AR på unghäst?

Sv: AR på unghäst?

Jag sa inte att hon behövde börja om jag sa att jag hade gjort det.

Kanske står om longeringen så i böcker, men ingen jag träffat som sysslar med engelskt har använt just longeringen på det sättet.

Pannkakssmet
Jo tömkörning kan funka på samma sätt. Dock tycker jag det är svårare, men det är ju ett problem jag har och inte arbetsformen.

Ska jag vara ärlig tror jag inte att ni longerar som Spider menar, har sett några som sagt exakt likadant och jag har ju gått hästgymnasie och där var det inte tal om att:
bära på innerhöft, sträcka överlinjen, söka framåt-nedåt
Utan där står man i mitten, fastfrusen och hästen ska gå ute på lång lina fastän vissa hästar kanske kräver att man är nära dem i början för att hjälpa dem.
Kommandon för att få hästen att förstå igångsättning, avsaktning, trav och galopp-håller jag absolut med, men inte ser jag nån häst som verkligen njuter av att få sträcka ut sin överlinje och som går och verkligen bär sig:cool:,utan snarare galopperande ånglok som springen för att springa ( om de inte är inspända med lina/gummisnodd )
Man kan även dubbellongera och då har man två linor och där "spänner" in hästen, men som sagt i AR har man endast en lina och hästen går i balans= en häst i fri form.

Nej, just sträcka överlinje är väl inte så vanligt i det jag har lärt mig. :crazy:
Jag har i alla fall kommit fram till att jag ska försöka tömköra honom så han stäcker överlinjen. Hur ska jag börja?

Det jag föredrar att göra på dubbla linor (med en kapson) är att man tar tillbaka lätt, lätt med handen i en långsam rörelse. Sedan lättar man ännu saktare på tömmen. Efter några sådana försök så brukar hästen oftast följa trycket som släpper = nedåt-framåt.

Efter att de lärt sig det kan man bara ta en lätt förhållning och sedan lätta så följer de nedåt framåt.

Om man ska göra det på longen så ger man ett lätt skakande med handen nedåt-framåt och så fort hästen gör minsta ansats att gå nedåt-framåt stillar man sin hand och berömmer med rösten. Sedan gör man om det igen. Efter bara ett litet tag lär de sig att en skakning åt det hållet betyder gå nedåt-framåt och läng överlinjen.

:D Varför har jag en känsla av att det kommer sluta med att längre och längre besök hos dig med en massa prat.

Låter inte helt fel!
Hoppas jag att jag inte har en pojkvän här hemma som sitter och kollar ut genom fönstret efter mig en timme efter att jag åkt (han gjorde det ;) )
Tyckte nästan lite synd om honom. :devil:

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår, men det är förstås lättare om man får SE det istället.:crazy:

Ja det är bra mycket enklare!

Jag hade gärna kommit ut och visat om du hade velat det, men du boded väl en bra bit härifrån vill jag minnas?

Men just det du skriver, sträcka överlinjen och söka framåt/nedåt samt balans är ju just det man tränar med vanlig longering. Longeringen är ju till för att stärka hästen och bygga upp den utan att ha ryttare på ryggen. Att låta hästen springa runt för att den ska bli av med överskottsenergi är INTE longering.

Men det är jäkligt trist att de flesta verkar tro att det är det som är longering (runt, runt).

Det hade varit trevligt att se under tiden jag red "engelskt" någon som longerade på det sättet som du skriver, men det enda jag fått se är runt, runt.

Spider84 skrev:
Men det är jäkligt trist att de flesta verkar tro att det är det som är longering (runt, runt).

Det hade varit trevligt att se under tiden jag red "engelskt" någon som longerade på det sättet som du skriver, men det enda jag fått se är runt, runt.

Jag rider "engelskt" oxå... o kan longera "på riktigt"... :rofl:

Häftig känsla att se sin häst samla o länga i alla gångarter utan inspänning med endast en lina i inner bettring. :love:

mvh Jessica

Jag tycker det är tråkigt att du inte har hittat någon som longerar rätt(inom engelsk) men det är ändå samma syfte(det vi tidigare tog upp) med longeringen även i den klassiska ridningen.

Jag tömkör min unghäst mestadels men jag gör det både i syfte att träna(som med longering) men också för att jag körde in henne och tömkörning är en utmärkt förberedelse.

Om jag ska vara ärlig...det enda jag fått se på AR-kurser är runt runt runt runt...och ja, jag har ridit på några själv. Men för den skull så tror jag inte att alla gör så och att det är meningen...det kanske bara var så att vi var tvungna att börja där, precis som att man börjar rita streckgubbar innan man kan rita ordentligt...ja ni förstår vart jag vill komma tror jag...

Jag har inte longerat min häst så ofta men om man jämför första mot senaste gången så var det första bara ett jävla springande runt mig innan jag kunde få henne att lugna ner sig, ta kommandon och så småningom slappna av och vila på stegen och jobba med sin kropp istället för att springa ifrån den :)

Som sagt...
Jag säger inte att det inte förekommer eller att man inte gör det, men jag har ännu inte sett någon göra det. Och då har jag ändå inte suttit i min lilla sandlåda själv när det gäller det.

Men det är skönt att höra att det också förekommer korrekt!

Spider84 skrev:
Som sagt...
Jag säger inte att det inte förekommer eller att man inte gör det, men jag har ännu inte sett någon göra det. Och då har jag ändå inte suttit i min lilla sandlåda själv när det gäller det.

Men det är skönt att höra att det också förekommer korrekt!

Asch... ville bara "fjanta" mig lite... har ju faktiskt ett gediget AR-tänk i grunden fast jag sätter inte likhetstecken mellan AR o Barock... :smirk:

//Jessica

Tyvärr så verkar det som att det är för långt. :(

Nej jag sätter då inte heller likhets tecken mellan AR och barock.
Det är två ridstilar (barocken får jag inget grepp om direkt) som inte har mycket med varandra att göra.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar