Är trav inte körning?

Sv: Är trav inte körning?

Här var det livat här var det glatt..här var det blommor i morsans hatt :banana:

-ALLT jag ville få fram var att var och en kör precis som de vill och passar dem!
MEn att TRAVUTRUSTNING är ett fullgott ALTERNATIV till fritidsköraren!!

Och OM travselen nu är så komplicerad med alla remmar... (jag själv har quick hitch..en sk snabbkoppling o vips så är vagnen på plats..vill oxå göra det enkelt för mig)...så att den ovane inte ens får på vagnen rätt...
-JA DÅ SKA INTE den köra häst över huvud taget!!! :idea:
Ingen drömmer väl om att använda en utrustning som man inte vet hur den funkar..
Och det argumentet säger mer om den som selar på än travselen!! :D

Men precis som Åke säger så verkar det som om det ska vara på ett visst sätt...för så har det alltid varit!

Och ja, jag står för att jag tycker (rätt eller fel) att vissa inom körningen vill tillhöra "finrummet" inom hästeriet där man får framstå som duktig eller speciell..
Själv beundrar jag dem som står för INKÖRNINGEN av våra hästar!!
Sedan är det upp till oss att förvalta det som dom har lagt grunden för...

Lia, jag tycker du har en sådan onödig ton i dina uttalanden så jag kan inte låta bli att komma med ett dumt svar på ett av dina argument;

Det ang. våra förfäder..

..men våra förfäder torkade rumpan med bark oxå...och JAG är iallafall glad att Lambi finns... ;) :bow:

Jag tycker det är tråkigt att den här tråden inte fick bli det jag var ute efter..

Ett tack till Åke, Jejan och ni andra som med "öppet" sinne förde en mer nyanserad diskussion.. :bow:

Senast ändrad:

Jodu, jag vet massor av folk som har tänkt använda utrustning som de faktiskt inte har en aning om hur man sätter ihop. :smirk:

Du verkade inte vilja lyssna på mitt förra inlägg där jag talade om att tryckvagnen är utrustad med "rörlig brösta". Vet travtränare som är mycket lyhörda och gärna vill att deras hästar ska få jobba på andra sätt och då med annan utrustning.

Svängeln och draglinorna uppfanns långt innan nån av oss här var födda av folk som uppenbarligen studerat hur en häst rör sig och hittat på en utrustning för att detta djur skulle kunna arbeta på bästa sätt.

Jag har som sagt även kört trav i många år och visst händer det att travarna får dra till lite tyngre när man kör i sand eller backar.
Men jag har i dom lägena sällan sett en travare som på riktigt lagt sig i selen och dragit.
Jag vågar ju påstå att skadorna är fler i spåren efter travträning än de är efter klassisk körning och en hel del beror ju på dels höga farter i fel arbetsställning , arbete i mulsigt underlag som kör slut på bakknäna och senor. Folk drar en intervall på rakan för mycket eller några i fel fart för just den hästen. Eller nåt annat som får en häst att paja ihop.

Jag vet att det finns folk som är väldigt insatta i hur travare ska tränas och nästan inte har några skador, men en mycket stor del av alla travarna i detta land tränas på där ägarna faktiskt inte har hälften av dessa kunskaper, vilket är tråkigt.

Sen tycker jag det är tråkigt att folk automatiskt ska stämplas som nån typ av snobbar för att man vill ha för sitt arbete ändamålsenlig utrustning.

Jag har då aldrig vart nån snobb och kommer aldrig att bli. Varesig privat eller bland hästar. Men jag är iaf hel och ren och det kommer jag att fortsätta vara även om mitt körarbete till största del utspelar sig i skogen långt från publik.

Jag kan jämföra allt med när nån nybörjare på snowboard frågar mig varför det är så svårt och tar så lång tid för dem att lära sig.
Då tittar jag på deras utrustning, För kort bräda, för smal för deras fötter, för veka skor så de inte får nåt stöd och ofta dåliga bindningar med för korta bakkappor(delen bakom hälen).
Istället för att köpa en billig skitutrustning så gå till en kunnig uthyrare och få bra grejor av bra kvalitet som passar din längd/tyngd/skostorlek och nivå.

Så visst sjutton spelar utrustning in, inom mycket.

Jag är inte purung längre och fördelen med det, är att mitt förr så tvärsäkra sätt har dämpats en aning. Har tur att umgås med olika sorters ridfolk också, där "kultur"-skillnaderna mellan olika dicipliner är lika stora som inom körningen.
Roligast är det när dressyrryttaren intresserat lyssnar på distansryttaren som har flest ridtimmar av alla när det gäller hästutrustning som är billig, säker, bekväm och lättskött. Eller när travtränaren börjar använda repgrimma i smyg för det säger NH-folket är toppen med vissa hästar.
Vad jag vill säga är att vi har så mycket att vinna på att vara nyfikna, lite fördomsfria och villiga att bekanta sig med helt andra "hästkulturer",att lära av andra, pröva sig fram, vara gränsöverskridande.
Det är det som är utveckling för dig själv och det du sysslar med.

Burton, jag har inte gått in o svarat personligen till alla inlägg..så det var inte av "arrogans" du inte fick något svar.

Jag vet att vissa tryckvagnar har en sk. rörlig brösta men samtidigt så har de ingen svängel? eller hur?

Så tråkigt att din erfarenhet av travträning visar en bild av okunniga människor som "drar en repa" för mycket med skador till följd...
Men dom människorna blir ju tack o lov inte långvariga i branschen..för skadad häst=kan inte starta=inga pengar in på kontot om man nu är lukrativ!!!

Och är det av okunnighet så gör de ju inte om samma misstag om o om igen..

Du som är inom travet borde också veta att de flesta, majoriteten, ÄGARE till travhästar tränar inte sina hästar själva.. ;)
Utan det är travtränaren som gör det.

Och är travtränaren inte en hästälskande karl/kvinna utan bara en sportsman som vill nå framgång o tjäna pengar tack o lov så finns det knappt några sådana, men det är en allmän missuppfattning att hela travvärlden består av sådana)..så måste denne ju kunna livnära sig på sin rörelse och därför måste han/hon se till att hästarna är friska..annars tappar han hästägare..och därför måste han även ha utrustning/ träning passande för varje individ..

Jag säger inte och har ALDRIG sagt att svängel o draglinor är fel!!!

Däremot...börjar känna mig som en papegoja nu...att travutrustningen är ett alternativ för fritidsköraren OM han/hon inte tävlar i en spec. gren eller använder sin häst i skogen eller jordbruket.

Jag pratar om fritidsköraren och ingenting annat.
Mitt argument är att OM du fritidskör så är travutrustningen fullgod..för även inom travet så ska utrustningen hålla för tyngre träning o vagnar...

Ang. att du inte har sett någon travare söka sig ner o dra vid tyngre träning...håller absolut inte med dig där men vi har väl olika erfarenheter kanske..

Om du kör din häst i tex skogen så är det ju en loksele som tillämpas o inget annat..det är ju ett måste!
men som sagt, till en vanlig rockard ute på landsvägen så ÄR travutrustningen så god som någonting annat!!!

och jaag kanske missuppfattar dig nu, men liknelsen med snowboarden..menar du att travutrustningen skulle vara billig o fel? :confused:

Ps! Har själva i familjen en travare i träning hos en stor travtränare. Vår häst körs ALDRIG fort mellan starterna utan luffsar endast omkring i skogen..antingen med ryttare eller med vagn..några höga farter är det knappast tal om..

Senast ändrad:

Tryckvagnen har ingen svängel nej, men man har iaf tagit ett steg på vägen genom att låta hästen kunna röra sig bättre i selen.
Sedan kan man ändå aldrig gå så långt som svängel på travare eftersom det skulle nog kunna bli rätt farligt. Travare är ju som bekant lite "på G" ofta.

Sedan att du säger att dessa människor som kör travare fel blir kortvariga inom branschen är tyvärr inte rätt. Det finns många som hankar sig fram år efter år. Och försvinner de så dyker det genast upp en ny nånstans.

Jag och min bästa kompis brukade hjälpa till hos mindre tränare under skoltiden och många hade det inte fett plus att jag tror vi fattade mer om hur man skulle träna än dom ibland.
Sen började hon jobba hos en av landets största och framgångsrikaste tränare, så jag vet hur det ser ut i alla läger.
Nu jobbar hon inte kvar längre för att hon ledsnade även där på att det var korsdrag i stallet på hästar som kom in i ena ändan, gick några lopp och åkte ut igen.

Så även om många envist hävdar att travare tränas med skicklighet och omtanke så tror ju jag att antalet som inte gör det är större.
Fast många vill inte titta åt det hållet och se dom tränarna.
Men dom brukar finnas på eller runt nästan varenda bana i det här landet.

Snowboardjämförelsen handlade mer om att en bra utrustning kommer att underlätta för en. Jag tänkte främst på alla debatter som vart här innan ex.gällande billiga bröstselar. Är man ovan är det inte säkert att man ser eller märker vad som är fel.
Får man chansen att prova saker som är rätt anpassade kan man märka en stor skillnad.

Senast ändrad av en moderator:

Men ÄR det inte så då att körningen är mer trångsynt än andra sporter? Så upplever jag det iaf.
Om du menar ute i verkliga livet, så tycker jag du har fel.
Körningen (finns iofs flera olika typer- exkluderar travet här) är ju till viss del en prylsport, och med det följer hela panoramat av gamla och nya grejer, billigt och dyrt, enkelt och lyx. Men principerna kring körning och selning osv är gemensamma. Att man inte skulle vara öppen för nytänkande inom körningen är nonsens. Kolla bara på tävlingsplatserna. Ska tillägga att körfolk har en mycket trevligare, öppnare och hjälpsammare attityd än övriga grenar (hoppning och dressyr), jag kommit i närmare kontakt med.

Om du menar här på Bukefalos, så är det svårt att vara objektiv eftersom jag själv deltar i olika diskussioner, men min uppfattning är att du har fel även här. I ett fritt forum i ett fritt land, så kommer vi alltid att ha med överdrifter, okunskap, önskedrömmar och privata intressen, likaväl som sakkunskap och realism. You name it! Det är upp till läsaren att själv bedömma det som skrivs här!

Det känns lite som om att man kan rida en dressyr häst i hoppsadel men inte ha en loksele på ett varmblod eller tvärtom.
Det där förstår jag inte, vad du fått det ifrån. Under förutsättning att selen passar hästen fysiskt, är det sysslan som bestämmer vilken "vagn" som ska användas, och det i sin tur bestämmer vilken sele som ska användas. Detta är principen!
Olika hästar passar olika bra för olika "jobb" (=inom körningen), vilket vi förhoppningsvis är överens om. Ska jag dra ut timmer, använder jag hellre ett kallblod än en galoppör eller shettis, även om dom också skulle kunna göra en viss insats. Som jag uppfattat diskussionerna i dom tidigare trådarna (som alltså nu kritiseras), har det handlat om kvalité och lämplighet på material, vilken sele till vilken vagn etc. Vilket inte gjorts med näsan i vädret.

sen om du känner dig som en bonnläpp det är ju upp till dig.
Nej, det gör jag inte, tror jag. :confused: Men jag skrev om hur du verkar se på oss som deltar i forumet. Vilket för mig till frågan, varför du inte kommenterar eller besvarar någon av dom saker eller argument jag fört fram, för att svara på dina inlägg! Att bara slänga ur sig påståenden av anklagande karaktär, tycker i varje fall inte jag är särskillt givande. Jag har ställt frågor och bett om exempel för att se, vad du bygger dina påståenden på, och det vore intressant med svar på dom.

Som vanlligt är det bäst att understryka, att allt ovan är mina egna tankar.

LIA

Men för all del. Trav är en sorts hästkörning för hästen har ju en vagn efter sig. Men det är mycket långt ifrån klassisk körning, skolkörning och arbetskörning eftersom man inte utför det på samma sätt och målet med körningen är inte detsamma.

Kan bara säga att trav och brukskörning har många mil mellan sig. Kan bara hålla med åke. Det är stelt och segt här inne. Kolla bara när piff_puff "terrade" oss med sina galna inlägg. Alla blev arga på h*n istället för att skratta åt inläggen. Ne, håller mig nog borta härifrån. När man inte ens kan ta ett inlägg på skoj då är det inte roligt längre. Alla tror på sin sak och har svårt att ta till sig andras ideer. Kolla bara på gullan86 vad skäll och skit hon fick ta för att hon försökte göra det bästa av sitvationen. Alla gick på henne som en tok. Tack för mig.

Du har förmodligen rätt i att detta inte är ett forum, innehållandes så värst mycket humor. Men det är väl heller inte meningen? Är det förresten så stor skillnad mot övriga under "inriktning"?
Jag såg kommentarer på olika ställen gjorda av P_P och måste säga, att jag tycker den s k humorn passar bäst på Ungdom, om ens där. Vad turerna kring Gullan86 anbelangar, kan du ju läsa inläggen.

Är det inställningen till saklighet i forumet du vänder dig emot, så måste jag fråga, om du hellre vill vara utan den? Tänk på att det är ur hästens och säkerhetens (för allt och alla) perspektiv vi utgår i våra diskussioner, och risken för konsekvenserna vid olyckor är fasktiskt större vid körning än ridning.

Sega och stela behöver vi inte vara, det håller jag med om. Svårigheten är väl att finna en lagom nivå, som både är lättsam och samtidigt seriös.

LIA

Burton..Hur kan du bedömma en hel hästnäring, sveriges största..på en person!!!???

Det skulle vara lika dumt som om jag sa att alla hopphästar mår skit..och det är bara elaka dumma j-lar som håller på den den sporten..för att jag såg en som barera sin häst en gång!!
Eller att klassa ner på dressyren o tycka det är djurplågeri att låta hästen utföra, för dem, helt onaturliga rörelser..(för det är väl ingen som har sett en häst i en hagen välja det som dressyrhästen gör på banan)..då vore jag ju insnöad o dum!!

Du skriver;
"Så även om många envist hävdar att travare tränas med skicklighet och omtanke så tror ju jag att antalet som inte gör det är större."

Men travet är som sagt, sveriges största hästnäring..och vilken dålig människosyn du måste ha som tror att de flesta travkillar o tjejer är "elaka" o dumma"...
Tänk logiskt en gång..UTAN fördomar!

Men nu var det ju inte det det gällde..men jag tror att svaret ligger mkt där..

Att det är inte travutrustningen i sig det är fel på..utan den står för en rik hästgren som det är mkt pengar i och därmed misstänker folk att sporten till största delen utövas av en massa rötägg...och detta vill man inte beblanda sig med o därför vill man inte heller "representera o acceptera" travet genom att använda dess utrustning!

Och att travhästar inte kan ha svängel för de är mer på G!!??
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... :crazy:
En liten fundering bara...

Senast ändrad:

Åke,
ett PS till din rad:
Om nu trygg vill ha en travsele till sitt kallblod så får hon väl ha det. Det är ju upp till henne.
Vill påpeka att jag inte uttalat någon åsikt om hennes selar på hennes kallblod i någon av dessa två trådar, som diskussionen gäller. Jag gjorde endast misstaget att, på ett något enkelt och lättsamt sätt, försöka förklara bakgrunden till, varför vi gärna skriver här, vilket material man ska/bör använda och varför. Ett misstag, eftersom önskan om information uppenbarligen inte var vad som eftersträvades. Ett misstag som inte kommer att upprepas, eftersom jag tidigare lärt mig att ignorera denna typ av "skrivare".
Innan du kritiserar mig vidare, vänligen ta och läs trådarna.

LIA

trav är trav. Körning är körning.. Man kör int trav med en stor ardenner. trav är för travare. Nåt fattar ni väl?

det var ardennertrav på Axvalla förra sommaren puffan!

Tyvärr han folk gå hem innan de kom i mål... :D ...den sista kom i mål nu i julas förrästen!

Lia, jag skrev en tråd om att det verkar vara väldigt likriktat här inne..och fick mothugg om att så inte var fallet.
Vissa höll med mig men det gjorde inte du..utan du gick på Åke med plankan i hand... :D

Samtidigt så skriver du så här;
"varför vi gärna skriver här, vilket material man ska/bör använda och varför."

Huvudet på spiken! Min tråd hade rätt... :banana:

men nu slutar vi att "bråka"

love peace and understanding/Trygg

pufffan skrev:
trav är trav. Körning är körning.. Man kör int trav med en stor ardenner. trav är för travare. Nåt fattar ni väl?

påminner om den där insändaren i min häst, om att travare var så bra för att bara de kunde trava fort på en bana ocha tt det t.ex. skulle se dumt ut med shettisar...

...nu är det så att man kör trav både med shettisar och med kallblod.

jag förstår ju varför man måste ha draglinor, bredbrösta osv. vid tyngre vagnar, med med en så pass lätt vagn som rockard behöver man väl knappast det. köp en liet bredare brösta till travselen istället, om man nu vill ha det.

Förtydliganden;

Vissa här på kör-forumet tycker att vissa har "patent" på vilken utrustning o hur man ska köra!
Är du med?

Ok, jag höll med o startade en tråd om travutrustning för att se om denna tes stämde...
Jag möttes av jättemkt motstånd från flera...som sa att det VISST INTE var så att man ska ha en viss typ av utrustning för att bli "accepterad"..

är du fortfarande med?
Men min tråd mötte motstånd..bl a för att jag förespråkade travutrustning och för att jag beskyllde vissa för att vara "allsmäktiga" inom vilken typ av utrustning osv man ska ha..

Ok?
Då svarade du att så var inte fallet..det stämde inte..SAMTIDIGT så skriver du så här;

"varför vi gärna skriver här, vilket material man ska/bör använda och varför."..

Behöver det sägas mer.... :angel:

Jag svarar dig mot bättre vetande men, men... :smirk:

1 Jag har inte svarat dig i denna tråd, varken direkt eller indirekt!
2 Jag gick inte på Åke med någon planka, däremot krävde jag, och gör fortfarande, en förklaring på dom påståenden som Åke kommit med.
3 Om du ska använda citat, ta då med hela i stället för att ta något ur sitt sammanhang, för att det ska passa dina syften.
4 Jag har inte bråkat med dig! Bråkandet står du själv för...
5 Men slutar gör jag!

LIA

LIA skrev:
Åke,
ett PS till din rad: Vill påpeka att jag inte uttalat någon åsikt om hennes selar på hennes kallblod i någon av dessa två trådar, som diskussionen gäller. Jag gjorde endast misstaget att, på ett något enkelt och lättsamt sätt, försöka förklara bakgrunden till, varför vi gärna skriver här, vilket material man ska/bör använda och varför. Ett misstag, eftersom önskan om information uppenbarligen inte var vad som eftersträvades. Ett misstag som inte kommer att upprepas, eftersom jag tidigare lärt mig att ignorera denna typ av "skrivare".
Innan du kritiserar mig vidare, vänligen ta och läs trådarna.

LIA

Jag kritiserar ingen här. Men alla verkar ha sina ideer som är svåra att acepera. Det är bara att kolla i gamla trådar. Ett tips till dig är att kolla in Pufffans inlägg. Så kanske du hajjar bättre. Ha en bra kväll allihop :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 202
Senast: Mli
·
Körning Jag har precis börjat träna körning. Det var såklart jättekul att åka iväg med häst o vagn o köra på en plats som verkligen var avsedd...
Svar
15
· Visningar
1 915
Senast: Nora
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama