Är ni er själva här?

Jösses har följt lite trådar här nu och blir förvånad över vissa användares attityder.
Är ni likadana i privata livet?
En del verkar svara för att provocera.
Ja jag tror det.

Men kanske lite så att jag inte vid en middag med bordsplacering rakt av tyvärr skulle börja diskutera allt.

Jag är nog likadan, hoppas jag. Har träffat flera härifrån irl och ingen har verkat chockad i alla fall.

Men intressant att denna tråden kom upp idag, för jag satt och funderade på det på bussen till jobbet imorse. Inte just på Buke, utan en bloggare som skriver otroligt långa inlägg om saker som hon inte tänkt igenom eller researchat och då tänkte jag - skulle hon verkligen prata om dessa saker och vara så okunnig i ett fikarum på jobbet eller skolan?

Näe?
I skrift har man möjlighten att tänka innan man klickar iväg det. Det betyder att man kan skärpa sina formuleringar.
Jag är ganska impulsiv och det hejdar jag till en del när jag skriver.
På buke kan jag diskutera mer djuplodande än i verkliga livet. Och mer öppet.

På buke kan jag slänga ut en åsikt och få den diskuterad. I verkliga livet diskuterar folk inte så gärna.

Jag spelar inga spel eller försöker verka bättre/sämre än jag är. Jag är den jag är. Men hur jag UPPFATTAS av andra är säkert alldeles olika i livet och på nätet. Jag tycker ofta att man får olika uppfattning av människor i skrift och i livet.

Näe?
I skrift har man möjlighten att tänka innan man klickar iväg det. Det betyder att man kan skärpa sina formuleringar.
Jag är ganska impulsiv och det hejdar jag till en del när jag skriver.
På buke kan jag diskutera mer djuplodande än i verkliga livet. Och mer öppet.

På buke kan jag slänga ut en åsikt och få den diskuterad. I verkliga livet diskuterar folk inte så gärna.

Jag spelar inga spel eller försöker verka bättre/sämre än jag är. Jag är den jag är. Men hur jag UPPFATTAS av andra är säkert alldeles olika i livet och på nätet. Jag tycker ofta att man får olika uppfattning av människor i skrift och i livet.

Skriver under på det.
Jag uppfattas nog väldigt olika beroende på om man ser mig här eller IRL.

Jag är lite mer nedtonad här. Försöker föra mej lite i alla fall. I mina umgängeskretsar så är det högljutt och aggressivt diskuterande och mycket svärande om och åt allt. Men självklart så kan jag diskutera på normal nivå med. Fast det beror ju på sällskapet.

Jösses har följt lite trådar här nu och blir förvånad över vissa användares attityder.
Jag är nog betydligt mer proffesionell irl men annars är jag samma som här :p
Men jag är absolut inte här för att provocera någon, känns oftast som de ggr någon blir provocerad av mina inlägg så har jag misslyckats med att förmedla vad jag menade.

Detta inlägg tog mig ovanligt lång tid att skriva, tänkte det skulle bli mer vettigt nu men vete 17. I regel skriver jag samtidigt som jag tänker, annars är risken att jag slutar att skriva pga överanalyserande :p

Jag tillåter mig att uttrycka mig mer tillspetsat här än i verkliga livet.
Det beror på att mina svar egentligen handlar om "sakfrågor" där jag inte behöver ta hänsyn till en individs önskemål.
Det vill säga, jag försöker uttrycka hur jag i allmänhet anser om en frågeställning, inte hur jag eventuellt skulle tycka i en specifik situation om den hände mig.

Jag försöker undvika att göra personliga påhopp även här, men försöker inte linda in saker och ting. och med att "undvika att göra personliga påhopp" menar jag att jag inte kallar folk för idioter, inte skriver uttryck som "offerkofta" eller liknande.

Jag försöker hålla mina svar sakliga och icke-emotionella, vilket verkar vara provocerande för en del.

Jag försöker inte förställa mig eller spela någon "roll" på Buke, så på det viset är jag mig själv här.

Samtidigt är jag ganska noga med vad jag skriver på nätet, jag är till exempel gärna personlig men inte särskilt privat, så på det sättet blir jag ju annorlunda mot IRL. Jag räknar iskallt med att vem som helst kan läsa och lista ut vem jag är, för man vet aldrig vad som händer i livet. Rätt vad det är har man en arbetsledare eller något som är med på Buke.

Är absolut mig själv, men det är ju på något vis ofrånkomligt att man anpassar sitt sätt att uttrycka sig till mottagaren. Men det går ju utmärkt att göra utan att ge avkall på att vara just sig själv.

Jag väljer mina diskussioner (strider ;) :D) både här och IRL... men jag är nog mer diskussionsbenägen här eftersom det är ett diskussionsforum. Samtidigt beror mycket på dagsform, ibland vill jag diskutera och ibland inte. Sedan diskuterar jag ju med mer eller mindre okända här vilket jag inte skulle göra på samma sätt IRL men det ligger ju lite i ett internetforums natur.

Jag går inte in för att provocera men jag har bestämda åsikter om vissa saker och det kan säkert uppfattas provocerande.

Det går ju inte för mig att säga hur någon annan uppfattar mig men jag är absolut jag på båda ställena. Jag kan mina skelett och försöker att inte dra fram dem vare sig här eller IRL :p

Ja, jag tycker att jag är likadan här som jag är IRL - med andra ord en rätt konflikträdd typ som säger lite för mycket på samma gång. :angel: Möjligtvis är jag mindre skämtsam och ironisk här, eftersom jag är rädd för hur det kan tolkas.

Däremot så upplever jag att min “IRL-person” har förändrats en del allteftersom jag hängt på Buke mer och mer. Genom Buke får jag fler perspektiv och intressanta argument som jag tar in, funderar över och ibland använder i diskussioner i verkliga livet. Det ger mig mer “kött på benen” och självförtroende att ge mig in i diskussioner som jag kanske annars hade låtit bli.

På grund av ovan nämnda konflikträdsla samt brist på självförtroende ger jag mig sällan in i de allra hetaste diskussionerna här. Jag önskar ofta att jag vore lite modigare på det sättet, men jag litar helt enkelt inte på min egen kunskap och intelligens tillräckligt mycket. Så nä, jag är definitivt inte här för att provocera!

Jag är i stort sett likadan, det som skiljer är att jag är ganska tystlåten och lättöverkörd så jag har svårt att få en syl i vädret irl. Därtill är jag blyg - frågar någon vad jag tycker så svarar jag men tillfrågas jag inte är det ibland enklare att hålla tyst, jag orkar inte sitta och halvskrika för att slippa avbrytas jämt.

Det är lättare på buke. Här är det text, folk kan inte avbryta mig hela tiden, och det finns möjlighet att korrläsa innan jag postar likväl som att gå tillbaka och läsa om det som fallit ur huvudet. Skillnaden är väl att jag har ett lite bättre ordförråd här, svordomar tenderar att inte tas emot lika bra i skrift som i tal :p

Jag är nog mig själv förutom att jag skriver mer här än jag talar i verkligheten. Skrift är mitt sätt att prata. Så jag gillar att umgås med folk som kan prata i evigheter och jag flikar in lite här och där. Perfekt liksom!

Sedan är jag mer öppen här än IRL men kanske hade jag varit det om jag pratade mer :p

Jag tror jag uppfattas lite annorlunda i verkliga livet än här pga det. Har hört det från alla inom vården som arbetar med mig. En av psykologerna sa hon blev skrämd(/rejäl respekt/henne sätter man sig inte på) av mig på första mötet när vi träffats ett tag men ändrade sig sen till att jag var en väldigt intellektuell person med skinn på näsan. Hon var inte den första som sagt så till mig. Vet inte vad jag sänder ut för signaler.

För det mesta är jag som irl, har ett ganska vulgärt språk och väldigt svart och snuskig humor (:o) så här på forumet sansar jag mig lite. Tänker ofta till lite mer innan jag skriver något som kanske kan uppfattas fel av andra, men det händer ju att jag tabbar mig. Det är ju svårt att helt klargöra saker i text när man inte kan uppfatta varandras övriga signaler och känner jag att jag inte kan formulera mig väl så låter jag hellre bli, medan jag irl säkerligen hade sagt det.

Liknande trådar

Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 293
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 491
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar