Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
LIA skrev:Dåligt Åke, dåligt!
Av dig hade jag faktiskt väntat en bättre nivå!
LIA
Då måste jag fråga dig: Hur många inlägg ska det ta som beskriver motsatsen till det du påstår här, innan du och "många" läser dom? Om du vill, kan jag ta och plocka fram en 5-6 st av senare datum!Jag tror (mina egna funderingar) att många avstår från att köra in sina hästar tex. ponnys eller halvblod jusst för att folk tror att det kostar så himla mycket. Att man MÅSTE ha en sele till finkörning en sele till 4hjuls vagnenm.mm.
Återigen ett påhopp! Jag har i flera inlägg uttryckt min positiva inställning till positiv utveckling och dito idéer, men det behagar du negligera.Jag menar inte att kritisera dig men du verkar vara så himla negativ till nya ideer.
Trygg skrev:Tack Nora för ett konstruktivt svar!
Förstår precis vad du menar med att jobba under sig och att travhästen länger steget i stället!
För precis så är det ju!
Ang. tävlingsbiten, ja då är det ju helt annorlunda! Givetvis anpassar man sin utrustning efter det!
Men gemene man kör ju sina hästar "för skoj" skull. De kanske varierar ridningen med körning någon dag.
Eller så har de vuxit ur hästen men vill inte sälja den utan fortsätta att hålla igång den genom att köra istället.
De tävlingskör inte utan kör sin häst på de vägar som finns tillgängliga.
Det är DÄR jag inte förstår varför travutrustningen skulle vara så förkastlig!
För att ta ett exempel.
Anna har ett halvblod som hon kör med någon gång ibland. Hon bor på landet med varierad terräng men mest är det skogsvägar hon kör på.
I just det fallet förstår inte jag varför Anna inte lika gärna kan använda en travsele..utan måste mötas av alla måsten men svängel o draglinor..när travselen tillgodo ser hennes körbehov?
Då handlar det ju inte längre om vad som är bra för hästen utan ren snobbism..att man SKA ha de saker som det "riktiga" körfolket rekommenderar..
Det är lite så jag har uppfattat inställningen här på körnings-forumet.
Att utan maratonsele o tidaholmsvagn är du körd...
roslagen skrev:Varför säger du så när du inte ens har en aning om vad jag har för vagnpark etc hemma? Snacka om förutfattade meningar och detta liksom summerar hela trådskaparens (och även till viss del mina egna) åsikter om hur det funkar på detta körforumet.
Skriver man inte uttryckligen att man har svängel, draglinor och en enligt drevet äkta korrekt sele så idiotförklaras man direkt.
Skillnad på sulky och speedcart är att en sulky är en tävlingsvagn och en speedcart är en förlängd vagn med stänkskydd, fjädring etc.
Speedcart
Nu får du väl för fan ta och ge dig.Läs och fatta för helvete. Det står mina egna funderingar.LIA skrev:Då måste jag fråga dig: Hur många inlägg ska det ta som beskriver motsatsen till det du påstår här, innan du och "många" läser dom? Om du vill, kan jag ta och plocka fram en 5-6 st av senare datum!
Svart och vitt? Vi är många som förklarat och berättat hur det bör vara, vilka kombinationer man bör ha och varför, hur man kan göra vid inkörning och varför osv, osv, osv, osv!
Vad vill du egentligen? Att vi ska skriva något i stil med: Man brukar ha giggsele till giggar, men skit i det! Ta vad du har, ta en packrem, knyt på några skosnören och gummisnoddar, häng grejerna runt halsen på hästen och kör iväg. Det går precis lika bra med selleri! Eller va f-n som helst!!
Återigen ett påhopp! Jag har i flera inlägg uttryckt min positiva inställning till positiv utveckling och dito idéer, men det behagar du negligera.
Visa nu exempel på detta och övriga av dina påståenden. Svara också på dom direkta frågor jag ställt dig. Hittills är det bara du som fått svar!
LIA
Asa_S skrev:Jag började köra eftersom jag köpt en nordistravare. Hade kompisar med travhästar så jag var lite bekant med den typen av körning. Stod i stall där det fanns en lätt och en tung rockard men ingen sele. Köpte en enkel loksele av en bekants bekant, lämnade in för komplettering av gjord och bytte några remmar. Körde i flera år både lätt och tung rockard med loksele i både skritt, trav och galopp utan vare sig draglinor eller svängel. Bytte till mig en tungrockard mot en frysbox och kör fortfarande 2 av hästarna med samma loksele och utan svängel/draglinor eftersom det är det sätt de är inkörda på, dock med komplettering av baksele (som aldrig tycks fungera som det är tänkt iallafall, drar jag åt dem hårdare kan inte hästen galoppera och som det är nu hänger den lös i nerförsbackarna). Shettisarna körs i Börjes billigaste selar både i ofjädrar 2-hjulig av rockardtyp, med svängel, draglinor och baksele (bakvänd travbrösta + nitade skakelremmar som skarv) samt i par framför harven med par-rigg på svänglarna och snart framför 4-hjulig flakvagn, med svänglar och parstång då, förstås. Skulle, vilket jag sagt tidigare också, dock inte rekommendera den för någon häst av speciellt stor modell, då de använder samma remmar till alla storlekar. Så här ser det ut påhängt (tjejen har lapp för ögat, om det är någon som tycker det ser konstigt ut).
Jag skulle utan att tveka rekommendera travsele till travrockard för körning i "normalt" tempo längs grusväg utan så jättestora intentioner. Nog kan hästen jobbas i form ändå. (Travbröstan ser jag mer som en säkerhetsgrej för att inte däckeln ska kunna åka bak om något händer.) Vill man köra volter och mera "slingror" tror jag faktiskt i första läget att det är skakelläge och bredd i skaklarna man måste fundera på för att underlätta, enbart draglinor och svängel ser jag då som mer marginellt för hästens bekvämlighet, däremot inte sagt att det är utan betydelse!