Är ni försäkrade?

Jag har hemförsäkring via facket och där har jag vill jag minnas någon fritids-försäkring eller något liknande också. Dock så litar jag inte riktigt på dessa då de tenderar att ha en väldig massa undantag. Jag har en sjuk- och olycksfallsförsäkring via Trygg Hansa som jag haft sen jag var liten (då var det "Trygg barn" - nu "Trygg Vuxen"). Har inte behövt nyttja den på många år (vilket jag är glad för), men då jag bröt benet i samband med en ridolycka så var de väldigt bra att ha med att göra och jag fick ersättning till o med för vissa grejer som vi inte kunde styrka med kvitto. De har vettiga villkor och dessutom behöver jag inte genomgå nån "besiktning" eftersom jag varit försäkrad alltid, så jag känner inte att jag har anledning eller vågar byta till något annat. Många försäkringar verkar ju ha undantag t ex för ridsport, och i mitt fall vore det helt värdelöst.

Jag har olycksfallsförsäkring med hästsäker i folksam. Kostar inte många kronor varje månad och jag har fått bra ersättning när drt hänt något.

Jag är försäkrad från topp till tå! Individuell sjuk-och olycksfall, kapitalskattad sjukförsäkring, sjukvårdsförsäkring ( genom jobbet), livförsäkring till sambo samt några enklare varianter på föregående försäkringar genom jobbets gruppförsäkring. Jag fick ut ett stort belopp sedan jag dragit av mig korsbandet och var senast idag hos kiropraktor genom sjukvårdsförsäkringen så jag tycker att jag fått god valuta hittills.

Har utöver vanliga försäkringarna (hem, bil, hund, katt) även en olycksfallsförsäkring som jag betalar 1360 kr/år för. Har alla försäkringar i Folksam.

Jag betalar ca 300kr i månaden för hem, BR tillägg, bil, drulle och olycksfall via Folksam. Sedan betalar jag 265 kr i månaden för Nikitas (kattens) försäkring :meh: Tydligen är hon i grupp 4 av raskatterna vilken är en liten grupp med många ägare som verkar utnyttja den friskt (pun not intended). Hemförsäkringen täcker 150,000 tror jag, inte för att jag har något hemma som är i närheten - många, många böcker och hårddiskar räknas nog inte. Nikitas tak är 60,000 + 4000 medicin. Funderar på att höja till 120,000. Jävlar vad dyrt det är när hon blir sjuk. :arghh:

Tycker inte att jag behöver någon försäkring. Har haft en massa olika försäkringar förut, flera genom facket, men skatten vi betalar SKA täcka det mesta. Har hemförsäkring och försäkrade djur eftersom djurvården inte är någonting vi betalar skatt för att få billigt.

Det finns massor som skatten inte ska täcka som du kan få ut på en privat försäkring. Tänder som någon nämnt, smashade glasögon, förstörda kläder, fula ärr, nedsatta kroppsfunktioner osv osv.

När jag ramlade av hästen och drog axeln ur led och ambulanspersonalen fick klippa sönder mina kläder ersattes det och min förstörda hjälm, ambulansresan (den del skatten inte täcker) läkarvården mm blev några tusen som var trevligt i all annan bedrövelse.

KL
Har liv och olycksfall just nu. Runt 200kr/mån. Funderar på sjukförsäkring också, så länge jag är frisk och kan få utan reservationer.
Hemförsäkring självklart.

Jag har extra livförsäkring via IF. Dör jag innebär det att MAKEN kan lösa min del av våra lån och har råd att bo kvar, eller att de kan få en lite lättare start.

Yes box det är jag! Dock ingen livförsäkring, men jag har muntligen fördelat min garderob till efterlevande intressenter ;) och jag förmodar att de håller sams ;)
Har ingen dyr elektronik (eller ok en mac book air, en iphone och en enkel tv men det är ju inget större värde). För att citera fiktiva Carrie Bradshaw: "I like my money were I can see it, hanging in my closet" ;) Har sjuka mängder designerkläder :angel:

Tycker inte att jag behöver någon försäkring. Har haft en massa olika försäkringar förut, flera genom facket, men skatten vi betalar SKA täcka det mesta. Har hemförsäkring och försäkrade djur eftersom djurvården inte är någonting vi betalar skatt för att få billigt.

Ja det täcker sjukvård o ev sjukskrivming men inte för ex trasiga glasögon, sveda o värk inte ev invaliditets ersättnig för exminskad rörlighet mm

Jag tror inte att jag har något om det inte ingår i hemförsäkringen.
Men när vi var på banken för lånelöfte så började de prata om att livförsäkring var bra att teckna. Vi har inte bestämt oss än, karln är väldigt skeptisk till försäkringar och tycker bara att de kostar en massa pengar...

Jag säger som jag har sagt i @strawberrysylts tråd, skaffa liv/sjukförsäkring medan ni kan. Jag önskar så att jag hade gjort det när jag var yngre och frisk.

Kanske inte en kul kostnad när man är 20-25 år men ingen vet om man kommer att bli sjuk och därigenom få ökade kostnader/sänkt inkomst och/eller bli tvingad att byta jobb.

Satt och kikade på min hemförsäkring då jag just flyttat och insåg hur otroligt många former av försäkringar det finns.

Tycker alltid man är så noga att försäkra sina djur och grejer, men är ni försäkrade själva i form av exempelvis olycksfall- och sjukförsäkring? Eller har ni en hemförsäkring där sådant redan ingår? Vilka försäkringar "måste" man ha för att inte vara ute på hal is och vilka är "onödiga" och slöseri med pengar?
Jag har olycksfall, det har varit väldigt praktiskt, när jag var student och hastigt mötte en bil betalade de sjukhusövernattning och lite annat och lite pengar i sveda och värk. När jag bröt benet, (halkade i hagen :o) så fick jag ersättning för kläder och ärr och mediciner och tja massor. Vilket var jättebra för hela kalaset kostade runt 5000 kr eller mer, hu att betala det helt själv. (jag kör lite tillägg för farlig sport också även om just min ridning inte är upptagen på listan, gissar att den skulle hamna där kvickt om de tog sig en närmare titt så...) Men antar att i längden har jag ändå gått lite minus på det om jag räknar alla års inbetalningar :D.

Har ingen liv eller sjuk (tror jag) försäkring om inte min olycksfall är sjuk också. Livförsäkring tyckte de inte vi var rika nog för på försäkringsbolaget :D.

(Jag har hem och bil och man och barn och diverse andra försäkringar också.)

Senast ändrad:
Jag har betydligt mer än så i sparade medel.
Grattis, det är ju fantastiskt bra och kul för dig att du har det, men poängen kanske snarare var i andom att det kanske inte är såna summor som är så väldigt vanligt att ha på lut den dagen något inträffar. Du är nog ett undantag sett till hur många det är som _inte_ är lika lyckligt lottade/förutseende och har de pengarna lätt tillgängliga.

Har sjuk- och olycksfallsförsäkring via facket. Klart värt det när jag råkat ut för ridolyckor i vuxen ålder. Ett tips om du rider kolla så olycksfallsförsäkring täcker ridning. När jag hade ett annat fack täckte inte olycksfallsförsäkringen jag kunde teckna genom dom ridning så då kunde jag inte ha det via facket.

Jag har ingen aning om vad mina försäkringar kostar (dras en klumpsumma varje månad) men är både olycksfalls- och sjukförsäkrad. Min olycksfallsförsäkring betalade av mitt csn-lån. Jag betalar varje dag i smärta men det är skönt att kunna få lite ekonomisk ersättning när det händer något.

Om du är hästtjej så borde du såklart ha en olycksfallsförsäkring om inte av andra skäl för just avramlingsrisken... Även små skador kan kosta pengar.

Jag har för min egen del en liten olycksfallsförsäkring som ingår i hemförsäkringen, men tänkte skaffa en sjukdoms/olycksfallsförsäkring nu medan jag är frisk. Känns på sätt och vis lite som sura pengar då jag aldrig varit sjuk (förutom förkylningar och sånt då), men om jag blir det kommer det vara ännu mer surt om jag inte har någon försäkring.

Mina föräldrar tecknade en sjuk- och olycksfallsförsäkring på mig som barn och den har jag sedan tagit över i vuxen ålder. Har förstått att det är väldigt fördelaktigt med dessa försäkringar man haft obrutet sedan man var barn, framförallt om man skulle få vissa sjukdomar osv.
Har aldrig använt den, men den känns bra att ha!

Annars har jag hemförsäkring där typ reseförsäkring och sånt ingår.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 278
Senast: Snurrfian
·
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
38 948
Senast: Nethril
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 363
Senast: Jolo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama