Är man ett stort dumhuvud...

YorkWann

Trådstartare
....om man tar sig an en väldigt trevlig bordercollie, men man inte har för avsikt att valla?

Jag har tänkt träna och tävla lydnad, agility och freestyle och även ställa ut honom. :)

Sv: Är man ett stort dumhuvud...

Det beror på vad det är för typ av BC. Är det en äldre hund som är van att valla och som visar tydliga vallanlag så bör du inte ta hunden. Däremot om det är en BC som inte vallat och som heller inte visar vilja att valla så kan det vara en utmärkt hund till just lydnad och agility. Just BC går väldigt bra i både lydnad och agility, men många har också stort behov av att få just valla.

Det är en vuxen hund det handlar om, som mest är tränad i lydnad och freestyle, och tycker även de grenarna är roligast. :) Hon HAR testat att valla med honom, men han har visat större anlag för, samt tyckt det varit roligare med just freestyle, cirkuskonster, agility osv. Han är en mycket aktiv hund, men verkar inte vara den idealiska vallhunden.
Men jag blir så osäker, för just bordecollie ska ju valla, och jag har egentligen ingen möjlighet att låta honom göra det.

Senast ändrad:

Det finns ju bordercollies som inte alls lämpar sig för vallning. Man kan generellt säga att en BC ska valla, men i ditt fall handlar det ju om en individ som är testad för vallning men som inte verkar vara lämplig. Bara för att hunden är av en viss ras kan man inte säga att just denna individ måste valla. Det vore skillnad om det handlat om en valp där man inte kan se hur pass mycket vall det finns i hunden.

Ta du över hunden om du trivs med den. Det låter som att han är ett av de få exemplar som faktiskt saknar anlag för att bli en godd vallhund.

Tack för dina svar. :)

När hon vallat med honom har det ju gått bra, men enligt henne så är det mest för han älskar att bli aktiverad/stimulerad. Han gjorde det för hon ville typ.

Lydnad och freestyle älskar han! :) Och det är ju även det jag vill hålla på med.

Nä, jag ska fundera lite till. Har ju tänkt skaffa hund, men hade väl inte riktigt tänkt mig en BC, men det är ju som du säger, beror mycket på individen också.

Tar bort bilden då det var fel hund..

Senast ändrad:

Nä, han är svart med vita tecken. Inget brunt alls på honom.

Hmmm hittar bara den hunden på det namnet oavsett stavning...
vet du om det är hans "officiella" namn ??

Finns det utställningar inom BC rasen??
Har inte hört någon som håller på med det.

Eftersom BC i princip kan se ut lite hur som helst (inom rimliga gränser dvs ;) ) så finns d inte så många utställningar.. dom avlas ju främst på vallegenskaper och inte utseendemässigt.

Bc´s får ställas ut på int. skk utställningar, men det görs inte av de flesta vallhundsfolk....De som ställer ut sin BC, får (i mitt tycke oförtjänt) dåligt rykte, så och deras hund..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 595
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 927
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar