Är man sjuk när man är förkyld?

Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Om man jobbar med uttalat infektionskänsliga personer eller har kundkontakt så tycker jag man stannar hemma. Sen just med vilken sorts arbete tänker jag mer på fysisk kontra ickefysiskt.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

fast det är ju på långt ifrån varje arbetsplats som det finns en så infektionskänslig person (och nu tänker jag inte på arbetsplatser där man arbetar med väldigt infektionskänsliga personer, de bör väl ha ett regelverk för det). I de fallen bör chefen gå in och säga vad som är ok och inte. Det blir dyrt både för företag och övrig personal om alla måste vara hemma för minsta förkylning trots att man är fullt arbetsför. Och vem vill i förlängningen anställa någon som har sådana behov? Det låter krasst och det är det, men jag vet också hur mycket det kostar med stor sjukfrånvaro hos personalen.
I de fallen någon är känslig får man nog försöka hitta andra lösningar än att samtliga ska vara hemma vid minsta förkylningssymptom.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Beror på hur förkyld jag är. Lättare så går jag till jobbet för jag blir lätt förkyld och om jag skulle vara hemma då så får jag vara hemma en vecka varje månad och det går inte! Däremot undviker jag de andra så gott det går dvs går in på mitt rum och jobbar själv och är extra noga med hygien.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

KL

Varför tycker så himla många att det beror på vilket arbete man har om man ska stanna hemma eller ej?
Ni har inte tänkt på att det finns både kunder och kollegor som kan vara väldigt infektionskänsliga, där det blir rent av farligt att bli förkyld?
Finns flera vanliga sjukdomar som behandlas med tex cellgifter eller andra mediciner som påverkar immunförsvaret kraftigt som underhållsmedicin och många gånger kan arbeta trots tung medicinering.

Fruktansvärt respektlöst att inte bry sig om dem!

Jag skulle jättegärna ta hänsyn till allt och alla om jag kunde. Men jag kan bara inte anpassa mig efter varje tänkbart problem som varje tänkbar människa i min närhet skulle kunna dras med. Det jag försöker göra är att hitta någon form av medelväg. Jag går inte till jobb/skola med magsjuka eller feber. Jag äter inte nötter i kollektiva utrymmen och dränker mig inte i parfym. Jag sköter min handhygien. Jag reser mig upp på bussar och tåg om jag kan se på någon att den behöver sittplatsen mer än jag.

Någonstans måste jag även kunna få leva mitt liv någorlunda bekvämt. Jag hoppas verkligen att personer jag träffar regelbundet meddelar mig om de skulle vara extra känsliga i någon riktning så att jag kan ta den hänsyn som behövs. Att personer inom vård och matindustri inte ska gå till jobbet med förkylningar ser jag som självklart. Men att kräva samma försiktighet hos bokhandlare, tågkonduktörer och kontorsråttan tror jag kan bli praktiskt väldigt svårt. Förutom de negativa samhällseffekter den ökade sjukfrånvaron kommer att ge, så uppkommer det nya frågor. Hur ska vi göra med kollektiva färdmedel? Får man nyttja dem när man är förkyld? Hur är blir det med mataffärer? Där kan man ju göra väldig skada med en felriktad nysning.

Jag kanske drar saker till ytterligheter men det jag menar är att det inte nödvändigtvis måste vara pga bristande respekt som folk beter sig på ett sätt eller ett annat. Jag tror de flesta människor försöker ta så mycket hänsyn de kan till sina medmänniskor.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

KL

Varför tycker så himla många att det beror på vilket arbete man har om man ska stanna hemma eller ej?
Ni har inte tänkt på att det finns både kunder och kollegor som kan vara väldigt infektionskänsliga, där det blir rent av farligt att bli förkyld?
Finns flera vanliga sjukdomar som behandlas med tex cellgifter eller andra mediciner som påverkar immunförsvaret kraftigt som underhållsmedicin och många gånger kan arbeta trots tung medicinering.

Fruktansvärt respektlöst att inte bry sig om dem!

Håller med rent teoretiskt. Men i praktiken skulle det innebära att kag skulle vara hemma en vecka i månaden minst då jag lätt blir förkyld pga bakomliggande sjukdom. Och min arbetsgivare skulle aldrig acceptera det. Däremot om jag är riktigt dålig stannar jag förstås hemma.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Det finns kollegor och kunder som är allergiska, jag har hund och gnagdjur. Det finns kollegor som är överkänslig mot lukter, jag använder både parfym och deo (i måttlig mängd).
Man kan tillmötesgå sin omgivning till viss del, men inte upprätta sitt liv efter andras överkänslighet, allergi m.m. Jag skulle få vara hemma större delen av vintern om jag skulle vara hemma vid varje förkylning.

Jag har nedsatt immunförsvar och blir således sjuk mycket lättare och oftare än en normalfrisk, skulle dock aldrig drömma om att kalla mina kollegor som är förkylda på jobbet för respektlösa..
 
Senast ändrad:
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

kl

Jag har insett att jag är infektionskänslig en del och blir lätt förkyld eller sjuk, däremot kan en förkylning sitta i i evigheter utan att bryta ut till 100% och vara-hemma-sjuk är jag egentligen sällan. Jag kan tex ha ont i halsen, huvudvärk, bomullskänsla i huvudet och lite feber på kvällar men vara helt normal på dagarna. Då stannar jag inte hemma för jag är ju "frisk" dagtid, men "sjuk" kvällstid.

Jag avskyr när folk går till jobbet och faktiskt ÄR sjuka, oavsett vilket jobb man har. Är jag sjuk, med feber eller eller ont i halsen så jag inte kan svälja osv så stannar jag hemma! Och ja, jag jobbade förut när jag var sjuk men träffade inte på nåt folk direkt på mitt kvällsjobb, men det gjorde ju att jag liksom inte blev riktigt frisk på länge. Nu jobbar jag inte när jag är sjuk. Jag får inte extra betalt för att jag jobbar när jag är sjuk utan drabbas själv av att kroppen drar ut på tillfrisknandet. Inte värt det.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

När jag är förkyld är jag helt utslagen dom första två dagarna så då klarar jag inte av ett skit och hade jag jobbat så hade jag stannat hemma. Men sen är det lugnt.

Alla reagerar ju olika på en förkylning. Min man tex mår skit innan han har spytt när han haft magsjukan och sen mår han som normalt igen. Själv mår jag som vanligt fram tills jag spyr, sen ligger jag i flera dagar. Så pass att får jag magsjukan nu i vinter så kommer jag vara tvungen att fråga någon annan om dom kan ta hästen för jag skulle inte fixa det. Men gör det så klart om jag inte hittar någon som kan ta honom, men lär vara mer död än levande medans jag gör det.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Kl

Jag är mycket sällan förkyld och är jag det så har jag hittills jobbat så länge jag inte känt att min arbetsprestation påverkats (det gör den vid feber t.ex).

Jag jobbar på kontor kan tilläggas.

Jag har faktiskt en fråga som verkar vara lite åt andra hållet än vad flera diskuterat här. Jag har ett nytt jobb sen ett tag tillbaka och på min nya arbetsplats verkar det finnas en kultur att man inte jobbar om man är lite lätt förkyld (som jag uppfattar det).

Vem har rätt att avgöra om jag får jobba? Jag skulle faktiskt bli irriterad om jag måste vara hemma (med karensdag och löneavdrag) om jag inte känner mig sjuk. Vi pratar om kontorsjobb alltså. Någon som vet?
 
Senast ändrad:
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag är mycket sällan förkyld och är jag det så har jag hittills jobbat så länge jag inte känt att min arbetsprestation påverkats (det gör den vid feber t.ex).

Jag jobbar på kontor kan tilläggas.

Jag har faktiskt en fråga som verkar vara lite åt andra hållet än vad flera diskuterat här. Jag har ett nytt jobb sen ett tag tillbaka och på min nya arbetsplats verkar det finnas en kultur att man inte jobbar om man är lite lätt förkyld (som jag uppfattar det).

Vem har rätt att avgöra om jag får jobba? Jag skulle faktiskt bli irriterad om jag måste vara hemma (med karensdag och löneavdrag) om jag inte känner mig sjuk. Vi pratar om kontorsjobb alltså. Någon som vet?

Du avgör. Om du inte anser dig arbetsoförmögen så får du jobba. Om chefen säger att du SKA vara hemma så får väl chefen stänga av dig på grund av smittrisken och då gäller att du ska få betalt.

--------------------------
Jag jobbar också på kontor och vet andra arbetsplatser där kulturen är ungefär som du beskriver. Någon/några helnojiga kollegor och en nojig chef sprider lätt ut den värderingen.
Jag skulle inte gilla att ha det så.

För mig är det såhär: kan jag jobba går jag till jobbet, kan jag inte stannar jag hemma. Någon enstaka gång har jag till och med jobbat MED feber, men då har det handlat om att jag t ex ska hålla ett föredrag för 40 personer som bokats x antal månader tillbaka eller ett mycket viktigt möte som är absolut nödvändigt att jag medverkar vid.

Givetvis hanterar jag det hela på ett bra sätt; ser till att sköta hygien, inte nysa och snörvla framför de andra osv. Ser till att inte sitta för nära någon eller ta i någon i de lägena. Vid t ex ett föredrag så är jag ju i regel på ett ganska behörigt avstånd från publiken också.

När man har småbarn hemma och ändå måste VAB:a en massa på grund av deras sjukdomar så vore det totalt befängt att stanna hemma för att inte eventuellt råka smitta någon på jobbet. I regel smittas ju vi vuxna också när barnen drar hem smitta.

Om jag får reda på att någon kollega är oerhört infektionskänslig eller jobbade inom vård och omsorg skulle jag resonera annorlunda. Men vanliga vuxna människor som ändå utsätts för mängder av smittotillfällen i sin vardag (bussen, affären, kunderna, eleverna/barnen man jobbar med, egna barn, släktingar, lunchgäster som sitter vid bordet bredvid på lunchen osv osv); nä, de får nog leva med risken att få en förkylning även via jobbet. Dessutom sägs det ju att en förkylning smittar väldigt lätt även typ någon dag INNAN man märker av den själv. Och DÅ är jag ju på jobbet redan....

Hittills har ingen klagat. Och inte ser jag att kollegorna är ovanligt mycket förkylda heller.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Kl

Jag är mycket sällan förkyld och är jag det så har jag hittills jobbat så länge jag inte känt att min arbetsprestation påverkats (det gör den vid feber t.ex).

Jag jobbar på kontor kan tilläggas.

Jag har faktiskt en fråga som verkar vara lite åt andra hållet än vad flera diskuterat här. Jag har ett nytt jobb sen ett tag tillbaka och på min nya arbetsplats verkar det finnas en kultur att man inte jobbar om man är lite lätt förkyld (som jag uppfattar det).

Vem har rätt att avgöra om jag får jobba? Jag skulle faktiskt bli irriterad om jag måste vara hemma (med karensdag och löneavdrag) om jag inte känner mig sjuk. Vi pratar om kontorsjobb alltså. Någon som vet?

Jag tycker att dina kollegor verkar vettiga, att folk stannar hemma tills dem är friska är enda sättet att få skiten sluta gå runt runt runt!
Tycker det som sagt är respektlöst att smitta ner sina kollegor för att du är ego.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Aha, bra att veta! Däremot lär det ju inte vara bra för framtida samarbete om jag inte följer chefens åsikter även om jag har rätt till det (det är både han och kollegor som verkar vettskrämda så fort någon har en minsta rasslighet på rösten).

En fin kompromiss när detta uppstår är säkert att jag jobbar hemifrån (vi har möjlighet till det även om vi normalt förväntas vara på plats).
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag tycker att dina kollegor verkar vettiga, att folk stannar hemma tills dem är friska är enda sättet att få skiten sluta gå runt runt runt!
Tycker det som sagt är respektlöst att smitta ner sina kollegor för att du är ego.

Jag vet inte om jag är ego, jag har alltså inget emot att ha förkylda arbetskamrater runt mig så jag tycker inte jag är egoistisk även om jag gissar att du inte håller med ;):D
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag är i alla fall inte sjuk när jag är förkyld.
Jag är sjuk om jag har magsjuka, migrän eller går igenom väggen, typ.
Kan jag ta en tablett och bli feberfri några timmar så kan jag också arbeta.
Vi är så få på vår arbetsplats och de flesta är som jag.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Det beror på vad för förkylning.

Lite snuva/kraxig/nyser så nej då är man inte sjuk.

För mig är man sjuk och kan ha nedsatt arbetsförmåga eller vara smittsam om man är förkyld och nåt av dessa:

Feber
Kraftig huvudvärk
Ledvärk
Grövre halsproblem/ mot infektion med mycket slem
Hängig och mycket orkelös

Men, sen beror det helt klart på vilket yrke man har..i ett kök jag jobbade i så var man sjuk om man visade minsta symtom iom att det inte får vara smitta i ett kök öht oavsett grad.

Fysiskt krävande arbeten utan möjlighet till andra arbetsuppgifter kan försvåra arbetet och i vissa fall kan det vara bättre att vara hemma

Beroende på arbetsplats kan det också vara bra att vara hemma om det finns smittorisk..bättre att man går en man kort någon eller några dagar än tio man kort inom ett par dagar..som kanske varar i veckor

Men generellt..klarar man sina arbetsuppgifter utan ansträngning så kan man faktiskt jobba lite småkrasslig..Det är inte så att vi sliter ihjäl oss utan vi har rätt schyssta arbetsförhållanden i Sverige om man jämför..att man kan jobba lite i motvind också..
 
Senast ändrad:
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag anser inte att man är förkyld om man inte har feber. Förkylningssymptom kan man ha, men då är man inte sjuk. Att ha snuva och vara förkyld är verkligen inte samma sak för mig.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

kl.

Jag jobbar i restaurang och det är väl en generell åsikt i min bransch att man jobbar sig igenom det mesta, allt ifrån feber till brännskador och så vidare. Något jag också gjort för det mesta under de år jag jobbat i branschen. Men nu på senare tid har jag börjat tänka om lite.. Jag blir oftast så pass "dålig" att det går ut över min koncentrationsförmåga, jag får svårt att fokusera på vad jag gör och glömmer lätt saker jag annars inte hade haft några problem med, och då är det ändå redan vid rätt milda slängar av förkylning.

Jag vill såklart inte heller ha karensdag och 80% lön, men för min del känns det inte rättvist varken mot kollegor eller gäster att man springer runt på restaurang och är kass.

Tyvärr är vi en rätt liten arbetsplats med i princip obefintlig extrapersonal så är man sjuk får man se till att bli det i god tid innan passet börjar annars är risken stor att man måste jobba ändå, för att ingen annan kan.

Jag brukar vända på det för min del, om jag hade varit gäst, hade jag tyckt det vore trevligt med en servitris som går runt och hostar och snyter sig eller knappt kan prata för att hen är så täppt. Nej, och då borde väl inte jag gå till jobbet kanske.

Jag vet inte, är jag ute och snurrar? :crazy:
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag är i alla fall inte sjuk när jag är förkyld.
Jag är sjuk om jag har magsjuka, migrän eller går igenom väggen, typ.
Kan jag ta en tablett och bli feberfri några timmar så kan jag också arbeta.
Vi är så få på vår arbetsplats och de flesta är som jag.

Samma här. Vi är så pass få på min arbetsplats/avdelning att det faktiskt blir kaos om man stannar hemma. Aldrig har jag och kollegan smittat ner varandra heller, han kan vara snörvlig och så i januari, och i mars känner jag lite klåda i halsen typ. Mycket god handhygien och normal vett och ettikett, t ex hostar och nyser man inte rätt ut och inget äckelsnytande i handen.

Skulle aldrig begära att någon går hemma med karensdagar och nedsatt lön för min skull, däremot kräver jag att man tänker på sin hygien och hostriktning för min skull.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Kl

Sen finns det folk som är hemma för förkylning men orkar rida och vara i stallet precis som vanligt. Det orkade inte jag när jag var hemma för förkylning, då låg jag däckad.
Så visst är det olika.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag tycker att dina kollegor verkar vettiga, att folk stannar hemma tills dem är friska är enda sättet att få skiten sluta gå runt runt runt!
Tycker det som sagt är respektlöst att smitta ner sina kollegor för att du är ego.

Då återkommer denna fråga om det är rimligt att gå till läkaren och få sjukintyg för lite snuva. Vissa av oss har förkylningar som varar runt tre veckor, då behövs läkarintyg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 383
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 003
Senast: mumin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu blev jag kallad lat av en nära anhörig. Tack för den, verkligen! Det hela började med att jag blev sjuk för tre veckor sen. Min...
Svar
15
· Visningar
1 455
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp