Är man sjuk när man är förkyld?

Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag jobbar också på kontor och vet andra arbetsplatser där kulturen är ungefär som du beskriver. Någon/några helnojiga kollegor och en nojig chef sprider lätt ut den värderingen.
Jag skulle inte gilla att ha det så.

Ja, jag upplever att den där inställningen till smitta har blivit något av en trend under senare år? En ganska moralistisk syn där man har oerhört stort eget ansvar för att under inga omständigheter sprida smitta omkring sig - och då pratar vi om förkylningar och liknande, inte böldpest.

Själv skulle jag inte ha jobbat en enda dag hittills i år, om kravet är att jag ska vara helt fri från varje form av snuva och hosta för att få jobba. Jag tror att både chef, kollegor och försäkringskassan hade varit rätt skeptiska till det.

Och det hade blivit dyrt för mig.

Jag jobbar om jag kan, i princip. Om jag nästan inte kan, men måste, som vid föreläsningar som du nämner, medicinerar jag upp mig allt jag kan och går dit och håller föreläsningen.

Jag tycker att den här förändrade synen på smitta, vore intressant att få mer grundligt studerad och analyserad av någon djupsinnig person (forskare/utredare).
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Givetvis hanterar jag det hela på ett bra sätt; ser till att sköta hygien, inte nysa och snörvla framför de andra osv. Ser till att inte sitta för nära någon eller ta i någon i de lägena.

Hur bär man sig åt för att inte nysa och snörvla inför andra? Jag nyser tämligen ofta även när jag är frisk. Inte en chans att jag hinner gå undan var gång och antingen måste jag snörvla framför andra eller gå hem om jag är snuvig, det är oundvikligt. Sedan sitter jag inte och snyter mig vid matbordet direkt eller så.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Tror inte läkare kan sjukskriva någon i veckor för förkylning och FK kommer definitivt inte godkänna det. De anser ju folk med väldigt svåra sjukdomstillstånd vara arbetsföra så det verkar otroligt. Vi är en väldigt liten arbetsgrupp ingen kan vara hemma utan att den ersätts och vinterhalvåret ( lågsäsong) finns det i princip ingen extrapersonal att tillgå så man går till jobbet om man kan stå upp typ.. Turligen så är jag i princip aldrig sjuk har väl kanske snuva och feber nån gång om året och magsjuk har jag aldrig vart.:)
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag anser inte att man är förkyld om man inte har feber. Förkylningssymptom kan man ha, men då är man inte sjuk. Att ha snuva och vara förkyld är verkligen inte samma sak för mig.

Fast där tror jag man är väldigt olika. Jag kan ha tämligen kraftiga förkylningssymptom och endast en lätt tempstegring långt ifrån feber. Jag blir helt orkeslös, fungerar inte, har ruskigt ont i hals, svalg och näsa. Samt att det rinner floder från näsan. Jag går inte till jobbet då. Nu brukar detta vara i ett, max två dygn så oftast blir det en sjukdag och det händer kanske en gång per år. Jag känner mig i alla fall tämligen sjuk även om du kanske inte skulle göra det.

Däremot så går jag aldrig och drar på förkylningssymptom i veckor som några i tråden beskriver. Jag är antingen tvärsjuk eller helt frisk. Jag har det hellre så än att gå i veckor. Nackdelen är väl att influensan tar ofta jäkligt hårt på mig om jag drabbas, vilket är sällan. Sist (i höstas) hade jag feber i nio dagar i sträck :S
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Hur ser försäkringskassan på om jag skulle vilja vara hemma för förkylning i tre veckor, där jag inte ens har feber utan bara snuva och lite hosta? Hur ser ni på det? Kan man gå till doktorn och få läkarintyg med bara lite snuva?

Försäkringskassan säger nej så länge du inte har sjukintyg men så länge det är arbetsgivaren som står för sjuklönen kinkar de inte så mycket (de första veckorna).

En läkare sjukskriver inte för en förkyling utan infektionet i över luftvägarna och dyligt. De kan mycket väl sjukskriva för en förkylning beroende på hur allvarlig den är. Man blir fortare frisk om man får vila.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Nu nämndes cancerpatienter - de (liksom människor med vissa transplantat, sköra äldre etc) kan mycket lätt dö av en förkylning.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

På min arbetsplats får vi helst stanna hemma när vi är förkylda, i alla fall så länge som det inte krävs intyg. Min arbetsgivare resonerar som så att bättre att 1person på kontoret ligger sjuk än att hela personalstyrkan ska drabbas. Självklart stannar man inte hemma för en liten minisnuva utan detta är när man är "bottenförkyld"

(Jobbar på en redovisningsbyrå med 11 anställda.)
 
Senast ändrad:
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Försäkringskassan säger nej så länge du inte har sjukintyg men så länge det är arbetsgivaren som står för sjuklönen kinkar de inte så mycket (de första veckorna).

En läkare sjukskriver inte för en förkyling utan infektionet i över luftvägarna och dyligt. De kan mycket väl sjukskriva för en förkylning beroende på hur allvarlig den är. Man blir fortare frisk om man får vila.

Precis.
så hur har ni tänkt er att vi som är snuviga länge ska göra? Ta semester för att smitta andra (hejdå sommar-semestern)? (allmänt riktad fråga)
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Det är klart att det är lättare att stanna hemma om man jobbar på tex kontor el annat ställe där man kan spara arbetet till en annan dag. Många yrken funkar ju inte så utan är någon borta får de andra slita hund eller så kan verksamheten helt enkelt inte fungera alls om ingen ersättare finns då blir det lätt så att man hasar sig till jobbet om det är möjligt.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Du missförstår mig, snuva=infektion i övre luftvägarna.

Man smittar främst de första dagarna. Är du så pass sjuk att du inte kan gå till jobb så lär du kunna bli sjukskriven, det krävs knappast hög feber för det. Är man jämnt förkyld är det lämpligt att gå till läkaren ändå.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Det är klart att det är lättare att stanna hemma om man jobbar på tex kontor el annat ställe där man kan spara arbetet till en annan dag. Många yrken funkar ju inte så utan är någon borta får de andra slita hund eller så kan verksamheten helt enkelt inte fungera alls om ingen ersättare finns då blir det lätt så att man hasar sig till jobbet om det är möjligt.

Vad får dig att tro att folk som jobbar på kontor ofta kan spara jobb till en annan dag? Vissa kan det säkert, men det kan säkert folk från andra yrkesgrupper också. Vad tror du man gör på kontor egentligen?
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag tycker att dina kollegor verkar vettiga, att folk stannar hemma tills dem är friska är enda sättet att få skiten sluta gå runt runt runt!
Tycker det som sagt är respektlöst att smitta ner sina kollegor för att du är ego.

På min arbetsplats jobbar vi om vi är förkylda, men inte går skiten runt, runt, runt för det. Vi har ju knappast fysisk kontakt med varandra och självklart en god hygien.

Även jag undrar hur man gör på en sådan arbetsplats med riktigt långdragna förkylningar som håller på i flera veckor, ibland månader?

Hur gör man ur rehabiliteringssynpunkt? Min arbetsgivare är skyldig att inleda hälsoarbete och vidta eventuella åtgärder om en person är sjukskriven mer än fem tillfällen per år. Mig veterligen är det väldigt många som har det så. Hur gör man då?

Jag undrar också vad försäkringskassan tycker om att betala ut sjukersättning när man mycket väl kan utföra sina arbetsuppgifter men kollegorna är rädda för att bli smittade?

I sista ändan är det ju ansvarig chef som avgör vad som gäller på just den arbetsplatsen. Jag är glad att min chef inte har bacillskräck. Det hade inte varit enkelt när man har småbarn som drar hem varenda jäkla smitta som finns i världen från förskolan. Även om jag inte åker på varje så får man ju sig en släng av både den ena och andra förkylningen ibland.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Bara min egen erfarenhet av kontor ( Vattenfall) det mesta kunde göras imorgon om någon var sjuk medans andra jobb jag haft i stall restauranger kriminalvård mm inte kan göras en annan dag och heller kanske inte med färre personal. Var inget illa ment mot kontorpersonal alls bara att vissa arbeten kan " läggas på hög" andra sker här och nu och kan inte vänta. Hoppas du förstår hur jag menar utan att ta illa upp
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Bara min egen erfarenhet av kontor ( Vattenfall) det mesta kunde göras imorgon om någon var sjuk medans andra jobb jag haft i stall restauranger kriminalvård mm inte kan göras en annan dag och heller kanske inte med färre personal. Var inget illa ment mot kontorpersonal alls bara att vissa arbeten kan " läggas på hög" andra sker här och nu och kan inte vänta. Hoppas du förstår hur jag menar utan att ta illa upp

Tror inte man kan generalisera så.. Vissa jobb kan man skjuta upp men tror inte majoriteten har det så.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

nej... jag skrev inte alla kontorsjobb jag sa vissa arbeten där det går att skjuta upp jobbet en dag eller två då är det kanske lättare att sjuka sig för att man är förkyld hoppas det blev tydligt nu så slipper vi en hel spinoff på vad man gör på ett kontor vilket såklart är helt olika på olika kontor
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

På min arbetsplats jobbar vi om vi är förkylda, men inte går skiten runt, runt, runt för det. Vi har ju knappast fysisk kontakt med varandra och självklart en god hygien.
Förkylningsvirus är lufburet, sprids ofta genom exempelvis genom nysningar och utandningsluften.

Även jag undrar hur man gör på en sådan arbetsplats med riktigt långdragna förkylningar som håller på i flera veckor, ibland månader?
Inom livsmedel etc behöver man policys


Hur gör man ur rehabiliteringssynpunkt? Min arbetsgivare är skyldig att inleda hälsoarbete och vidta eventuella åtgärder om en person är sjukskriven mer än fem tillfällen per år. Mig veterligen är det väldigt många som har det så. Hur gör man då?
På ett jobb så bestod utredningen av ett samtal och ett annat tvång att ha sjukskrivning vid sjukdom. En utredning behöver absolut inte vara särskilt betungande.


Jag undrar också vad försäkringskassan tycker om att betala ut sjukersättning när man mycket väl kan utföra sina arbetsuppgifter men kollegorna är rädda för att bli smittade?
Det beror säkert på vad amn jobbar med, försäkringskassan tyckr nog just ingenting om kortare sjukskrivningar då arbetsgivaren står för sjuklönen.

sista ändan är det ju ansvarig chef som avgör vad som gäller på just den arbetsplatsen. Jag är glad att min chef inte har bacillskräck. Det hade inte varit enkelt när man har småbarn som drar hem varenda jäkla smitta som finns i världen från förskolan. Även om jag inte åker på varje så får man ju sig en släng av både den ena och andra förkylningen ibland.

Nej det är inte helt upp till chefen, anser jag mig vara sjuk har chefen ingen rätt att neka mig sjukskrivning, åtminstone inte så länge man får en sjukskrivning och försäkringskassan inte motsätter sig.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Ja, förkylningar kan smitta via luften, men framförallt vid beröring eller nära kontakt. Att ha god hygien, nysa i armhålan osv förhindrar väldigt mycket smittspridning. Det hävdar i alla fall smittskyddet i mitt län, inte att det ofta skulle smittas via utandningsluft.

Ja, visst. Jag förstår att man inom vissa branscher, tex vården och livsmedel behöver ha mycket strängare policys än i andra branscher! Nu var det ju inte det jag vände mig emot, utan argumentet att smittan skulle gå "runt, runt, runt".

Nej, en utredning behöver ju inte vara alls betungande. Det förstår jag också, fastän jag aldrig varit med om det. Men det innebär ju ändå att man anser att vara hemma 10-15 gånger per år för man är förkyld är långt över "normalt".

Nu var det ju just långdragna sjukskrivningar jag syftade på, mina förkylningar kan lätt hålla i sig i en månad eller så. Klart försäkringskassan inte bryr sig om det är mindre än 14 dagar.

Nej, chefen kan ju inte neka dig att vara sjukskriven om du har läkarintyg så klart. Men att just ange var gränsen går på en viss arbetsplats, det är chefens ansvar. Tex att se till att personal inom vården inte jobbar med patienter om de är förkylda, eller att prata med sin personal om att lite snuva utan andra symptom accepteras på arbetsplatsen och man förväntas då jobba.
Har man en chef som säger att "med minsta lilla tecken på förkylning stannar man hemma", så får man ju så klart anpassa sig till det. Men då ska man ju också ha ersättning för det. Har man däremot en chef som kräver läkarintyg från dag 1, så får man ju anpassa sig efter det.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Fast det handlar ju inte om att vara helt fri från snuva och hosta, utan att man bör vara hemma om man har möjlighet under den mest akuta fasen när näsan rinner och man smittar som mest. Eller så kan man åtminstone hålla sig på lite avstånd.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Ja, förkylningar kan smitta via luften, men framförallt vid beröring eller nära kontakt. Att ha god hygien, nysa i armhålan osv förhindrar väldigt mycket smittspridning. Det hävdar i alla fall smittskyddet i mitt län, inte att det ofta skulle smittas via utandningsluft.

Nej förkylning smittar främst genom luften. Det är därför man ska nysa i armhålan just för att hindra smittspridningen (men då hamnar smittämnena där antar jag). Jag var säker innan och än mer säker efter någn minuts gogling. Den kan smitta genom direktkontakt också. Sjukdomen smittar främst precis innan den bryter ut samt de första dagarna.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag håller med. Jag jobbar trots snuva, är jag för dålig jobbar jag hemma eller sätter mig i ett rum och jobbar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 383
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 003
Senast: mumin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu blev jag kallad lat av en nära anhörig. Tack för den, verkligen! Det hela började med att jag blev sjuk för tre veckor sen. Min...
Svar
15
· Visningar
1 455
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp