Är trav inte körning?

Sv: Är trav inte körning?

Dåligt Åke, dåligt!
Av dig hade jag faktiskt väntat en bättre nivå!

LIA

Jag vill bara tacka Trygg för att h*n startade den här tråden! Jag har nämligen blivit helt olycklig sista tiden då jag plötsligt INSETT tack vare forumet att jag kört shettis i 20 år på ett alldeles förfärligt sätt: dvs utan korrekt sele eller svängel osv... :cry: Å aldrig ens fattat det! Ändå har jag upplevt de mest lyckliga stunder med en häst som är så dragvillig och glad att hon fortfarande tar bettet och drar iväg i galopp vid 30+ års ålder... Hur kan jag ha misstagit mig så, har jag tänkt och bannat mig själv för bristande kunskap. :confused:

Står nu inför att köra in min nya lilla shettis. Men min "kör-kris" har fått hela processen att stanna upp, då jag "måste" sy om selen och bygga om sulkyn. Och jag känner mig jätteosäker på hur det egentligen "ska" se ut.

MEN!! Tack igen Trygg! Jag har inga ambitoner att tävla eller hårtträna. Jag vill bara låta min vänner småhästarna få vara med och känna att de är duktiga och får komma ut ibland. Mest på blandade vägar, kanske en bit på en stig... Har en lätt sulky (ingen rockard ens!) som jag nu kanske rent av vågar använda igen, tillsammans med den typ av sele som funkat för mig i 20 år... :love:

Tack för mig, leverpastej! :bump:

LIA skrev:
Dåligt Åke, dåligt!
Av dig hade jag faktiskt väntat en bättre nivå!

LIA

Ja, jag håller med. Det var dåligt riktigt dåligt. Jag ber om ursäkt. Jag rörde till det. Jag menade provances inlägg på sidan 2. Ursäkta mig. :crazy: :crazy: :cry:

Men faktum kvatstår. Jag tror (mina egna funderingar) att många avstår från att köra in sina hästar tex. ponnys eller halvblod jusst för att folk tror att det kostar så himla mycket. Att man MÅSTE ha en sele till finkörning en sele till 4hjuls vagnenm.mm. Det räcker med att titta på Geislis inlägg för att förstå att folk backar och tror att det måste vara på ett sätt. Det var det jag menade från början att det mesta verkar vara svart och vitt innom körsporten. Jag skulle inte knata iväg och köpa mig en brösta bara för att ardennern skall dra en rockard 3ggr/år. Ne då åker lokan fram som den alltid gör. Jag menar inte att kritisera dig men du verkar vara så himla negativ till nya ideer. Eller har jag fattat dig fel?

Jag tror (mina egna funderingar) att många avstår från att köra in sina hästar tex. ponnys eller halvblod jusst för att folk tror att det kostar så himla mycket. Att man MÅSTE ha en sele till finkörning en sele till 4hjuls vagnenm.mm.
Då måste jag fråga dig: Hur många inlägg ska det ta som beskriver motsatsen till det du påstår här, innan du och "många" läser dom? :confused: Om du vill, kan jag ta och plocka fram en 5-6 st av senare datum!

Svart och vitt? Vi är många som förklarat och berättat hur det bör vara, vilka kombinationer man bör ha och varför, hur man kan göra vid inkörning och varför osv, osv, osv, osv!
Vad vill du egentligen? Att vi ska skriva något i stil med: Man brukar ha giggsele till giggar, men skit i det! Ta vad du har, ta en packrem, knyt på några skosnören och gummisnoddar, häng grejerna runt halsen på hästen och kör iväg. Det går precis lika bra med selleri! Eller va f-n som helst!!
Jag menar inte att kritisera dig men du verkar vara så himla negativ till nya ideer.
Återigen ett påhopp! Jag har i flera inlägg uttryckt min positiva inställning till positiv utveckling och dito idéer, men det behagar du negligera.
Visa nu exempel på detta och övriga av dina påståenden. Svara också på dom direkta frågor jag ställt dig. Hittills är det bara du som fått svar!

LIA

Trygg skrev:
Tack Nora för ett konstruktivt svar!

Förstår precis vad du menar med att jobba under sig och att travhästen länger steget i stället!
För precis så är det ju!

Ang. tävlingsbiten, ja då är det ju helt annorlunda! Givetvis anpassar man sin utrustning efter det!

Men gemene man kör ju sina hästar "för skoj" skull. De kanske varierar ridningen med körning någon dag.
Eller så har de vuxit ur hästen men vill inte sälja den utan fortsätta att hålla igång den genom att köra istället.
De tävlingskör inte utan kör sin häst på de vägar som finns tillgängliga.
Det är DÄR jag inte förstår varför travutrustningen skulle vara så förkastlig!

För att ta ett exempel.
Anna har ett halvblod som hon kör med någon gång ibland. Hon bor på landet med varierad terräng men mest är det skogsvägar hon kör på.
I just det fallet förstår inte jag varför Anna inte lika gärna kan använda en travsele..utan måste mötas av alla måsten men svängel o draglinor..när travselen tillgodo ser hennes körbehov?

Då handlar det ju inte längre om vad som är bra för hästen utan ren snobbism..att man SKA ha de saker som det "riktiga" körfolket rekommenderar..
Det är lite så jag har uppfattat inställningen här på körnings-forumet.

Att utan maratonsele o tidaholmsvagn är du körd... ;)

yeeeeehaaaa bästa svaret lr hm frågeställningen då. för exakt så e de ju :banana: :banana: :banana: :rofl:

roslagen skrev:
Varför säger du så när du inte ens har en aning om vad jag har för vagnpark etc hemma? Snacka om förutfattade meningar och detta liksom summerar hela trådskaparens (och även till viss del mina egna) åsikter om hur det funkar på detta körforumet.
Skriver man inte uttryckligen att man har svängel, draglinor och en enligt drevet äkta korrekt sele så idiotförklaras man direkt.

Skillnad på sulky och speedcart är att en sulky är en tävlingsvagn och en speedcart är en förlängd vagn med stänkskydd, fjädring etc.

Speedcart
6206.jpg

hejja hejja håller totalt med :banana: :banana: :banana:

Jag började köra eftersom jag köpt en nordistravare. Hade kompisar med travhästar så jag var lite bekant med den typen av körning. Stod i stall där det fanns en lätt och en tung rockard men ingen sele. Köpte en enkel loksele av en bekants bekant, lämnade in för komplettering av gjord och bytte några remmar. Körde i flera år både lätt och tung rockard med loksele i både skritt, trav och galopp utan vare sig draglinor eller svängel. Bytte till mig en tungrockard mot en frysbox och kör fortfarande 2 av hästarna med samma loksele och utan svängel/draglinor eftersom det är det sätt de är inkörda på, dock med komplettering av baksele (som aldrig tycks fungera som det är tänkt iallafall, drar jag åt dem hårdare kan inte hästen galoppera och som det är nu hänger den lös i nerförsbackarna). Shettisarna körs i Börjes billigaste selar både i ofjädrar 2-hjulig av rockardtyp, med svängel, draglinor och baksele (bakvänd travbrösta + nitade skakelremmar som skarv) samt i par framför harven med par-rigg på svänglarna och snart framför 4-hjulig flakvagn, med svänglar och parstång då, förstås. Skulle, vilket jag sagt tidigare också, dock inte rekommendera den för någon häst av speciellt stor modell, då de använder samma remmar till alla storlekar. Så här ser det ut påhängt (tjejen har lapp för ögat, om det är någon som tycker det ser konstigt ut).

Loke1.jpg

Jag skulle utan att tveka rekommendera travsele till travrockard för körning i "normalt" tempo längs grusväg utan så jättestora intentioner. Nog kan hästen jobbas i form ändå. (Travbröstan ser jag mer som en säkerhetsgrej för att inte däckeln ska kunna åka bak om något händer.) Vill man köra volter och mera "slingror" tror jag faktiskt i första läget att det är skakelläge och bredd i skaklarna man måste fundera på för att underlätta, enbart draglinor och svängel ser jag då som mer marginellt för hästens bekvämlighet, däremot inte sagt att det är utan betydelse!

LIA skrev:
Då måste jag fråga dig: Hur många inlägg ska det ta som beskriver motsatsen till det du påstår här, innan du och "många" läser dom? :confused: Om du vill, kan jag ta och plocka fram en 5-6 st av senare datum!

Svart och vitt? Vi är många som förklarat och berättat hur det bör vara, vilka kombinationer man bör ha och varför, hur man kan göra vid inkörning och varför osv, osv, osv, osv!
Vad vill du egentligen? Att vi ska skriva något i stil med: Man brukar ha giggsele till giggar, men skit i det! Ta vad du har, ta en packrem, knyt på några skosnören och gummisnoddar, häng grejerna runt halsen på hästen och kör iväg. Det går precis lika bra med selleri! Eller va f-n som helst!!
Återigen ett påhopp! Jag har i flera inlägg uttryckt min positiva inställning till positiv utveckling och dito idéer, men det behagar du negligera.
Visa nu exempel på detta och övriga av dina påståenden. Svara också på dom direkta frågor jag ställt dig. Hittills är det bara du som fått svar!

LIA
Nu får du väl för fan ta och ge dig.Läs och fatta för helvete. Det står mina egna funderingar.
Varför varför slutar det ofta så här med många trådar som du är med i? Vad är du ute efter? Hamna överst på min ignoreralista.

Alltså, utan att svara på nån särskild har jag nu med viss uppgivenhet läst alla inlägg

Trav: Vettiga travtränare använder brösta med draglinor om de ska köra nåt annat än snabbjobb med sulky. Travskaklarna sitter så högt upp så de påverkas inte av bogrörelsen, någon skrev att då behöver man inte ha draglinor. BULL! Det är ju då du ska dem, för att hästen inte ska DRA fram ekipaget med magen.
Har jobbat hos tre olika Mycket stora travtränare. 2 av dem använde alltid draglinor och hade aldrig skav av travselen. Säger ju en hel del...Norrland ligger klart före skåningarna om dragkunskap :)

Travsele: är jättebra om du inte vill tävla, har ett jättetjockt däckelunderlägg och lös bredbrösta med draglinor till. Jag har själv gått den vägen, men ju mer man kräver av hästen och utrustningen ju mer inser man att vill man tävla så bör man skaffa en stark maratonsele som är gjord för ändamålet. Snyggare, dyrare och gjord för uppgiften, men det är inget exklusivt för körsporten utan gäller oftast för all sorts hästaktivitet.

Svart eller vitt?
Varför tycker folk att det är ett humorlöst besserwisserforum? Kanske för att man dagligen här på KÖRforumet får frågor från folk som har skräpselar och kör med, andra vill tillverka egna selar och vissa blundar och kör på i sina billiga bröstselar.. Ska man bara knipa käft då och rekommendera dem Helosan till skavsåren och sommarbete till draglusten?
Jag bryr mig om hästar, även andras hästar och jag har gjort mina egna misstag eftersom jag inte haft kontakt med körfolk som kan skolkörning. Många här inne har blivit väldigt glada över den hjälp de fått, medans andra bara sett kostnaderna och tiden rinna iväg, medans man berättat om hur man kan bygga egna svänglar.

Min svängel med draglinor gick på under hundralappen, bröstan till travselen på 550:- Det behöver inte vara dyrt, man gör så dyrt man vill. Det är ju det som är tjusningen har jag fått inse. Man kommer där med sin rockard, medans andra glider förbi med sin Tidaholmsgigg och 1800-tals kläder! Men dressyrpoängen kan ändå bli de samma :)
LIA, Burton all heder åt att ni orkar tjata på de obotliga :)

Trygg, skaffa en brösta med draglinor nu, när du förstår mer kommer du att ångra alla dagar du körde utan. Speciellt med halvblod som har så långa kliv jämfört med shettis som kan gå lika bra med billighetsbrösta, som den som på bilden här ovan.

Jag hoppas folk fortsätter kämpa järnet för att ALLA i Sverige ska använda grejer hästen vill jobba i. Det kommer ta lång tid för det är ett trögt folk, och så länge börjes o hööks säljer sina skitselar så kommer de fortsätta finnas folk som inte vet bättre.

Är trav inte körning? Nej, jag blir så trött på lekmän som frågar vad jag tävlar. -Körning , säjer jag då. Trav? säger de då. Nej, Nej, Nej, du vet "riktig" körning, med vagn ute i skogen och sånt , får man då säga. :)

Tack o hej, draglinor till dej

Vad jag är ute efter? Framgår inte det tydligt?
Jag begär att du redovisar svar och exempel angående dina påståenden och påhopp, du har bidragit med i den här tråden.
Hur svårt har du att inse, att man inte bara slänger sånt omkring sig utan att kunna stå för det.
Att det enda svar du kan komma upp med är svordomar och skällsord, säger det mesta.

Jag inser att du inte tillhör dom som man kan föra en intressant och seriös diskussion med, så därför tackar jag för mig.
Det tråkigaste i sammanhanget är, att även körningsforumet, som hittills varit förskonat, har drabbats av fel sorts "inläggare". :cry:

LIA

Hehe...har inget med diskussionen att göra men vad många trådar det var kvar på flyvielen :D

:rofl: Hi hi!! Jag hittade min flyveil ute i hagen igår, halvt uppäten....

Det här börjar likna polsk rikstag! :rofl:

Snigelfarmor...ang att det är skillnad på vettiga travtränare i Norrland och Skåne..
Det finns en annan skillnad mellan landskapen också..

Den att stora delar, till skillnad mot Norrland, av Skåne är platt som en pannkaka!! :angel:

Jag har en ardenner, en kallblodstavare, en tävlingshäst (varmblod) hos en VETTIG travtränare...och nu också en shettis!

Jag HAR kört med draglinor o svängel!!! Jag vet vilken funktion det har...men jag ÅNGRAR INTE att jag har helt o hållet gått tillbaka till travutrustningen för den tillgodoser mina o hästarnas behov till fullo så länge jag inte tävlingskör!!!

Sedan kan ni försöka trycka på och få oss andra att framstå som "obotliga" (bara för att vi inte tycker som er) okunniga djurmisshandlare som inte tänker på hästens bästa...

Jag är "uppvuxen" på Åby travbana och har haft flera varmblod själv. Både som tävlingshästar o familjehästar i ett..
Har däremot aldrig upplevt att selarna ger hästarna skavsår eller att de skulle må dåligt av sin utrustning.

DÄREMOT fick mitt kallblod problem med lokselen ibland..beroende på i vilket hull han var..och svängeln jag hade på vagnen var ju anpassad efter EN häst och jag i alla fall har inte råd att ha en vagn till varje häst så därför kunde inte den användas i alla fall.
Det är ju lite skillnad på ardenner, kallblodstravare o varmblod liksom...

Jo jag vet att ni bygger med koband o slaktgaljar men...

Travselarna jag har är så ställbara att nu kan jag väldigt enkelt ställa om selen beroende på vilken häst jag ska köra...och samma vagnar har dom alla 3!!!

Ska jag på uppdragskörning med tung "remmalagsvagn" så är det giv. lokselen med hela kittet som gäller men INTE när jag vardagskör!!!

Så tråkigt också att du inte tycker att trav är "riktig" körning...
Du som t om har jobbat med trav (vilka tränare var du hos?) vet ju att det krävs en del för att få sin licens..
Vilken körlicens innehar du? När du kör din riktiga körning i skog o mark?....

Frågar jag nyfiket helt utan något "agg"

Är det "humor" av den sorten som P_P skrev så föreslår jag att du kanske ska besöka "gnägg"?

Jag bedömmer inte travnäringen på EN person. Jag bedömmer den efter flera års stor insikt i den när jag själv hållt på med det.
Både jobbat plus att vår familj haft travare.

Om nu ditt kallblod fick problem av sin loksele så kanske det är så enkelt att selen passar inte som den ska? Och går den inte att justera till det bättre så var ju det tråkigt.

Vad menar du med att svängeln bara var anpassad till 1 häst då?
Blev kallblodet så fet att draglinorna skavde i sidan för att svängeln var för smal eller?
I övrigt är det väl bara du justerar längden på lokselens uppehållsremmar för att få rätt draglinje till svängeln. (om nu inte svängeln sitter för högt upp, för då kan du aldrig få en vettig draglinje med loksele)

Som du vet så är en ardennerrumpa nästan 3-dubbelt så bred som den lilla (för han är liten) varmblodshingstens...

M a o så stämmer inte svängels längd på dessa två ytterligheter..
Det var så jag menade..och ska man ha svängel (enligt mig) så ska den ju inte sitta där på måfå utan vara anpassad för den häst som drar vagnen något sånär..

Ett tips är att kolla i nån gammal lada (fråga) i närheten, där brukar kunna ligga gamla svänglar från jordbruket förr. De passar med all säkerhet ardenner. Så kan du ju haka på en sån på din vagn istället om det funkar.

Asa_S skrev:
Jag började köra eftersom jag köpt en nordistravare. Hade kompisar med travhästar så jag var lite bekant med den typen av körning. Stod i stall där det fanns en lätt och en tung rockard men ingen sele. Köpte en enkel loksele av en bekants bekant, lämnade in för komplettering av gjord och bytte några remmar. Körde i flera år både lätt och tung rockard med loksele i både skritt, trav och galopp utan vare sig draglinor eller svängel. Bytte till mig en tungrockard mot en frysbox och kör fortfarande 2 av hästarna med samma loksele och utan svängel/draglinor eftersom det är det sätt de är inkörda på, dock med komplettering av baksele (som aldrig tycks fungera som det är tänkt iallafall, drar jag åt dem hårdare kan inte hästen galoppera och som det är nu hänger den lös i nerförsbackarna). Shettisarna körs i Börjes billigaste selar både i ofjädrar 2-hjulig av rockardtyp, med svängel, draglinor och baksele (bakvänd travbrösta + nitade skakelremmar som skarv) samt i par framför harven med par-rigg på svänglarna och snart framför 4-hjulig flakvagn, med svänglar och parstång då, förstås. Skulle, vilket jag sagt tidigare också, dock inte rekommendera den för någon häst av speciellt stor modell, då de använder samma remmar till alla storlekar. Så här ser det ut påhängt (tjejen har lapp för ögat, om det är någon som tycker det ser konstigt ut).

Loke1.jpg

Jag skulle utan att tveka rekommendera travsele till travrockard för körning i "normalt" tempo längs grusväg utan så jättestora intentioner. Nog kan hästen jobbas i form ändå. (Travbröstan ser jag mer som en säkerhetsgrej för att inte däckeln ska kunna åka bak om något händer.) Vill man köra volter och mera "slingror" tror jag faktiskt i första läget att det är skakelläge och bredd i skaklarna man måste fundera på för att underlätta, enbart draglinor och svängel ser jag då som mer marginellt för hästens bekvämlighet, däremot inte sagt att det är utan betydelse!

hej hej jag tänkte på en sak....(har ju sett denna bilden inann) men du sa att de inte funkar så bra med bakselen...för drar man den för hårt kan de inte galoppa m.m men varför fäster du inte bakselen i skaklarna när du kör enbet? jag förstår när du kör par men i enbet....fäster man inte i skaklarna så har de ju ingen nytta iaf knappt för de pullar ju bara på baken. har man dom i skakrlana bromsas vagnen bättre....som jag fattat iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 202
Senast: Mli
·
Körning Jag har precis börjat träna körning. Det var såklart jättekul att åka iväg med häst o vagn o köra på en plats som verkligen var avsedd...
Svar
15
· Visningar
1 915
Senast: Nora
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama