annat oxå!

Kan för lite om travselar, så jag vet ju inte vad jag har att jämföra med.

Dom flesta jag känner här inne på forumet kör visst för tränare. Däremot tror jag att köra för bara EN tränare kan göra en insnöad på dennes teorier. Det enda jag tycker folk lägger sig i här är en pssande och hållbar utrustning. Men körning är så mycket mer än bara selen man sätter på. Inte bara körningen utan hela hästeriet. Där lär jag mig i alla fall mycket från andra grenar och tar in det jag tycker låter vettigt och låter resten slinka förbi. Hästarna och kuskarna är individer och olika saker fungerar bra för var och en. Inte ens en A-tränare behöver veta allt som fungerar bäst för min häst.

Jag vill jättegärna ta del av vad du kommit på för smart att göra med selen eller ett smart sätt att träna olika saker!! Om du inte vågar skriva en tråd kan du ju gärna PMa ;) Skit i dom som trackar ner på allt och alla och tänk "Det här fungerar jättebra för mig i alla fall!" Och kanske dina sätt kan hjälpa många andra som har tänkt samma tanke eller haft samma problem.

Nora skrev:
Dom flesta jag känner här inne på forumet kör visst för tränare. Däremot tror jag att köra för bara EN tränare kan göra en insnöad på dennes teorier. Det enda jag tycker folk lägger sig i här är en pssande och hållbar utrustning. Men körning är så mycket mer än bara selen man sätter på. Inte bara körningen utan hela hästeriet. Där lär jag mig i alla fall mycket från andra grenar och tar in det jag tycker låter vettigt och låter resten slinka förbi. Hästarna och kuskarna är individer och olika saker fungerar bra för var och en. Inte ens en A-tränare behöver veta allt som fungerar bäst för min häst.

Jag vill jättegärna ta del av vad du kommit på för smart att göra med selen eller ett smart sätt att träna olika saker!! Om du inte vågar skriva en tråd kan du ju gärna PMa ;) Skit i dom som trackar ner på allt och alla och tänk "Det här fungerar jättebra för mig i alla fall!" Och kanske dina sätt kan hjälpa många andra som har tänkt samma tanke eller haft samma problem.

Alltså jag skrev OM man kommer på en kanon ide.
Det var ju jusst det jag menar det du skrev "detta funkar jättebra för mig"Det är ju det som många låser sig på här.
Jag har blivit idiot förklarad av en äldre man för att jag kör in hingstar (ardenner) när dom är 2år. Han tror att jag har blivit helt skogstokig. Man SKA köra in när dom är ett. Punkt.Nu håller ju denna rara mannen på med en annan ras men vadå då? Han skulle ALDRIG få för sig att köra in en 2åring. Den är för gammal. Det är hans åsikt.
Jag minns när jag var liten. Vi hade då en galen gubbe i byn. Han hade ett FÖR HAN bra sätt att köra in. Man släppte 2åringen i en slät hage med sele och skacklar en helg. Sen va det väl själva f'n om det inte gick att sätta för den rackar. Bara försök att få den mannen att ändra sig. Grattis till den du.

Hur många här inne har en tränare tex? Kolla på trav, galopp, hoppning. ja va tusan som helst där har man tränare som man lyssnar på och tar lärdom av. Här inne verkar det som om alla kör sitt och att bara det sättet är ok.
Jag svarar bara för mig själv, även om jag vet att det även gäller andra, att jag haft tränare, instruktörer, lärare, ledare, överledare, hästkarlar, gamla bönder, föreningar etc fr a inom körningen i mycket stor utsträckning under mitt hästliv. Därifrån har jag fått huvuddelen av dom körkunskaper jag idag har. Därifrån har jag fått huvuddelen av dom kunskaper om selar, vagnar etc som jag idag har. Egen körning på olika nivåer har gett de praktiska, kompletterande kunskaperna. Är detta tillräckligt?

En fråga till dig: Varför påstår du, att just vi som skriver i kör-forumet skulle sakna den bakgrunden?

Om jag kom på en super dunder bra grej till selen eller vagnen tex så skulle den klassas ner här direkt.
Återigen förutfattat. Det finns förbättringar och kompletteringar av senare datum som används av dom flesta idag, och jag tror inte någon här har något emot sådant. Däremot finge du finna dig i, att grejen skulle vägas mot det som redan används! Men det är väl rimligt och riktigt?

Min syn på vad som bör användas, hur och varför finns i den tråd som hänvisas till ovan, samt i en mängd andra. Om du därmed anser mig insnöad, så må det vara hänt. Jag skulle gärna här ha mer ingående diskuterat för och nack-delar med olika material, arbetssätt etc, om inte om varit.
Kan du mer konkret visa, vad i inläggen du finner värt att kritisera?

Jag tänker inte kommentera olika inlägg eller skribenter i övrigt.

LIA

Senast ändrad:

LIA skrev:
Jag svarar bara för mig själv, även om jag vet att det även gäller andra, att jag haft tränare, instruktörer, lärare, ledare, överledare, hästkarlar, gamla bönder, föreningar etc fr a inom körningen i mycket stor utsträckning under mitt hästliv. Därifrån har jag fått huvuddelen av dom körkunskaper jag idag har. Därifrån har jag fått huvuddelen av dom kunskaper om selar, vagnar etc som jag idag har. Egen körning på olika nivåer har gett de praktiska, kompletterande kunskaperna. Är detta tillräckligt?

En fråga till dig: Varför påstår du, att just vi som skriver i kör-forumet skulle sakna den bakgrunden?

Återigen förutfattat. Det finns förbättringar och kompletteringar av senare datum som används av dom flesta idag, och jag tror inte någon här har något emot sådant. Däremot finge du finna dig i, att grejen skulle vägas mot det som redan används! Men det är väl rimligt och riktigt?

Min syn på vad som bör användas, hur och varför finns i den tråd som hänvisas till ovan, samt i en mängd andra. Om du därmed anser mig insnöad, så må det vara hänt. Jag skulle gärna här ha mer ingående diskuterat för och nack-delar med olika material, arbetssätt etc, om inte om varit.
Kan du mer konkret visa, vad i inläggen du finner värt att kritisera?

Jag tänker inte kommentera olika inlägg eller skribenter i övrigt.

LIA

Vad jag menar var att alla verkar vara så "bara mitt vis är bra nog"Jag menar inget illa mot någon bara att det verkar vara så titta bara rkkt fram här.Det är fler här inne som har kommit med bra idder i tidigare trådar som direkt har sågats. Om nu trygg vill ha en travsele till sitt kallblod så får hon väl ha det. Det är ju upp till henne.
Jag påstår inte att du eller någon saknar bakgrund. Jag menar bara att många vill gärna se allt i svart och vitt.
Självklart är det rimligt att ideer skall vägas mot om det är rätt och rimligt Men på ett vänligt sätt då kanske.

Om du därmed anser mig insnöad skrev:
Nej, jag menar inte att du är insnöad, Menar bara att många kanske kör fast i det dom håller på med.Dom vill inte se frammåt och göra förändringar för så har det alltid varit. Hur många kallblods gubbar tror du har box?" Nja, dom skall stå på spilta för det har dom alltid gjort. Många har svårt att bredda sig helt enkelt." :banana:

Faktum är, att du mer eller mindre beskyller samtliga som brukar skriva på detta forum för att sakna andra insikter än de egna, "insnöade". Detta medan alla andra grupper tar lärdom av tränare etc. Vi skulle alltså vara bonnläpparna som med skygglapparna på, bara accepterar det våra förfäder gjorde!

Det finns etablerade "regler", material osv, vilka växt fram och formats under många, många generationers arbete med hästar. Under tider då man var tvungen att ta tillvara sin häst, och inte kunde låta försäkringsbolaget bekosta en ny. :smirk:
Tills "det nya" visas fram och kan bedömas vara minst lika bra, så håller jag på detta gamla. Den zon som omfattar tyckanden och smak är något för sig, och väl inget vi diskuterar just här?

Det är fler här inne som har kommit med bra idder i tidigare trådar som direkt har sågats.
Exempel, tack!

Hur många kallblods gubbar tror du har box?"
Jag vill inte tro något, men vad jag vet är, att av dom jag känner till, så har alla boxar. I tre fall dessutom spiltor.

LIA

Men ÄR det inte så då att körningen är mer trångsynt än andra sporter? Så upplever jag det iaf.
Det känns lite som om att man kan rida en dressyr häst i hoppsadel men inte ha en loksele på ett varmblod eller tvärtom. sen om du känner dig som en bonnläpp det är ju upp till dig.

Har läst tråden nu på morgonkulan och blir lite förvirrad av alla olika diskussioner i samma tråd. Vill egentligen inte svara på något enskilt inlägg utan mer lufta mina egna funderingar om vad körning kan innebära.
Har i min omedelbara närhet travhästar(brukar hjälpa till att sela och sköta hästen), skogskörningshästar som drar fulla lass med mede eller hjul, tävlingshästar som kör precision, maraton och dressyr och till sist många hästkamrater som använder körning som ett viktigt inslag i varje hästgrundutbildning oavsett vad den senare i livet kommer att syssla med.
Hästutrustning är skrymmande och skitdyr. Jag älskar enkla, billiga OCH bra lösningar. Ska man bara prova nåt nytt, kör sällan eller tar sig en liten söndagstur, så kan man låna, fuska lite med hur det ser ut men aldrig med hur det påverkar säkerhet och arbetsglädje för hästen. Massor med travgrejer är användbara i andra sammanhang än travträning/tävling. En del andra körgrejer är svåra för den gröne att passa till utan bra handledning. Ta hjälp, men tänk själv.
Själv kör jag ved på snö och barmark=superrejäl loksele med alla finesser. Fyrhjulsvagn eller vedkälke.
Unghästutbildning=travselegrejer och annat hopplock, lokselen, rockard,fyrhjulsvagn,kälke.
Söndagstur=loksele med inga eller alla finesser, rockard eller fyrhjulsvagn.
Vore jag rik och hade en stor sadel/selkammare och dessutom ett vagnslider, skulle jag ha flera kompletta selar och vagnar för olika ändamål. Samtidigt är jag fullständigt övertygad om att körgädjen inte sitter där.
Glädjen sitter i att att unghästen är glad och stolt över att förstå vad jag vill och kommer springande i hagen för dagens pass med en halv travsele, gummistroppar från bensinmacken och vedbitar som cavaletti på vändplanen i skogen där vi tränar bakbensaktivitet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 202
Senast: Mli
·
Körning Jag har precis börjat träna körning. Det var såklart jättekul att åka iväg med häst o vagn o köra på en plats som verkligen var avsedd...
Svar
15
· Visningar
1 915
Senast: Nora
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama