Är min häst fet? *fång*

dee79

Trådstartare
Snälla - vill ni ta en titt på dessa bilderna av min pålla och säga mig om hon är fet/i överhull. Står jag snett bakom så ser jag revbenen, drar jag med fingrarna längs bröstkorgen så känner jag revbenen utan att trycka och jag tycker att hon är i fint hull.

Problemet är att hon har åkt på fång och en stallkamrat till mig tycker att hon är i överhull. Jag klandrar mig själv redan innan jag fick höra det och kommentaren fick mig att verkligen känna att det var mitt fel, men samtidigt tycker inte jag att hon är fet.

Jag vet att alla har olika åsikter om hur hästars hull ska vara, så det är ingen smutskastning mot hennes åsikt, jag vill bara veta om jag ska klandra mig själv för att hon står på medicin och har ont i fötterna...

http://www.hannapernler.se/g2.JPG

http://www.hannapernler.se/g3.JPG

http://www.hannapernler.se/g4.JPG

Sv: Är min häst fet? *fång*

Hon är absorlut inte tjock!
Hästar får fång av många andra orsaker än fettma faktiskt!

Jo, jag vet att de inte behöver vara feta, men feta hästar löper ändå större risk många gånger.
Det är tydligen en del nya fånghästar senaste veckan, lämpligt nog passar de in på väderförändringen (varmt både på dagen och natten) och återväxten är grym i hagar och på vallar, så det finns nog en förklaring där, men det är svårt att inte klandra sig ändå. Gick fort, vi räknade ut att det tog max 36 h innan veterinären kom ut.

Jobbigt oavsett :(

Trist med pållan!
Fin häst - inte varken tjock eller kraftig tycker jag! Det enda jag kan möjligen klaga på med henne är att hon behöver lite situps :)

Klandra dig inte! Man kan aldrig veta sånt där. :(

hehe...jo, hon behöver situps :angel:, lite svårt när jag inte haft tillgång till ridbana eller släp det senaste halvåret. Hon har dessutom vilat i 1½ månad nu innan detta hände. Skulle sätta igång nästa vecka, men men...

:bump:
Snälla - vill ni ta en titt på dessa bilderna av min pålla och säga mig om hon är fet/i överhull. Står jag snett bakom så ser jag revbenen, drar jag med fingrarna längs bröstkorgen så känner jag revbenen utan att trycka och jag tycker att hon är i fint hull.

Problemet är att hon har åkt på fång och en stallkamrat till mig tycker att hon är i överhull. Jag klandrar mig själv redan innan jag fick höra det och kommentaren fick mig att verkligen känna att det var mitt fel, men samtidigt tycker inte jag att hon är fet.

Jag vet att alla har olika åsikter om hur hästars hull ska vara, så det är ingen smutskastning mot hennes åsikt, jag vill bara veta om jag ska klandra mig själv för att hon står på medicin och har ont i fötterna...

http://www.hannapernler.se/g2.JPG

http://www.hannapernler.se/g3.JPG

:bump:Hej!! det är himmla tråkit att din häst har fått fång.Det man ser på bilderna så värkar hon inte för tjock.Det värkar som det bara blir mer o mer hästar som får fång ,för var det bara små ponny nu är det allt Det här är något som du inte kan hjälpa.Nu är det medecin skonings som hjäller o tur så skall du se att det går bra. M:V:H:Chik

Jag måste nog vara tvärt emot alla andra här, men lite tjock om magen är den allt. Inte överdrivet tjock, men några kg för mkt.

Ni som säger att hon är tjock får gärna säga var fettet sitter, eftersom jag varken ser eller känner det när jag tar på henne, så jag vill veta vad det är som gör henne tjock.

Bör kanske nämna att när hon väger ett 20-30-tal kilo mindre än detta så drar hon fortfarande X-wide på sadlar och har enligt sadelutprovaren en av de största bröstkorgar han sett - vi fick specialbeställa sadel och dra om remmarna då bröstkorgen undertill är så rundad att gjorden åker fram.

Det är ändå möjligt att hon är tjock - men var?

Innan man säger att någon annans häst är tjock så kanske man borde tänka på vad det är ras.. Din häst är väl av lite grövre typ!
Det är ju ingen arab direkt:rofl:angel:

Och tänk på när du lägger ut en sådan fråga på ett forum.. Att det finns många okunniga... Och att det kanske inte är så lätt att se på en bild...
Men Du har en väldigt fin häst tycker jag!:)

Jo, men samtidigt finns det många med mkt kunskap och allas åsikter är intressanta och lärorika. man ska aldrig tro att man inte kan byta åsikt :idea:

Men du har rätt - hon är inte en arabtyp utan en kraftigare ras - welsh cob :love:

liknar min pålle i modellen, han är ochså av den kraftigare typen.
det som saknas är väl motion så att päronmagen slimmas.
min har stått sen januari pga av hälta.
han lägger inget fett på rygg och hals. lite fett över revbenen samt stor buk.
min är fet enligt vet, men det är inte lätt att banta en häst som inte motioneras. det går ju inte att svälta dom.

Alltså hästen är inte fet, jag tror knappast det är det som orsakat fången. Den ser trevlig ut för att inte vara riden så mycket på sistone men man kan se på magen undertill att den inte är i fälttävlanskondition. Men hur många hästar är det?

Nä, tror mer på det du sa om väderomslaget då. Tur ni kom på det så snabbt.

en fråga bara - var på magen är hon tjock?

Varför skriva en tråd o fråga om hästen är tjock om du redan har bestämmt dig för att den inte är det. Du ville ha våra åsikter o det har du fått. Hästen har en hängmage men som jag skrev tidigare så är den inte överdrivet tjock men något kg extra finns det.

Det är inte det det handlar om - jag tycker bara att ni gärna får tala om var det sitter eftersom jag inte ser det, ge mig en vägbeskrivning så kanske jag ser det jag ser. Jag tar gärna 100 till som säger att hon är tjock, bara de kan tala om varför de tycker det, annars är poängen med tråden förlorad.

Jag säger att jag tycker hon är fin, om än omusklad. jag känner revben utan problem och anser att hon är en kraftigare typ. Du hade kunnat bara svara och säga att du tycker hon är för bukig, ingen idé att bli irriterad :idea:

Sen om du läser mer jag har skrivit så ser du att jag säger att man alltid kan ändra åsikt, men då får det vara baserat på bra argument från andra - och jag kommer aldrig vara för stolt för att ändra åsikt. Därför vill jag ha era, men det ger mig inget att bara höra att hon är tjock om jag inte får veta varför :)

tycker din häst ser fin ut.
det är ju jätte många hästar denna sommar som fått fång ,
(det ena halvblodet på ca 175 cm hög grovtyp och två ett åringar dessa tre står inte i samma stall eller kommun, bara några jag har hört) menar att varken stora halvblod eller små ett åringar brukar så ofta få fång. det är något med socker ....i gräset i år , inte för att jag fattar det men det är vad jag hört. så du har nog tyvärr bara haft riktigt otur den kunde lika gärna hänt vilken häst som hälst.

Tycker inte hon är tjock. Det är ju inte en "slimmad" ras du har. :)

Det betyder förstås inte att en grövre ras ska tillåtas bli tjock, att det skulle vara mer acceptabelt, men jag tycker som sagt inte det är en tjockis.

Har själv en lite grövre häst, halvblod/kallblodstravare, och jag har i bland fått höra att han är tjock. Vid de tillfällena har jag försökt att verkligen se på min häst med kritiska ögon och till slut konstaterat att han inte är det.

Min häst är ganska grov och formen på själva bröstkorgen är mer rund än oval och det vill en del gärna se som att han är tjock.

Liknande trådar

Hästvård Hur pålitligt är det att titta/känna efter revbenen om man ska bedöma om en häst är fet eller inte? Fick höra häromdagen att hästar har...
2
Svar
20
· Visningar
3 622
Senast: Ingela_S
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·
Övr. Hund Sonen var på utsällning för första gången med sin schillerstövare. Vi vet att hon har gott hull men anser inte att hon är fet. Den...
2
Svar
34
· Visningar
2 893
Senast: Grana
·
Foder & Strö Nästan alla i mitt stall påstår att min häst är alldeles för tjock, och jag börjar bli redigt irriterad över detta. Man kan inte jämföra...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Lipan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka