AR och uteritt

Sv: AR och uteritt

KL
Hm.. och mina då. De är inte heta, de är friska och rör sig ledigt, men har en inrotad åsikt att alla vägar, särskilt de med lite lutning, är till för att springa.
Den lugnare, travaren, kan jobba ganska hyfsat med lite övertalning, men har svåra koncentrationssvårigheter och måste kallas tillbaka till arbete ideligen. Han ser uteritt som tillfälle för fritt flygande sinne och helst ben.
Araben tolkade alla rörelser från ryggen med mun-handkontakt till framåt med friska tag. Glad och positiv men arbetsamt framåt.

Så fort långa tyglar ges är det lugna skrittsteg. Men då det ska till att arbetas kommer framåtandan tillbaka.

Jag har helt enkelt lagt tjatandet på hyllan och gör dressyrövningar då de är mentalt på topp för det eller rider friare ute.
De kopplar ihop böjda spår med koncentration och kommer till någon slags sinnesro, så vi jobbar med det hemma eller på större plana ytor.
Att lära gamla hundar sitta då de får sina kickar i livet av att låta bli, känns plågsamt tjatigt och arbetsamt. :crazy:
Eller tycker ni jag gör fel? (araben är tränad till kapplöpningar längs vägar utan form i ca tio år..)

Jag är den typen av nörd som med glädje harvar ridbana dag ut och dag in men det händer att vi smiter ut i skogen med. Eftersom jag inte är överdrivet förtjust i dte (rent personligt, har inget med mina hästar att göra) försöker jag passa påatt ta med båda två (handhäst i grimma mao) Travaren (oftast handhäst än så länge) kan bli lite nervös vilket gör att hon gärna lägger sig lite bakom halvblodet för mentalt stöd, ingen hets där inte medans den rödhåriga damen gärna vill springa och skutta.
Rider inte på samma betsling uute (stång + kapson/remont på bana och enbart remont/grimma och ett grimskaft ute) men inte en chans att hon får stöd att hänga i (missförstå inte meningen av ordet stöd här är ni snälla) hon blir lätt spänd och kort med uppkrullad hals och dålig takt när vi rider ut men jag har helt enkelt lagt ner dressyrandet i fråga om konstant efterfrågan om rätt form då vi är ute utan där är det lydnad osm gäller. Istället för att be om perfekt takt och form håller vi MITT tempo och gångart och sen får hon göra vad fan hon vill. Trots att det låter märkligt har det faktiskt fått henne att skärpa till sig när jag väl ber om en korrekt form ute. Hon vet när det gäller helt enkelt.

Jag kan vara ganska skarp påförhållningarna ute (så skarp det går att vara på enkel bettlös betsling) men försvarar mig med att dte är livsviktigt med omedelbar lydnad på denna häst (gammal fälttävlansstjärna med mycket speed och skräp i bagaget)

Kan tillägg att jag alltid rider barabacka på tanterna (finns såklart undantag som bekräftar regeln men jag tror ni får poängen) och kan rida var jag vill med vem jag vill när jag vill i enbart grimma.

MVH / Kajsa som aldrig kan vara som alla andra

hej! vill bara säga att problemet med mitt sto och anledningen att jag ställde frågan från början är just det att hon tycker att det är så kul ute. hon har börjat coola ner sig och kan skritta på utan att hetsa upp sig både ut och hem. traven funkar ibland riktigt bra ute då hon kliver på bra med lätt stöd i handen. galoppen är ju ett problem inne också, eftersom hon har svårt för den, men där går det att träna på den. ute är det omöjligt, hon kastar sig framåt och vill bara rusa, om jag inte tillåter det så galopperar hon någorlunda kontrollerat men hänger i tygeln.

eller, jag ska väl säga som det är. anledningen till frågan är att jag är nyfiken. har aldrig ridit en häst som inte tycker det är roligt ute och då blir lite het på gröten. vad använder man för hjälper om hästen t.ex. lägger sig i handen ute? nyfiken!!

men när evis kommer in med så mycket klokskap måste man ju fråga!!!

är lite sugen på att veta hur ni AR och klassiska ryttare gör när ni rider ut. hästarna ligger ju atuomatiskt på lite mer då, hur blir det med det lätta stödet i tygeln, de lätta hjälperna osv. upplys mig!!!

Dom två hästar jag haft som jag tränat AR-inspirerat med har varit väldigt olika vid uteritter. Den ena kunde jag kräva en del på uteritter av när den väl var van vid att vara ute (t ex på travbanan där den var väldigt van att gå) men det var väldigt svårt tycker jag, jag hade allmänt väldigt svårt att rama in hästen. NU kanske jag skulle ha lite lättare för det eftersom jag lärt mig mer, men den hästen var väldigt vinglig och slingrig som en orm så det blev minst 3 gånger så mycket jobb att träna vid uteritt än på banan där man har staket :p
Den var extremt lat på bortvägen och i normaltempo på hemvägen, örutom i nedförsbackar där den alltid sniglade. Seriöst så kom den efter en 25(?)-årig f.d. ridskoleponny som inte direkt hade rykte om sig att vara pigg.

Häst nr 2. var alltid pigg. Ska inte påstå att det var särskilt för uteritter utan överlag, även på ridbanan. Den var inte heller överdrivet framåt på hemvägen utan höll sig alltid i sitt väldigt raska tempo. I skogen var det fria tyglar som gällde (red mest i skogen) och bara söka sig framåt/nedåt så samlade sig hästen själv i dålig terräng och nedförsbackar. På vägen kunde jag öva lite, främst på hemvägen, särskilt om man red ut med någon för vi kom alltid så långt före så det var lika bra att dressyra lite för att sakta ner tempot. Krävdes inga särskilda hjälper, den var mycket lydig för förhållningar. Brukade träna traven och travövergångar mycket på hemvägen eftersom man hade framåtbjudningen men hästen blev lite lugnare mentalt när den kände att den snart var hemma (den ville inte komma hem så snabbt som möjligt, snarare tvärtom :p).

Men rent allmänt har jag mest dressyrat på ridbana eftersom jag tycker det är svårare när man inte kan ta hjälp av volter vid behov.
Den dressyr som har blivit har varit halter eller sakta samlad skritt i nedförsbackar, travövergångar och musklat genom att rida i dålig terräng.

Jag tycker inte att det är så stor konflikt med banarbete och uteritt. AR-träningen gör ju att hästen blir mer och mer lydig och nöjd och balanserad så lydnaden i skogen förhöjs. Tidigare var min häst rätt jobbig på fält, hon ville bara springa rätt fram, med nosen i vädret, snabbt och gärna lägga in ett och annat bocksprång. Nu när vi varit ute en massa och galopperat på fältet har hon lugnat ner sig och jag reglerar farten mycket med hjälp av vikthjälperna. Om hon pullar på så lägger vi en stor volt i galoppen. Däremot har hästen alltid varit schysst på skogsvägar och stigar så där rider vi som vi alltd gjort; försöker ha så mysigt och kul som möjligt.

Jag brukar inte träna ute i skogen. Jag njuter av de fruktansvärt fina vägarna och hoppar hinder och rejsar på åkrarna... för tillfället iaf så är uteritt konsitions träningoch styrketräning i upförbackarna och träning på banan.:) ute är det hängfläng:D;)

Vilken bra tråd!
Har nämligen själv flyttat till egen gård med bara underbar natur, dock ingen ridbana som jag vant mig vid på förra stället.
Den ena hästen gick bra att rida ut andra gången på, då kunde i få lite "arbete" gjort.
Men den andra hetsiga damen var mer nervös och stissig pga den nya omgivningen, jag får ge henne mer tid, men det känns som att hon är lättare att arbetas med på ridbana, det gäller nog båda två när jag tänker efter.
Men sen jag red ut på dessa underbara vägar och verkligen fick hästen att jobba, Oj vad det kändes bra!

Nu till min fråga:
Vad har ni för tips och övnigar att göra när man ridre ut och ska träna hästarna?
Jag saknar ju lite träna på volterna i trav, svårt att göra det på kuperade fält.

Men ridbanan kommer att byggas, men just nu måste jag ju träna dem.

Sen undrar jag vad ni gör med unghästar, arbete för hand osv om man inte har ridbanan?

Vad har ni för tips och övnigar att göra när man ridre ut och ska träna hästarna?
Jag saknar ju lite träna på volterna i trav, svårt att göra det på kuperade fält.

Jag tränar mycket öppna, sluta, böjd rakt fram och övergångar mellan dessa på rakt spår, övergångar mellan halt, skritt och trav (är inte tillräckligt stark att jobbas ordentligt i galopp ute på vägarna än) med hästen rak och i olika böjningar med bara några steg i varje gångart, lite samling till något som ska likna början till halva steg, samlad skritt i korta sekvenser osv.

Det gäller bara att ha lite fantasi. Och man behöver ju inte vara på en volt för att rida hästen böjd :)

Jag tycker det är svårt att få till böjningen rakt fram på hästar som tänker för mycket framåt o inte helt accepterar förhållningar och ger efter i ryggen.

Mina känns som om de går o kikar i ögonvrån framåt och väntar på tillfälle då jag tappar minsta fokus, och då styvar till sig och trycker på mer rakt fram.

Har lagt in volter i vägkorsningar ibland för att få tillbaka kollen på inner bak så det bär lite mer i stället för att smygskjutapå.

Fast annars brukar jag inte kräva så mycket ute. bara för tillfället då marken är bottenlös att rida på. värsta snösmältningen och lera lera. Skönare att ha kul o motionera med lagoma krav på avspänd gång. inte nån trimmning att tala om!

Drömmen om en ridplan gnager varje gång jag står där utan lämplig plätt att rida böjda spår på. Även om det inte blir bara voltarbete så är det så bra att kunna svänga av från spåret o rätta till något.

Både långeman o arabfröken funkar mkt bättre efter lite böjda spår. känns som det blir lite meditation att gå på böjt spår. De coolar ner!

Jo, fast Hrannar frågade efter TRÄNINGSTIPS ute när man INTE HAR någon volt att använda.;)

Kl

Jag skiljer stort på ridning på ridbanan och uteritt. på ridbanan kräver jag koncentration och arbete. när vi är ute så har vi det slappt och skönt och njuter av fullgalopp och jogg och inte en tanke på arbete. nu rider jag ju såpass mycket på ridbanan (ca 5 ggr/v) och bara ute en gång eller så, så jag tycker att vi kan unna oss att busa lite då.. :bump: :banana:

Fast nu är det så att jag INTE HAR någon ridbana (och inte Hrannar heller, där av frågan om träningstips ute), så jag måste träna ute på vägarna. Självklart har jag "mysritter" också!

Jag har inte heller ngn ridbana hemma, men sätter upp tillfälliga avspärrningar, med plaststolp och band, i en ganska hård och stum hage, och om man inte använder den dagligen så funkar det bra (orkar inte alltid rida de fyra km till en riktig bana).

I såna fall skulle jag reservera en vägsnutt för arbete där jag red lite fram och tillbaka. så bortåt och hemåt skillnaderna jämnades ut. efter ett tag borde hästen koppla ihop arbete med vägstumpen och coola ner sig.

Och då det är klart är det väl bara att köra på med alla tänkbara övningar på rakt spår. som tidigare talare tipsat om.

Skolor längs kanten o diagonalt. Bakdelsvändningar och massa övergångar. Igångsättningar och avsaktningar så hästen inte bara kopplar på framåtmotorn igen.

Jag har även jag en liknande erfarenhet som du. Gammal hopp C-ponny som nu fått gå över till vuxen ryttare på äldre dagar ;)

Han var helhetsig i skogen först, men efter att ha jobbat mycket med skritt - halt - skritt så har han lungat sig otroligt. Speciellt har det hjälpt att JAG bestämmer när vi ska gå ignåg igen efter halten. Jag passar här på att öva halt med sätet så att man tillslut slipper ta i tyglarna alls. Så står vi där o tittar en stund, på allt runtomkring. Vi har nu börjat trava på hängande tygel och det är ju väldigt spännande!!! Så jobbar vi med att sakta av till halt eller skritt, med bara säte.

Min erfarenhet är att bara man e konsekvent med att stå still när det är halt, och att vi går fram när JAG vill gå fram, så kan de flesta hästar bli mycket trevliga ute.

Lycka till :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 114
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama