Är NH en trend, eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

fiaskrutt

Hej Hej alla glada!!!

Tänkte bara kolla vad ni andra tycker om NH. Tankar, erfarenheter både bra och dåliga, för och nackdelar, mm. Fritt att utrycka sig!

Jag använder mig själv mycket av NH och har gått en del kurser och varit på föredrag, men tycker att mycket av det handlar om sunt förnuft och den dagliga hanteringen. :)

Skulle vara mycket intressant att höra vad ni andra tycker :idea:

Sv: Är NH en trend, eller??

För mig är Nh en levnadsstil , jag gör det i den dagliga hanteringen och ibland får jag ngt ryck och arbetar med henne i haslring eller ngt liknande.

Jag tycker att uttrycket nh har blivit lite trend, för egentligen handlar det ju bara om sunt förnuft.

Jag stör mig lite på uttrycket "träna nh" och folk om säger att de ska träna nh i en timme osv. som Cinora säger så har jag uppfattat det som att grundtanken är att det är ett förhållningsätt man använder hela tiden, inget man tränar nån gång ibland.

NH är ingen trend. Det har använts inom western i många år.
NH kanske har blivit mera vanligt inom nordens gränser då dem förstår att detta är ett mycket gott samarbete med hästen.
Desvärre så finns det många som sig själv kallar anväder sig utav NH metoden, där dem piskar hästen med spö samt rider in den på en kvart. Detta är heelt utanför NHs gränser och syfte. Blev själv vansinnig då jag hörde detta utav en bekant som varit på en sådan clinick.

Jag själv började med NH för snart 4år sen då jag hade en "problemhäst" på prov. Han hade jätte stora blockeringar som sadel tvång, livrädd för allt, inget förtroende till människan, samt klaostrofobi. (el hur det stavas)
Desvärre så var denna häst såpass skadad så det blev aldrig att jag köpte honom. Tränade honom nästan dagligen i markarbete och för att få hans förtroende. Vi kom såpass lång att man kunde lägga på honom sadeln utan att bli ihjälsparkad, kunde gå med honom till och ifrån stallet utan grimma mm
Men då det kom till själva ridningen så var han helt förstörd. Skulle fungera hur bra som helst som sällskapshäst, men i detta fallet var jag ute efter en ridhäst. Dessutom menade dem att dem skulle ha 20 000kr för honom.
En bekant till mig hade honom ett tag efter (utbildad NH instruktör) men inte ens hon kom längre med honom. Han var för blockerad! Troligtvis så har han inte haft det så bra. Fällde en tår då han åkte tillbaka till de där hemska mäniskorna, men man kan ju inte rädda dem alla...

Jag själv har bara goda erfarenheter utav NH. Tar man det bara lugnt och gör det på rätt sätt så kan man i mina ögon fixa så gott som alla hästar. Dock så finns det ju sånna som hästen jag beskrev innan, men det är alltid värt ett försök.

För mig är även NH det enda för mig just när det gäller unghäst handtering.
Tycker det är bra för en häst att lära sig detta redan i från första början från travhästen till en engelskt ridande häst.

NH som "namn" är nog en trend som kommer och går.
NH som hästhanteringsmetod och levnadssätt är bara sunt förnuft.

Många anser sig "träna" NH då de köper en repgrimma och ett fastknutet rep och "jobbar" hästen på volt i paddock 15 minuter om dagen tre dagar i veckan.
Andra hanterar sin häst i den utrustning den för tillfället har på sig, varje dag, varje stund den hanteras och anser sig inte alls träna "NH"...

I mångt och mycket är det ett "modeord". Ett fack som vissa inte alls vill tillhöra och andra ger allt för att få befinna sig i.

håller med er om att det verkar ha blivit liten trend, jag skulle inte kalla mig för att använda Nh om jag inte gjorde det när jag hanterar hästarna varje dag eftersom jag aldrig hinner jobbar riktigt i paddock och så.

Men NH handlar om känsla och sunt förnuft mestadels :d

En attans långlivad trend i så fall. ;)

Natural Horsemanship är en filosofi och mycket mer än sunt förnuft. En filosofi som jag gillar högt och rent och försöker leva efter.

LIA

I mina ögon är NH ngt som folk hoppar på då de inte fått lära sig det grundläggande i hur hästar fungerar, ska hanteras och skötas för att må bra, dvs de som inte har några grunder från äldre tiders hästmänniskor med respekt och kunskap = horsemanship.

Jag försöker att ha ett horsemanship-tänkande i min vardag med hästar, men NH är inte min grej.

I mina ögon är NH ngt som folk hoppar på då de inte fått lära sig det grundläggande i hur hästar fungerar, ska hanteras och skötas för att må bra, dvs de som inte har några grunder från äldre tiders hästmänniskor med respekt och kunskap = horsemanship.

Jag försöker att ha ett horsemanship-tänkande i min vardag med hästar, men NH är inte min grej.

Onödigt att upprepa samma ord....så...Jag håller med:bow:

KL

Begreppet är definitivt en trend, och säkerligen många av metoderna.

Men NH ''på riktigt'' är ju ett förhållningssätt, och dessutom ett som bygger på mycket sunt förnuft, samspel och tja.. så som det var på den tiden folk visste hur hästar fungerade för att de växt upp med dem.

Jag är definitivt ingen NHare, men jag använder sunt förnuft och söker samspel med och utan extra utrustning. ;) NH som namn har en rätt uttjatad och förutfattad klang.

Samma här!
NH ska inte vara ett redskap för att tukta hästar- som jag ser att det används:cool: Ledarskapet ska komma sig av att hästen respekterar o litar på människan- inte kadaverdisciplin:mad:
NH ska vara ett sätt att träna människan i att kunna läsa o hantera hästar.

Åberopar återigen C. Millan. -Djuren rehabiliteras av en mycket skicklig hästmänniska o människan är den som behöver tränas.
Hästar som är uppfödda som tamdjur o i bra hästhållning behöver sällan tränas för att kunna förstå människan. Däremot vill de sällan vara hos en labil/ osäker människa. Då uppstår gärna tron att hästen sätter sig upp mot människan.

När man hela tiden utgår från hästar i vilda flockar, så kanske man ska tänka över hur det är att bli flyttad från den till helt okända hästar o en människa som uppträder helt annorlunda.
Tycker även att jämförelsen med ledarhästen- människan blir helt fel. Ledarhästen lämnar aldrig flocken. Människan kanske umgås med hästen ett par timmar om dagen med den, sen får den klara sig bäst den vill.
Man kan inte jämföra med cowboysaren som levde med sin häst dygnet runt.

Vår uppgift är att vara hästens substitut för ledaren- hästens människa.

Kom ihåg varför PNH utvecklades som affärsidé!
Den sedemera frun, var rädd att rida ut på sin häst o blev frälst av Pat- som är en cowboy sen många generationer. Han har haft sin far som mentor- ständig övervakning.
Det var i hennes egen frälsning som hon såg stora pengar. Ingen är väl så naiv att hon bara ville vara missionär- idéellt arbete. *money money money*

Re: Sv: Är NH en trend, eller??

NH ska vara ett sätt att träna människan i att kunna läsa o hantera hästar.
Men snälla lilla vän...vad har så många försökt att förklara för dig? Det är precis detta.

Kom ihåg varför PNH utvecklades som affärsidé!
Den sedemera frun, var rädd att rida ut på sin häst o blev frälst av PatRätt- som är en cowboy sen många generationer Fel. Han har haft sin far som mentor- ständig övervakning. Hans far var en Boxare.
Det var i hennes egen frälsning som hon såg stora pengar. om jag kunna tjena pengar av nåt min man kunna gör eller kom upp med så skulla jag jag också försöker. Inte bara för mig själv men för oss alla i familj. Vad är fel med detta? Jag känna inte så många som skulla inte heller försöker. Ingen är väl så naiv att hon bara ville vara missionär- idéellt arbete.Ingen inte ens Linda har sagt hon är en missionär bara en som älskar sitt jobb och vill känna pengar på det. Igen, Vad är fel med Detta?
:rofl:Vad du gör bort dig ofta när det gäller PNH. Du försöker och försöker för att folk ska inte köpa idén, men själv vet inget om det.
Du ofta klaga på att PNH är bara en affärsidé...och? Vad är fel med fel med en affärsidé? Den är en jätte bra idé, tycker jag. Så du menar att om du kom upp med nåt du kunna lära ut till folk som de var intresserad av och upptäckt att folket skulle även betala för det, Du skulle naturligtvis ger bort det gratis? För att man ville känna pengar är fel, eller hur? Varför är du så avundsjuk att någon annan känner pengar? Och det är upp till var och en att ger de pengar, det är inte som de är ut att lura folk.

Jag tror många NH Tränare (eller folk som kalla sig för en NH tranare, för inte klanka ner på de som gör ett bra jobb) har bara lärt grunden själv som är rätt så nära till sunt förnuft och dagliga hantering. Och när en person har inte mycket erfarenhet och söker mer, så anlita de en tränare eller åker till ridskolan eller även ta lektioner/läser NH. Men jag vill utmana folk att undersöka skolan, tränare eller även författare om de är en bluff (dvs. en som är duktig att snacka bra) eller en seriös person som kan lära en person mycket med de säger eller gör. är det inte bara bra suntförnuft att välja rätt lärare?

Tyvärr tycker jag mycket med NH kan bara ta en person så långt men det faktisk finns andra som kan ta man längre och det är mer än bara sunt förnuft men mer som en riktig utbildning. Men det är synd att många oseriösa sprida sina idéer runt om och folk köpa upp det och det skada det för folk som verkligen försöker.

Jag ser ingen nackdelar med NH om det gjort som det var uttänkt för. Fördelar slutar aldrig.

Erfarenheter är båda dålig och bra. De dåliga är pga av oseriösa tränare. Folk som sakna utbildning /erfarenhet själv. Anti-NH folk. De bra, har jag fortfarande för min utbildning fortsätter. Och det ÄR absolut inte bara med markarbete men hästen kropp, psyke, häslo, ridning, och inte bara hästen men hur jag ändra/lära mig själv för att kunna anpassa mig för hästen skuld. Att var den person som hästen behöver inte den som jag bara tror hästen behöver och att vara så pass medveten att ser skillnaden mellan de två.

Men snälla lilla vän...vad har så många försökt att förklara för dig? Det är precis detta.
Snälla lilla du själv*sandlåda*

Det är precis så det INTE går till ute i stugorna- stallen.
Det är hästen som drillas med bl. de 7 games. Man viftar med fingrar o rep utan att fatta ett dugg- hästen fattar ännu mindre o drar sig därifrån. Hästen backar o den osäkra människan ser sin makt bre ut sig -Ah! Hästen respekterar mig:idea::banana:.
Ordet respekt har även fel betydelse i kriminella/ gängkretsar. Något som man hotar till sig med terror.

Det verkar som om du är en som kan saken bättre än de flesta o då kan dina elever göra mer rätt.
Verkligheten ser inte ut så på många andra håll- ser skiten dagligen:mad:

Jag tror faktiskt att orsaken till att Nh som begrepp används så mycket (och provocerar många) är att det inte finns något motsvarande svenskt begrepp som beskriver samma sak helt och hållet. Det är inte ofta man ser kliniks i hästhantering eller hur? Men behovet finns nog! (tips till er som retar er på att andra tjänar pengar på just sådana kurser;-) Håll kurs själv och för vidare era kunskaper vet ja! ;-)
Och att det finns ett stort behov av att LÄRA sig hästhantering utanför att rykta/sadla /leda en häst någon gång på en ridskola.
Tyvärr kan man inte säga att NH är ETT sätt att förhålla sig till hästar, inte heller kan man hänvisa till cowboytraditionen eftersom där finns allt från regelrätt hästmisshandel till kommunikation på hästens villkor.

Oavsett vilken inriktning man bekänner sig till är det väl skitbra att det finns MÅNGA ideer mångfald och kunskapstörst kan ALDRIG vara fel. De som ägnar sig åt att ständigt racka ner på alla som försöker utvecklas som hästmänniskor och bli bättre sådana förstår jag mej absolut inte på....

Snälla lilla du själv*sandlåda*

Det är precis så det INTE går till ute i stugorna- stallen.
Det är hästen som drillas med bl. de 7 games. Man viftar med fingrar o rep utan att fatta ett dugg- hästen fattar ännu mindre o drar sig därifrån. Hästen backar o den osäkra människan ser sin makt bre ut sig -Ah! Hästen respekterar mig:idea::banana:.
Ordet respekt har även fel betydelse i kriminella/ gängkretsar. Något som man hotar till sig med terror.

Det verkar som om du är en som kan saken bättre än de flesta o då kan dina elever göra mer rätt.
Verkligheten ser inte ut så på många andra håll- ser skiten dagligen:mad:
Ursäkta men jag tror du bara sett taskiga amatörer använda 7 games på en häst för jag har använt mig av denna metod i snart 15 år och det fungerar alldeles utmärkt. Jag har inga kuvade hästar vi har ganska ömsesidig respekt och de tycker att det är kul att göra saker för mig. Men jag bestämmer var hästen ska sätta ner sina fötter när vi rider och när vi umgås på marken. Utan våld! Jag tycker du verkar dåligt insatt i vad natural horsemanship är..Sen är ju saken den att ord kan missbrukas och uppfattas väldigt fel. Kan även kallas horsemanshit..

Tycker NH är en grundläggande hantering och filosofi med hästar, behöver inte vara en massa vift med rep och tjafs utan sunt förnuft och lyssna på hästen.

Jag tycker att uttrycket nh har blivit lite trend, för egentligen handlar det ju bara om sunt förnuft.

Jag stör mig lite på uttrycket "träna nh" och folk om säger att de ska träna nh i en timme osv. som Cinora säger så har jag uppfattat det som att grundtanken är att det är ett förhållningsätt man använder hela tiden, inget man tränar nån gång ibland.

Det som jag tycler är lustigt i kråksången är ju att folk tränar NH med sina hästar när det borde vara tvärsom....<hästarna kan ju hästarnas språk...:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 981
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 489
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 027
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar