Är man sjuk när man är förkyld?

Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Nej förkylning smittar främst genom luften. Det är därför man ska nysa i armhålan just för att hindra smittspridningen (men då hamnar smittämnena där antar jag). Jag var säker innan och än mer säker efter någn minuts gogling. Den kan smitta genom direktkontakt också. Sjukdomen smittar främst precis innan den bryter ut samt de första dagarna.

Då har vi fått annan information från smittskyddet i mitt län. Å andra sidan spelar det mindre roll i det sammanhanget jag menar. Oavsett hur förkylning smittar så har vi inga problem att låta bli att smitta varandra på mitt jobb. Det var ju det jag vände mig emot, att man ska bli hemma från jobbet för att "låta bli att smittor går runt, runt, runt". Vi har inga bekymmer med det på mitt jobb så jag förstår inte det argumentet.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Problemet med att sjukdomar går runt runt runt måste bero på den obligatoriska hångelrasten, eller är det bara vi på Skatteverket som har den :sneaky:?

Nej, sunt förnuft och god hygien räcker långt. Det skulle aldrig fungera på min arbetsplats om folk var hemma direkt vid minsta förkylning.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Hemma är man när man inte mår bra.
Skulle man vara hemma för lite halsont eller snuva skulle ingen jobba hos oss på jobbet.
Har jobbat hemifrån på tidigare jobb då jag försökte hosta upp lungorna men annars har jag inga sjukdagar på de senaste 20 åren.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Om du är så förkyld att du är nedsatt och inte kan jobba som normalt, skulle jag nog anse att det vore lämpligt att du stannade hemma.

Att vara lite förkyld och snuvig är ju normalt vintertid, men är man helt täppt, hostar och snorar är det lämpligt att för allas trevnad gå hem och lägga sig. Dessutom blir du frisk snabbare och kan producera bättre.

*Kl*
Jag är en sådan som har kasst immunförsvar och drar på mig alla virus och baciller som drar runt på kontoret och med ett flertal småbarnsföräldrar på jobbet så är det många :meh:. Jag skulle bli jätteglad om folk kunde sluta släpa sig till jobbet fastän de är uppenbart sjuka (hostar, snorar och harklar sig konstant, rödsprängda ögon, rött och lite svullet ansikte osv). Oftast är de ofta hopplöst oproduktiva och drar bara ned arbetstempot + att alla andra blir sjuka också.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Problemet med att sjukdomar går runt runt runt måste bero på den obligatoriska hångelrasten, eller är det bara vi på Skatteverket som har den :sneaky:?

Jag tror inte vi har sådan hos oss:cautious: Borde det inte vara lite lika på alla statliga myndigheter?
Vid närmare eftertanke så är jag kanske glad för det när jag kollar in "hångelmaterialet" i de närmsta korridorerna...
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag tycker att dina kollegor verkar vettiga, att folk stannar hemma tills dem är friska är enda sättet att få skiten sluta gå runt runt runt!
Tycker det som sagt är respektlöst att smitta ner sina kollegor för att du är ego.

Jag jobbar på en vårdcentral.

Förkylningsvirus är inte livshotande i en sådan miljö.

Om alla som vistas på en vårdcentral är rädda för förkylningssmitta, ska nog ingen gå dit.
Har ni tänkt på vart ni går för att (eventuellt) få ett sjukintyg för förkylning?
De som söker vården för förkylning: är de ensamma i väntrummet? Eller kan det vara så att de, lika väl som personalen, riskerar att smitta ner andra som söker dit?

När jag är tillräckligt fräsch så jobbar jag. Har jag feber (temp över 38 grader) så är jag hemma och är sjuk.
Om jag tror att jag skulle ut och rida om jag inte jobbade, så går jag och jobbar och rider om orken räcker till det på kvällen - annars avstår jag från ridningen och prioriterar jobbet.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Om jag tror att jag skulle ut och rida om jag inte jobbade, så går jag och jobbar och rider om orken räcker till det på kvällen - annars avstår jag från ridningen och prioriterar jobbet.

Jag har exakt samma system för att avgöra om jag är sjuk eller frisk nog att jobba, och samma prioriteringsordning.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Hur bär man sig åt för att inte nysa och snörvla inför andra? Jag nyser tämligen ofta även när jag är frisk. Inte en chans att jag hinner gå undan var gång och antingen måste jag snörvla framför andra eller gå hem om jag är snuvig, det är oundvikligt. Sedan sitter jag inte och snyter mig vid matbordet direkt eller så.

Tja nysningar kan vara svårt, men Nezeril eller dylikt är ett bra tips för att slippa snora framför andra.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

nej... jag skrev inte alla kontorsjobb jag sa vissa arbeten där det går att skjuta upp jobbet en dag eller två då är det kanske lättare att sjuka sig för att man är förkyld hoppas det blev tydligt nu så slipper vi en hel spinoff på vad man gör på ett kontor vilket såklart är helt olika på olika kontor

Jag förstår hur du menar.
Jag har ett jobb där sakerna helt enkelt får vänta till en annan dag (det mesta går att skjuta på), dock får man ju istället dubbel eller trippel arbetsbörda när man kommer tillbaka om ingen annan kunnat göra det.

De verksamheter där det måste finnas folk på plats bör ju lämpligast se till att ha någon slags möjlighet att kalla in vikarier. Så ser det ju ut inom vård och omsorg t ex (men det finns ju brist även på sådana på vissa orter).
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag har ett jobb som inte blir liggande tills jag kommer tillbaka. Jag är väldigt umbärlig. Det är en befrielse när man är sjuk!

(Fast jag har alltid ågren när jag sjukskriver mig ändå).
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Tja nysningar kan vara svårt, men Nezeril eller dylikt är ett bra tips för att slippa snora framför andra.

Förutom att det för mig när jag behöver det som mest bara fungerar kortare perioder, någon timme eller så så tål jag det måttligt väl, får näsblod. Jag får allt snora en del eller stanna hemma.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

De verksamheter där det måste finnas folk på plats bör ju lämpligast se till att ha någon slags möjlighet att kalla in vikarier. Så ser det ju ut inom vård och omsorg t ex (men det finns ju brist även på sådana på vissa orter).

Mitt jobb har en inkörningsperiod på 2 veckor (extremt snabb att lära) till ett par månader. Det går liksom inte att kalla in vikarier. Vi klarar i viss mån sjukdom, men inte för mycket då blirvdet kaos och inget kan vänta typ.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Fysiskt ansträngande arbete: Då bör man lyssna på kroppen.

Om man som jag har ett arbete där man mest använder knoppen, då kan man släpa sig iväg så länge man med den bästa vilja förmår uthärda en arbetsdag.
Har jag inte rejäl huvudvärk eller är i det närmaste däckad i sängen så tar jag mig iväg även om jag har lätt feber. Det börjar bli jobbigt först när tempen tar sig förbi 37,9.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Feber klarar jag ganska bra och dessutom funkar febernedsättande bra på mig, men hosta är ett elenda när man pratar mycket i telefon, snuva också. Jag drar annars gränsen vid att rida, till stallet måste jag ibland nästan hur sjuk jag än är.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

De verksamheter där det måste finnas folk på plats bör ju lämpligast se till att ha någon slags möjlighet att kalla in vikarier. Så ser det ju ut inom vård och omsorg t ex (men det finns ju brist även på sådana på vissa orter).

Ja, det skulle man önska sig.

Jag är visserligen personligen tämligen umbärlig, men å andra sidan är jag ganska ofta "schemabärande" det vill säga jag eller min kollega måste finnas på plats. Vi är två i samma "ställning" på arbetsplatsen.
Om en av oss har semester, "kan" den andra inte bli sjuk.
Vikarier finns knappt att få tag i även om man betalar dyrt och letar i hela Sverige.
I somras under semesterperioden behövde vi vikarier. Trots letande via bemanningsföretag, fick vi inga.
 
Sv: Är man sjuk när man är förkyld?

Jag jobbar i restaurang och det är väl en generell åsikt i min bransch att man jobbar sig igenom det mesta, allt ifrån feber till brännskador och så vidare.

:nailbiting: Alltså, jag förstår att branschen är ekonomiskt pressad, men jag vill inte äta livsmedel som hanterats av sjuka människor som hostar och snorar. :yuck:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 383
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 003
Senast: mumin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu blev jag kallad lat av en nära anhörig. Tack för den, verkligen! Det hela började med att jag blev sjuk för tre veckor sen. Min...
Svar
15
· Visningar
1 455
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp