Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det beror på vad det är för typ av BC. Är det en äldre hund som är van att valla och som visar tydliga vallanlag så bör du inte ta hunden. Däremot om det är en BC som inte vallat och som heller inte visar vilja att valla så kan det vara en utmärkt hund till just lydnad och agility. Just BC går väldigt bra i både lydnad och agility, men många har också stort behov av att få just valla.
Det är en vuxen hund det handlar om, som mest är tränad i lydnad och freestyle, och tycker även de grenarna är roligast. Hon HAR testat att valla med honom, men han har visat större anlag för, samt tyckt det varit roligare med just freestyle, cirkuskonster, agility osv. Han är en mycket aktiv hund, men verkar inte vara den idealiska vallhunden.
Men jag blir så osäker, för just bordecollie ska ju valla, och jag har egentligen ingen möjlighet att låta honom göra det.
Det finns ju bordercollies som inte alls lämpar sig för vallning. Man kan generellt säga att en BC ska valla, men i ditt fall handlar det ju om en individ som är testad för vallning men som inte verkar vara lämplig. Bara för att hunden är av en viss ras kan man inte säga att just denna individ måste valla. Det vore skillnad om det handlat om en valp där man inte kan se hur pass mycket vall det finns i hunden.
Ta du över hunden om du trivs med den. Det låter som att han är ett av de få exemplar som faktiskt saknar anlag för att bli en godd vallhund.
När hon vallat med honom har det ju gått bra, men enligt henne så är det mest för han älskar att bli aktiverad/stimulerad. Han gjorde det för hon ville typ.
Lydnad och freestyle älskar han! Och det är ju även det jag vill hålla på med.
Nä, jag ska fundera lite till. Har ju tänkt skaffa hund, men hade väl inte riktigt tänkt mig en BC, men det är ju som du säger, beror mycket på individen också.
Eftersom BC i princip kan se ut lite hur som helst (inom rimliga gränser dvs ) så finns d inte så många utställningar.. dom avlas ju främst på vallegenskaper och inte utseendemässigt.
Bc´s får ställas ut på int. skk utställningar, men det görs inte av de flesta vallhundsfolk....De som ställer ut sin BC, får (i mitt tycke oförtjänt) dåligt rykte, så och deras hund..
Hundavel & Ras
Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
Hundavel & Ras Min med, bara så himla svårt att se något när allting är kolsvart mot vit bakgrund. Men jag tycker allt att det ser väldigt öppet ut
För...
Ekonomi & Juridik Inte frågat men fick svar att dom inte har tid och möjlighet för 3 hästar så nej vi vill inte köpa tillbaka henne.
Jag sa att detta...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.