Sv: Är man sjuk när man är förkyld?
Jag är mycket sällan förkyld och är jag det så har jag hittills jobbat så länge jag inte känt att min arbetsprestation påverkats (det gör den vid feber t.ex).
Jag jobbar på kontor kan tilläggas.
Jag har faktiskt en fråga som verkar vara lite åt andra hållet än vad flera diskuterat här. Jag har ett nytt jobb sen ett tag tillbaka och på min nya arbetsplats verkar det finnas en kultur att man inte jobbar om man är lite lätt förkyld (som jag uppfattar det).
Vem har rätt att avgöra om jag får jobba? Jag skulle faktiskt bli irriterad om jag måste vara hemma (med karensdag och löneavdrag) om jag inte känner mig sjuk. Vi pratar om kontorsjobb alltså. Någon som vet?
Du avgör. Om du inte anser dig arbetsoförmögen så får du jobba. Om chefen säger att du SKA vara hemma så får väl chefen stänga av dig på grund av smittrisken och då gäller att du ska få betalt.
--------------------------
Jag jobbar också på kontor och vet andra arbetsplatser där kulturen är ungefär som du beskriver. Någon/några helnojiga kollegor och en nojig chef sprider lätt ut den värderingen.
Jag skulle inte gilla att ha det så.
För mig är det såhär: kan jag jobba går jag till jobbet, kan jag inte stannar jag hemma. Någon enstaka gång har jag till och med jobbat MED feber, men då har det handlat om att jag t ex ska hålla ett föredrag för 40 personer som bokats x antal månader tillbaka eller ett mycket viktigt möte som är absolut nödvändigt att jag medverkar vid.
Givetvis hanterar jag det hela på ett bra sätt; ser till att sköta hygien, inte nysa och snörvla framför de andra osv. Ser till att inte sitta för nära någon eller ta i någon i de lägena. Vid t ex ett föredrag så är jag ju i regel på ett ganska behörigt avstånd från publiken också.
När man har småbarn hemma och ändå måste VAB:a en massa på grund av deras sjukdomar så vore det totalt befängt att stanna hemma för att inte eventuellt råka smitta någon på jobbet. I regel smittas ju vi vuxna också när barnen drar hem smitta.
Om jag får reda på att någon kollega är oerhört infektionskänslig eller jobbade inom vård och omsorg skulle jag resonera annorlunda. Men vanliga vuxna människor som ändå utsätts för mängder av smittotillfällen i sin vardag (bussen, affären, kunderna, eleverna/barnen man jobbar med, egna barn, släktingar, lunchgäster som sitter vid bordet bredvid på lunchen osv osv); nä, de får nog leva med risken att få en förkylning även via jobbet. Dessutom sägs det ju att en förkylning smittar väldigt lätt även typ någon dag INNAN man märker av den själv. Och DÅ är jag ju på jobbet redan....
Hittills har ingen klagat. Och inte ser jag att kollegorna är ovanligt mycket förkylda heller.