Är man sjuk när man är förkyld?

Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Håller helt med, jag hade inte lagt beställning hos en överförkyld servitris. Då hade jag rest mig och gått.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

:nailbiting: Alltså, jag förstår att branschen är ekonomiskt pressad, men jag vill inte äta livsmedel som hanterats av sjuka människor som hostar och snorar. :yuck:

Håller helt med, jag hade inte lagt beställning hos en överförkyld servitris. Då hade jag rest mig och gått.

Jag håller med fullt ut! Jag tycker det är ganska respektlöst mot gästerna att stå där och hosta och snora och hålla på, äckligt dessutom! :yuck:

Men jag känner alltid att jag måste översälja sjukanmälningar på min nuvarande arbetsplats, just för att det känns som att där är uppfattningen att man jobbar så länge man inte är döende i princip, annars blir det sura miner! :meh:
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Om hälsoskyddsinspektören kommer på oanmält besök när sjuka människor jobbar med mat lär det bli anmärkning. Det trycktes väldigt hårt på att sjuka människor skulle stanna hemma på den kurs i säker livsmedelshantering som jag gick...
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Det beror väl ändå på VAD man gör med sin knopp under dagen?

Det beror väl snarare på när man är så dålig att man inte kan tänka klart.
För min del går det hyfsat upp till 38 graders feber men därefter blir jag slö i både kropp och knopp.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Förutom att det för mig när jag behöver det som mest bara fungerar kortare perioder, någon timme eller så så tål jag det måttligt väl, får näsblod. Jag får allt snora en del eller stanna hemma.

Själv använder jag det kanske någon enstaka gång vid förkylningar. Antingen när jag ska gå och lägga mig och är tvärtäppt eller om jag nu skulle sitta i t ex ett möte på jobbet.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Mitt jobb har en inkörningsperiod på 2 veckor (extremt snabb att lära) till ett par månader. Det går liksom inte att kalla in vikarier. Vi klarar i viss mån sjukdom, men inte för mycket då blirvdet kaos och inget kan vänta typ.

Tja, de flesta jobb kräver nog ett par veckors upplärning (minst). Men inom större verksamheter har man ju oftast möjligheten att ha en vikarielista eller till och med en egen personalpool.
Inom en liten verksamhet där man kanske behöver vikarie 2 dagar per månad så kan jag tänka mig det blir svårt...
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Delvis knapplån.

Feber har man ju först när kroppstempeteraturen överstiger 38 grader. Jag räknar allt där under som friskt. Sen visst, mår man skit och har temp på 37,8 är ju inte det bra, men det är ju inte på grund av tempen.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Delvis knapplån.

Feber har man ju först när kroppstempeteraturen överstiger 38 grader. Jag räknar allt där under som friskt. Sen visst, mår man skit och har temp på 37,8 är ju inte det bra, men det är ju inte på grund av tempen.



För min del ligger min normaltemp på 36,5-37,0 och jag börjar känna mig rätt risig, varm och blank i ögonen redan vid 37,5.
När tempen nått 38,0 går det snabbt utför så där är iaf min magiska gräns.

Dvs om tempen är förhöjd pga sjukdom, är det pga konditionspass mår jag snarare förträffligt.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

För min del ligger min normaltemp på 36,5-37,0 och jag börjar känna mig rätt risig, varm och blank i ögonen redan vid 37,5.
När tempen nått 38,0 går det snabbt utför så där är iaf min magiska gräns.

Dvs om tempen är förhöjd pga sjukdom, är det pga konditionspass mår jag snarare förträffligt.

Jag börjar också må dåligt vid 37,5, men det är inte fören över 38 grader jag inte reder ut mig själv. Vid 37,5 kan jag, om jag tar det lugnt och i min egen takt, ta mig till jobbet och prestera helt ok. Jag menar bara att det är helt normalt att den "magiska gränsen" är vid 38 grader, precis som du har det.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Feber har man ju först när kroppstempeteraturen överstiger 38 grader. Jag räknar allt där under som friskt.

Alltså, jag har 35,9-36,2 ungefär, som frisk. Vid 38 grader yrar jag och måste ledas till toaletten. Nu är det rätt många år sedan jag hade så hög feber, men ändå.

Så jag antar att det är för din egen del du räknar sådär, inte generellt.

Men tar vuxna verkligen tempen när de blir förkylda? Jag tycker att jag känner i kroppen om jag har feber eller inte, det är väl inte särskilt intressant att veta sin exakta temperatur vid förkylning?
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Haha jag tempar mig aldrig men varje gång jag säger att jag är sjuk och har feber säger nån "vad har du för temp då?". Som om jag visste det liksom :D
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Och jag mår visserligen pest men är fullt kapabel att fungera med över 39 grader. Jag mår pest redan vid 37,5 eller så. Som 12 åring så tyckte jag väldigt synd om mig själv men var fullt kapabel att bära min packning (kläder och utrustning för en vecka) en km eller så. När jag ber att få slippa avslutningen av lägret så är det någon som inser att jag är sjuk, jag har 40,3 i temp. Jag har väl inte haft så hög feber sedan dess men jag har aldrig varit helt deckad.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

kl

Jag har normaltemp på 36,6 så vid 37,5 har jagalltså feber och är ganska påverkad av den. Vid 38 är jag sängliggande.

Det är verkligen inte som att jag är gnällig eller pipig eller så utan det är så min kropp funkar! Jag har däremot sällan så hög feber.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Själva definitionen av feber är kroppstemperatur över 38 grader, om man nu är intresserad av att använda begreppet korrekt.
Sen finns det ju skala också. När ambulansen kom och hämtade mig och jag hade 37,8 grader konstaterar de att det är ingen feber, men ingen "icke-feber" heller.

Jag är bara intresserad av att göra diskussionen begriplig och veta om andra använder ord på samma sätt som jag.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Det gör vi nog inte, då. De flesta utgår nog inte från medicinska definitioner när man använder ord som finns både som mer exakt definierad medicinsk terminologi och som just ord i vardagssvenskan. Det finns ju väldigt många fackterminologier som preciserar ord som också är vardagsord. Jag tycker att det är vardagsanvändningen som gäller tills något annat är överenskommet.

Jag skulle säga att jag har feber om jag känner mig febrig, helt enkelt. (Jag vet att de kanske 37,2 grader jag då har, inte direkt tänder några varningslampor.)
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

När ambulansen kom och hämtade mig och jag hade 37,8 grader konstaterar de att det är ingen feber, men ingen "icke-feber" heller.

Det kallas subfebrial och det räknas som ett sjukdomstecken också. Jag har blivit sjukskriving för det (inte enbart jag hade en mykoplasma infektion).
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Det gör vi nog inte, då. De flesta utgår nog inte från medicinska definitioner när man använder ord som finns både som mer exakt definierad medicinsk terminologi och som just ord i vardagssvenskan. Det finns ju väldigt många fackterminologier som preciserar ord som också är vardagsord. Jag tycker att det är vardagsanvändningen som gäller tills något annat är överenskommet.

Jag skulle säga att jag har feber om jag känner mig febrig, helt enkelt. (Jag vet att de kanske 37,2 grader jag då har, inte direkt tänder några varningslampor.)

Och då kan det ju vara bra att veta att man inte alls menar samma sak med samma ord. I min bekantskapskrets är vardagsanvändingen samma som den medicinska betydelsen.

För de allra flesta så inträder ju "feberkänslan" runt 38 grader, även om man även innan dess kan känna sig sjuk, och precis som lobelia skriver, kan det vara ett sjukdomstecken tillsammans med andra symptom.

Det spelar inte så stor roll, bara man förstår vad man menar med ordet, om man nu använder det som en avgörande faktor för hur sjuk man är.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Alltså, jag har 35,9-36,2 ungefär, som frisk. Vid 38 grader yrar jag och måste ledas till toaletten. Nu är det rätt många år sedan jag hade så hög feber, men ändå.

Så jag antar att det är för din egen del du räknar sådär, inte generellt.

Men tar vuxna verkligen tempen när de blir förkylda? Jag tycker att jag känner i kroppen om jag har feber eller inte, det är väl inte särskilt intressant att veta sin exakta temperatur vid förkylning?

Jag ligger också på 36-36,2 i normaltemp,här mellan jul och nyår var jag riktigt dålig,låg på 38,1 som max,vart svimfärdig och andfådd av att gå upp för trappen. Jag har svimmat en gång i mitt liv,då had ejag feber på 38,6 har jag för mig.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Ett omfattande kunskapsunderlag visar att kroppstemperaturen varierar såväl mellan som inom individer och att äldre personer med fysisk och/eller kognitiv funktionsnedsättning har lägre kroppstemperatur.

Den rådande normen är trots detta att feber definieras som >38 °C och normal temperatur som 37 °C, vilket skapar osäkerhet vid bedömning av om patienten är febril eller inte.

För att främja evidensbaserad praxis föreslår vi att kroppstemperatur ska bedömas relaterat till individuellt basvärde och att samma mätställe, utan justeringar till andra mätställen, ska användas.

Eftersom normal temperatur varierar betydligt är det rimligt att anta att detsamma gäller för feber, dvs bedömningen av om patienten har feber eller inte måste ses i relation till hans/hennes normala kroppstemperatur.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=14345
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Tja, min feberkänsla kommer kring 37. Har oftast 35,8-36.

Har jag 37,5 så är jag sängliggande. Vid 38 ligger jag och skakar och kan inte äta eller dricka.

Mot 39 är jag helt borta och vet ingenting.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 383
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 003
Senast: mumin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu blev jag kallad lat av en nära anhörig. Tack för den, verkligen! Det hela började med att jag blev sjuk för tre veckor sen. Min...
Svar
15
· Visningar
1 455
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp